Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Echo dot


kåres

Anbefalte innlegg

Jeg har (som vanlig) handlet litt spontant og venter nå på en dot 3.gen uten å ha satt meg nevneverdig inn i funksjonene. Tenkte vel at jeg sikkert kan bruke den til noe moro, hvis ikke blir den en liten trådløs høyttaler på kontoret. 

 

Er det noen som bruke echo mot Vera her og har litt erfaringer å dele, plugins man bør ha osv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd det selv, men det er jo en plugin som heter alexa helper som ligger inne default? Aner ikke hva den kan, og har igrunn bare irritert meg over den siden jeg ikke får lov å slette den.. 

 

Si fra hvordan det funker! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt dotten oppe og gå i ett døgn. Veldig enkelt å sette opp mot Vera, alt gjøres via alexa appen. Man navngir enhetene individuelt mot alexa (endrer ikke navn i Vera) f.eks office lights(fordel med engelske navn av åpenbare grunner). 

Har også fått den til å låse idLock'en, men ikke til å låse opp. Ikke akkurat noe jeg stresser med heller, står ikke ute og roper "Alexa, open door!" i disse Rema1000 tider  uansett ?

Relativt enkel å sette opp mot scenes, evnt kan man lage egne scenes eller routines som de kalles i alexa. Nå kan jeg f.eks si "Alexa, good night". Da slukkes alle lys og døren låses. Jeg kan derimot ikke få den til å endre mode til Night. Den tillater ikke scenes med lås- og sensorenheter i. 

 

Er noen skills jeg savner som kun er tilgjengelig i US, bl.a til LG TV'en, men får vel gå til innkjøp av en h.hub med tiden. 

 

Kan også be den koble seg mot BT høyttaleren i stua og spille musikk direkte fra den. 

 

Om den gjør hverdagen enklere og bedre? Neppe, i allfall ikke før den kommer med norsk støtte. Som en artig gadget ser den ut til å fungere fint. Naiv som jeg er trodde jeg ikke teensa i huset visste hva dette var, men YouTube generasjonen ligger i forkant - "Har vi fått Alexa!? - Alexa, play some music!" , før jeg omtrent hadde fått plugget den i kontakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kåres skrev:

Har også fått den til å låse idLock'en, men ikke til å låse opp.

Det får du ikke heller. Det er en begrensning hos Amazon. :) 

 

17 timer siden, kåres skrev:

Naiv som jeg er trodde jeg ikke teensa i huset visste hva dette var, men YouTube generasjonen ligger i forkant - "Har vi fått Alexa!? - Alexa, play some music!" , før jeg omtrent hadde fått plugget den i kontakten. 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Det får du ikke heller. Det er en begrensning hos Amazon. :) 


Jeg mente også det, men det ser ut til å gjelde scenes. Jeg kan ikke be Alexa aktivere en scene eller en mode som inkluderer sikkerhetssensorer eller dørlås. Selve låsen som enkeltstående enhet derimot, kan legges inn med "Voice Code".Ber jeg Alexa låse døren gjøres det umiddelbart. Ber jeg om å låse OPP døren må jeg verifisere med en muntlig, firesifret kode. Det som skjer da er at Alexa ikke får kontakt med enheten. Mulig det er her begrensningen ligger, men det virker rart å skulle sette opp en kode får så å ikke få tilgang likevel. Som sagt, ikke noe jeg har lagt nevneverdig vekt på, endte med å fjerne tilgang til hele låsen fra dotten siden den styres av scener og faste tidspunkt uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2018 den 14.38, PerH skrev:

Har du prøvd å gå rundt "scenes" med f.eks en virtuell switch og Reactor?

 

Det blir jo riktignok å omgå sikkerhetssystemet også, men vil du så er det sikkert mulig. :)

Har ikke prøvd Reactor enda, må ta det når jeg har litt bedre tid til å sette meg inn i den, for da må jeg sikkert sette opp en del av automatikken på nytt? 
Har heller ikke lagt så mye vekt på akkurat dørlåsen, men måtte prøve det ut da jeg fant ut at muligheten faktisk var der :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

22 minutter siden, PerH skrev:

Du får ta en kikk her, karen som lager denne er grundig på dokumentasjonen også.. ?

 

Syns terskelen for å bruke den var veldig lav og fin, helt annen verden enn PLEG, som jeg aldri ble helt klok på.

Sklir over i reaktor dette nå, men men. Ser jo at Reactor er nøyaktig det jeg har savnet i Vera. Tror faktisk min første tråd her inne var et spørsmål om hvordan jeg kunne legge opp "IF/ELSE/IF" hendelser - her kan jeg gjøre det med et plugin! Supert, det skal sjekkes ut ASAP! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.