Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Eventer og tidstyring


clio75

Anbefalte innlegg

Trenger et spark i riktig retning her. 

 

Jeg har alså vannbåren varme, men venter  med smerte og lengsel på noen z-wave termostater som kan styre z-water(feks z-temp som kommer en gang i fremtiden)

Så har jeg satt opp Homeseer til å styre mine sløyfer 10 minutter på og x minutter av. Dette virker. 

 

Slik ser et event ut for å styre av og på. 

image.png.b9ab5d79ee4e91ad7d8c5dfa7401a69a.png

Men så kommer kulden og da blir det litt kalt. Og kone klager da at gulvene er litt kalde. Så jeg tenkte at jeg skulle prøve å ta : 

   X + ute_temp = ny_Av_tid.

 

Så det skulle bety at når det er -10 ute er det 10 minutter mindre av tid. Og er det +1 10 ute skulle det være 10 minutter lenger av. 

Så kom utfordringen. Hvordan få denne tiden inn i eventet. 

 

Så en stund for meg et script, men problemet lå ikke på skriptet men hvordan få eventet til å styre etter den nye tiden ? 

 

Noen hoder som kan gi meg noen tips på veien ?? 

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Moskus said:

Nei, jeg må gruble litt på det. Det der er ikke bare enkelt...

 

Det må nok scriptes, tror jeg. Scriptet lager et event som trigger 2 t +/- X minutter frem i tid.

Noen eksempler som jeg kan se på ? 

 

Endret av clio75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

En mindre elegant men enkel gjennomførbar løsning må vel være å lage flere grupper med eventer og at man lar temperaturen ute styrer hvilket sett med eventer som styrer varmen. Altså slik:

•    Hvis utetemperatur er over x grader, kjør sett 1 med eventer som styrer varmen (10 minutter on). 
•    Hvis under y, kjør sett 2 med eventer (12 minutter on) 
•    Hvis under z, kjør sett 3 med eventer (15 minutter on).
•    Osv....  

Dersom det er litt responstid på varmen så kan jo man eventuelt la skiftet mellom eventer bli styrt av temperaturvarsel  neste 12 timer? 

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Gizmo said:

  

En mindre elegant men enkel gjennomførbar løsning må vel være å lage flere grupper med eventer og at man lar temperaturen ute styrer hvilket sett med eventer som styrer varmen. Altså slik:

•    Hvis utetemperatur er over x grader, kjør sett 1 med eventer som styrer varmen (10 minutter on). 
•    Hvis under y, kjør sett 2 med eventer (12 minutter on) 
•    Hvis under z, kjør sett 3 med eventer (15 minutter on).
•    Osv....  

Dersom det er litt responstid på varmen så kan jo man eventuelt la skiftet mellom eventer bli styrt av temperaturvarsel  neste 12 timer? 

   

Interessant ide.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man ha sjekker som i det minste  slår på sløyfen etter 4 timer av eller noe sånt. Man kan risikere at temperaturendringer i løpet av dagen gjør at av/på eventet faller mellom en eller flere stoler...
Sant. Det kan bli mange eventer per rom [emoji848]

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert best med script ja. Men en gøy utfordring uten.

 

Så nå at det var pausen mellom hver varmepuls du ville gjøre kortere når det blir kaldere, men blir jo samme logikk. Jeg ville nok hentet data fra Yr for å unngå tull. Jeg gjør dette med ved hjelp av Weather XML plugin i dag og bruker det mot SDJ-VSTAT. I tillegg så er det vel kanskje fornuftig å bruke en virtuell device som blir definert av endring av utetemperatur. Da er det enklere å overstyre og man kan tillatte temperaturvariasjon uten at den virtuelle devices endres. 

 

Vet jo ikke hvor mange sløyfer du har og om alle er unike, men ser at det kan bli mange events. En litt mer elegant implementering av denne ideen med færre eventer er kanskje mulig ved hjelp av schedules i easy trigger? Da kan varmpuls/pausetid defineres av schedules, og så kan man bruker utetemperaturen til å skifte mellom ulike schedules (if utetemperatur = x, set schedule ... to other schedule ...). 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.