Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hue avgir litt lys selv skrudd av


kenmyh

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en del Hue pærer, og fant i går et problem.

Sitter en pære i taklampa på soverommet, og den kan man se at avgir bittelitt lys selv om den skal være skrudd av. Noen som kjenner til dette, evt. har en fix for det?

 

Fruen var ikke akkurat fornøyd med det, kan du si..¬¬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ZoRaC skrev:

Det er ikke en dimmer koblet til foran lampa?

 

Nop, lampa sitter rett i stikk på veggen. Er kobla til en Hue dimmer til pæra, men det skal vel ikke ha noe å si?

Virker som det kan være en firmware feil fra Hue sin side, men er ikke sikker.. Det endte i går med at fruen skrudde av lysbryteren som styrer hele lampa og da er hele automatiseringa borte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kenmyh skrev:

Er kobla til en Hue dimmer til pæra, men det skal vel ikke ha noe å si?

... en "Hue dimmer"? Dvs. et trådløst panel? Nei, da burde det ikke ha noe å si.

 

Samme som skjer hvis du flytter den til en annen stikkontakt på en annen kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytt til en annen Hue pære i sokkelen. Hue pærer står alltid på og kommuniserer med nettverket. Det er mulig problemet skyldes induksjon og /eller kapasitanseffekter, med små strømmer som lekker gjennom og over kabler i lyskretsen i pæren (memory-effekten).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, xibriz skrev:

Jeg har sett dette på "dumme" LED-pærer. Husker ikke forklaringen men løsningen var å kable om. Det er visst ikke farlig.

Ja, da har dimmeren en 2-wire kobling og kan da enten bruke en bypass (som ofte, men ikke alltid hjelper på problemet) eller man kan kable om til 3-wire.

 

Men for lyspærer burde ikke dette være et problem. For pæra er det bare en måte å "koble" det på, man har kun to poler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Ja, da har dimmeren en 2-wire kobling og kan da enten bruke en bypass (som ofte, men ikke alltid hjelper på problemet) eller man kan kable om til 3-wire.

 

Men for lyspærer burde ikke dette være et problem. For pæra er det bare en måte å "koble" det på, man har kun to poler.

 

De pærene jeg så det på var ikke dimbare å kun koblet på en vanlig av/på bryter. 

 

Det er noe med at LED er ekstra følsom for lekasje/støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei ikke-smart LED-pære av "filament" type koblet til en veggmontert PIR-sensor (satt inn i stedet for veggbryter) på et toalett. PIR-sensor fra Biltema.

Denne pæra gløder (svært) svakt når den er avskrudd.

PIR-sensoren klikker ikke av/på, så jeg antar det er en form for solid state relé (elektronikk) som skrur av/på og som ikke klarer å stenge helt. Det skal ikke mye strøm til for å få (litt) lys i en LED. Så kommer det selvsagt an på elektronikken i pæra også.

Men har altså tilsvarende fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk testa litt går, og alle 3 Hue pærene lyste, vel og merke i forskjellig grad. Tok og satt inn den som ga minst lys med lyset av.

Testa også ved å plugge inn en z-wavestikk i stikkontakta for å "stjele" strøm fram mot pæra, men det hadde ingen effekt med mindre jeg skrudde av pluginstikken.

 

Får vel prøve med en IKEApære etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kenmyh skrev:

Testa også ved å plugge inn en z-wavestikk i stikkontakta for å "stjele" strøm fram mot pæra, men det hadde ingen effekt med mindre jeg skrudde av pluginstikken.

Det var vel ikke overraskende...

 

men bare for å avklare: Det er altås ikke koblet noe som helst mellom lampa og strømuttaket utenom en ledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Moskus skrev:

Det var vel ikke overraskende...

 

men bare for å avklare: Det er altås ikke koblet noe som helst mellom lampa og strømuttaket utenom en ledning?

 

Nei, ikke egentlig.. :)

 

Nop, ingenting er kobla mellom lampe og strømuttak. Sitter en stikkontakt i strømuttaket som er kobla på sukkerbiten i lampa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapasitiv kobling mellom ledere i huset gir nok spenning til at enkelte LED lamper kan gløde selv når kun en leder er tilkoblet (=mekanisk bryter åpen). Pæras følsomhet avhenger av nok av designet i driveren som sitter i pæra. 

Endret av ArnieO
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.