Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

mkey's litt smarte leilighet (Home Assistant)


mkey

Anbefalte innlegg

Etter et år med litt pusling med hjemmeautomasjon tenkte jeg å dele mitt lille prosjekt.

 

Beskrivelse av hjem:

 

100kvm leilighet med hovedpart på 1 plan (kontor+bod på loft).

 

System:

 

Valget falt på Home Assistant etter å ha prøvd diverse ulike systemer som openhab2 etc. Home Assistant hadde støtte for alt jeg trengte, og jeg klarer å manuverere meg gjennom kodespråket YAML på en stort sett grei måte. Det er mye støtte å få fra andre på nettsidene deres slik at valget falt ganske enkelt på dette.

 

Hardware:

 

Raspberry Pi3 (Denne kjører Home Assistant)

Aeotec Z-stick

3 stk Fibaro Wall Plug FGWPF-102

Fibraro The Button

19 stk Trådfri lysprærer

1 stk Trådfri gateway

2 stk Trådfri drivere for 10 spotter

Ipad Air 2

Netatmo Weather Station

Telldus Z-wave-magnetkontakt

 

UI:

 

Benytter et mørkt tema i Home Assistant og Lovelace. Lovelace liker jeg veldig godt da jeg nå slipper å restarte Home Assistant for hver endring jeg gjør (som du måtte gjøre med den vanlige visningen). En veggmontert ipad fungerer som kontrollpanel.

 

tWL94tO.png

 

 

Automasjoner:
 

Presence detection:

 

Jeg benytter presence detection til å skru av alle lys når vi drar hjemmefra samt skru ned termostaten. Denne er satt opp med bayesian probability fra to ulike kilder ved hjelp av mobiltelefonene våre. Den ene kilden er wifi-connection til routeren som kjører DD-WRT og ved hjelp av GPS tracking med Owntracks. Dette fungerer godt til bruken for å skru av lysene, men ikke optimalt til at de skal skru seg på når jeg kommer hjem uten delay. Slik at jeg bruker dette kun til å skru av lys og skru ned temperaturen når vi drar på jobb.

 

Termostatstyring av panelovner:

Jeg har satt opp en generisk termostat i Home Assistant som kontrollerer Fibraro Wall Pluggene hvor panelovnene er satt i. Temperaturinput kommer fra Netatmo Weather Stationen, men er ikke en perfekt løsning dersom API mellom Netatmo og Home Assistant har nedetid, vil ikke ovnene få korrekt temperatur input. Denne har en "Away" mode som aktiveres dersom vi ikke er hjemme på hverdager etter 08:00 og skrur seg på i god tid før vi reiser fra jobb for å sørge for at det er varmt når vi kommer hjem. 

 

«Anti-smoke»

Vi har hatt litt utfordringer med at naboen som bor i underetasjen røyker inne, og da vi bor i et gammelt hus er det umulig å tette det godt nok at vi ikke blir påvirket av dette. Da fruen has astma, var det ikke aktuelt å ignorere problemet så jeg prøvde meg på et lite prosjekt med å sette inn en kraftig kanalvifte som blåser luft inn i leiligheten for å skape overtrykk når det står på det verste. Denne kontrolleres fra Home Assistant ved hjelp av en Fibraro Wall Plug. Det virker som det fungerer så lenge vi har alle ventiler og vinduer igjen  (men det blir jo fryktelig kaldt når det står på da).

 

Lysstyring:

 

Jeg har en relativt enkel lysstyring som baserer seg på 4 scener:

 

Full

Alle innendørs lys er på 100%

 

Relaxed

Alle lys er på 50%

 

Sleep

Alle innendørs lys er av, for uten om «gangbanen» til toalettet som står på 10%.

 

Off

Alle innendørs lys er av.

 

Vi har ett enkelt utelys som skrur seg på når det blir mørkt, og av på dagen.

 

Da fryseren står i boden på loftet har jeg satt opp en Telldus Z-wave-magnetkontakt på døra inn til loftet, og denne aktiverer en taklampe som står på 10 minutter etter jeg har lukket døra.

 

Wake-up light:

 

Da jeg har smarte pærer i nattlampene våre bruker jeg de til ha en wake-up funksjon på morgenkvisten.

 

Andre funksjoner:

 

Netatmo Weather Station

 

Gjennom API til Netatmo henter jeg ut informasjon om temepratur (inne/ute), luftfuktighet, støy, c02 og ozonnivå.

 

Todoist-integrasajon

 

Vi benytter appen «todoist» for handlelister, gjøremål etc.

 

Home Assistant henter ut gjøremålene og viser de på ipaden som fungerer som et kontrolpanel.

 

Værmelding:

 

På ipadden vises også fremtidig værmelding.

 

«Neste tog»:

 

Vi er begge pendlere, og det er åpen API på ruter.no slik at man kan hente ut informasjon om togtider. Denne bruker jeg til å si noe om når neste tog går, slik at jeg kan sjekke om det er noe forsinkelser på morgenkvisten. Denne er laget av en nordmann (antar jeg), kanskje en av dere her er bak denne? (https://github.com/custom-components/sensor.ruter)

 

 

Framtids planer:

 

Stemmestyring

 

Jeg planlegger å gå til innkjøp av Google Home da denne støtter norsk, skal være mulig å knytte opp mot Home Assistant og da det går på norsk faller den innenfor WAF-faktoren.

 

«Vaskemaskinen er ferdig»

 

Jeg planlegger å prøve meg på å få varsling når vaskemaskin er ferdig. Er det best å gå for magnetkontakt på døra + veggplugg eller kan det fungere like godt med en vibrasjonssensor?

 

Smarte dørlåser

 

Her trenger jeg hjelp. Jeg ønsker å bytte lås på døra til en smart løsning. Da døra er innendørs (felles oppgang) er ikke vær og vind et problem. Det er ønskelig med en løsning som går på z-wave og som støtter RFID eller lignende. Noen som har noen tips?

 

Kontroll av markise

 

Jeg planlegger å montere en z-wave kontroller for markisen på terrassen. Det står på huskelista, men nå er det vinter så det blir fort ikke før til våren.

 

Bedre temperaturmålinger

 

Det å bruke Netatmoen som input til termostaten har vist seg å være ustabilt. Jeg er på jakt etter temperatursensorer, gjerne z-wave som er litt mer forutsigbare. Noen som har noen tips?

 

Sluttord:

 

Dersom noen har noen tips og triks som dere ville gjort annerledes eller generelle ideer settes dette stor pris på.

Endret av mkey
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.