Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

LED-strips, kvalitetsforskjeller?


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter RGBW-led-strips, når man ser litt rundt så kan man få 5 meter for kanskje 100 spenn på aliexpress eller noe. ANdre steder koster det 500 for 5 meter, tilsynelatende med akkurat samme dioder. Noen som har noe erfaring her? Testet den billige varianten (RGBW i 1 diode), men synes lyset er i overkant svakt, mindre enn jeg forventer av 14 watt per meter, 70 watt med LED burde lyse opp ganske mye, selv om det må deles mellom flere farger, og i tillegg er det ganske stor forskjell i styrken i de forskjellige fargene, rød er feks endel svakere enn blå og grønn. Er dette noe som er vesentlig bedre med dyrere varianter? Hva er det som er kjent for å være jevnt over bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere variabler her. De viktigste er:

  • Størrelsen på, og dermed lysmengde fra, hver LED-chip
  • Antall LED-chipper per lengdeenhet

Så kommer kvaliteten på strimmelen. Chippene sitter på en plaststrimmel med tynne kobberstriper på som leder strømmen. Tverrsnittet på kobberlederne er lite, og over en 5 meter lang strimmel kan det være et betydelig spenningsfall. Noen av disse strimlene er veldig smale (det ser man når man kjøper), og noen har virkelig tynne kobberledere (det ser man ikke, og får neppe svar om man forsøker å spørre selgeren). For å få maksimalt med lys ut av lange striper, og unngå at lyset blir synlig svakere mot den ene enden, bør de spenningsforsynes fra begge ender. Men du klarer uansett ikke å få ei hel stripe til å trekke det antall watt selgeren oppgir (er min erfaring). Du må i så fall dele den i småbiter og spenningssette hver bit separat.

 

Så må du nok forvente at de billigste strimlene kan ha LED chips som ikke er førstesortering, så alle chippene har ikke samme farge. Den billigste strimmelen med «hvite» LEDs jeg kjøpte på Aliexpress hadde virkelig stor variasjon på diodene, var ikke spesielt pent. 

 

Stripene er selvklebende, men min erfaring er at det limet over tid egentlig bare er et problem, det tørker ut og så løsner de etter ei stund. Best resultat har jeg fått ved å lime de opp med strimler av dobbeltsidig tape-masse. Og da blir resultatet best om man får fjernet det tape-limet først. 

 

Siste tips: Stripene avgir en god del varme. De lever lengst om de limes opp på metall, som leder bort varme. Og om du bruker noe lavere spenning vil du se lite forskjell på lysstyrke, men de vil leve lengre. 

 

Lykke til! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt det jeg tenkte også, men dette er korte løp og 24V, det er ikke egentlig spenningsfall som er problemet. Virker som du indikerer det jeg opprinnelig tenkte, nemlig at det ikke er så stor forskjell mellom dyre og billige varianter sålenge de har samme specs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, ATWindsor said:

Det er litt det jeg tenkte også, men dette er korte løp og 24V, det er ikke egentlig spenningsfall som er problemet. Virker som du indikerer det jeg opprinnelig tenkte, nemlig at det ikke er så stor forskjell mellom dyre og billige varianter sålenge de har samme specs?

Vel... specs er en ting, realitetene er iblant noe annet. Og noe ser du uansett ikke i speccen - som f.eks. kobbertykkelse i stripa.

 

Jeg har kun kjøpt billige striper på Aliexpress, så jeg kan ikke egentlig sammenligne. Noen av de har vært for dårlige til å kunne brukes - så var de da også veldig billige. Men det meste har fungert helt fint, men erfarer at jeg ikke kan regne med å få ut det antall watt som er angitt i speccen.

 

Andre kunders reviews på f.eks. Aliexpress gir også en indikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.