Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

XIAOMI MI ROBOROCK robotstøvsuger


Kubegutt

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...

Har startet med et mqtt prosjekt hvor jeg kontrollerer og styrer Xiaomi roborock med mqtt program.
Da er det enkelt å få disse data importert inn i hvilket som helst automasjonsystem. Selv bruker jeg HomeSeer Hs3 med mcsMqtt plugin'en til å importere mqtt data.

Prosjektet er kommet godt på vei.Nå holder jeg på med å få kontroll over sonebasert rengjøring slik at man kan gi kommandoen rengjør stua og kjøkken f.eks. ?

Endret av Rogerbl
trykkleif
  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/03/2019 at 23:28, Rogerbl said:

Har startet med et mqtt prosjekt hvor jeg kontrollerer og styrer Xiaomi roborock med mqtt program.
Da er det enkelt å få disse data importert inn i hvilket som helst automasjonsystem. Selv bruker jeg HomeSeer Hs3 med mcsMqtt plugin'en til å importere mqtt data.

Prosjektet er kommet godt på vei.Nå holder jeg på med å få kontroll over sonebasert rengjøring slik at man kan gi kommandoen rengjør stua og kjøkken f.eks. ?

Dette må du gjerne dele når du har kommet langt nok til at du tror vi andre kan få glede av det :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Moskus skrev:

Spennende! Men med den kunnskapen hadde det jo vært mulighet også for å lage en dedikert plugin...?

ja, det kunne blitt gjort om jeg hadde tilgang til Xiaomi's API, men har tatt utgangspunkt i et python-miio  bilioteket som ligger åpent på github.
Og jeg ser at ved å bruke python og mqtt fremfor propietære plugin'er for Hs3, så kutter man utviklingstiden drastisk. Samtidig som man gjør produktet tilgjengelig
for mange andre automasjonsystemer også. Krever kun at de har støtte for Mqtt.
Gjorde litt tilpassninger til mcsMqtt plugin'en slik at mqtt programmene mine fungerer bedre der.
Har nå mqtt styre og monitorerings program for Arlo kameraer, Ring Video Doorbell, Netatmo Weather station, Netatmo Healty Home, Xiaomi Air Purifier, Blauberg Wifi Varmegjenvinnings
enheter(Twinfresh wifi og Flexit Roomie One Wifi kompatible) og nå kommer denne for Roborock snart. ? De fleste kjører under windows, MacOs og Linux med python 2.7 og 3.x.
Xiaomi fungerer kun med python 3.5+.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert status:

Nå har jeg fått kontroll med sonebasert rengjøring. Det var morsomt å se at den fulgte ordre! ?

Da gjenstår det bare multisone basert rengjøring og waypoints som gir deg mulighet å sende roborock'en

til et forutbestemt punkt som har et navn slik som sonene(stue, soverom, hall mm). Sistnevnte kommer i tillegg til den innebygde goto(x,y) funksjonen.

Og jeg har heller ikke ennå startet på utviklingen av monitor programmet. 
Tar gjerne imot tips om noen har tanker om hva som kunne legges inn av funksjonalitet her..

************

Sonebasert rengjøring og waypoints er på plass.

 

Da er det monitor programmet igjen...

Endret av Rogerbl
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger nå ut en prøveversjon av mqtt2miirobo(for windows og python 3.5+)
har tatt screenshots av cfg fila mm. Man behøver en mqtt broker for å få dette til å spille.
La inn Find() funksjonen i  prøveversjonen. Kan være fint å ha en kvinnestemme som roper

"Hey! I'm  here!" både som selskap og til å skremme vekk uvedkommende! 
Lykke til! ?
p.s. 

Den kommer til å bli lagt ut i min nettbutikk når

den er helt ferdig. Det er nesten 750 linjer kode, så jeg håper dere tilgir meg for at jeg må ta meg betalt en symbolsk sum for arbeidet.

 

roborock_screenshots.zip

 

mqtt2miiorobo.zip

roborock-doc.txt

Endret av Rogerbl
  • Like 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rogerbl skrev:

Det er nesten 750 linjer kode, så jeg håper dere tilgir meg for at jeg må ta meg betalt en symbolsk sum for arbeidet.

Donasjoner har jeg ingenting imot. :) 

 

Men mine plugins er gjerne noen tusen linjer, uten at jeg tar betalt for det...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 29.3.2019 den 13.16, Rogerbl skrev:

Legger nå ut en prøveversjon av mqtt2miirobo(for windows og python 3.5+)
har tatt screenshots av cfg fila mm. Man behøver en mqtt broker for å få dette til å spille.
La inn Find() funksjonen i  prøveversjonen. Kan være fint å ha en kvinnestemme som roper

"Hey! I'm  here!" både som selskap og til å skremme vekk uvedkommende! 
Lykke til! ?
p.s. 

Den kommer til å bli lagt ut i min nettbutikk når

den er helt ferdig. Det er nesten 750 linjer kode, så jeg håper dere tilgir meg for at jeg må ta meg betalt en symbolsk sum for arbeidet.

 

roborock_screenshots.zip

 

mqtt2miiorobo.zip

roborock-doc.txt

Nå befinner det seg en ferdig utprøvet versjon i min nettbutikk!
Den har mulighet for 10 waypoints og 10 soner. Kan f.eks få den til å hente kaffe e.l. på kjøkkenet(hvis kona laster på) og bringe den til

stua ved sofaen! ? Ved hjelp av Alexa så kan man kommandere den på engelsk som "Alexa, clean the hall".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om det er denne.

 

Kul applikasjon.

Personlig synes jeg det er alt for dyr mtp. hvor mye jobb som kreves for å sette den opp i et system som faktisk fungerer (mqtt-broker, få tak i token, mqtt-plugin, FloleVac for å finne koordinater osv...). Men der er selvfølgelig fritt frem for å sette pris, og jeg som selv ikke er kompetent til å bidra (men bare "snylter" på deres gode jobb) skal ikke klage ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 800 NOK er alt for mye jeg også.

Men disse støvsugerene kan styres fra Alexa, så man kan si, "Alexa, Vacume" så begynner den.

Så jeg tenkte først på  en hack der jeg fikk min HS pc til å si den setningen med TTS, slik at Alexa plukket det opp, men trur det fort blir ganske ustabilt og lite praktisk. :)

 

Men finnes det noen plugin i HS som kan kjøre Alexa kommandoer? Vet man kan integrere Alexa i HS, men så vidt jeg kan se så er det kun for å snakke til HS, og ikke for å få HS til å starte aktiviteter på en Alexa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Sleepy81 skrev:

Men finnes det noen plugin i HS som kan kjøre Alexa kommandoer? Vet man kan integrere Alexa i HS, men så vidt jeg kan se så er det kun for å snakke til HS, og ikke for å få HS til å starte aktiviteter på en Alexa...

Nei, ikke som jeg vet om.

 

12 timer siden, Sleepy81 skrev:

Så jeg tenkte først på  en hack der jeg fikk min HS pc til å si den setningen med TTS, slik at Alexa plukket det opp, men trur det fort blir ganske ustabilt og lite praktisk. :)

Jeg vet om flere som har gjort det på denne måten, men jeg har ikke tatt steget selv.

 

12 timer siden, Sleepy81 skrev:

Synes 800 NOK er alt for mye jeg også.

Den dyreste pluginen jeg har kjøpt var aller først $100 og da var dollaren rundt 6 kr. Ingen kjøpte den. Jeg kjøpte den da den ble satt ned til $50, men jeg synes selv det var dyrt.

 

800 kr er ca. 40% av prisen på en HomeSeer-lisens...

 

 

Det jeg ikke forstår er hvorfor Xiaomi på død og liv har gjort det så fordømt vanskelig å automatisere disse støvsugerne. Neato sine er jo superenkle (riktignok via skyen) i sammenligningn, og en grunn til å kjøpe Neato sine istedenfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Sleepy81 said:

Synes 800 NOK er alt for mye jeg også.

Men disse støvsugerene kan styres fra Alexa, så man kan si, "Alexa, Vacume" så begynner den.

Så jeg tenkte først på  en hack der jeg fikk min HS pc til å si den setningen med TTS, slik at Alexa plukket det opp, men trur det fort blir ganske ustabilt og lite praktisk. :)

 

Men finnes det noen plugin i HS som kan kjøre Alexa kommandoer? Vet man kan integrere Alexa i HS, men så vidt jeg kan se så er det kun for å snakke til HS, og ikke for å få HS til å starte aktiviteter på en Alexa...

Work around med TTS og Alexa kunne jo vært morsomt, men selv for en amatør som meg gjør det litt vondt å måtte ty til sånne løsninger ?

 

Når jeg får tid til det planlegger jeg å sette opp en løsning der støvsugeren styres via Home Assistant og Home Assistant kobles mot Homeseer, som dette. Sannsynligvis ikke noe enklere enn løsningen til Rogerbl (men tror ikke det er mye vanskeligere heller), men uendelig mye billigere (gratis siden jeg setter opp en ny VM på serveren) og med tilsvarende funksjonalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 8.59, Hillmar skrev:

Ser ut som om det er denne.

 

Kul applikasjon.

Personlig synes jeg det er alt for dyr mtp. hvor mye jobb som kreves for å sette den opp i et system som faktisk fungerer (mqtt-broker, få tak i token, mqtt-plugin, FloleVac for å finne koordinater osv...). Men der er selvfølgelig fritt frem for å sette pris, og jeg som selv ikke er kompetent til å bidra (men bare "snylter" på deres gode jobb) skal ikke klage ?

takk, nå hadde jeg programmet på salg i en mnd for 500 kr og har igjen satt det på 50% salg til 1. august til kr 400,-

Prisen er inkl. mva. så det er ikke stor fortjeneste, men noe må jeg ha. ? God sommer!

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 8.59, Hillmar skrev:

Ser ut som om det er denne.

 

Kul applikasjon.

Personlig synes jeg det er alt for dyr mtp. hvor mye jobb som kreves for å sette den opp i et system som faktisk fungerer (mqtt-broker, få tak i token, mqtt-plugin, FloleVac for å finne koordinater osv...). Men der er selvfølgelig fritt frem for å sette pris, og jeg som selv ikke er kompetent til å bidra (men bare "snylter" på deres gode jobb) skal ikke klage ?

Men bonus er at med Mqtt brokeren på plass så åpner det seg en hel verden av muligheter for styring av enheter bl.a. Sonoff's billige brytere med power meter, Philips Hue lys, Broadlink enheter m.fl. Og det beste av alt, det meste er gratis!! De fleste automasjonsystener har tilknytningsmulighet for MQTT , HomeSeer har mcsMqtt pluginen f.eks.
Sa jeg at jeg har satt 50% sommerpris på programvaren? ?

Endret av Rogerbl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2019 den 20.45, Rogerbl skrev:

ja, det kunne blitt gjort om jeg hadde tilgang til Xiaomi's API, men har tatt utgangspunkt i et python-miio  bilioteket som ligger åpent på github.
Og jeg ser at ved å bruke python og mqtt fremfor propietære plugin'er for Hs3, så kutter man utviklingstiden drastisk. Samtidig som man gjør produktet tilgjengelig
for mange andre automasjonsystemer også. Krever kun at de har støtte for Mqtt.
Gjorde litt tilpassninger til mcsMqtt plugin'en slik at mqtt programmene mine fungerer bedre der.
Har nå mqtt styre og monitorerings program for Arlo kameraer, Ring Video Doorbell, Netatmo Weather station, Netatmo Healty Home, Xiaomi Air Purifier, Blauberg Wifi Varmegjenvinnings
enheter(Twinfresh wifi og Flexit Roomie One Wifi kompatible) og nå kommer denne for Roborock snart. ? De fleste kjører under windows, MacOs og Linux med python 2.7 og 3.x.
Xiaomi fungerer kun med python 3.5+.
 

Hva er mulighetene med Ring Doorbell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 19.24, Rogerbl skrev:

Men bonus er at med Mqtt brokeren på plass så åpner det seg en hel verden av muligheter for styring av enheter bl.a. Sonoff's billige brytere med power meter, Philips Hue lys, Broadlink enheter m.fl. Og det beste av alt, det meste er gratis!! De fleste automasjonsystener har tilknytningsmulighet for MQTT , HomeSeer har mcsMqtt pluginen f.eks.
Sa jeg at jeg har satt 50% sommerpris på programvaren? ?

Kommer ditt program/system være kompatibelt med framtidige oppgraderinger av xiaomi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Moskus skrev:

"Teknisk mulig" men "unødvendig komplisert" sist jeg sjekket. Ring er vanskelig å integrere i noe som helst...

Var ment til RogerBL:)

Blade sin plugin har ikke fungert med bevegelse hos meg siste halvannet året(brukte til å sette lys til 100% ved bevegelse når mørkt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2019 den 11.21, GO_Nilsen skrev:

Kommer ditt program/system være kompatibelt med framtidige oppgraderinger av xiaomi? 

Det kan jeg ikke garantere men hvis de ikke kommer med en helt ny funksjonell firmware så vil dette fungere tenker jeg. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.