Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Telldus Znet Lite V2 som gateway for andre styringsprogrammer?


GeirAG

Spørsmål

Jeg blir helt svimmel av den jungelen som nå finnes av systemer, hvor man ender opp med ørten forskjellige app'er og PC-programmer for å kontrollere ting som i liten grad synes å kunne samarbeide med hverandre (og alle disse høyttalerne man nå skal kunne prate med gjør bare forvirringen enda større for min del...). Jeg har foreløpig et ganske beskjedent opplegg, med en Telldus Znet Lite V2, som jeg likte fordi den kunne kommunisere med både 433MHz- og Z-Net enheter, og som jeg bruker til å styre litt ovner, lys og motorvarmer. Jeg bruker også strømleverandøren Tibber sin app for å styre varmepumpen (via Sensibo) og elbil-lading. Denne app'en kan jo hekte seg opp mot flere systemer, men noe komplett hjemmeautomasjons-system kan den vel aldri bli. 

 

Jeg skjønner det slik at om man ønsker å samle det meste på et sted, så må man ty til et eller annet program på en eller annen permanent kjørende datamaskin, samt en dings som gjør det mulig for datamaskinen å kommunisere med fjernstyrte enheter og sensorer. Og da er spørsmålet mitt:  Kan man bruke Telldus Znet Lite V2 som bindeleddet mellom datamaskin og enhetene når man bruker et program som f.eks. Homeseer? Jeg ser det snakkes om en liten USB-plugg som kan gjøre denne jobben, men denne bittelille saken kan vel ikke ha rare rekkevidden? Og kan den kommunisere med 433MHz-dingser i tillegg til Z-Wave? (Et krav for min del, ettersom alle temperatur-sensorene mine er 433MHz, og så har jeg fortsatt ikke funnet en Z-Wave fjernstyringsplugg godkjent for utendørsbruk.)

 

Hilsen forvirret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0
1 time siden, GeirAG skrev:

Kan man bruke Telldus Znet Lite V2 som bindeleddet mellom datamaskin og enhetene når man bruker et program som f.eks. Homeseer?

Nei. Telldus Znet er i utngangspunktet en egen enhet med de fordeler og begrensninger den har.

 

1 time siden, GeirAG skrev:

Jeg ser det snakkes om en liten USB-plugg som kan gjøre denne jobben, men denne bittelille saken kan vel ikke ha rare rekkevidden?

Både og. Hvis den står bak en datamaskin inntil en betongvegg kan du få problemer. Men det finnes USB-forlengeleskabler. ;) 

 

Z-wave er mesh nettverk. Noder kan videresende beskjeder til hverandre. Derfor ser du ikke enorme antenner på Z-wave controllere. Antennen på Znet Lite V2 er nok ikke en Z-wave antenne.

 

1 time siden, GeirAG skrev:

Og kan den kommunisere med 433MHz-dingser i tillegg til Z-Wave?

Nei, da trenger du f.eks. en RFXtrx433E eller RFXtrx433XL. :) 

(dvs. Znet Lite v2 kan, men "den lille USB-pluggen" kan ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 timer siden, Moskus skrev:

Nei. Telldus Znet er i utngangspunktet en egen enhet med de fordeler og begrensninger den har.

 

Både og. Hvis den står bak en datamaskin inntil en betongvegg kan du få problemer. Men det finnes USB-forlengeleskabler. ;) 

 

Z-wave er mesh nettverk. Noder kan videresende beskjeder til hverandre. Derfor ser du ikke enorme antenner på Z-wave controllere. Antennen på Znet Lite V2 er nok ikke en Z-wave antenne.

 

Nei, da trenger du f.eks. en RFXtrx433E eller RFXtrx433XL. :) 

(dvs. Znet Lite v2 kan, men "den lille USB-pluggen" kan ikke).

 

Ok, takker så mye for svar!

 

Ja, jeg er klar over at Z-Wave-enheter danner et mesh-nettverk, så da holder det vel at man har en av enhetene innenfor rekkevidde av gateway'en. Men 433Mhz-boksen må jo rekke ut til alt, så jeg tenkte at da ville en slik liten plugg få problemer hvis den skulle dekke begge standarder. Men hvis det er kun Z-Wave i denne så blir det jo en annen sak... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Kan man bruke Telldus Znet Lite V2 som bindeleddet mellom datamaskin og enhetene når man bruker et program som f.eks. Homeseer?


Jeg har ikke prøvd selv, men jeg vurderte selv å anskaffe en brukt telldus i stedet for egen 433 enhet (ala rflink eller rfxtx433). I følge denne siden så skal det fungere mot Home Assistant: https://snillevilla.se/anslut-tellstick-znet-lite-v2-till-home-assistant/

Er noen opplagte ulemper som tidsforsinkelse, men hvertfall for temperatur så spiller det ingen rolle.

Så en mulighet er å kjøpe en billig RPi og prøve home assistant med telldus, da vil du fort se hvilke muligheter (og begrensninger) det gir deg. Og skulle det ikke fungere så kan du enten bygge videre på RPien med egne z-wave enheter, og eventuelt også Home Seer eller andre systemer, eller eventuelt selge den brukt uten det store tapet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På ‎28‎.‎11‎.‎2018 den 17.42, Johannes skrev:

Om du vil ha noe enkelt som kommuniserer med "alle" protokoller kan du jo se på Athom Homey som et alternativ

 

Jøss, enda et system - men den så jo ikke dum ut i grunnen! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
20 timer siden, NiceGuy skrev:

 


Jeg har ikke prøvd selv, men jeg vurderte selv å anskaffe en brukt telldus i stedet for egen 433 enhet (ala rflink eller rfxtx433). I følge denne siden så skal det fungere mot Home Assistant: https://snillevilla.se/anslut-tellstick-znet-lite-v2-till-home-assistant/

Er noen opplagte ulemper som tidsforsinkelse, men hvertfall for temperatur så spiller det ingen rolle.

Så en mulighet er å kjøpe en billig RPi og prøve home assistant med telldus, da vil du fort se hvilke muligheter (og begrensninger) det gir deg. Og skulle det ikke fungere så kan du enten bygge videre på RPien med egne z-wave enheter, og eventuelt også Home Seer eller andre systemer, eller eventuelt selge den brukt uten det store tapet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Takk for tips! Ser jo overkommelig ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På ‎30‎.‎11‎.‎2018 den 18.02, Johannes skrev:

Virker som et fint system for den som ikke vil bruke hele fritiden på å få et system oppe å gå men som fortsatt vil ha automasjon

 

Ja, jeg hører nok hjemme i den gruppen, selv om jeg har bedrevet mye fikling med data opp gjennom tidene... Jeg har ikke ambisjoner om å ta den helt ut, og å betale flere tusen kroner for et dataprogram og plugins er nok ikke aktuelt. Telldus-systemet (varianten med Z-Wave) og Tibber-app'en (for varmepumpestyring og elbil-lading) tilfredsstiller det meste av det jeg er ute etter - d.v.s. styring av panelovner, noe belysning og motorvarmeren til fossilbilen. Jeg har forresten Verisure-alarm også, koblet opp mot ytterdør-låsen, men dette betjenes helt greit med kodelåsen, og Verisure-app'en en sjelden gang. Det er imidlertid et par ting jeg savner, som dette opplegget ikke ser ut til å kunne gi:

 

1. Muligheten for å kunne sette huset i ikke-hjemme- / feriemodus med én knapp. Man kan lage massevis av hendelser, med diverse betingelser, i Telldus, men skal man bort noen dager, og ønsker å senke temperaturen, få lys til å slå seg av og på inne i mellom etc., så må man inn og redigere alle disse hendelsene enkeltvis, og eventuelt tilføye nye. (Tibber-app'en har riktignok muligheten for å sette varmepumpen i bortreist-modus.)

 

2. Styre Sonos-høyttalere, slik at man kan få satt på nett-radioen om morgenen, og lage litt lyd i perioder når man er bortreist.

 

Så jeg får vel studere denne Homey-saken litt nærmere! Eller kanskje Home Assistant, for det er vel opensource og gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

Jeg bruker et program som heter Homestick. Dette står å rusler å går på en gammel pc . Har den kjørende hele tiden pga. jeg logger temperaturer. Hvis jeg må, kan jeg koble meg opp mot pcèn (programmet) med TeamWiewer.

image.thumb.png.a10d3e5527ed3e1dde4ece975687d272.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 time siden, GeirAG skrev:

Muligheten for å kunne sette huset i ikke-hjemme- / feriemodus med én knapp.

Du greier nok neppe med én knapp;

 

Jeg har en Nexa WTE-2 ved inngangsdøren.

Den har to trykk.brytere. 

Bryter 1: For kort fravær

Den trigger på/av kameraer og slukker/tenner lys som ikke synes utenfra.

 

Bryter 2: For langt fravær.

Den trigger samme som 1 og i tillegg stenges normal fyring, termostater settes til 10°C.

Noe lys som synes utenfra følger "normal" rutine, dvs; På om morgenen, av om kvelden.

I tillegg tennes TV en periode på kvelden. (Den kan synes utenfra).

Når det nærmer seg hjemkomst etter lengre fravær har jeg en "dummy" (kaller den ankomst)  (som aktiviseres via tlf app). Den trigger hendelse som starter diverse fyring.

.....

Dette fungerer såpass bra at naboene stadig er i tvil om vi er hjemme eller ikke.

Skulle man være i tvil eller ha glemt noe går det like greitt å ta det fra tlf app.

Samme, hvis man ikke vil ha fysisk bryter kan man jo også benytte tlf.

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, GeirAG skrev:

Eller kanskje Home Assistant, for det er vel opensource og gratis.

 

 

Å komme i gang med Home Assistant koster lite.  En Raspberry Pi, ett godt minnekort og en egnet strømforsyning og du er i gang.
Det med minnekort og strømforsyning er essensielt for en vellykket rpi-opplevelse

 

Programmene du trenger for å komme i gang koster ingenting, og er du fersk i linux som meg velger du hassio-versjonen.
https://www.home-assistant.io/hassio/

 

Det er veldig enkelt å komme i gang, men oppsettet krever en del underveis.  Læringskurven er bratt, så du kommer fort inn i det.   Det er en rekke filmer på youtube som penser deg på riktig spor

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
5 timer siden, Xit skrev:

Hei

Jeg bruker et program som heter Homestick. Dette står å rusler å går på en gammel pc . Har den kjørende hele tiden pga. jeg logger temperaturer. Hvis jeg må, kan jeg koble meg opp mot pcèn (programmet) med TeamWiewer.

 

Det gav jo en fin oversikt ser det ut til! Det må jeg laste ned - så det var tilgjengelig for nedlasting i Microsoft Store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, arneolav skrev:

Du greier nok neppe med én knapp;

 

Jeg har en Nexa WTE-2 ved inngangsdøren.

Den har to trykk.brytere. 

Bryter 1: For kort fravær

Den trigger på/av kameraer og slukker/tenner lys som ikke synes utenfra.

 

Bryter 2: For langt fravær.

Den trigger samme som 1 og i tillegg stenges normal fyring, termostater settes til 10°C.

Noe lys som synes utenfra følger "normal" rutine, dvs; På om morgenen, av om kvelden.

I tillegg tennes TV en periode på kvelden. (Den kan synes utenfra).

Når det nærmer seg hjemkomst etter lengre fravær har jeg en "dummy" (kaller den ankomst)  (som aktiviseres via tlf app). Den trigger hendelse som starter diverse fyring.

.....

Dette fungerer såpass bra at naboene stadig er i tvil om vi er hjemme eller ikke.

Skulle man være i tvil eller ha glemt noe går det like greitt å ta det fra tlf app.

Samme, hvis man ikke vil ha fysisk bryter kan man jo også benytte tlf.

 

 

 

Det var jo fiffig, men hvordan får du til dette? Jeg har en sånn bryter, i enkeltversjon, men det er jo bare en 433MHz fjernkontroll som henger fast på veggen, og som sender signal direkte til en eller flere enheter, mens Telldus-boksen er helt uvitende om eksistensen av bryteren, og om hvorvidt den har sendt noe av- eller på-signal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 timer siden, Øyvind skrev:

 

 

Å komme i gang med Home Assistant koster lite.  En Raspberry Pi, ett godt minnekort og en egnet strømforsyning og du er i gang.
Det med minnekort og strømforsyning er essensielt for en vellykket rpi-opplevelse

 

Programmene du trenger for å komme i gang koster ingenting, og er du fersk i linux som meg velger du hassio-versjonen.
https://www.home-assistant.io/hassio/

 

Det er veldig enkelt å komme i gang, men oppsettet krever en del underveis.  Læringskurven er bratt, så du kommer fort inn i det.   Det er en rekke filmer på youtube som penser deg på riktig spor

 

Lykke til

 

Tak for det! Jeg har en Pi gående 24-7, som feeder ADS-data fra fly til FlightRadar24.com, så jeg er litt fortrolig med denne lille datamaskinen. Jeg kan heller ikke noe særlig Linux, men FlightRadar24 har et image man laster inn på et SD-kort, som gir deg et fiks ferdig oppsett, så jeg antar det er noe av det samme med Home Assistant. Men om jeg prøver HA, så får jeg vel anskaffe en Raspberry Pi til - jeg regner med at det blir bare krøll å skulle prøve å kjøre begge deler på samme maskin! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
25 minutter siden, GeirAG skrev:

Telldus-boksen er helt uvitende om eksistensen av bryteren

 

Du må legge inn bryteren i Telldus Live og gi den opplæring:

Telldus Live -> legg inn bryter, men som Nexa fjernkontroll (Bryteren er egentlig en sender).

 

Når det er gjort, velg bryter -> Rediger Enhet -> "Scann sender"  og  trykk så på bryteren (iløpet av noensekunder) hold den inne  i ca ett sekund eller 2. (on/off spiller ingen rolle)

Da vil du se at bryteren (egentlig senderen) får en ny huskode. (Ikke bry deg mer med huskoden eller noe annet)

Lukk vindu for ""Rediger Enhet"

Når du nå trykker på bryteren vil du se at Telldus viser om bryteren er av eller på.

 

Dette er svært enkelt å gjøre når man kan det.

Som det meste i Telldus Live så er det kun snakk om noen museklikk.

 

.......

Når du har fått dette til å fungere kan du jo prøve deg på en lite sak til:

Telldus Live -> Hendelser, lag en trigger på bryteren.   

Helt til høyre, under "hendelse" kan du velge samme bryteren og legg inn Off,  velg "Avanserte innstillinger" legg inn forsinkelse, f.ex 30 (sekunder)

Da vil bryteren bli slått av etter 30 sekunder etter at du trykket ON.

 

Dette også svært enkelt å gjøre....når man kan det.

 

Jeg benytter det bla for å slå av motorvarmer etter et pr timer slik at den ikke står på resten av døgnet.

 

Hvis du ikke ser valg av Forsinkelse, motorvarmer mm,  må du ha Pro abb. Koster sånn ca et pat hundre kroner i året.

Da kan man lage ganske avanserte funksjoner nesten kun med museklikk, men må tenke litt.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, arneolav skrev:

 

Du må legge inn bryteren i Telldus Live og gi den opplæring:

Telldus Live -> legg inn bryter, men som Nexa fjernkontroll (Bryteren er egentlig en sender).

 

Ok, takk for oppskriften, skal prøve dette!

 

11 minutter siden, arneolav skrev:

 

Hvis du ikke ser valg av Forsinkelse, motorvarmer mm,  må du ha Pro abb. Koster sånn ca et pat hundre kroner i året.

Da kan man lage ganske avanserte funksjoner nesten kun med museklikk, men må tenke litt.


Jeg tegnet akkurat Pro-abonnement - kostet jo ikke rare greiene, og vil jo gjerne ha alle mulighetene som systemet tilbyr! :-)

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
16 minutter siden, GeirAG skrev:

 

Tak for det! Jeg har en Pi gående 24-7, som feeder ADS-data fra fly til FlightRadar24.com, så jeg er litt fortrolig med denne lille datamaskinen. Jeg kan heller ikke noe særlig Linux, men FlightRadar24 har et image man laster inn på et SD-kort, som gir deg et fiks ferdig oppsett, så jeg antar det er noe av det samme med Home Assistant. Men om jeg prøver HA, så får jeg vel anskaffe en Raspberry Pi til - jeg regner med at det blir bare krøll å skulle prøve å kjøre begge deler på samme maskin! ?

 

Det er sikkert mulig å få til, men jeg hadde kjøpt en dedikert pi til hassio.   Det finnes mange veier til home assistant, men den enkleste er hassio.

Ferdig image du smeller på kortet og kjører i gang.

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
30 minutter siden, arneolav skrev:

Telldus Live -> Hendelser, lag en trigger på bryteren.   

Helt til høyre, under "hendelse" kan du velge samme bryteren og legg inn Off,  velg "Avanserte innstillinger" legg inn forsinkelse, f.ex 30 (sekunder)

Da vil bryteren bli slått av etter 30 sekunder etter at du trykket ON.

 

Betyr det at i Tellus så kan du bare trigge 2 forskjellige hendelser med en WTE2? Ikke 4 hendelser? Altså, hvis den allerede er «on», kan man trigge en hendelse ved å trykke «on» en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutter siden, ZoRaC skrev:

Betyr det at i Tellus så kan du bare trigge 2 forskjellige hendelser med en WTE2? Ikke 4 hendelser? Altså, hvis den allerede er «on», kan man trigge en hendelse ved å trykke «on» en gang til?

Du får 4 hendelser, on/Off på hver av bryterene.

 

Har ikke forsøkt med et "neste trykk" på samme bryter..

Den vil jo få status ON straks man trykker, men man kan jo gjøre en fiks med en delay.

Kan kanskje lett skape forvirring? Hvis man ikke er sikker på om man trykte, og så trykker en gang til?

 

Legge til:

WTE2 inneholder jo to separate on/off brytere.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, arneolav skrev:

Du får 4 hendelser, on/Off på hver av bryterene.

Har ikke forsøkt med et "neste trykk".

Den vil jo få status ON straks man trykker, men man kan jo gjøre en fiks med en delay.

Kan kanskje lett skape forvirring? Hvis man ikke er sikker på om man trykte, og så trykker en gang til?

 

Legge til:

WTE2 inneholder jo to separate on/off brytere.

 

Jeg har 4 separate funksjoner på min - taklys, nattmodus, TV, radio. Taklyset skal slå seg av eller på (toggle) når venstre bryter blir «on». Venstre «off» er nattmodus og taklyset må kunne styres uten å aktivere nattmodus i mellom ? 

Dette er fint mulig i HomeSeer, bare lurte på om det også er mulig i Telldus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
33 minutter siden, GeirAG skrev:

 

Ok, takk for oppskriften, skal prøve dette!

 

… Og det funket jo som bare det, så da er det bare å begynne å gruble over logiske sammenhenger på "Utløs Hendelser"-siden! ?  Takk for hjelpen! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
41 minutter siden, ZoRaC skrev:

bare lurte på om det også er mulig i Telldus?

Det kan man gjerne, må sette "dertil egnet" triggere.

Hver av de 4 stillingene utløser hver sin trigger.

Ser det finnes zwavebrytere som jeg da kanskje heller vil bruke.

 

Og man kan teste på alle andre innstillinger, sensorer; Brytere On/off, klokke, ukedag. temp, lys, omtrent alt som er i systemet.

 

Men her trykkes svært lite på brytere, det aller meste skjer automatisk.

F. eks nattmodus er på klokkeslett for aktuell ukedag, men kan jo overstyres hvis man har gjester. 

Endret av arneolav
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 minutter siden, arneolav skrev:

Det kan man gjerne, må sette "dertil egnet" triggere.

Hver av de 4 stillingene utløser hver sin trigger.

 

Og de trigger selv om den ikke endrer verdi? I HomeSeer må man skille mellom «value changed to» og «value set to» for at den skal trigge om verdien settes på nytt til det den allerede var. 

 

Jeg har ikke funnet noen Z-wave som passet i Elko-rammer som funker like bra. 

 

Ellers er det lite brytere som brukes her også, men har ikke fått systemet til å skjønne når jeg vil se TV eller slå av lyset på soverommet enda... ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg har ikke funnet noen Z-wave som passet i Elko-rammer som funker like bra. 

Tror ikke det finnes, dessverre.

Elko har valgt "Zigbee" så for zwave blir det ikke noe hjelp derfra.

 

11 minutter siden, ZoRaC skrev:

har ikke fått systemet til å skjønne når jeg vil se TV eller slå av lyset på soverommet enda

Det kan kan jo ordne med vekt-føler i "godstolen" og senga.

Eller her finnes to stoler, skulle da kanskje velge TV-kanal også?

Men dropper det.

Her har "Innenriksdepartementet" bestemt at lyset på soverommet ligger under samme dep.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
9 minutter siden, ZoRaC skrev:

Og de trigger selv om den ikke endrer verdi?

Ja, trigges for hvert trykk. on eller off 

 

For å kunne teste på om en bryter allerede er trykket vil det være enklest å lage en dummy/virtuell bryter som man kan teste på.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.