Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe med Futurehome og en del utstyr. 

Mine spørsmål er:

1. Om det er flere brukere(1administrator og flere vanlig brukere), så er det mulighet for kun administrator får alle muligheter. 

F.eks sønn går ut i garasjen, far (som er admin) får push melding med dør & bevegelse i garasjen. Men mor & sønn får ikke denne push varslingen. 

2. Personen som setter opp Futurehome for første gang, har er administrator. Når sønn legges til, har han alle rettigheter? Eller kan admin begrense varsling/push varsling på soner? 

3. Etter sønn / mor er lagt til, men kan de redigere oppsettet selv for sin enhet? 

4. Hvilke ringeklokke anbefalle dere? Med mulighet for tale begge veier, bevegelse sensor og helst 1080P.

5. Hvilke dørlås anbefalle dere? Med mulighet til å se hvem som går ut/inn? 

6. Enheter ute, hvilke erfaring har dere med batteri? Der jeg bor er temperaturen ifra -10 til 25(verste fall begge veier) - Stavanger. 

7. Kan man bruke Synology NAS sammen med Futurehome? 

8. Hvilke IP / Web kamera anbefaler dere? Med bevegelse sensor. Må være 1080P.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, mr.rs4 skrev:

1. Om det er flere brukere(1administrator og flere vanlig brukere), så er det mulighet for kun administrator får alle muligheter. 

F.eks sønn går ut i garasjen, far (som er admin) får push melding med dør & bevegelse i garasjen. Men mor & sønn får ikke denne push varslingen. 

2. Personen som setter opp Futurehome for første gang, har er administrator. Når sønn legges til, har han alle rettigheter? Eller kan admin begrense varsling/push varsling på soner? 

3. Etter sønn / mor er lagt til, men kan de redigere oppsettet selv for sin enhet? 

Dette tror jeg det er enklest å spørre FutureHome om...

 

53 minutter siden, mr.rs4 skrev:

4. Hvilke ringeklokke anbefalle dere? Med mulighet for tale begge veier, bevegelse sensor og helst 1080P.

Ingen har direkte støtte for FutureHome utenom via IFTTT, og selv da er det begrenset hvilken bruk du har for det. Du står altså ganske fritt til å velge. :) 

 

55 minutter siden, mr.rs4 skrev:

5. Hvilke dørlås anbefalle dere? Med mulighet til å se hvem som går ut/inn? 

IDLock 150.

 

56 minutter siden, mr.rs4 skrev:

6. Enheter ute, hvilke erfaring har dere med batteri? Der jeg bor er temperaturen ifra -10 til 25(verste fall begge veier) - Stavanger. 

Det er både/og. For Z-wave-enheter har jeg dårlig erfaring, selv i Stavanger. Men jeg har en 433MHz magnetbryter i postkassen som lever ute i årevis mellom hvert batteribytte (2 AA-batterier).

 

Hvilke enheter er det du har tenkt å ha ute? Det er ikke mye Z-wave utstyr som tåler det våte klimaet vi har her...

 

 

57 minutter siden, mr.rs4 skrev:

7. Kan man bruke Synology NAS sammen med Futurehome? 

Definér "sammen med". De vil begge trives på samme nettverk, men vil i utgangspunktet ikke ha noe med hverandre å gjøre.

 

57 minutter siden, mr.rs4 skrev:

8. Hvilke IP / Web kamera anbefaler dere? Med bevegelse sensor. Må være 1080P.

Her er det så mange valg nå at det er litt dektetivjobb å vinne ut av.

 

FutureHome støtter i prinsippet ingenting, så den er grei. Dermed er det valg om du vil ha kameraer med skylagring eller du vil ha intern lagring (f.eks. på Synology'en din). Når det valget er tatt, så må man f.eks. finne hvilke kameraer Synology Surveillance Station fungerer med, eller evt. hvilken skyløsning du vil ha (f.eks. Arlo eller Nest, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette lover jo kanskje ikke så godt da meste parten av mine ønsker ikke lar seg gjøre / er vanskelig å gjøre ? 

 

Quote

1. Om det er flere brukere(1administrator og flere vanlig brukere), så er det mulighet for kun administrator får alle muligheter. 

F.eks sønn går ut i garasjen, far (som er admin) får push melding med dør & bevegelse i garasjen. Men mor & sønn får ikke denne push varslingen. 

2. Personen som setter opp Futurehome for første gang, har er administrator. Når sønn legges til, har han alle rettigheter? Eller kan admin begrense varsling/push varsling på soner? 

3. Etter sønn / mor er lagt til, men kan de redigere oppsettet selv for sin enhet? 

Dette tror jeg det er enklest å spørre FutureHome om...

Denne har jeg sendt forespørsel om. Får se hva de sier.

 

Quote

4. Hvilke ringeklokke anbefalle dere? Med mulighet for tale begge veier, bevegelse sensor og helst 1080P.

Ingen har direkte støtte for FutureHome utenom via IFTTT, og selv da er det begrenset hvilken bruk du har for det. Du står altså ganske fritt til å velge. :) 

IFTTT vil vel være "tregt", og må gå imellom "mange" ledd?

 

Quote

6. Enheter ute, hvilke erfaring har dere med batteri? Der jeg bor er temperaturen ifra -10 til 25(verste fall begge veier) - Stavanger. 

Det er både/og. For Z-wave-enheter har jeg dårlig erfaring, selv i Stavanger. Men jeg har en 433MHz magnetbryter i postkassen som lever ute i årevis mellom hvert batteribytte (2 AA-batterier).

 

Hvilke enheter er det du har tenkt å ha ute? Det er ikke mye Z-wave utstyr som tåler det våte klimaet vi har her...

Tenker bare enkle dør / vindu sensor ifra Fibaro eller lignede.

 

Quote

7. Kan man bruke Synology NAS sammen med Futurehome? 

Definér "sammen med". De vil begge trives på samme nettverk, men vil i utgangspunktet ikke ha noe med hverandre å gjøre.

Det med web/IP kamera ikke støttes til Futurehome er ikke så viktig, da det går til Synology NAS(som er på reperasjon nå i over 2mnd).

 

 

Med 433MHz frekvenser,  så er det ikke mulighet for Futurehome vil fungere sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mr.rs4 skrev:

IFTTT vil vel være "tregt", og må gå imellom "mange" ledd?

Iallfall ett ledd: IFTTT. Jeg har en Ring Doorbell koblet til HomeSeer akkurat nå. Det går "fort nok", men ikke så raskt som jeg egentlig ønsker meg...

 

5 timer siden, mr.rs4 skrev:

Tenker bare enkle dør / vindu sensor ifra Fibaro eller lignede.

Sannsynligvis går det nok fint. Bare kjøp batterier på eBay.

 

5 timer siden, mr.rs4 skrev:

Det med web/IP kamera ikke støttes til Futurehome er ikke så viktig, da det går til Synology NAS(som er på reperasjon nå i over 2mnd).

Et NAS som er på reparasjon i 2 mndr? Jøss!

 

5 timer siden, mr.rs4 skrev:

Med 433MHz frekvenser,  så er det ikke mulighet for Futurehome vil fungere sammen?

Nei, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du(og andre) liker bedre Homeseer. Er det like enkelt og sette opp? Er det like enkelt app basert? 

Er det ca samme priser på utstyr? 

Er det kåne vennligt? Og enkelt I bruk for andre som ikke er intressert i dette "smart hus" greiene? Dette MÅ være kåne veldig for at det skal komme i hus... 

 

En kompis av meg har handlet inn noen deler Futurehome & fubaro produkter. Skal sjekke opp med han igjen(kanskje fått opp alt nå)? 

 

Så igjennom på NAS reparasjon, og har tatt ca 6uker, og ikke 8. Men er jo heilt lammet når en slik viktig sak går ut av funksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, mr.rs4 skrev:

Ser du(og andre) liker bedre Homeseer. Er det like enkelt og sette opp? Er det like enkelt app basert? 

Er det ca samme priser på utstyr? 

 

 

Nå skal det sies at jeg verken har prøvd homeseer eller futurehome, men svaret er nok i utgangspunktet ganske enkelt.  Futurehome, HomeControl o.l er laget med tanke på enkelt oppsett, med alle de fordeler og ulemper det medfører.

De er enklere å sette opp, men har langt flere begrensninger enn feks. homeseer, home assistant, openhab osv.

 

Alt du kan inkludere i futurehome kan også inkluderes i homeseer.  Det samme gjelder ikke motsatt vei

Endret av Øyvind
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mr.rs4 skrev:

Ser du(og andre) liker bedre Homeseer. Er det like enkelt og sette opp? Er det like enkelt app basert? 

Jeg liker HomeSeer fordi 1) det kan gjøre vanvittig avansert automasjon i de tilfellene jeg har lyst på det (og det har jeg), men 2) det er relativt enkelt å konfigurere. Det er ingen tekstfiler á la Home Assistant eller OpenHAB, men det er heller ingen "hold deg i hånda"-løsning á la FutureHome og HomeControl.

 

Se f.eks. HomeSeer-skolen

 

HomeSeer er i utgangspunktet ikke app-basert. Det meste av konfigurasjon gjør du i en nettleser, men når alt er på stell kan du styre huset via app (i den grad du har behov for det, da).

 

10 timer siden, mr.rs4 skrev:

Er det ca samme priser på utstyr? 

Hvis du går for Z-wave, så er det jo de samme prisene uansett om du velger Home Assistant, HomeSeer eller FutureHome. Eller noe annet. :)

 

10 timer siden, mr.rs4 skrev:

Er det kåne vennligt? Og enkelt I bruk for andre som ikke er intressert i dette "smart hus" greiene? Dette MÅ være kåne veldig for at det skal komme i hus... 

Det bestemmer du faktisk selv, det er du som må lage logikken.

Hos oss er vi der at vi ikke klarer oss uten lenger.

 

Jeg mener at man ikke skal merke at smarthuset er der, men man skal bli vant til det. Du merker det fort hvis lyset ikke går på av seg selv når du går inn i et mørkt rom... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte samme spørsmål til futurehome og fikk svar 

 

1. Man kan stille inn pr. bruker hvilke varslinger man ønsker (denne funksjonen ble midlertidig tatt ut etter vi lanserte en helt ny varslingstjeneste i går, men den er tilbake om noen uker)

2. Når administrator legger til ny bruker velger man en rolle til brukeren og definerer ulike rettigheter rundt hva man kan se og hva man kan redigere. Push varsler velger brukeren selv under eget oppsett. 

3. Det kommer an på rettigheter som beskrevet i forrige. 

4. Vi har ikke støtte for ringeklokke i appen, det ligger på roadmap for neste år. Nest Hello ligger i planene så langt.

5. Vi har i dag støtte for ID Lock 101. Snart kommer støtten for nyeste generasjonen ID Lock 150. På nyåret blir det også støtte for Yale Doorman and Danalock. 

6. Vi har ingen enheter som en egnet for utebruk. Dette kan endre seg etter oppdateringen til smarthuben på nyåret. https://futurehome.no/blog/smarthome/ny-smarthub-og-app-oppdatering-fra-futurehome/ 

7. Hvilket bruksområde tenker du her?

8. IP kameraer ligger også på roadmap før utvikling neste år. Vi kan samhandle med Arlo via IFTTT i dag: https://ifttt.com/arlo 

Vennlig hilsen
Fridtjof // Futurehome

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mr.rs4 skrev:

På nyåret blir det også støtte for Yale Doorman and Danalock.

Yale Doorman? FH har jo ikke støtte for Zigbee... da går de enten via Verisure sin gateway eller så har de sjekket at UK Z-wave-modulen passer. Spennende. :) 

 

"Kommer Snart" er et vanlig standard-svar hos FutureHome. ;)

Det tar ofte litt mer tid enn de først hadde trodd, men det kommer til slutt. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, mr.rs4 skrev:

 

Det kan være. Men det betyr ikke at det er en god idé å plugge inn et klassisk "Kina-produkt" i veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så på listen over støttede systemer og så ikke Philips Hue. Antar da at dette ikke fungerer i deres app?

Leste så klart rett etterpå at dette kan brukes ved hjelp av IFTTT. Har aldri brukt dette, men det høres jo veldig enkelt ut!

Endret av Reidar Gjertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Reidar Gjertsen skrev:

Leste så klart rett etterpå at dette kan brukes ved hjelp av IFTTT. Har aldri brukt dette, men det høres jo veldig enkelt ut!

 

Tror du bør legge trykk på veldig enkelt. Men da i betydningen at man ikke får satt opp avanserte regler... f.eks kan du si at når sola går ned, slå på lysene. Men du kan ikke si at det samtidig må være noen som er hjemme. Du kan også sette at når du kommer hjem, slå på lys, men du kan ikke si at det bare skal skje etter solnedgang. 

 

IFTTT kan også være veldig tregt - 3-4 sek et vel ikke uvanlig, men også opp mot 1 min responstid kan skje. Og er Internett eller IFTTT nede, ja da skjer ingenting. 

 

Usikker på om FutureHome støtter IFTTT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

 

Tror du bør legge trykk på veldig enkelt. Men da i betydningen at man ikke får satt opp avanserte regler... f.eks kan du si at når sola går ned, slå på lysene. Men du kan ikke si at det samtidig må være noen som er hjemme. Du kan også sette at når du kommer hjem, slå på lys, men du kan ikke si at det bare skal skje etter solnedgang. 

 

IFTTT kan også være veldig tregt - 3-4 sek et vel ikke uvanlig, men også opp mot 1 min responstid kan skje. Og er Internett eller IFTTT nede, ja da skjer ingenting. 

 

Usikker på om FutureHome støtter IFTTT?

De skriver på nettsidene sine at de jobber med en egen integrering av Hue i sine systemer. Frem til dette er på plass har de integrert IFTTT, sånn at systemer de ikke har inne selv ennå, kan brukes midlertidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

De skriver på nettsidene sine at de jobber med en egen integrering av Hue i sine systemer. Frem til dette er på plass har de integrert IFTTT, sånn at systemer de ikke har inne selv ennå, kan brukes midlertidig :)

 

Aha. Forståelig, for de har vel snakket om å legge til støtte for blant annet Hue ganske lenge nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Reidar Gjertsen skrev:

Det er typisk.. Det er kanskje vanskelige enn de trodde?

 

Jeg tror ikke det er vanskelig, men alt tar tid. Jeg tror ikke de er så mange utviklere i FH og se har mange baller i luften samtidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Forståelig, for de har vel snakket om å legge til støtte for blant annet Hue ganske lenge nå...

Det var Ikea Trådfri, iallfall. Hue hub har jeg ikke hørt noe om, men jeg hører ikke alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.