Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styring av varmefolie ved bruk av infrarød sensor


Anbefalte innlegg

Jeg har varmefolie under laminat, og ønsker å få en bedre styring av temperaturen på dette. Styringen fungerer slik nå: Dersom innstilt verdi er 20 grader, så blir det en variasjon på 2 grader da den stopper oppvarming når føleren kjenner 21 grader, og starter igjen når føleren kjenner 19 grader.

Jeg har en ide om at dersom jeg bruker en ekstern infrarød sensor til å måle overflate temperaturen på gulvet, så vil jeg kunne holde en mer stabil temperatur. Denne sensoren må kunne slå på/av en smart kontakt når ønsket temperatur er oppnådd, som igjen starter/stopper styringen av varmefolie.

 

Googler men finner lite om dette. Noen som har gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fiskestang skrev:

Jeg har en ide om at dersom jeg bruker en ekstern infrarød sensor til å måle overflate temperaturen på gulvet, så vil jeg kunne holde en mer stabil temperatur.

Det har du nok helt rett i, men som du har oppdaget så er det ikke bare-bare å finne en IR-sensor som kan kobles til noe smart... 

 

Det er mulig du evt. må bygge en selv:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=MLX90614+Non-Contact+IR+Infrared+Thermometer+Sensor+Module+IIC+for+Arduino&_sacat=0

https://uk.rs-online.com/web/p/ir-infrared-temperature-sensors/8226421/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Moskus skrev:

Det har du nok helt rett i, men som du har oppdaget så er det ikke bare-bare å finne en IR-sensor som kan kobles til noe smart... 

 

Det er mulig du evt. må bygge en selv:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=MLX90614+Non-Contact+IR+Infrared+Thermometer+Sensor+Module+IIC+for+Arduino&_sacat=0

https://uk.rs-online.com/web/p/ir-infrared-temperature-sensors/8226421/

 

Skjønner. Var det jeg hadde lyst til å unngå. Men om det finnes 'bruksanvisninger' på dette, så skal jeg vel klare å fikse det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SveinHa skrev:

Er det romtemperatur du bruker i dag, @Fiskestang

 

Jeg har et lignende prosjekt på gang i løpet av neste år og har sett for meg f.eks. en DS18B20 sensor inne i laminatet.

Det ligger en sensor under laminaten. Men som sagt, så synes jeg at det blir for stort sprang med 2 grader forskjell på tempereaturen. IR sensor kan se direkte på laminaten, og skru av og på deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Moskus skrev:

Kanskje problemet da er selve termostaten? 2 graders hysterese er veldig mye, tenker jeg.

Det kan være det ja. Men det er uaktuellt å rive opp laminaten for å bytte termostat. Og jeg ser på den du har tenkt å montere, så er det fortsatt 1 grad hysterese. Jeg ønsker mindre enn dette, og det kan jeg få med IR sensor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fiskestang skrev:

Men det er uaktuellt å rive opp laminaten for å bytte termostat.

Termostaten ligger jo ikke under laminaten, så det burde jo være helt uaktuelt.

 

6 minutter siden, Fiskestang skrev:

Og jeg ser på den du har tenkt å montere, så er det fortsatt 1 grad hysterese.

... øh.. hvilken da?

 

 

I alle tilfeller må du uansett finne en annen måte å styre det på. Sensoren ligger jo under laminaten et sted, så du kan jo lese fra denne direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det kan sammenlignes direkte så har jeg flere betonggulv med vannbåren varme og termostat med null hysterese. I praksis holder gulvtemperaturen seg innenfor 1 (grad/pluss minus <0.5) . Betongen har jo stor masse og vannventilene bruker jo også et minutt eller to på å åpne eller stenge og begge deler gjør jo at hysterese er helt unødvendig.

 

Elektronisk termostat/regulator med modulerende utgang er kanskje heller veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, SveinHa skrev:

Betongen har jo stor masse og vannventilene bruker jo også et minutt eller to på å åpne eller stenge og begge deler gjør jo at hysterese er helt unødvendig.

Ja, men en folie under en parkett eller laminat er ikke det samme som et oppvarmet betonggulv...

 

Kjenner igjen problemstillingen til @Fiskestang, vi hadde folie der vi bodde før (2012), men da var det ikke så mange andre alternativer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.