Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny Zipato bruker. Problemer med oppsett av Fibaro Motion Sensor


POKO

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny bruker av z-wave og Zipato, Zipabox Duo Z-Wave gateway.

Kjøpte på Clas Ohlson for 899, salgspris,. varen skal ut av varesortiment.

Får lagt til Fibaro Motion Sensor,

image.png.3da896955c07f357f6230cb7a29411ce.png

Bilde 1

Ved bevegelse funker Binary sensor

 

Ønsker å registrere/programmere inn sensor i en hendelse, men finner ikke den sensoren jeg oppfatter som relevant, i stedet "General Purpose sensor"- se utklipp nedenfor.

Hvorfor får jeg ikke opp "Binary sensor", som i utklipp ovenfor, som reagerer på bevegelse.

"General Purpose sensor" gir gir respons på berøring/rystelser, men ikke på bevegelse og da er jeg ikke i stand til benytte sensor for å slå på lys.

Hva gjør jeg feil??

image.png.857defa6b791ab3e1056f0b3cfdd3eec.png

Bilde 2

Endret av POKO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den registrerte sensoren dukker ikke opp som valg "Biary Sensor" men som "General Purpose sensor". 
Som det fremgår av første utklippsbilde så registrerer "Binary sensor" bevegelse og presenterer dette umiddelbart som "sensor på".

Har innbilt meg at denne "Binary sensor" bør dukke opp som valgmulighet dersom jeg skal definere hendelser, f.eks. slå på lys, når bevegelse registreres i rommet.

Må en inn i noen parametere i oppsettet for sensoren i bilde2 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kanskje kjøpt katta i sekken.... ☹️ Billig Zipato som er supplert med dyre oppgraderinger for å låse opp tilgjengelige programmeringsfunksjoner.... Kanskje et dårlig impulskjøp.

Da undres jeg på om om det finnes noen sensorer som funker bedre for ZIPATO Smart home contol enn Fibaro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sjekke enda en gang.

Har forsøkt å gjøre endringer i device manager/enhetsbehandler. Har fjernet sensor og lagt inn på nytt ganske flere ganger uten å ha kommet i mål med å endre disse parametere. 

Får gjøre noen flere forsøk her...

 

 

 

image.png

image.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye ser riktig ut. Prøv å gå inn på notifacations, det er kanskje flere under der. Se om det er enheter du kan merke som vis enheter.

Husk å oppdatere web siden når du har forandret innstillingene.

Sliter litt å veilede, har ikke hatt Fibaro motion sensor på min Zipato.(har arkivert Zipatoen)

Hvis du går inn på tannhjulet på linja til Fibaro motion sensor, der er innstillinger for diverse parametere. Hvis de er på plass, pleier den å være støttet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg usikker på hvilken Fibaro modell du har men hos meg så er "Type" satt til "Motion Sensor", for min del så virker det som om den ikke har blitt registrert ordentlig. En årsak til det kan være at du kanskje kjører en gammel firmware.  Jeg ville ha fjernet sensoren, sjekket om det er ny firmware å installere på Zipa boksen og så til slutt prøvd å legge den til igjen.

image.png.a86243f82edcb1e5d1af025fbbe4eaf0.pngimage.png.7760824dad6dcdbef02c2928b811402c.pngimage.png.37a67fdd5a066f63449d33abd398e381.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.