Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber automasjon


hulkhaugen

Anbefalte innlegg

Har tidligere satte opp vvb til å slå seg av på de dyreste tidene av døgnet og på igjen på de billigste, men tenkte nå å la Tibber styre dette her. Derfor har jeg satte opp følgende automasjon:

 

- id: stromspar_vvb
  alias: Varmtvannsbereder strømsparing
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.electricity_price_adresse
  condition:
  - condition: template
    value_template: '{{states.climate.thermofloor_as_heatit_thermostat_tf_021_heating.attributes.temperature > 15}}'
  action:
  - service_template: >-
      {% if states.sensor.electricity_price_adresse.state|float < states.sensor.electricity_price_adresse.attributes["avg_price"] %}
        switch.turn_on
      {% else %}
        switch.turn_off
      {% endif %}
    entity_id: switch.fibaro_system_fgwpef_wall_plug_gen5_switch

Jeg har nettopp gjort dette og tror det skal være riktig. Tanken er at den slår seg på når pris er under gjennomsnittspris, og motsatt når den er over. Condition er der bare for å la den være avslått hvis huset er i borte modus. Noen som har noen tanker om dette eller andre praktiske automasjoner basert på strømpris? Jeg kunne kanskje også lagt inn en faktor på 0,8-0,9 på snittprisen for å være enda gjerrigere?

Endret av hulkhaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kanskje veldig teoretisk, men ved veldig store prisvariasjoner, vil varmtvannstanken din kunne være ganske lenge av.

Man bør kanskje legge inn noen conditions som sier at tanken ikke skal være av i mer enn xx timer i strekk f.eks?

@berland på forumet her har skrevet en del om strømsparing, kanskje søke opp noen av hans tråder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tester ut følgende "regel":

Styring av "Strømsparing aktivert" følger følgende regelverk: Nåværende > 0.9*Max. Dette gjelder dersom (Max-Min)>(Max/4)

Denne lider litt noen ganger dersom det er fryktelig billig strøm på nattan.. da blir den i "sparemodus" så og si hele formiddagen. Så må jobbe mer med å komme til en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Norseman skrev:

Dette blir kanskje veldig teoretisk, men ved veldig store prisvariasjoner, vil varmtvannstanken din kunne være ganske lenge av.

Tja... det er ikke SÅ lenge. Vil nok sannsynligvis gå bra.

 

Men jeg hadde tvunget varmtvannet på kl. 03 eller 04 for å ha varmt vann til morgenen, uavhengig av pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg på dagen i dag, ser det ut som at den vil være avslått fra kl 06:00 til 20:00 sånn ca, det er kanskje litt lenge. Nå har ikke vi et typisk bruksmønster i vårt hjem da jeg jobber offshore og hun jobber nattevakter i ca 60% stilling, så her er det mer B-menneske mønster i hus, ingen barn. Min gamle automasjon slo av strømmen 06:00 og 15:00, og på kl 11:00 og 20:00, det var aldri noe problem. Forskjellen nå blir de timene mellom 11:00-15:00 sånn omtrentlig, men det kan variere litt fra dag til dag.

 

EDIT: MortenB, kan du forklare logikken med din utregning? Hvis forskjellen på de to er mindre enn 1/4 av max?

Endret av hulkhaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, hulkhaugen skrev:

Ser jeg på dagen i dag, ser det ut som at den vil være avslått fra kl 06:00 til 20:00 sånn ca, det er kanskje litt lenge.

Ja, det har du nok rett i. En slik bruk av gjennomsnittet fungerer når vi har de to tydelige forbrukstoppene, men de to toppene har ikke vært særlig tydelig speilet over på pris de siste månedene. :(

 

Da er det bedre å finne den "midterste timen", dvs. medianen, og da sjekke om inneværende time har en pris over eller under median (eller N't dyreste/billigste time). Hvis du bruker median er du mer sikret mot "rare prisutslag" enn ved ren statistikk (som gjennomsnittet er) fordi det kun er 24 timer, og 12 av dem vil alltid være dyrere enn de 12 siste. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, hulkhaugen skrev:

 

EDIT: MortenB, kan du forklare logikken med din utregning? Hvis forskjellen på de to er mindre enn 1/4 av max?

Da er endringen i løpet av dagen såpass liten at det er liten vits med strømsparing. Men som sagt er jeg ikke helt fornøyd og leter etter bedre måter å definere tider hvor det er anbefalt å være litt forsiktig med strømbruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål litt på siden:  anbefales det å koble VVB til Fibaro wall plug, eller burde man gå for kraftigere skyts?
Strengt tatt anbefales vel ikke VVB på stikkontakt lengre, men nå er det nå sånn at min er på stikk, og ser ikke helt at jeg skal ha elektriker hjemom for å direktekoble den

 

Ikke meningen å hijacke tråden, så jeg ønsker ikke en lang diskusjon om akkurat dette.  Et kort, velbegrunnet svar og jeg er mer enn happy :)

Endret av Øyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg elektriker, og jeg liker det ikke skal jeg være ærlig. Men når det er sagt så er VVB min på 2kW, og Fibaro WallPlug er godkjent for 16A (3,6kW). Men hadde jeg lagt det opp på ny, hadde jeg nok gått for Heavy Duty switchen. Både stikkontakt og Fibaro WallPlug vil bli noe slitt over tid, og mitt er midlertidig i en kjeller som skal pusses opp.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yrune skrev:

OK, så med en gang i timen burde det ikke være noe problem.

Neste dags timepriser er tilgjengelige i 12-13 tiden dagen før.

 

4 timer siden, Øyvind skrev:

Et spørsmål litt på siden:  anbefales det å koble VVB til Fibaro wall plug, eller burde man gå for kraftigere skyts?

Det anbefales å unngå stikkontakt på det jevne. Det er visst en av de vanligste brannårsakene på elektriske anlegg i norske hjem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2018 den 12.31, Norseman skrev:

Dette blir kanskje veldig teoretisk, men ved veldig store prisvariasjoner, vil varmtvannstanken din kunne være ganske lenge av.

Man bør kanskje legge inn noen conditions som sier at tanken ikke skal være av i mer enn xx timer i strekk f.eks?

@berland på forumet her har skrevet en del om strømsparing, kanskje søke opp noen av hans tråder?

For vamtvannstank har jeg denne tråden: 

 

I høst har det vært utrolig kjedelig lite variasjon i strømprisene, både med tanke på utslag og når på døgnet det er billig. Så i høst har min algoritme ikke klart å tjene noe mer enn en enklere algoritme som f.eks. "ha på varmen de to billigste timene mellom 00:00 og 06:00", og pga. tilstrekkelig varmekapasitet har det heller aldri vært kaldt dusjvann om kvelden, verken med min algoritme eller denne enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.