Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Konvensjonelt kombinert med smart system


JanS

Anbefalte innlegg

Har fått ett spørsmål om å sette sammen ett system. Men sliter litt med å få det til å gå opp. Kunden vil ha ett smart system som skal kunne fungere greit for alle aldersgrupper, og ikke være for dyrt. 

Som jeg ser det, så er det enkleste ett standard elektro oppsett. Men det er ett ønske og kombinere litt samkjøring av smart og konvensjonelt. Det skal ikke være så veldig stor bolig, men det skal være solceller, og litt fremtidsrettet med tanke på energisparing. Men for å få ett system som er litt smart, kombinert med prisen for ett komplett smarthus tror jeg det blir dyrt i forhold til størrelsen på boligen. 

Jeg liker systemer som er kablet best. Føler disse er best å stole på. Men en blir veldig låst, med tanke på programmering. Trådløs systemene er på full fart inn, men litt usikker på stabiliteten. Blitt mange systemer å velge mellom, og har sett på noen alternativer.

 

Men er det noen som har noe erfaring med lignende systemer?

 

Har som sagt litt problemer med å legge til vekt kostnaden/m2 på mindre anlegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du, og hvilken erfaring har du?

Og hvem er kunden? (Altså ikke navn, men en beskrivelse)

Og hva er formålet? Hva skal han egentlig selge?

 

For å svare på dette aller først: 

6 minutter siden, JanS skrev:

Kunden vil ha ett smart system som skal kunne fungere greit for alle aldersgrupper, og ikke være for dyrt. 

Det er veldig avhengig av hva som defineres som "smart", "fungere greit" og "ikke være for dyrt".

 

Min første tanke er: FutureHome (og hils fra meg).

Det er trådløst (Z-wave) og er smartere enn vanlige strømbrytere, fungerer OK for de fleste og er ikke særlig dyrt.

 

Det er derimot ikke supersmart. Jeg personlig vil aldri bli fornøyd med FutureHome , men det har heller ikke vært målet til FutureHome heller. Jeg vil ha et system som igjen ikke er for komplisert å bruke, men som kan gjøres seriøst smart og hvor jeg kan integrere det meste som går på strøm i huset, og derfor bruker jeg HomeSeer. 

 

 

Det finnes ganske mye å velge mellom, og mange, MANGE veier til Rom! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er elektriker av yrke, og jobber offshore/onshore. Jobber litt mot automasjon.

Har noe erfaring med trådløs og kablet styrings systemer, men ikke noe ekspert.

 

Kunden er en kompis av meg som vil prøve å lage litt energisparende boliger, som kan komme til gode for den som kjøper det. 

Og har spurt meg om hva jeg tenker. Han har ikke helt sett for seg hva, og hvor dypt en skal gå inn i smarthus funksjonene.

Det er nesten endeløst hva man kan gjøre. Men prøver å finne en av veiene til Rom.

 

Har sett litt på Futurehome (Z-wave), og ser at det begynner å komme en del kompatible produkter mot dette. Så det var min første tanke.

Tenker også på hvordan enkelte hvitevare og brunvarer begynner med kommunikasjon. Ikke at det har den store betydningen. 

Men å kunne samkjøre flere produkter mot sentralsystem er nok litt av det som er ønskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nærmest slik at man må se om man finner noen argumenter mot å bruke FutureHome, ellers blir det FH.

Men FH er begrenset på flere måter. Hvitevarer er f.eks. bare å glemme, men det er det fort for mange andre smarthus-løsninger også, samt at det setter begrensning på hvilke hub'er du kan bruke.

 

F.eks. selv om samsung både lager smarte hvitevarer og har en smarthusplattform ("SmartThings") er det langt fra noen garanti for at disse to snakker sammen. :(

 

Jeg har valgt Bosch/Siemens som har APIer tilgjengelige for sine smarte produkter (de blir montert på nyåret). Og Miele har vel også en API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.