Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

PID controller for varmestyring?


JohnMartin

Anbefalte innlegg

Pratet med en kollega idag om temperatur og tregheten som er med vbv i støpt gulv.

Han lurte på hvorfor jeg ikke brukte en PID kontroller. 

Han brukte det til ølbrygging og har en konstant jevn temperatur.

 

Tanken slo meg da om det ikke fantes noe slikt for Homeseer. Har googlet litt, men kom ikke opp med så mye.

Hvis det er så "enkelt" å lage billige fysiske PID kontrollere til f.eks ølbrygging. Hvorfor finnes det ikke en slik plugin til Homeseer? ?

Etter hva jeg har skjønt, så er vel de selvlærende og tar etterhvert hensyn til tregheten.

 

Thoughts? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vel ikke det store poenget med PID på vannbåren varme i betong da ventilene som normalt benyttes er alt for trege til å dra nytte av en regulator. Betongens buffer gjør jo også sitt til at det er et veldig tregt system.

 

En annen sak, som nettopp var oppe i en annen tråd, er varmefolie under laminat/parkett. Der kunne en PID være  supert. Lese temp fra f.eks. DS18B20 - > Soft PID plug-in - > varme via dimmer eller modulerende SSR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.