Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Panasonic Comfort Cloud integrasjon?


Anbefalte innlegg

Fikk installert en ny Panasonic varmepumpe i høst med innebygget WLAN som er koblet til Panasonic Comfort Cloud og hvor du kan styre pumpa med app. Så langt alt vel. Problemet er at appen suger og mangler mange muligheter/valg og jeg ønsker integrasjon mot andre tjenester som gjør at jeg kan sette regler om at hvis temperaturen er x skal pumpa settes på y innstillinger. Kan ikke se at de tilbyr noen som helst som feks IFTTT. Kom over noe som ser ut som et C# API library på Github som vel kan brukes for å lage den type integrasjon. Hadde vært konge om det kunne vært laget en Homeseer plug-in av dette. Hva tror dere om dette @Moskus og @Guahtdim ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Moskus skrev:

laste ned koden fra Github, kompilere den med Visual Studio Community (f.eks), og sjekke om du får console applikasjonen til å virke mot pumpa di.

Dette høres ut som om noe man kan kose seg med når "roen har senket seg i romjula ja.. Har ikke drevet noe særlig med koding, men det er vel aldri for sent å lære seg om interessen er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎12‎.‎2018 den 7.58, toonwolf skrev:

Fikk installert en ny Panasonic varmepumpe i høst med innebygget WLAN som er koblet til Panasonic Comfort Cloud og hvor du kan styre pumpa med app. Så langt alt vel. Problemet er at appen suger og mangler mange muligheter/valg og jeg ønsker integrasjon mot andre tjenester som gjør at jeg kan sette regler om at hvis temperaturen er x skal pumpa settes på y innstillinger. Kan ikke se at de tilbyr noen som helst som feks IFTTT. Kom over noe som ser ut som et C# API library på Github som vel kan brukes for å lage den type integrasjon. Hadde vært konge om det kunne vært laget en Homeseer plug-in av dette. Hva tror dere om dette @Moskus og @Guahtdim ?

Var innom det prosjektet jeg også men har startet på en Python-variant for å senere kunne integrere den i Home Assistant. Den ligger på https://github.com/lostfields/python-panasonic-comfort-cloud

 

Det er forresten mitt første prosjekt i Python - så nybegynner feil eksisterer garantert. 

Når jeg rota med HTTP kall under utvikling så har jeg på et vis klart å "ødelegge" statistikken i app'en. Den har hvertfall stoppet å rapportere strømforbruk osv men viser alt annet slik den skal i resten av app'en. 

 

Hvis du har tenkt å bruke dette Python-biblioteket eller dele brukeren din, bør du opprette en ny ekstra bruker (kunne den prosessen vært mer tungvindt???) til dette, for da slipper du å bli utlogget.

Endret av Lostfields
url hyperlenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvis dere tør så kan dere prøve å kjøre opp denne

http://bit.ly/HSPI_DaikinSeer_0020

Den skal nå ha støtte for noe av Panasonic opplegget. Plugin lager helt sikkert noen devicer dere ikke får brukt, men jeg tror dere skal kunne sette modus og temp.

 

Jeg anbefaler dere å lage egen Panasonic bruker for å kjøre denne plugin. Jeg har lest at å kjøre samme bruker i app og på f.eks. plugin fører til at app-bruker blir logget ut.

 

I General config velger dere Panasonic som Heatpump handler.

General.png.bb39d249851160573aab718f4bcec2ba.png

 

Gå inn på PanasonicConfig, fyll inn brukernavn og passord og forhåpentligvis får dere opp en varmepumpe i "Choose unit to add:". Og forhåpentligvis lages og styres alt slik det skal. Mulig dere må kjøre en refresh på configsiden når brukernavn og passord er lagt inn. Litt usikker der.

PanasonicConfig.png.060ae17f2511ebc5387301282cd1f009.png

 

Dette er litt skudd i mørket.

Endret av Guahtdim
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dessverre ikke testet dette da jeg ikke får Panasonic varmepumpe koblet til det trådløse nettet. Var i kontakt med support hos de som bekreftet noe jeg allerede visste at det kan være trøblete å få til. Jeg har allerede et eget 2.4 GHz WLAN som jeg skal koble det til, men det er ikke sjans. Har til og med testet med en gammel Netgear router for å se om det kan være noe med UniFi, men med samme resultat. Har en sak gående med Panasonic support, men så lenge varmepumpa ikke er på nett blir det vanskelig å få testet pluginen din @Guahtdim

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg etter mye om og men endelig klart å få koblet opp Panasonic varmepumpa på nettet mitt. Jeg har kontakt med den via appen "Comfort Cloud" med mitt brukernavn og passord. Jeg klarer ikke å opprette nye brukere da det ser ut til å være en bug i appen, men uansett skal det jo fungere om jeg legger inn mitt vanlige bruker og passord. Det er riktig som du skriver at du ikke kan være logget inn flere steder av gangen siden jeg får melding i appen "login expired". Uansett i HS får jeg meldingen "Could not find any units with the given login and password" under "DaikinSeer PanasonicConfig"

 

I HS loggen vises 

okt-04 18:53:00         DaikinSeer    No heat pumps found
okt-04 18:52:20         DaikinSeer-Error    Status is 'Waiting for activation'
okt-04 18:52:20         DaikinSeer-Error    Did not successfully authorize

 

Ser ut til å være litt problemer med autentisering? Jeg har sendt deg en PM med mitt brukernavn og passord til Panasonic https://csapl.pcpf.panasonic.com/ så kan du kanskje teste?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet ned zip filen, og pakket ut filene i mappen C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS4\Bin\HSPI_DaikinSeer\bin\DaikinSeer

Startet HSPI_DaikinSeer.exe - Da vises DaikinSeer under Plugins. 

 

La inn min brukerid, og passord under DaikinSeer PanasonicConfig

Men, klarer ikke legge til noen enhet.

Bruker og passord fungerer fint på https://csapl.pcpf.panasonic.com/

 

Mulig jeg har oversett noe?

Panasonic.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TBA skrev:

Men, klarer ikke legge til noen enhet.

Bruker og passord fungerer fint på https://csapl.pcpf.panasonic.com/

 

Mulig jeg har oversett noe?

Jeg har testet det samme som deg  @TBA, tror det må være noe som ikke er helt riktig. Husk dette er laget uten å ha tilgang til hardware! Fint at det er flere som tester denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ser at loggfilen din har to linjer ekstra, "Status is 'Waiting for activation' og "Did not successfully authorize"

 

Her er loggfil fra fra min installasjon:

 

2020-10-04 22:02:17.195 +02:00 [INF] DaikinSeer version: 0.0.2.0
2020-10-04 22:02:17.224 +02:00 [DBG] InitIo Started
2020-10-04 22:02:17.240 +02:00 [DBG] InitIo finished
2020-10-04 22:02:17.242 +02:00 [DBG] No heat pumps found
2020-10-04 22:03:00.004 +02:00 [DBG] No heat pumps found

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Endret til debug hos meg også,  da kommer det:

10.05.2020 06:58:24 Legacy-Plugin/Script DaikinSeer-Error Status is 'Waiting for activation'
10.05.2020 06:58:24 Legacy-Plugin/Script DaikinSeer-Error Did not successfully authorize

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå endelig fått min Panasonic varmepumpe på nett. Løsningen lå i UniFi kontrolleren. Når du oppretter et nytt WLAN aktiveres "Data Rate Control" under 802.11 RATE AND BEACON CONTROLS som standard. Jeg deaktiverte det og da fikk jeg koblet opp! Greit å vite for andre som sliter med enheter som kanskje ikke er helt siste "skrik". Jeg kan nå styre den via appen, men jeg klarer ikke å koble andre brukere inn slik det er meningen at man skal kunne gjøre. Dette er tydeligvis en bug i appen som også @TBA kan bekrefte som også har Panasonic varmepumpe. Det er egentlig ikke så nøye, når/om jeg kan styre pumpa via HS har jeg ikke bruk for appen lenger siden den kan styres via HS som jo er det jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Guahtdim skrev:

Forkjølelser har preget familien. 

aaaaaah! Hvorfor faen blir vi forkjølte? Vi har jo aldri vasket så mye hender eller holdt så god avstand til noen!!!

 

Sorry for off topic, men jeg er så lei!

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.