Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-TRM2fx


Johs.

Anbefalte innlegg

1 time siden, Frankis78 skrev:

Jeg kjører siste stable versjon. 
3.0.1.249

og x.x.x.435 av Homeseer

Ok.

Jeg kjører beta 3.0.1.252, og har ikke hatt problemer med denne.

 

Til info så resetta jeg parameter 21 og 22 i går kveld og har ikke testet noe mer. Men etter ditt innlegg forsøkte jeg å sette Parameter 21 til 600 med bytesize 2 på alle 6 termostater.

Ser da i loggen at rapporteringen stopper opp på 5/6 termostater, mens Vaskerommet rapporterer fortsatt i hyppig tempo. Sjekker parameter, og setter parameter på nytt. Ingen forandring.

Filtrerer litt for å se hva som er forskjellen på denne. Og det er at vaskerommet er den eneste som har Switch til ON, altså, eneste som har varme på. Setter denne til OFF og rapporteringen slutter. Dvs, rapport hvert 10 minutt som forventet.

Skrur på igjen, rapporteringen begynner igjen med kort intervall.

 

Forsøkt på alle termostater, og alle gjør det samme. De overholder 600 (10 minutter) regelen når de er av, gir blanke når de er på.

 

image.png.175885888e6956daebe00a9b6aaab40b.png

 

Jeg ser på bildet ditt @Frankis78 at Kjøkken termostaten din er av. Kan du sjekke om den skrur opp tempo på rapporteringen hvis du skrur den på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, bio skrev:

Ok.

Jeg kjører beta 3.0.1.252, og har ikke hatt problemer med denne.

 

Til info så resetta jeg parameter 21 og 22 i går kveld og har ikke testet noe mer. Men etter ditt innlegg forsøkte jeg å sette Parameter 21 til 600 med bytesize 2 på alle 6 termostater.

Ser da i loggen at rapporteringen stopper opp på 5/6 termostater, mens Vaskerommet rapporterer fortsatt i hyppig tempo. Sjekker parameter, og setter parameter på nytt. Ingen forandring.

Filtrerer litt for å se hva som er forskjellen på denne. Og det er at vaskerommet er den eneste som har Switch til ON, altså, eneste som har varme på. Setter denne til OFF og rapporteringen slutter. Dvs, rapport hvert 10 minutt som forventet.

Skrur på igjen, rapporteringen begynner igjen med kort intervall.

 

Forsøkt på alle termostater, og alle gjør det samme. De overholder 600 (10 minutter) regelen når de er av, gir blanke når de er på.

 

image.png.175885888e6956daebe00a9b6aaab40b.png

 

Jeg ser på bildet ditt @Frankis78 at Kjøkken termostaten din er av. Kan du sjekke om den skrur opp tempo på rapporteringen hvis du skrur den på?

 

Det er helt riktig ja.
Ser når jeg skrur på termostatene, så trigger de hele tiden.
Jeg prøvde å øke parameter 22 også, men det hjalp ingenting.

Om du hører noe fra heatit, så gi oss gjerne en oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal det være så vanskelig å få disse termostatene til å fungere? Jeg var en av de som byttet de originale mot trm2fx og bare hatt problemer - mye feil med inkludering og assosiasjoner, samt ser ikke ut som de følger helt zwave-standarden. Er det noen som har hørt noe om heatit skal fikse dem da de gamle fungerte bedre (minus rapportering av forbruk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frankis78 skrev:

 

Det er helt riktig ja.
Ser når jeg skrur på termostatene, så trigger de hele tiden.
Jeg prøvde å øke parameter 22 også, men det hjalp ingenting.

Om du hører noe fra heatit, så gi oss gjerne en oppdatering.

 

Will do! Har oppdatert saken med at termostatene kun tar hensyn til parameterne når de er avskrudd.

Ikke rart parameterne aldri fungerte i går når jeg testet, alle termostatene kjørte for fullt etter å ha vært avskrudd hele dagen pga testing av andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aleks skrev:

Hvordan skal det være så vanskelig å få disse termostatene til å fungere? Jeg var en av de som byttet de originale mot trm2fx og bare hatt problemer - mye feil med inkludering og assosiasjoner, samt ser ikke ut som de følger helt zwave-standarden. Er det noen som har hørt noe om heatit skal fikse dem da de gamle fungerte bedre (minus rapportering av forbruk)

Ja det kan man lure på.

Med beta plugin .252 og oppgradert UZB1 til firmware 5.36 ser de ut til å fungere for meg, med unntak av rapporteringen. Var litt issues med inkludering og rescanning. Men det opplever jeg med flere noder, deriblant Fibaro Dimmer 2 også. De har også feilaktig vist at de er off, når de egentlig er on. Men enn så lenge så fungerer også dette nå. Jeg har tenkt det har vært mitt ustabile z-wave nettverk som er skylden og beskjedene ikke når frem.

Hvilke problemer har du? Bortsett fra oppstartsproblemer som inkludering.

Endret av bio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, aleks skrev:

Hvordan skal det være så vanskelig å få disse termostatene til å fungere? Jeg var en av de som byttet de originale mot trm2fx og bare hatt problemer - mye feil med inkludering og assosiasjoner, samt ser ikke ut som de følger helt zwave-standarden. Er det noen som har hørt noe om heatit skal fikse dem da de gamle fungerte bedre (minus rapportering av forbruk)

Z-TRM2fx er et sertifisert produkt: https://products.z-wavealliance.org/products/3065

Kanskje er det noe galt med HomeSeer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, hkmod25 skrev:

Z-TRM2fx er et sertifisert produkt: https://products.z-wavealliance.org/products/3065

Kanskje er det noe galt med HomeSeer da?

Kanskje. Eller kanskje sertifiseringen ikke avdekker alle problemer det er mulig å ha med en enhet, og at HeatIt sliter litt med programmeringen innimellom...

 

Begge deler er mulig, men siden HeatIt-problemer ikke er begrenset til HomeSeer, så vet jeg hva jeg tror.... ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet for Home Assistant og sikkert HomeSeer osv også er at Heatit har brukt samme "ID" på Z-TRM2fx som de gjorde på Z-TRM2 så de gjenkjennes som samme produkt. Selv om oppsettet av de er helt forskjellig og FX mangler mangler flere funksjoner som internføler og effektregulator. Der det kræsjer med Home Assistant/OpenZwave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Kanskje. Eller kanskje sertifiseringen ikke avdekker alle problemer det er mulig å ha med en enhet, og at HeatIt sliter litt med programmeringen innimellom...

 

Begge deler er mulig, men siden HeatIt-problemer ikke er begrenset til HomeSeer, så vet jeg hva jeg tror.... ;)

Skulle egentlig til å anskaffe én TRM2fx men "står over" til vi ser et ok produkt.

Dette er for et gjestetoalett, så det er ikke så viktig. Derfor ble det midlertidig en enkel billig termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Fikk et standard svar fra daglig leder i Thermofloor i dag.

"

Dette skal vi se litt nærmere på. Vi kan ikke gi deg noen tidsfrist nå.

Vi har ikke fått tilbakemelding fra andre GW brukere om dette (annet enn Homeseer).

"

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten oppdaget ytterligere en "feil" med termostatene.

Fint hvis noen andre kan bekrefte at dette skjer hos dem ,@Frankis78 ? :)

 

Jeg har kun gulvfølere koblet til mine termostater, og i forbindelse med feilsøking av nettverket mitt hadde jeg i stad på Detailed logging på Z-wave Plugin.

Ser da at child devicen for den eksterne rom sensoren for alle termostatene rapporterer inn hyppig. Jeg gikk inn på alle devicene og sørget for at device value oppdateres selv om ikke value changes.

 

Det rapporteres på en sensor som ikke er tilkoblet ? Parameter 2 har 0 på alle sammen, noe som er Floor sensor mode.

image.png.a69daae4fcdf88251e4c1acff9dd37bb.png

 

image.png.d1e1e621088ef89ca2e0dda27af8f0cc.png

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bio skrev:

Dette skal vi se litt nærmere på. Vi kan ikke gi deg noen tidsfrist nå.

Vi har ikke fått tilbakemelding fra andre GW brukere om dette (annet enn Homeseer).

Det kan fort være fordi vi er blant de største nerdene med store installasjoner... Det er ikke HomeSeer som bestemmer hvor forte HeatIt sender data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bio skrev:

 

Jeg har kun gulvfølere koblet til mine termostater, og i forbindelse med feilsøking av nettverket mitt hadde jeg i stad på Detailed logging på Z-wave Plugin.

 

Off-topic men hvordan skrur du på detailed z-wave logging?

 

Ikke rart nettet ditt har vært tregt, har flere ganger opplevd fullstendig kollaps med superhyppig snikrapportering av forbruk. Husker jeg hadde noen qubino-releer som rapporterte ustanselig og det var umulig å skru det av med parametrene. Endte med å slette child-devicene, det gjør tydeligvis at kontrolleren slutter å lytte etter de meldingene (eller noe sånt). Quick fix, men virker jo ikke hvis man faktisk trenger rapporteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke HS, men sliter med at endpoint 2 rapporterer konstant feil

 

2019-01-28 15:38:22.728 Error, Node018, Cannot find endpoint map to instance for Command Class COMMAND_CLASS_SENSOR_MULTILEVEL endpoint 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, eivtress skrev:

Off-topic men hvordan skrur du på detailed z-wave logging?

 

Ikke rart nettet ditt har vært tregt, har flere ganger opplevd fullstendig kollaps med superhyppig snikrapportering av forbruk. Husker jeg hadde noen qubino-releer som rapporterte ustanselig og det var umulig å skru det av med parametrene. Endte med å slette child-devicene, det gjør tydeligvis at kontrolleren slutter å lytte etter de meldingene (eller noe sånt). Quick fix, men virker jo ikke hvis man faktisk trenger rapporteringen.

 

Plug-ins -> Manage -> Trykk på Z-wave teksten på pluginen

image.png.218d117fbdb23d2aa118ab51f620d2ab.png

 

image.thumb.png.8fab0b93bd9c51f28e5132c0190fc769.png

 

Husk at dette spammer loggen din om du har mye trafikk :)

Uansett, det har ihvertfall hjulpet meg endel med å se hva som faktisk foregår av trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, bio skrev:

 

Plug-ins -> Manage -> Trykk på Z-wave teksten på pluginen

image.png.218d117fbdb23d2aa118ab51f620d2ab.png

 

image.thumb.png.8fab0b93bd9c51f28e5132c0190fc769.png

 

Husk at dette spammer loggen din om du har mye trafikk :)

Uansett, det har ihvertfall hjulpet meg endel med å se hva som faktisk foregår av trafikk.

 

Aha, ante ikke at det gikk an. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun 1 trm2fx og den hadde jeg også problemer med inkludering. Err kom opp, etter flere forsøk så viste det seg at den hele tiden hadde blitt inkludert riktig likevel.. ?

En rar ting jeg også har merket er at hvis jeg sletter den devicen for den eksterne sensoren, så sluttet gulvføleren å rapportere. Mulig det skyldes at assosiasjon også må fjernes, men det har jeg ikke tenkt til å teste videre nå. Fungerte uten problem å slette tilsvarende med den gamle versjon 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har det skjedd noe mer med denne?

 

Jeg har satt mine til rapportering hvert 60. sekund på parameter 19 og 21, men ingen oppdatering skjer.. absolutt ingen ting.

 

Den ene av disse termostatene, gjorde også at jeg fikk store problemer med Z-wavenettverket og måtte reinstallere alt sammen (i alle fall så jeg ingen annen løsning pga. ustabilitet.) Vegrer meg derfor for å anskaffe nye. Er dette produktet i det hele tatt noe å ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SteinarH skrev:

Har det skjedd noe mer med denne?

 

Jeg har satt mine til rapportering hvert 60. sekund på parameter 19 og 21, men ingen oppdatering skjer.. absolutt ingen ting.

 

Den ene av disse termostatene, gjorde også at jeg fikk store problemer med Z-wavenettverket og måtte reinstallere alt sammen (i alle fall så jeg ingen annen løsning pga. ustabilitet.) Vegrer meg derfor for å anskaffe nye. Er dette produktet i det hele tatt noe å ha?

 

Mener du at de ikke rapporterer i det hele tatt? Eller at verdien i parameterne ikke overholdes? Jeg har hatt/har siste problemet. 

 

Kan jeg spørre deg, hvilke store problemer fikk du med Z-wave nettverket pga termostatene?

 

Jeg har en tråd her på forumet ang ustabilitet i Z-wave nettverket, til tider treg respons og random devices som blir Unknown, og jeg har mistenkt termostatene som årsaken til tider, har 8 stk i huset.

Det som har gjort at jeg har sett litt bort ifra termostatene er at jeg har bygd opp nettverket på nytt flere ganger, ny RPI, ny UZB1, ny harddisk i Esxi 6.5 server, ny install av Esxi 6.5, ny install av VM, prøvd HS3 på annen pc ++++. Og alt dette UTEN å inkludere termostatene, men problemet er der fortsatt. 

Det jeg ikke har gjort er å koble termostatene helt vekk, de har fortsatt vært i drift, 8 stk, bare uten å være inkludert i noe Z-wave nettverk. Jeg vil tro disse sender noen form for signaler på frekvensen og kan forstyrre uansett? Noen som kan bekrefte?

 

Har nå bygd endel eventer for å trigge ting på nytt hvis noe går til Unknown, både Fibaro Dimmer 2 devicer og Heatit Z-TRM2fx. Samtidig som jeg prøver å finne ut hva som forstyrrer og ødelegger hos meg. 

 

Ikke så morro å ha 20-30+ fix events for at devicer skal oppdateres riktig. 

image.png.9b6fbc80d48fdff650830e6086b1cbb2.png

 

Hadde jeg hatt overflod av penger hadde jeg bytta ut alle FIbaro DImmer 2 til Elko RF og alle Heatit Z-TRM2fx til Elko RF termostat (så sant disse termostatene blir fungerende i Deconz/Jowihue). Har masse annet på Zigbee, og ingen problemer med de.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, bio skrev:

Mener du at de ikke rapporterer i det hele tatt?

 

Det er ingen rapportering fra "child devices". Root på den ene har oppdatering, men det er jo lite interessant. Den andre har ingen oppdatering på hverken root eller devices.

 

10 timer siden, bio skrev:

Kan jeg spørre deg, hvilke store problemer fikk du med Z-wave nettverket pga termostatene?

 

Det begynte med at den ikke ville inkludere seg. Det ble så helt umulig å få ekskludert den igjen, og dertetter begynte det å bli mye treghet i systemet. Manglet respons. Jeg så ikke noen annen mulighet enn å reinstallere.

 

Jeg har nok litt for lite erfaring og kunnskap om Z-wave, så må finne et sted å kunne lese meg opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreslått av andre forumbrukarar lenger oppi i tråden så sette eg på "detailed debugging to file", og loggen min hopa seg opp med informasjon på kort tid. Fann ut at ekstern sensor, som eg ikkje benyttar meg av, sende informasjon stort sett kvart sekund. Ved å fjerne assosiasjon til gruppe 2, slik at assosiasjonar no ser ut som nedanfor så forsvann denne trafikken, tilsynelatande.

 

image.png.8d5182774ca418670a78ef2e1c12276f.png

 

I tillegg så stod parameter 20 = 1, dvs. at termostaten rapporterte kvar gong golvfølaren endra måleverdi med 0,1 grader. Endra denne til 10, noko som eigentleg er default-verdi.

 

image.png.a936a1cda163aac111e7c21949442aed.png

 

Dette har i alle fall gjort at eg opplever mindre problem med Z-wave-nettverket mitt. 

Legg også ved brukarmanualen til Z-TRM2fx om folk ikkje allerede har denne.

 

Brukarmanual heatit_Z-TRM2fx_V3.4.pdf

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.