Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Åpning av AMS HAN-port - Eidsiva Nett


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt litt mailkorespondanse med med Eidsiva Nett om å få åpnet HAN-porten på min AMS-måler. Nå er det tydeligvis bare å smøre seg med tålmodighet.
 

Sitat

 

Fra: 1v4r
Sendt: 22.11.2018 19:53
Til: kundeservice@eidsivanett.no
Emne: [KO] Generell henvendelse

Hei. Jeg ønsker at dere åpner HAN-porten på min strømmåler nr 1010101010101010

 

 

Sitat

 

Fra: kundeservice@eidsivanett.no
Sendt: 26.11.2018 10:01
Til: 1v4r
Emne: [KO] Generell henvendelse

Hei!
Takk for din henvendelse.

Inntil videre er HAN-porten deaktivert/stengt, dermed vil det ikke kunne kobles på 3.parts utstyr for å hente ut info via HAN-porten enda.
Hvert enkelt nettselskapene vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder, og dessverre er ikke dette klart hos Eidsiva Nett pr i dag. Etter gjeldende plan tar vi sikte på å gjøre åpning av HAN porten tilgjengelig for kunder ila januar 2019, men vi kan dessverre ikke garantere dette. Løsningen må først testes sammen med vår leverandør Aidon og påse at vi følger NEKs anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern.
NEK (Norsk Elektroteknisk Komite) har laget en informasjonsside som gir litt mere info om HAN:
o Denne for brukere: https://www.nek.no/info-ams-han-brukere/
o Denne for utviklere: https://www.nek.no/info-ams-han-utviklere/
Vi beklager at vi ikke kan etterkomme ditt ønske pr. dd.

Ha en fin dag!
Med vennlig hilsen

Marianne
Eidsiva Nett Kundeservice
Tlf.61 28 66 50

 


 

Sitat

 

Fra: 1v4r
Sendt: 26.11.2018 13:19
Til: Eidsiva Kundeservice Nett <kundeservice@eidsivanett.no>
Emne: Re: [KO] Generell henvendelse

Hei igjen. Henviser til NVE sine sider der det informeres om at "Etter 1. januar må nettselskapene åpne HAN-porten på forespørsel." https://www.nve.no/stromkunde/smarte-strommalere-ams/
Er det slik at dere ikke kommer til å følge dette?

 

 

Sitat

 

Fra: kundeservice@eidsivanett.no
Sendt: 27.11.2018 10:26
Til: 1v4r
Emne: [KO] Generell henvendelse

Hei!

Takk for din henvendelse!
Vi bestreber å etterkomme kravet om å åpne HAN-porten etter 01.01.2019.
Løsningen må som sagt først testes sammen med vår leverandør Aidon og vi må sørge for at vi følger NEKs anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern.
Vi hjelper deg gjerne dersom du har ytterligere spørsmål. For raskt svar, ta kontakt med oss på telefon 612 86 650. Våre åpningstider er 09:00 - 16:00 mandag til fredag.

Ha en fin dag!
Med vennlig hilsen

Marianne
Eidsiva Nett Kundeservice
Tlf.61 28 66 50

 


 

Sitat

 

Fra: 1v4r
Sendt: 27.11.2018 11:23
Til: Eidsiva Kundeservice Nett <kundeservice@eidsivanett.no>
Emne: Re: [KO] Generell henvendelse

Skjønner. Åpner dere porten så fort dere har mulighet samt gir meg informasjon om dette eller får jeg informasjon når jeg kan be om å få porten åpnet, eller må jeg følge opp dette selv med gjevene mellomrom over nyttår?

 


 

Sitat

 

Fra: kundeservice@eidsivanett.no
Sendt: 04.12.2018 11:48
Til: 1v4r
Emne: [KO] Generell henvendelse

Hei!
Takk for din henvendelse!

Beklageligvis må du ta kontakt med oss etter nyttår, men jeg vil gå ut ifra at det vil bli lagt ut noe på vår nettside. Søker du på HAN port på vår nettside etter nyttår, håper jeg vi har fått oppdatert informasjonen der. Dessverre er det ingen informasjon på vår nettside pr i dag, men jeg vil ta opp dette med de ansvarlige.
Beklager umaket dette fører til for deg!

Ha en fin dag!
Med vennlig hilsen

Hanne
Eidsiva Nett Kundeservice
Tlf. 61 28 66 50

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer godt med info jeg mottok fra Tibber i dag angående Tibber Pulse. Det ser ut som et felles problem for alle som benytter Aidon, uavhengig av netteier.

 

 

Quote

 

Så langt er erfaringene slik, for delt per strømmåler:

  • Nuri/Kaifa målere: her fungerer alt strålende. HAN porten gir ut nok strøm, gode data - og nettselskapene som har denne typen strømmåler har stort sett gode rutiner for å åpne HAN porten. Vi leverer ut til alle med Nuri/Kaifa så fort som mulig.
  • Aidon: her er det litt kjedeligere. De fleste nettselskapene som har Aidon som strømmåler, har ikke rutinene på plass eller fått god nok oppgradering av strømmålerne sine. De fleste med Aidon har derfor ikke åpen HAN port før utpå nyåret en gang. Noen har en åpen testtilgang (såkalt versjon), men denne gir ikke rett dataformat. Vi jobber med noen av de største nettselskapene for å få avklart et par detaljer før vi sender det største volumet til dere med Aidon målere.
  • Kamstrup: Dette var opprinnelig den vanskeligste strømmåleren å få støttet, siden den gir veldig lite strøm ut av HAN porten sin. Vi har sendt ut noen få til kunder som har Kamstrup, og Pulse fungerer fint med USB strømforsyning mot Kamstrup. Vi trenger dog noen ekstra dager med "fintuning" av softwaren til Pulse (slik at den fungerer også uten USB tilkoblet) før vi sender ut til den største delen av dere som har Kamstrup måler. 

 

  •  
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Løsningen må først testes sammen med vår leverandør Aidon og påse at vi følger NEKs anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern.

 

Hva er det som må testes i forhold til personvern her? Må en vise legitimasjon til noen for å koble seg på RJ45 kontakten? Vil det sitte noen å overvåke hva du gjør med dine egne data?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, OlavT skrev:

 

Hva er det som må testes i forhold til personvern her? Må en vise legitimasjon til noen for å koble seg på RJ45 kontakten? Vil det sitte noen å overvåke hva du gjør med dine egne data?

 

Det har vært snakk om kryptering av data fra HAN-porten, siden mange har strømmåleren utendørs. Mulig Aidon har laget en løsning for kryptering og at det er det de skal teste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

De sa i løpet av januar i midten av januar. Forsøkte å ringe dem, men ga opp. Sendte mail og spurte hva status er nå. Ikke fått svar på den !

Skrev også at Hafslund som benytter samme måler har startet med åpning.

 

Det er dårlig support.

Får ikke greie på hvor lang køen er på telefon eller nummer i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, GO_Nilsen skrev:

Nei, det var det jeg også sa. men hun på support var fast bestemt på det.

Nok et tilfelle om at hun på support ikke vet hva hun snakker om. Be om å bli satt over til noen som har mer kontroll på det, det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
38 minutter siden, Thomas skrev:

Neon som har fått noe mere håndfast fra Eidsiva ?

 

Det siste jeg fikk fra dem var dette

 
11 Feb 2019, 15:55
Sitat
Hei.

Takk for din henvendelse!

 
Hvert enkelt nettselskap vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder, og dessverre er ikke dette klart hos Eidsiva Nett pr i dag. Etter gjeldende plan tar vi sikte på å gjøre åpning av HAN porten tilgjengelig for våre kunder ila første kvartal 2019. Løsningen må først testes sammen med vår leverandør Aidon og påse at vi følger NEKs anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern; det er derfor dette har blitt noe forsinket, dessverre.
Så snart datoen er klar, legges informasjonen ut på våre nettsider.
 
Ønsker deg en fortsatt fin dag!
 

Med vennlig hilsen

Marianne
Eidsiva Nett Kundeservice

Tlf.61 28 66 50


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt svar...

 

 

Hei!

Takk for din henvendelse og beklager sen tilbakemelding.

Dessverre har det blitt en ytterligere forsinkelse grunnet testing med vår leverandør Aidon dor å påse at vi følger NEKs anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern.

 

Jeg vet at dette nå er rett rundt hjørnet og vil gi deg beskjed så snart det er i orden.

 

Igjen beklager vi forsinkelsen, men må påse at det er trygt og etter forskriftene før vi åpner opp for tilgang til 3. parts utstyr.

Ha en fin dag!



Med vennlig hilsen

Hanne
Eidsiva Nett Kundeservice


Tlf. 61 28 66 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du prøve å kontakte dem. Kanskje de har lagt meg til som betatester ?

 

Slik ser det ut for skjemaer hos meg. lenger ut til høyre er det å trykke på en knapp og krysse av for at du tar ansvaret for persondata fra HAN porten og at skapet er i låst område eller noe.

HAN.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt at det skal være ventetid på Pulse, burde da være mulig å få kjøpt inn så det holder til salg. Å åpne HAN porten hos Agder energi var kurant. Sendte en E-post fikk ett skjema på samme undertegnet og sndte inn som vedlegg på mail og etter 2 dager fikk jeg beskjed om at HAN er åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne nå

 

Hei!

Takk for din bestilling: åpning av HAN-Port.

Bestillingen er oversendt rett avdeling for behandling.

Ha en fin dag!



Med vennlig hilsen

Marianne
Eidsiva Nett Kundeservice

Tlf.61 28 66 50

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter ennå, selv om det ikke er noe hast da Pulse-enheten er forsinket. Dog virker det som om strømselskapene har veldig lite lyst til å dele informasjonen fra smartmåleren. De var alt for ivrige på å annonsere at man måtte bare si ifra hvis man ønsket porten stengt igjen. Hvorfor i all verden skulle man ønske det? Selv om man ikke skulle bruke porten lengre så har det jo ingenting å si at det står noe ala "PortOpen=Enabled" i softwaren på boksen. Noen som har en teori om hvorfor strømselskapene ikke liker denne innsikten de er "tvunget" til å gi oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er de nye EU reglene for personvern som er grunnen til det. Det vil nok ikke være for vanskelig å hacke seg inn på signalene fra f.eks pulsmåleren og få tak i data. Om noen har interesse for det er imidlertid en annen sak, jeg tror ikke mange vil bruke ressurser på det, men sikker kan en jo ikke være. Her kommer da EU reglene inn og kan gi netteierne enorme bøter dersom de kan vise til at netteier har vist uaktsomhet og således har noen form for skyld her. Disse EU reglene har økonomis ris bak speilet i en slik størrelsesorden at den nok kan skremme vannet av mere pengesterke aktører enn norske nettselskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.