Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

IR sender + HS3


Knutarn

Spørsmål

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

IP2IR er en generell IR-transmitter. Den sender det du lærer den. Den bruker ikke Z-wave, men er en nettverksenhet. Finnes også i wifi-format. Kan sende signaler til alt som tar imot IR.

 

ZXT-120 har et bibliotek med IR-koder, og hvis ingen passer kan du lære den opp. Den forsøker å være en termostat. Er primært kun laget for å styre varmepumper.

 

I tillegg finnes Harmony Hub'er. Denne mener jeg er selvskreven i alle smarte hjem, og selv de som ikke er smarte. Der legger du inn alle AV-enhetene dine, og lar denne styre resten. MeiHarmonyHub plugin til HomeSeer gir deg "instant" status. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker Harmony hub med plugin i Homeseer. Det var null stress, og fungerer strålende.

Harmony fjernkontroll er såpass genialt at det er verdt prisen alene. Jeg bruker fjernkontrollen som normalt til å styre tv med tilhørende dingser, og så bruker jeg HS3 til å styre varmepumpen via Harmony.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 hours ago, henningl said:

Jeg bruker Harmony hub med plugin i Homeseer. Det var null stress, og fungerer strålende.

Harmony fjernkontroll er såpass genialt at det er verdt prisen alene. Jeg bruker fjernkontrollen som normalt til å styre tv med tilhørende dingser, og så bruker jeg HS3 til å styre varmepumpen via Harmony.

Hvordan pumpe har du? Hvordan er det og styre mitsubishi pumpe?

 

Hvor kjøpte du denne? Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Harmony Hub kjøpte jeg for lenge siden hos elkjøp. Det var før jeg begynte med smarthus igrunn. Min modell er ikke for salg lenger, men denne ser ganske tilsvarende ut: https://www.elkjop.no/product/smarte-hjem/taleassistent-smart-multimedia/LTHARMELITE/logitech-harmony-elite-fjernkontroll

Harmony fjernkontroll er egentlig helt genialt i seg selv, men enda mer genialt når den kan kobles til smarthus.

 

Jeg har en Toshiba pumpe, men vil tro Harmony fikser det meste som kan styres med IR.

 

Rent praktisk laget jeg en device for varmepumpen i Harmony appen, deretter brukte jeg varmepumpens fjernkontroll til å lære harmony IR-kodene for 20, 21, 22, 23, 24, 25 grader oppvarming, samt 22 grader nedkjøling. Harmony har ferdige koder for vanvittig mange enheter, men jeg måtte lære den koder for den hadde ikke min varmepumpe i databasen. Når jeg så installerte harmony-plugin i HS3 importerte den alle enheter og aktiviteter fra Harmony-hub'en, og jeg kan fra HS3 gi de samme kommandoene som fjernkontrollen kan. Deretter har jeg laget eventer i HS3 som justerer varmepumpen opp og ned trinnvis i henhold til temperatur og strømpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Harmony-fjernkontrollene kan settes opp til å styre ganske mye igrunn.

Sånn helt enkelt forklart konfigureres en Harmony-fjernkontroll/Hub på en webside. Her legger man til to ting; enheter og aktiviteter.

 

Enheter: En eller flere enheter som styres via IR, blåtann eller wifi. Harmony har database over flere tusen enheter som er lett å legge til. Dersom du har en enhet som ikke finnes fra før i Harmony sine databaser kan du bruke fjernkontrollen til å lære denne enhetens koder. Jeg har følgende enheter: tv, reciever, playstation 4, varmepumpe. Harmony har også støtte for en del smarthus-elementer som Hue og Sonos.

 

Aktiviteter: Fungerer som snarveier for ting du vil gjøre. Feks "Se tv" kan skru på tv, skifte til rett input, skru på reciever, endre belysning, og skru på tuner. "Hør Radio" kan skru på reciever og sette i DAB-modus. "Se chromecast" kan skru på tv, skifte til rett input, skru på reciever og sette den til rett input. Og så videre.. mulighetene er egentlig enorme.

 

Ved å installere Harmony Hub plugin i HS3 får du enheter i HS3 for styring av aktiviteter eller sende kommandoer til enheter direkte.

 

Endret av henningl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 hours ago, henningl said:

Harmony-fjernkontrollene kan settes opp til å styre ganske mye igrunn.

Sånn helt enkelt forklart konfigureres en Harmony-fjernkontroll/Hub på en webside. Her legger man til to ting; enheter og aktiviteter.

 

Enheter: En eller flere enheter som styres via IR, blåtann eller wifi. Harmony har database over flere tusen enheter som er lett å legge til. Dersom du har en enhet som ikke finnes fra før i Harmony sine databaser kan du bruke fjernkontrollen til å lære denne enhetens koder. Jeg har følgende enheter: tv, reciever, playstation 4, varmepumpe. Harmony har også støtte for en del smarthus-elementer som Hue og Sonos.

 

Aktiviteter: Fungerer som snarveier for ting du vil gjøre. Feks "Se tv" kan skru på tv, skifte til rett input, skru på reciever, endre belysning, og skru på tuner. "Hør Radio" kan skru på reciever og sette i DAB-modus. "Se chromecast" kan skru på tv, skifte til rett input, skru på reciever og sette den til rett input. Og så videre.. mulighetene er egentlig enorme.

 

Ved å installere Harmony Hub plugin i HS3 får du enheter i HS3 for styring av aktiviteter eller sende kommandoer til enheter direkte.

 

aaha!

 

Da bør jeg kjøpe denne: https://www.komplett.no/product/864518/tv-lyd-bilde/tv-video/tilbehoer-til-tv/fjernkontroller/logitech-harmony-elite-mhub#  og ikke bare hub i seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hub-en er den samme. 

 

Fjernkontrollen er noe enklere, med kun 3 aktivitetsknapper. (pluss noen man programmere til feks Hue lys) Samtidig er den liten og nett, og ligger godt i hånden. Den har ikke lys i knappene, men det gjør også at batteriet {engangs knappebatteri) varer 'evig'. 

 

Jeg er godt fornøyd med min. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.