Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Installering og nybegynnertips


Marc

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vurdert og skaffe meg Homeseer for å begynne så smått og prøve meg på litt "smarthusteknologi". ?

Jeg har god peiling på data generelt, men ikke noen store kunnskaper i ren programmering. Så da hadde det vært fint med noen tips.

 

Og så lurer jeg veldig på det med selve installeringen. Det er jo mulig til en viss grad og kun bruke løse plugger som en kobler i stikkontakten, men det blir vel ikke akkurat optimalt i lengden. ?

Det mest estetiske og praktiske hadde jo vært og hatt det innebygd bak brytere og stikk, men det har seg jo sånn at det egentlig skal gjøres av elektriker. 

Er det slik at dere leier inn elektriker til ca 1000 kr timen for hver gang dere skal installere noe? Eller samler en opp en hel haug av produkter en skal ha installert og tar det i en smell, og så sitter en og venter en evighet til en neste gang igjen? Eller er det slik at alle som driver med det er elektrikker selv? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marc skrev:

Jeg har vurdert og skaffe meg Homeseer for å begynne så smått og prøve meg på litt "smarthusteknologi". ?

Bra! Du er kommet til rett sted! ;)

 

1 time siden, Marc skrev:

Er det slik at dere leier inn elektriker til ca 1000 kr timen for hver gang dere skal installere noe? Eller samler en opp en hel haug av produkter en skal ha installert og tar det i en smell, og så sitter en og venter en evighet til en neste gang igjen?

Det er blir dyrt hvis du skal installere en og en dings. Spar opp, kjøp alt og installer alt i en smell. Det tok en elektriker og hans lærling ca. 3 timer å installere rundt 25 dimmere hos oss.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, det virker jo ikke så ille :)

Men det viktige da er jo at en er heeelt sikker på at blir riktig, altså som en har tenkt. Er jo litt kjipt og for eksempel finne ut etterpå at dimmerne ikke klarer å dimme de lampene som de er tenkt til å dimme, eller at noe annet ikke fungerer. Det blir jo litt styr for å si det mildt og rette opp noen få punkter etterpå.

 

Så planen nå er da og legge planer for alle steder en ønsker og ha ting montert først.?

 

Men noen får spørsmål,

1. hvis en engang vil ombestemme seg og gå tilbake, hva er konsekvensene?

Jeg regner med at alt kan være sånn det er? det er kun vippebrytere (av/på) som blir modifisert ved en fjær slik at blir fjærbelastet og "spretter tilbake".

Er det riktig?

 

2. Og hva er det smarteste og beste og montere? Jeg regner med at det er av/på ved alle panelovner, og så dimmebrytere bak stikk til lys. Er det noen andre gode forslag?

 

3. Hvordan merke/type utstyr burde en gå for?

Jeg har en minipc som jeg har innstalert Homesser 3 Pro på, og jeg har rotet bort den forrige z-wave usb controlleren før jeg kom igang, så forslag til hvordan type jeg burde skaffe?

 

 

Det var bare noen raske spørsmål, tusen takk for svaret :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Riktig for lysstyring. Men du trenger plass til en liten dimmer i veggboksen bak bryteren. Eksempelvis Fibaro dimmer 2 e.l.

2. En milliard muligheter, fantasien, fritiden, tekniske ferdigheter og fantasien setter begrensninger. Dimmebrytere er fint. Varmestyring er også en fin start. Der er mitt inntrykk at det vanligste er å bruke plug in moduler som slår panelovnene av/på, jeg gjør det. Da trenger du heller ikke elektriker for å komme igang. Men for å styre lys og varme på en smartere måte er det også kjekt med noen sensorer som måler bevegelse, temperatur og gjerne lysnivå i disse rommene. Eksempelvis Fibaro sin multisensor som går på batteri eller Aeotec sin multisensor som egner seg best med strømtilførsel (usb). 

3. Antydet over, men mange muligheter. Også kjekt å kunne styre varmepumpe dersom du har det, er et par muligheter der. Anbefaler generell lesing på dette forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja jeg vet om det at en trenger plass bak bryteren osv. Men er det normalt plass bak en bryter til feks en fibaro modul? eller er det sånn bingo, altsåp en kan være heldig og en kan være uheldig at det ikke er plass? 

Og jepp, løse plugger er jo veldig greit til feks varmeover osv. Men innebygde lys som taklamper osv fungerer det jo sjeldent med plugger siden alt somregel er integrert.

 

2. Takk for tipsene :)

 

3. Jeg må nok få prøvd å leke med styring av varmepepumpen etterhvert, men får begynne med enkle plugger, det virker ut som en grei start!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er der plass nok bak bryteren men om der er koblinger/klemmer i boksen fra før kan det bli trangt. Jeg har flere dimmere plassert i takboks og du kan likevel styre fra bryteren med litt omkobling. Takboksene er jo litt større men de er jo også ofte et knutepunkt med flere ledninger og koblinger enn i veggboksen/bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.