Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Flertrinnsautomatisering av lys og lyd


Marius SS

Spørsmål

Jeg ønsker å sette opp et program som avviker noe fra det automasjon kanskje typisk brukes til, og søker råd blant folk som vet bedre enn meg hvordan disse tingene fungerer:

 

Rutinen jeg ønsker å lage starter med et trykk på Fibaro The Button, eller en tilsvarende type knapp. Dette skal få alle lys i leiligheten til å dimme ned, mens Nanoleaf på veggen starter opp. Samtidig (eventuelt like etterpå, alt etter hva som er mulig) skal en lydfil spilles av på Sonos-anlegget, subsidiært på datamaskinen fila er lagret på. Nanoleaf-settet skal respondere på lydfilen gjennom Rhythm-utvidelsen. Når lydfilen er ferdig avspilt går både Nanoleaf og øvrige lys tilbake til modusen de var i før knappen ble trykket på.

 

Leiligheten er på dette tidspunktet et blankt lerret; annet enn en Mill-kontakt for å styre panelovnen har jeg ingen smarte enheter her. På lyssiden vurderer jeg Hue- og Ikea-pærene, samt veggdimmere kompatible med Google Home Assistant. Så regner jeg med at jeg trenger en eller annen type hub for å kunne sette opp automatikk som den beskrevet over, men vet ikke hvilken som er den beste, og hvorvidt gå for en software- eller hardware-basert løsning. For all annen automatisering og styring av lys ønsker jeg å benytte utstyr som fungerer med Google Home Assistant.

 

Jeg er takknemlig for tips om hvordan et prosjekt som dette kan gjennomføres.

Endret av Marius SS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
3 timer siden, Øyvind skrev:

Google Home eller Home Assistant?

Når ble det viktig for problemstillingen...? ;) 

 

8 timer siden, Marius SS skrev:

Så regner jeg med at jeg trenger en eller annen type hub for å kunne sette opp automatikk som den beskrevet over, men vet ikke hvilken som er den beste, og hvorvidt gå for en software- eller hardware-basert løsning.

Dette er det ingen av oss som vet, det er mye å velge mellom. Jeg liker HomeSeer. Det er en glimrende kombinasjon av å kunne gjøres så avansert som man bare vil, samtidig som det ikke er så altfor komplisert. Men det finnes gratis-alternativer som Home Assistant, OpenHAB og Domoticz. Eller du kan kjøpe en løsning som enkle FutureHome, eller SmartThings eller Homey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
11 timer siden, Marius SS skrev:

Rutinen jeg ønsker å lage starter med et trykk på Fibaro The Button, eller en tilsvarende type knapp. Dette skal få alle lys i leiligheten til å dimme ned, mens Nanoleaf på veggen starter opp. Samtidig (eventuelt like etterpå, alt etter hva som er mulig) skal en lydfil spilles av på Sonos-anlegget, subsidiært på datamaskinen fila er lagret på. Nanoleaf-settet skal respondere på lydfilen gjennom Rhythm-utvidelsen. Når lydfilen er ferdig avspilt går både Nanoleaf og øvrige lys tilbake til modusen de var i før knappen ble trykket på.

 

Alt dette tror jeg er mulig i HomeSeer og relativt enkelt å sette opp.

Du trenger en Z-wave-controller til "The Button".

Nanoleaf kan styres ved å installere denne plugin: https://shop.homeseer.com/products/adam-stillman-nanoleaf-software-plug-in-for-hs3

Sonos kan styres ved å installere denne plugin: https://shop.homeseer.com/products/dcorsus-sonos-software-plug-in-for-hs3

Å lagre og gjenopprette tilstand før/etter kan gjøres med dette scriptet: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/28-script-devicestatevb-lagrer-og-gjenoppretter-slik-lyset-ol-er-akkurat-nå/

 

 

11 timer siden, Marius SS skrev:

På lyssiden vurderer jeg Hue- og Ikea-pærene

 

Disse kan integreres via JowiHue-plugin (mot Hue hub eller ConBee/deCONZ) eller TrådfriSeer mot IKEA gateway. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
På 5.12.2018 den 5.38, Øyvind skrev:

Google Home eller Home Assistant?

 

Jeg var utydelig her, ser jeg. Mente Google Home eller Google Home mini, altså høyttalerne.

 

Takk for gode tips! HomeSeer virker å være et skikkelig powerhouse, med mange muligheter. Jeg må innrømme, dog: GUI-et ser dørgende kjedelig og en smule innviklet ut. Men jeg antar det er noe man kan venne seg til. Er noen av de mer forbrukervennlige systemene, som Smartthings og Homey, kapable å gjennomføre en kommando som den beskrevet? Hvis ikke får jeg bare bite tenna sammen og lære meg HomeSeer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.