Gå til innhold
  • Bli medlem
Sleepy81

Restore av Z-wave nettverk - Z-stick Gen5

Anbefalte innlegg

I dag har jeg HS3 kjørende på en ESXi maskin som kjører Win10 i VM. Z-wave er kontrollert av en Z-stick Gen5 på en Rpi over nettverk. Jeg kjører BLBackup av hele HS3 katalogen daglig, ukentlig og månedlig, og backup av Z-wave nettet når jeg gjør forandringer av Z-wave. Så jeg har vært i den tro at hvis noe ryker (eller når :) ), så kan jeg bytte ut komponenten også restore fra backup, så var alt iorden igjen.

Men jeg har nå lest litt på nett, og ser det er issues rundt Z-stick restore av Z-wave nettverk.

1. Stemmer det at hvis min Z-stick Gen5 ryker i dag, så kan jeg ikke restore z-wave nettverket fra en z-wave backup til en ny Z-stick Gen5?

2. Hvis ja, vurdere jeg å gå til innkjøp av Z-net, da jeg har forstått at den takler restore fint. Kan man restore en Z-wave backup som var gjort av en Z-stick Gen5, inn på en Z-Net uten problemer? Noen som har gjort det og verifisert at det fungerer uten problemer?

Vil nødig har en løsning der jeg må bygge opp alle z-wave nodene på nytt i ny z-wave kontroller...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Z-stick kan man ta backup av og tilbakeføre den med Aeon Labs eget verktøy:

https://aeotec.freshdesk.com/support/solutions/articles/6000108806-z-stick-gen5-backup-software

Du kan ta en backup av Z-stick'en med HS3 og overføre den til f.eks. en Z-NET med HS3. Z-stick sitt eget verktøy er imidlertid proprietært.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker ikke å stole på proprietære greier, så var innom HS store og så nå at Z-net boksene hadde fått ny farge (blå!) og var rett ved å bestille, da jeg så dette:

CF2810D4-1EB6-406D-9888-E9C999B820A2.thumb.png.7e35ac01b7468d05c9b26c823ab4ce67.png7CC5D2F5-5A17-4148-BBB0-8B3770DB8831.thumb.jpeg.e46d6d63f29084fe676505c7a622bb5d.jpeg

Så funker det ikke i Homeseer lengere? Eller er det en feature som er tatt bort i den nye blå versjonen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 8.12.2018 den 20.51, Sleepy81 skrev:

Så funker det ikke i Homeseer lengere? Eller er det en feature som er tatt bort i den nye blå versjonen?

Nei. Problemet er (visstnok) at Z-NET for Europa bruker UZB1, og den støtter visstnok ikke backup/restore lenger... :( 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm... Det var da som pokker.

Ser på HS forumet at noen får det til å fungere med noen versjoner av Z-wave pluginen, mens andre sliter. For vel bare vente å se (og håpe kontrolleren ikke tar kvelden i mellomtiden... :) )

EDIT: De på HS forumet gjaldt vel fort US versjonen, som er forskjellig... Er det UZB1 som er problemet her ("ny" versjon som ikke støtter restore), eller er det Z-wave pluginen til HS som bare ikke er oppdatert for å støtte dette?

Endret av Sleepy81

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Sleepy81 skrev:

Er det UZB1 som er problemet her ("ny" versjon som ikke støtter restore), eller er det Z-wave pluginen til HS som bare ikke er oppdatert for å støtte dette?

Z-wave plugin'en har støttet dette siden release, det er kun nå i det siste de har fått problemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå