Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Virtualisering med Proxmox


Anbefalte innlegg

Hei, ville bare tipse om et produkt jeg nylig har stiftet et veldig godt bekjentskap med; Proxmox

 

Proxmox er en opensource server-løsning for virtualisering, mye likt vmware, esxi, virtualbox, og lignende. For å illustrere fordelene jeg har opplevd med Proxmox tenkte jeg først å oppsummere litt fordeler og ulemper med andre løsninger:

 

VMWare Workstation:

Kjører som klient på skrivebordet til en fysisk windows eller linux-maskin. Kan starte virtuelle maskiner som service, og dermed fungere som en server. Fordelen er enkel tilgang til den fysiske maskinen via vanlig skrivebord, og de virtuelle maskinene er lagret som ordinære filer på disk. Ulempen er litt treg ytelse, litt stiv pris, og ingen mulighet for failover. Er avhengig av stabiliteten til operativsystemet som er installert på vertsmaskinen.

 

Oracle Virtualbox:

Omtrent tilsvarende VMWare Workstation, men gratis.

 

ESXI:

Installeres rett på hardware/vertsmaskin som en kernel, uten tradisjonelt operativsystem i bunn. Administreres fra en annen maskin. Er kresen på hardware (fortrinnsvis kun enterprise servere), men kan la seg lure til å installere på en del annen hardware. Er gratis i seg selv, men en rekke av funksjonene for administrasjon, backup, clustering og failover er ganske kostbare. Mulig live-migrering er mulig mellom to gratis-installasjoner, det vet jeg ikke. ESXI er nok den mest stabile av alle virtualiserings-platformene, men det krever riktig hardware og god kompetanse. Det største ankepunktet mitt mot ESXI er at det er så sterkt knyttet til enterprise hardware. Den kan være krevende å få tak i reservedeler den dagen den dyre fine rack-serveren din får en feil.

 

Proxmox:

Kjører på en grunnleggende Debian-distribusjon og benytter KVM til virtualisering. Kan installeres enkelt på det meste av hardware så lenge cpu er 64 bit og støtter virtualisering. Flere maskiner kan enkelt settes opp som noder i et cluster og maskinene trenger ikke være like. Filsystem for virtuelle maskiner kan være delt på nettverket enten som cluster-filsystem delt over nodene eller på et SAN/NAS. Med to noder konfigurert kan du flytte virtuelle maskiner mellom nodene uten nedetid. Med 3 noder konfigurert kan du få automatisk failover til en annen node om en går ned. (den tredje noden trenger ikke gjøre virtualisering, det holder med en Raspberry PI). Administrasjons-grensesnittet er web-basert og kjører på hver node. Du kan koble deg til hvilke som helst node og styre hele clusteret. Funksjoner for snapshots og backup er innebygget, og det beste av alt; Proxmox koster ingenting, og har full funksjonalitet i gratis-utgaven.

 

For 3 uker siden hadde jeg ikke hørt om Proxmox, men etter en uke lesing av manualer og positive tilbakemeldinger fant jeg ut at det var en no-brainer og migrerte alle mine virtuelle maskiner over, og har ikke angret ett sekund siden. For øyeblikket kjører jeg 2 proxmox-noder, en på en HP proliant rack-server, og en på en core i7 desktop-pc som jeg har bygget over i et rack-kabinett. Fillagring har jeg på en Synology DS918+, og jeg har planer om en tredje node på en gammel maskin jeg skal bygge over i et rack-kabinett (denne skal ikke kjøre virtualisering).

 

Og til dere som fremdeles kjører smarthus-tjenester på fysiske maskiner er det bare å få fingen ut; fordelene med virtualisering er enorme den dagen du står der med en smarthus-server som ikke vil starte, og et veldig veldig dumt smarthus :D

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde proxmox på en gammel HP Elite 8200, men av en eller annen grunn knelte den hele nettverket etter et døgn eller to. Wifi funket på routeren men ikke kablet. tok ut nettverkspluggen av proxmox serveren så virket det igjen. stappet den i, full stopp..ble tipset om  at det var en switch loop i nettverk bridge så jeg aktiverte STP.  Fant aldri utav det så jeg installerte gratis versjonen av esxi.. virket fint siden.

 

Litt synd, for jeg likte proxmox bedre en esxi, så kommer nok til å prøve igjen... når tiden strekker til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.