Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Telldus Plugins


Anbefalte innlegg

Ved å logge seg inn på Telldus kontroller (znetV2) kan man se hvilke plugins som finnes:

Plugins.thumb.jpg.88da1fd8cbaf0d74d4511eab782d381a.jpg

 

Blink1: Notifications; Get notified with the blink(1) USB light

Eliq: Import Eliq energy data into Telldus Live

HomeKit: Connects TellStick to the Apple Home app in iOS

Lifx: Plugin that allows you to control Lifx bulbs

Mail sender: Send emails from lua scripts

Netatmo Weather: Use Netatmo weather station in Telldus Live!

Philips Hue: Control Philips Hue lights

Pushover: Pushover makes it easy to get real-time notifications on your Android, iPhone, iPad, and Desktop 

Sonos: Plugin that allows you to control Sonos speakers

SqueezeBox: Plugin to control Logitech Squeezebox from TellStick

SUS: SUS allows you to send events to a Syslog server.

TP-Link: Plugin that allows you to control TP-Link HS100/HS110

Verisure: Plugin to read status from a Verisure Alarm

WeMo: Control WEMO Insight

YR Weather: Import weatherdata from the current location from yr.no

 

....

For å kunne logge på kontrolleren må man først logge seg inn på sin router og finne IP adressen til Telldus zNet.

 

 

 

 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plugins som man vil benytte må aktiviseres. (Klikk på bildet, øvre venstre hjørne).

 

Sensorer for Yr.no vises slik:

YR-NO.jpg.746138ff500ab5bb55301644fb3cbc9d.jpg

 

Andre plugins kan (evt. lage selv)  lastes inn .

 

Sensorene dukker også opp i API.  

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, arneolav skrev:

Ved å logge seg inn på Telldus kontroller (znetV2) kan man se hvilke plugins som finnes:

Plugins.thumb.jpg.88da1fd8cbaf0d74d4511eab782d381a.jpg

 

Blink1: Notifications; Get notified with the blink(1) USB light

Eliq: Import Eliq energy data into Telldus Live

HomeKit: Connects TellStick to the Apple Home app in iOS

Lifx: Plugin that allows you to control Lifx bulbs

Mail sender: Send emails from lua scripts

Netatmo Weather: Use Netatmo weather station in Telldus Live!

Philips Hue: Control Philips Hue lights

Pushover: Pushover makes it easy to get real-time notifications on your Android, iPhone, iPad, and Desktop 

Sonos: Plugin that allows you to control Sonos speakers

SqueezeBox: Plugin to control Logitech Squeezebox from TellStick

SUS: SUS allows you to send events to a Syslog server.

TP-Link: Plugin that allows you to control TP-Link HS100/HS110

Verisure: Plugin to read status from a Verisure Alarm

WeMo: Control WEMO Insight

YR Weather: Import weatherdata from the current location from yr.no

 

....

For å kunne logge på kontrolleren må man først logge seg inn på sin router og finne IP adressen til Telldus zNet.

 

 

 

 
 

 

 

Har funnet min. 

192.168.20.5

Men er ikke kar om å komme meg inn der. Får bare "Dette nettstedet er ikke tilgjengelig", den responderer ikke på ping heller. Får "Destination host unreachable"

Må må vel ikke til med telnet og sånne eksotiske ting?

Dingsen er benevnt "android-aac3a5c1825acfac" i lista til ruteren. Rimelig sikker på at det er den. De andre dingene tilkoblet i øyeblikket er mobilen og denne pcen jeg skriver på. Bekreftet med MAC adresse på hver av dem. Den siste devicen må være znet ver2 dingsen.

..og ja, kan fint styre brytere og lese av temperatur på tre termometre via live.telldus.com. Så den er oppe og går.

Endret av Måkemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Måkemannen skrev:

Må må vel ikke til med telnet og sånne eksotiske ting?

Nei! 

Gjør slik:

Logg på router,

finn IP adressen til TellStic.

Adressen ser slik ut: 10.0.0.xxx           xxx = løpenr.  hos meg er det 179.     

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, arneolav skrev:

Nei! 

Gjør slik:

Logg på router,

finn IP adressen til TellStic.

Adressen ser slik ut: 10.0.0.xxx           xxx = løpenr.  hos meg er det 179.     

 

 

Ja, jeg har gjort nettopp dette. Den ligger under Device Info - DHCP på min ruter (Zhone Wireless Gateway). Adressen den har fått er 192.168.20.5

Om du har ip i 10.* området tipper jeg du bruker en Telenor ruter?

Endret av Måkemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Måkemannen skrev:

Må man forresten ha pro abonnement for å få tilgang til innlogging?

Ja, det er trolig, og kanskje også beta-tester.

Ganske nytt dette.

 

 

38 minutter siden, Måkemannen skrev:

Om du har ip i 10.* området tipper jeg du bruker en Telenor ruter?

 

 

Nei, NextGentel fiber, men det er antagelig ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Måkemannen skrev:

Ser de kjører kampanje på 15mndr abb til 1,67 euro nå. Worth it?

Tja, jeg betaler NOK 523,- pr mnd, for det får jeg linje:

ping 2, up/down  60/60 Mbps.

IP adressen er fast, men det garanteres ikke. 

Prisen  har de holdt uendret i de siste årene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, slik, ja.
For å få bra nytte av Telldus Live er det "et must". 
Og uansett "lite penger".
 
Enda mer must at man får tilgang til disse pluginsene IMO. Trur jeg hiver meg på.

Litt nysgjerrig på hvordan det virker i praksis, dog. Feks Philips Hue bruker jo zigbee som vel ikke er kompatibel med z-wave i det hele tatt. Så hvordan får de det til.. ?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Måkemannen skrev:

Feks Philips Hue bruker jo zigbee som vel ikke er kompatibel med z-wave i det hele tatt. Så hvordan får de det til.. ?

Det har jeg ikke sett noe om, men så langt jeg vet benytter zigbee og zwave samme frekvens så antar at samme hw benyttes, men annen protokoll.

Det er ganske lengesiden de nevnte zigbee så det er nok planlagt parallelt med zwave.

8 timer siden, Måkemannen skrev:

Trur jeg hiver meg på.

Lite å tape på det.

Enkelt og greitt å komme i gang med, og skulle du angre, så kan alle øvrige enheter benyttes mot annen hw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Måkemannen skrev:

Litt nysgjerrig på hvordan det virker i praksis, dog. Feks Philips Hue bruker jo zigbee som vel ikke er kompatibel med z-wave i det hele tatt. Så hvordan får de det til.. ?

 

Jeg tipper de kommuniserer via nettverket med Hue hub. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ZoRaC skrev:

Nei, ZigBee er 2.4 GHz og Z-wave er 868.42 MHz. 

Så var "Ekspertkilden" min feil: https://eyenetworks.no/wifi-sentralen/ekspertene-svarer-iot-og-wifi-til-gjensidig-skade

Sitat: "Alle trådløse systemer sender informasjon ut på gitte frekvenser.

Zigbee, Z-Wave og Bluetooth bruker samme frekvensområde som wifi, det såkalte ISM-båndet ved 2,4 GHz....."

Burde reagert på det , vet at zwave benytter 868Mhz

 

@zorac har forøvrig tidligere informert oss om at Zigbee går fra 2405 MHz til 2480 MHz og benytter 2 MHz båndbredde

Så da vet vi det!

 

.....

Men å skifte til Hue vil bli å "grave dypt i lommeboka:

Tidligere fantes ofte bare ei 40watt pære midt i taket i de fleste rom og i de fleste hjem.

Neppe mange som har det slik nå.

 

Her har vi fra 2, 4 til 6-7-8 dimbare GU10 spotter, i hvert rom.

De eldste er vel knapt 2 år, og koster vel omkring kr 100,- pr stk (5watt Philips). Var betydelig dyrere tidligere.

Blir ganske mange "lapper" å skifte ut alt dette når én pære koster ca 500,-.

....

For å få til litt av "Hue-funksjon" med opp/ned dim morgen/kveld benytter jeg noen Fibaro dimmere 2. 

Dimmer opp om morgenen i løpet av ca 30 min, forløpig i 5 step. Benytter forsinkelse, 300 sekunder pr. step og øker 10% til maks 50%.

(100% gir litt vel mye lys).

Blir litt merkbare step, kunne kanskje laget flere, men fungerer greitt nok slik.

Dimmer tilsvarende ned om kvelden, men "strekker ut over ca 1,5 timer, step på 900sek, 10% ned pr step.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 16.32, ZoRaC skrev:

 

Jeg tipper de kommuniserer via nettverket med Hue hub. 

 

Ja, det kan ikke være noen annen måte. Man må ha en Hue Hub, som er koblet til husets nettverk med kabel, for å kommunisere med lyspærene. Mulig andre styringssystemer, med støtte for ZigBee, kan styre Hue-pærene direkte, men med Telldus må man i hvert fall ha en Hue Hub (og installere Hue-app'en på telefonen for å konfigurere systemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 12.12.2018 den 8.37, Quato skrev:

Teste igår etter å ha sett denne posten, Kan bekrefte at styring av HUE fra Telldus går helt fint ? nå er det jo bare å lage seg nye regler så de gamle Telldus fjernkontrollene kan styre HUE pærene mine.

Takk for tipset
@arneolav

Jeg kjører nå Beta versjon, og har lagt til TP Link og YR. YR vises i sensorene, men hvordan kan jeg legge til TP Link? Ser den ikke noen plass. Finnes ikke i oversikten over produsenter.

Telldus_Live_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Kan en bruke plugin på gamle Tellstick net som kun støtter 433Mhz eller er det kun "nye" Znet som støttes?
Jeg bruker Squeezebox bla i tillegg til Tellstick, har ikke så avansert system men kunne tenkt meg å styre de forskjellige systemene i en app.

Hvordan styres en plugin? Får du opp styring av feks Squeezebox i Telldus Live appen eller er det kun via nettleser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.12.2018 den 22.38, arneolav skrev:

 

YR Weather: Import weatherdata from the current location from yr.no

 


Har nettopp lagt inn denne appen. Veldig stilig å se yr.no dukke opp som en helt alminnelig sensor!

Men location bommer den nok litt på, "hos meg" viser yr -6.3 akkurat nå, mens det i realiteten er bare litt under 1 grad. Tipper den bestemmer location ut ifra hvor internettleverandøren min ligger? Noe som desverre gjør pluginsen ganske ubrukelig. Det er ingen måte å sette location manuelt noe sted?

Tok en tur på google etter IP+location. Ser ut som jeg får opp været i Bodø! ;) Ikke særlig nyttig for meg på sørvestlandet.

Endret av Måkemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.