Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Enkel måte å sjekke om sikringen er gått?


Anbefalte innlegg

Har fundert på dette litt i kveld. 

Og kom frem til to mulige løsninger. 

 

Magnet kontakt under hver sikring og lime på en magnet på bryteren. 

 

På en eller annen måte få bryteren til å lukke en krets for så å lese av via raspberry pi og gpio pinnene. (en per sikring) 

 

Kanskje noen har andre idéer om hvordan enklest sjekke om en sikring er gått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning 1 men knotete. 

Montere hjelpekontakt på sikringene og så la rpi lese status på de. Hvis du bruker vanlig samleskinne er det ikke plass til disse kontaktene. 

Løsning 2

Montere et smalt rele med 230V spole koblet rett på de sikringene det er snakk om og så lese den kontakten med rpi. Jeg gjør det slik selv. Og det funker helt fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å sjekke om de fastmonterte z-wave enhetene blir «offline». Ikke sjekket om det er mulig, men det er i hvertfall mulig med Ikea/Hue-pærer. Så lenge man har minst to pr kurs, så vil man kunne si med ganske stor sikkerhet at kursen er ute hvis begge mister kontakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å sjekke om de fastmonterte z-wave enhetene blir «offline». Ikke sjekket om det er mulig, men det er i hvertfall mulig med Ikea/Hue-pærer. Så lenge man har minst to pr kurs, så vil man kunne si med ganske stor sikkerhet at kursen er ute hvis begge mister kontakten. 

Homeseer kan trigge i event på enheter som blir satt til «unknown»/ mister strøm


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal trigge noe når strømmen blir borte har du to muligheter:

 

1 Utstyr som drives fra en annen kurs (samme som styrings systemet er på kanskje, eller er det jo liten vits i å sende noen meldinger :) )

2 Batteriløsning.

 

Nr 1 kan løses med små 230V holde releer som slipper når strømmen blir borte og lukker en (lav volts) kontakt som kan trigge noe som har power fra en annen kurs.

Nr 2 kan løses med AWMT-230 som er en "Nexa" sender (Signal kan plukkes opp med RFXCom) som tar 230V input men er batteri drevet. Bruker en slik selv for å detektere at sikringen går på kloakkpumpa:

 

Bilderesultat for awmt-230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Fermate skrev:

Nr 1 kan løses med små 230V holde releer som slipper når strømmen blir borte og lukker en (lav volts) kontakt som kan trigge noe som har power fra en annen kurs.

Tips til produkt...?

 

14 timer siden, Fermate skrev:

Nr 2 kan løses med AWMT-230 som er en "Nexa" sender (Signal kan plukkes opp med RFXCom) som tar 230V input men er batteri drevet. Bruker en slik selv for å detektere at sikringen går på kloakkpumpa:

Oi, denne var også spennende!

Hvordan har du koblet den der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Moskus skrev:

Tips til produkt...?

 

Tja noe sånt:

https://no.rs-online.com/web/p/non-latching-relays/1362015/

 

Poenget er å finne et relee som har 230V spole og vekslende kontakter (som lukker når spenningen blir borte)

 

 

Akkurat nå, Moskus skrev:

Oi, denne var også spennende!

Hvordan har du koblet den der?

 

Den har 2 separate innganger som tar 230V rett inn. Sender både på "av" og "på".

 

Tenk på den som en 230Vs versjon av denne:

https://www.clasohlson.com/no/Nexa-WBT-912-sender-for-innfelling/36-4913

men som altså tar 230V inn isteden for bryter som åpner lukker.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange tips :)

 

Tenkte ikke på at z-wave enhetene blir offline, men det vil si at jeg må få inn z-wave enheter på alle kursene.

Noe jeg langt ifra har idag. Noen kurser går jo bare til en ting også (oppvaskemaskiner, ovn, mikro, osv)
 

Lurer kanskje på om jeg skal leke litt med Raspberry Pi og koble noe på hver av sikringsbryterene.

Nå i starten er nok det billigst da jeg uansett har en raspberry pi som skal inn i sikringskapet for utlesing av data fra måleren.

 

Hvis det er lov å montere en liten ledningsstump på hver av sikringsbryterene?

Usikker på reglene hva man har lov til å putte inn av hobby elektronikk i ett sikringskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.