Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvordan holde tjukk katt borte fra kjøkkenbenken


Anbefalte innlegg

Vi har en fire år gammel langhåret katt. Katten er fin og flott på de fleste måter, men hun er den første katten jeg har hatt som ikke er i stand til å regulere matinntaket sitt. Følgelig har hun altså blitt tjukk, og vi har blitt pålagt av veterinær å ha henne på diett.

Dette faller selvsagt i dårlig jord hos henne, og hun maser ganske mye om mat. Men det største problemet er at hun hele tiden hopper opp på kjøkkenbenken på jakt etter noe å spise. En gang vi kom hjem fra jobb så hadde hun dratt en brødskalk inni en brødpose ned på gulvet og begynt å spise på den gjennom plasten.

Så spørsmålet mitt til dere andre hjemmeautomatikere er om dere har en god idé til tekniske løsninger eller innretninger for å holde katteskinnet nede fra kjøkkenbenken? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ØysteinHJ said:

 

Jeg er feil mann å spørre, siden min kone har katter. Ikke jeg. De 2 kattene har vi særeie på; de er IKKE mine...

Dette er altså en historie fra da hjemmet ikke var så smart som i dag:
 

Vi var plaget av noe av det samme, katter som var der de ikke skulle være, og vi dro på Plantasjen. Hjemmet var kommet til enighet om at vi kunne teste en spray el.l som gjør at dyra ikke liker å være der sprayen er pga lukt..
Stemningen var god da vi fant en 1 liters flaske med "Katt Hold deg vek -spray". Dette kan gjøre jobben tenkte vi.

Da jeg fant en ekspeditør og spurte pent om de hadde den i 25 liters dunker, så endret plutselig stemningen seg.... ?

 

Jeg ser for meg 2 løsninger
1) Spray
2) Netting

Linker følger ?

https://vetzoo.no/get-off-min-hage?gclid=CjwKCAiAl7PgBRBWEiwAzFhmmrDoeEUGCdQbAOlerNYpJIUAP0IVrKpcOSEYJkPsBp1g1VEFRzArQBoCrMcQAvD_BwE#!child=27946


https://www.skadedyrshop.no/stopp-katter-og-dyr?gclid=CjwKCAiAl7PgBRBWEiwAzFhmmj25i72eLcY9LXTLRDqZVFpKZv5CVP_xBgHRVgkwUF5mmXbo2QQJehoC2v4QAvD_BwE
 

 


 

image.png.c93fdc0873894563c5e403831d9c2d66.pngimage.png.c2e7cbfa16496cc0e47bfbe95e75c9a0.png

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en slik bevegelsesaktivert sprayboks:  Link.

Den fungerte jo veldig bra, skremte både katter og mennesker på kjøkkenet. 

Ulempen var når jeg brukte den på spisebordet (av tre), skvatt katta så fælt at det ble dype kloremerker, og duk med vase ble sendt avgårde

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ØysteinHJ skrev:

Antar det ikke dreier seg om å skyte flaska på katten? ?  Hvordan går prosjektet så lang da?

Haha.. det er ikke så brutalt som å skyte flaska på katten. Mer på å skyte trykkluft mot katta når den går forbi en sensor :)  Han venter på litt deler så det er ikke klart enda

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kollegaen til morten, har slitt med en katt som hopper opp på benken så fort vi snur ryggen til. Kan ikke ha mat stående på benken uten tilsyn.

 

Har sett på sssscat som vist tidligere i tråden, men synes det var litt dyrt og vanskelig å få tak i refill. Startet forrige uke med å bestille noen deler på ebay i forsøk på å lage min egen ssscat for mer penger, og ende opp med å kjøpe sssscat likevel.

 

planen er å sette en dekkventil i en colaflaske og fylle den med luft fra kompressoren i garasjen. Gratis refill i motsetning til sssscats dyre luftbokser. Tenkte først på CO2patroner men det blir litt volsomt med trykk.

 

Har trtykktestet en 1.25L colaflaske med 4bar trykk, den har holdt trykket i 3 dager så det virker som det vil fungere å bruke PET flasker som trykkluftbeholder til dette.

 

Har bestilt bevegelsessensor og en ATTINY85 på et board med USB og en ventil.

Funksjonen blir samme som hva jeg har sett på youtubefilmen om sssscat, bevegelse foran sensoren vil gi et kort støt med luft. Programmet blir så enkelt at jeg nesten kunne brukt et tidsrele. Vil eksperimentere litt med tid og rørkombinasjoner for å få riktig skremmelyd. Lurer på om det vil være lurt å legge til noen 90 grader bøyer etter ventilen for å få litt lyd.

 

Når innmaten er ferdig vil jeg tegne og 3D printe en lekker kropp for montasje, forhåpentligvis vil dette gjøre at katta blir redd for tomflasker.

 

 

sscat.jpg

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har første utkast på hjemmelaget ssscat klart. Kommer ikke lenger før jeg får delene fra Ebay. Planen er å lage en kjerne av laserkluttet akry og en 3D printet kropp som kjernen kan monteres i.

 

Det er mange antagelser angående dimensjoner så alt må tegnes på nytt når jeg har alle komponentene i hende, men tror dette er en løsning som vil fungere.

sscat kobling.PNG

SSCAT1.PNG

SScat2.PNG

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.