Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fibaro Dimmer 2 - slår ikke lyset helt av


psv021

Anbefalte innlegg

Har nylig installert flere Fibaro dimmer 2. Alle fungerer for så vidt fint, og som forventet, men den ene klarer ikke å slå lyset helt av. De andre har ingen problemer, og lasten er helt lik på den som ikke funker skikkelig og en av de andre (som funker skikkelig). Har forsøkt rekalibrering flere ganger (både via trykkbryter på enheten og fra Homeseer). Det rare er at under kalibreringen går lyset helt av. Så den er tydeligvis i stand til å slå helt av, men når kalibrering er ferdig er den tilbake til at av = svakt lys.

 

Legger ved et bilde av hvordan AV ser ut. Litt urettferdig bilde, siden det er tatt i et relativt mørkt rom, men det er altså ikke bare en liten antydning til lys. Pærene er ordentlig på, bare dimmet ganske mye ned.

 

Det er 6 x 35 W halogen på dimmeren.

 

Skulle gjerne ha hatt muligheten for å slå av lyset. Spesielt siden dette er rett utenfor soverom. Noen tips?

20160913_202619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering - rart hvordan ting endrer seg like etter at man har postet noe på forumet...

 

Slo av/på lyset et par ganger, som jeg har gjort en god del ganger før. Nå sluttet dimmefunksjonen å fungere. Et klikk = av, nytt klikk = på. Det rare er at hver 3-4 runde med dette, går faktisk lyset helt av. Men dimmefunksjonen fungerer ikke. Den har fungert tidligere.

 

Begynner å mistenke at jeg har fått en defekt enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den gjør gjerne det. Uansett, forsøkte å ekskludere og inkludere igjen. Mer eller mindre samme symptomer: Dimmefunksjon fungerer ikke, den fungerer som en bryter. Men av = svakt lys (ca 5% vil jeg tro), ikke helt av. Men, og det er vel også litt merkelig, dersom jeg dobbeltklikker går faktisk lyset helt av (0%). Men det skal vel være slik at dobbeltklikk = 100%.

 

Har sendt en mail til Tronika der jeg kjøpte dem, satser på at den blir erstattet... Jeg har helt identisk oppsett i et annet rom der det fungerer greit. Dimmerne er montert likt, og det er identiske lamper og last på begge to. Den andre fungerer helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, forsøkte å ta strømmen og rekalibrere. Den er fortsatt ikke i form... Nå er den 0% etter kalibrering. 1 klikk = 5% (samme som "av" tidligere). Nytt klikk = 0%. Nytt klikk = sakte opp til 100%. Nytt klikk = sakte ned til 5%. Nytt klikk = sakte opp til 100%, osv... Når den er 5% kan jeg dobbeltklikke, da går den til 0%... Ikke helt logisk, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tronika er serviceinnstilte og sendte avgårde en ny dimmer, selv om de ettertrykkelig mente at det nok ikke var dimmeren som var problemet. Og det hadde de helt rett i. Den nye dimmeren oppfører seg helt likt som den gamle. Så da må elektriker feilsøke litt, eller noe... Merkelige greier. Har en annen dimmer installert med nøyaktig samme armaturer i et annet rom, der funker alt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg kun selv v1 av denne, men på den kan man justere "impulse duration", noe som hjelper ved bruk av LED-pærer. 

Kanskje dette kunne vært noe å teste, selv om det er halogen? Parameter 20 (Change steering impulse duration).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, egiljae skrev:

Nå har jeg kun selv v1 av denne, men på den kan man justere "impulse duration", noe som hjelper ved bruk av LED-pærer. 

Kanskje dette kunne vært noe å teste, selv om det er halogen? Parameter 20 (Change steering impulse duration).

Wow, kan man? :)

 

Hva bør denne være, sånn cirka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om feilen var selve bryteren, altså den fysiske bryteren dimmeren var koblet til. Virker som om den ikke fjæret skikkelig, selv om den visselig fjæret skikkelig (...). Altså, "klikk" ble til "hold". Noen ganger ble et klikk til "hold en liten stund". Dobbeltklikk ble til enkeltklikk. Byttet bryteren, så fungerte alt fint. Utrolig rart, klarer heller ikke å se om det er noe feil med verken bryter eller installasjon. Den føltes helt riktig. Hadde bryteren demontert flere ganger før den ble byttet, så det var ikke bare noe som var litt skeivt montert eller noe...

 

Samme fjær på ny bryter, for øvrig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God service av Tronika, for øvrig. De var sikre på at dimmeren var i orden, men sendte meg likevel ny over natten, i tilfelle. Jeg endte opp med å kjøpe den de sendte meg i stedet for å sende den tilbake når den egentlige feilen ble oppdaget, så det ble vinn-vinn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.