Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

"usynlig" LED dot matrix display for info


DaJo

Anbefalte innlegg

Alt begynte da kona mi sa at hun vil ikke se "de tingene"...

Challenge accepted sa jeg..

 

1033800576_TVLEDdisplay1-20181207_171500.thumb.jpg.c552f85b67f52d1822af0c4e0e7a3101.jpg

 

1694396006_TVLEDdisplay2-20181207_183612.thumb.jpg.8e47b3d5732f0949cd14befe000f63de.jpg

 

1907891921_TVLEDdisplay3-MVI_5770-2-cropped.gif.0f10bb3c9248cf17dcc1cba529b3024c.gif

 

 det er relativt "enkelt" prosjekt. Fikk inspirasjon her fra https://www.youtube.com/watch?v=2P-8-zd7sXg

Jeg brukte arduino med MySensors for styring av LED dot matrix display, men tror at ESP med mqtt passer kanskje bedre (eller noe annet man er komfortabel med, incl noe industriell).

Arduino og display fra ali/ebay koster max 100kr sammen. Jeg drev sag helt gjennom, monterte display så flat som mulig og limet hvit selvlimmende folie fra fronten (fra clasolson eller hobbykjelleren, husker ikke). En pro tip hvis noen skal bygge dette, individuelle displey ikke ligger perfekt flat, så bruk noe gjennomsiktig plast foran de, de er litt synlige da folie ligget på alle av dem. Men, ikke so stor krise, man merker det ikke hvis man ikke leter etter det. 

Det vanskeligste var å programmere display da mysensors/radio har begrensning på totalt bokstaver den kan sende, men som sagt, tror at ESP på wifi passer bedre her. 

 

Også, man må alltid ha plan B (altså, du har valgt en ny tv hylle) om ting ikke går som planlagt. :)

 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er den https://www.aliexpress.com/item/MAX7219-Dot-Matrix-Module-For-Arduino-Microcontroller-4-In-One-Display-with-5P-Line/32616345113.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dtpLc7w

enklest er å koble den via esp til wifi og ha den på mqtt (tror jeg så noe likt på nettet). Blir sikkert litt konfigurering av biblioteker og kode avhengig av ønsket funksjonalitet men ikke noe ultra avansert tror jeg. (jeg har custom kode så at det er auto-off etter 1t, hvis det er noe bug på min kontroller og den ikke sender off kommando).

Der finnes også noe prekonfigurert varianter å kjøpe, med klokka og temperatur eller sånn, hvis man trenger ikke noe mer (men det er kanskje missed mulighet i min verden)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.