Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Klarer ikke å slå på Samsung-TV med IFTTT


GeirAG

Anbefalte innlegg

I forbindelse med Telldus-opplegget mitt, så ønsket jeg å kunne slå av og på Samsung Smart-TV'en min ved hjelp av SmartThings og IFTTT. Aner ikke hva TV-modellen heter, er ute på arbeidsreise, men det er en 32" smart-TV av nyere dato, koblet til nettet hjemme med nettverks-kabel. Mottak skjer med innebygget satelittmottaker - det er altså ikke snakk om fiber-TV.

 

Jeg bruker Android-telefon, og klarer å kontrollere TV'en med SmartThings herfra. Jeg har tydeligvis også klart å binde sammen Telldus, IFTTT og TV'en, for jeg klarer å slå av sistnevnte fra Telldus. Å slå PÅ TV'en med IFTTT funker imidlertid ikke. Jeg tenkte først at dette sikkert kom av at TV'en ikke lytter på nettverket når den er slått av (som vel egentlig er en standby-tilstand så lenge men ikke kutter strømtilførselen), men det rare er at TV'en våkner når jeg jeg slår den på fra mobilen. Altså lytter den tydeligvis på nettet likevel, for det er vel ikke noen annen måte den kommuniserer med telefonen?

 

Noen som har en ide om hvordan man kan løse dette?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Preference skrev:

Hvis du har en Samsung telefon kan det jo hende at den har IR sender som skrur av og på TVen? Du spesifiserer ikke hvordan du skrur den på med telefonen.. Mulig du må skru på wake-on-lan funksjon eller lignende som Moskus antyder

 

Det er en Samsung S7, og jeg kontrollerer TV’en fra SmartThings-appen på denne (denne app’en har man enten man vil eller ikke på Samsung-telefoner ser det ut til...). Har aldri hørt at denne skal ha noen IR-sender, men jeg vet jo ikke ?.

 

Har letet i alle innstillinger på TV’en, men har ikke funnet noe enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Home assistant har en plugin som lar deg styre samsung tv'er. jeg har en raspberry med homeassistant stående i stor grad bare for å få den funksjonaliteten (vel noen andre småting også men det har jeg flyttet ut i separate scripts). via  mqtt eller lignende så kan man da fint overføre kontrollen til homeseer eller andre ting:)

Mulig det går an å se litt på hvordan den pluginen fungerer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Moskus skrev:

Du sier at du klarer å kontrollere TVen via SmartThings... Tåpelig spørsmål, men du får da slått PÅ tven via SmartThings også?

 

Ja, jeg får slått på TV'en fra SmartThings-app'en på telefonen (og styre kanal, volum etc.), men IFTTT klarer bare å slå av, ikke på. Merkelige greier

 

Jeg har forøvrig ikke noen SmartThings Gateway, eller hva de kaller det i dette systemet, kun telefonen og TV'en.

Endret av GeirAG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, panylund skrev:

Home assistant har en plugin som lar deg styre samsung tv'er. jeg har en raspberry med homeassistant stående i stor grad bare for å få den funksjonaliteten (vel noen andre småting også men det har jeg flyttet ut i separate scripts). via  mqtt eller lignende så kan man da fint overføre kontrollen til homeseer eller andre ting:)

Mulig det går an å se litt på hvordan den pluginen fungerer ?

 

Tenkte jeg skulle avvente å bruke noe annet inntil videre, etter at jeg fant ut at jeg kunne få gjort nesten alt jeg var ute etter med Telldus med plugins, 433- / ZWave-enheter og IFTTT. Bortsett fra å slå på TV'en da... Men hvis jeg ikke finner ut av det, tror jeg heller jeg skal velge en så enkel løsning som å anskaffe en Chrome-Cast, selv om det er smør på flesk med en smart-TV, for TV'en våkner til live når det kommer signal fra en HDMI-inngang. I hvert fall gjør den det om jeg slår på BlueRay-spilleren.

Endret av GeirAG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, GeirAG skrev:

Jeg har forøvrig ikke noen SmartThings Gateway, eller hva de kaller det i dette systemet, kun telefonen og TV'en.

 

Kan det være noe sånt som at når du bruker appen, så går signalet direkte fra telefon til TV i lokal nettverket, mens når IFTTT skal gjøre det så går signalet via Internett? Når TVene er på så er den kanskje mer «online» enn når den er avslått? At fra mobilen sendes kanskje en enkel «wake on lan»-packet (noe som ikke et mulig over internett)? Bare en teori. :) 

 

Har du prøvd å kontakte TV-produsenten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av "bedre løsning?" gjør jeg så her: 

Samsung smart TV får strøm via en zwave bryter (tidligere 433Mhz).

 

Med TV på: Stenger ved å slå av zwave bryter.

Når zwave bryter slås på "våkner" TV.

Litt "brutalt", men fungerer!

 

Lille triks er altså å "ta strømmen" med aktiv TV.

Ikke sikkert at dette fungerer på alle modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎12‎.‎2018 den 18.44, ZoRaC skrev:

 

Kan det være noe sånt som at når du bruker appen, så går signalet direkte fra telefon til TV i lokal nettverket, mens når IFTTT skal gjøre det så går signalet via Internett? Når TVene er på så er den kanskje mer «online» enn når den er avslått? At fra mobilen sendes kanskje en enkel «wake on lan»-packet (noe som ikke et mulig over internett)? Bare en teori. :) 

 

Ja, det kan vel nesten virke som det er noe sånt. Tror forresten jeg må teste om jeg fortsatt får slått av TV'en når telefonen ikke er koblet til WiFi-nettet i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎12‎.‎2018 den 19.49, arneolav skrev:

I mangel av "bedre løsning?" gjør jeg så her: 

Samsung smart TV får strøm via en zwave bryter (tidligere 433Mhz).

 

Med TV på: Stenger ved å slå av zwave bryter.

Når zwave bryter slås på "våkner" TV.

Litt "brutalt", men fungerer!

 

Lille triks er altså å "ta strømmen" med aktiv TV.

Ikke sikkert at dette fungerer på alle modeller.

 

Har ikke testet om TV'en slås på etter å ha vært strømløs (når den har vært på når strømmen kuttes), men det kan jeg jo prøve. Men jeg liker egentlig ikke en sånn "brutal" løsning - TV'en er jo egentlig en datamaskin (som går på Linux?), og datamaskiner skal jo helst shuttes ned på kontrollert måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 19.49, arneolav skrev:

I mangel av "bedre løsning?" gjør jeg så her: 

Samsung smart TV får strøm via en zwave bryter (tidligere 433Mhz).

 

Med TV på: Stenger ved å slå av zwave bryter.

Når zwave bryter slås på "våkner" TV.

Litt "brutalt", men fungerer!

 

Lille triks er altså å "ta strømmen" med aktiv TV.

Ikke sikkert at dette fungerer på alle modeller.

 

Løsningen jeg har brukt tidligere også, fungerte utmerket i 2 år.

Men i slutten av oktober, så jeg et svakt mørkere felt midt i bildet og 1 uke

senere så var plutselig tv'n helt svart. Tv'n var da 4 år, og selv om det nødvendigvis ikke 

er noen sammenheng, så har jeg gått vekk ifra den løsningen på vår nye tv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Zeta_R skrev:

Tv'n var da 4 år, og selv om det nødvendigvis ikke 

er noen sammenheng, så har jeg gått vekk ifra den løsningen på vår nye tv..

TV'n vår er kanskje noe eldre, men klart, dette er ikke beste metoden.

Men skulle slikt skje har tenkt at det vil være en glimrende anledning til å kjøpe ny og mer fancy....

(Og det helt fri for "W kommentarer"...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.