Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Blogg


Teryeah

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er jo fersk på det greiene her. Men klart å finne ut av et noen ting allerede. Jeg syns det er litt vanskelig å finne info og gode eksempler som funker for en nybegynner.. man bør jo ikke heller bare kopiere andre, men eksempler som funker er jo fint å kunne se på ?

 

Har derfor tenkt til å legge ut tingene jeg finner ut av og får til å funke her:

https://homeassistantnoob.blogspot.com

 

Kanskje det kan bidra litt for andre som er like ferske som meg.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Kan jo det og ? Det første jeg satt opp var et skript for å slå pinell-radioen på badet på og velge AUXinngang, samt slå på orange-pien jeg bruker som snapcastmottaker. Og et skript for å slå det av igjen. 

musikk_bad_on:

    alias: musikk bad on
    sequence:
      - service: media_player.turn_on
        entity_id:
          - media_player.pinell_supersound_002261086da2
      - service: switch.turn_on
        entity_id:
          - switch.musikk_bad_switch
      - service: media_player.select_source
        data:
           entity_id: media_player.pinell_supersound_002261086da2
           source: 'AUX inngang'

musikk_bad_off:
          
    alias: musikk bad off
    sequence:
      - service: media_player.turn_off
        entity_id:
         - media_player.pinell_supersound_002261086da2
      - service: switch.turn_off
        entity_id:
          - switch.musikk_bad_switch

 Lagde så en bryter som kjører skriptet musikk_bad_on når den blir slått på og musikk_bad_off når den blir slått av. Brukte template switch.

 

  - platform: template
    switches:
      musikkbad:
        friendly_name: "Musikk bad"
        value_template: "{{ is_state('switch.musikk_bad_switch', 'on') }}"
        turn_on:
          service: script.turn_on
          entity_id: script.musikk_bad_on
        turn_off:
          service: script.turn_on
          entity_id: script.musikk_bad_off 

Kommer til å gjøre det samme med flere steder i huset så jeg kan få laget min egen multirom-løsning som kan kontrolleres fra en fane i Lovelace. Har mopidy-server og snapcast-server kjørende på en linuxpc jeg bruker til Plex-server som alltid er på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke hatt tid til så mye mer script/automasjon.. men har merket at det går litt tregt til tider.. spesielt reboot når det trengs...

 

Flyttet igår Hass.io installasjonen fra Raspberry Pi til en Asus Vivopc jeg ikke bruker til noe lenger. Har nå dedikert denne til Hass.io. Det gikk overraskende smertefritt.

Jeg kjøpte en SSD-disk og satt inn i denne. Lastet ned Ubuntu server og la inn dette.. Når installasjonen var ferdig åpner jeg Putty og kjørte SSH inn fra PC'en min. 

Kjørte Hasscasts sitt installasjonsskript med denne kommandoen

sudo curl  -sL https://raw.githubusercontent.com/hasscasts/hass.io-01/master/install.sh | bash -

Etter dette var et bare å logge inn på vanlig måte. http://xx.xx.xx.xx:8123 og legge inn samba fra addon-store. Så kopiere filene fra config på Pi'en til config på den nye installasjonen. Så flytte over Aeotec sticken.

 

Når dette var gjort så fungerte alt som det skulle :)

 

Booter på 15 sek eller noe slikt :D

 

Lage kjapt en video og:

 

Endret av Teryeah
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 20.12, Teryeah skrev:

Ikke hatt tid til så mye mer script/automasjon.. men har merket at det går litt tregt til tider.. spesielt reboot når det trengs...

 

Flyttet igår Hass.io installasjonen fra Raspberry Pi til en Asus Vivopc jeg ikke bruker til noe lenger. Har nå dedikert denne til Hass.io. Det gikk overraskende smertefritt.

Jeg kjøpte en SSD-disk og satt inn i denne. Lastet ned Ubuntu server og la inn dette.. Når installasjonen var ferdig åpner jeg Putty og kjørte SSH inn fra PC'en min. 

Kjørte Hasscasts sitt installasjonsskript med denne kommandoen


sudo curl  -sL https://raw.githubusercontent.com/hasscasts/hass.io-01/master/install.sh | bash -

Etter dette var et bare å logge inn på vanlig måte. http://xx.xx.xx.xx:8123 og legge inn samba fra addon-store. Så kopiere filene fra config på Pi'en til config på den nye installasjonen. Så flytte over Aeotec sticken.

 

Når dette var gjort så fungerte alt som det skulle :)

 

Booter på 15 sek eller noe slikt :D

 

Lage kjapt en video og:

 

Trodde Hass.io var dedikert til Raspberry jeg ?

Har en UbuntuPC som kjører HA, er det mulig å gå over til hass.io? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cali skrev:

Trodde Hass.io var dedikert til Raspberry jeg ?

Har en UbuntuPC som kjører HA, er det mulig å gå over til hass.io? :)

Jepp ? Er bare å kjøre det scriptet det. Legger inn hass.io/docker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.