Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit FW oppgradering med HomeSeer


Fermate

Anbefalte innlegg

Her er en liten guide på hvordan oppgradere Firmware på en Heatit gulvtermostat sammen med HomeSeer.

Tips er hentet fra denne flott guiden av @arneolav og fra Heatit sin bruksanvisning

 

#1 Forberedelser:

Kjøp inn oppgraderingskabel, lag en selv eller lån en fra Hjemmeautomasjon.no

 

Last ned PDF med bruksanvisning, FW og oppgraderings programmene herfra (PDF og FW Versjon 1.92 også vedlagt denne guiden) og pakk opp ZIPen.

 

Plugg kabelen i en bærbar PC og finn COM porten den får tildelt. Om nødvendig installer driver herfra (også vedlagt denne guiden).

Den skal se slik ut:

 

image11.jpg

 

Editer disse to filene i Notepad og legg inn denne COM porten:

prog_MCU.cmd

prog_ZW.cmd

 

Finn ut hvilken sikring som er for denne termostaten og si ifra til kona at det snart blir mørkt.

 

Hodelykt kan også være greit :) :

image1.jpg

 

#2 Excluder termostatene i fra HomeSeer:

Plugin/Z-wave/Controller management

Action: Remove/Exclude a node

 

Hold inne midte knapp på termostaten (den skifter først til ECO) til den skifter til OFF

Bla deg ned til CON og hold denne inne til den begynner å "rotere"

Sjekk at HomeSeer detekterer utmeldingen.

Termostaten kvitterer kort med ECL 

 

Om du får trøbbel her kan du forsøke å resette interfacet før du prøver igjen

Plugin/Z-wave/Controller management

Action: Restart THIS interface

 

Om alt går galt kan du gå på ROOT devicet til termostaten og ta "Remove bad node". Termostaten vil uansett nullstilles ved FW oppgraderingen.

 

 

#3 Oppgrader Firmware

 

SKRU AV SIKRINGEN !!!                           SKRU AV SIKRINGEN !!!                                SKRU AV SIKRINGEN !!!

image13.jpg

 

Ta av dekselet ved å trykke rett inn i hullet på siden med en liten skrutrekker:

image3.jpg

 

Sett inn oppgraderingskabelen med den røde stripen NED:

Du skal inn i hull 1,3,4 og 6

 

 

 

Tenk på at hullene du skal inn i på kretskortet ser slik ut bak dekselet:

(Bilde hentet herfra @cogliostrio sin posting)

image9.jpg

 

Det gjør ikke noe om termostaten skifter tekst fra 1.4 til  Er1

 

Pinnene i oppgraderingskabelen er fjærbelastede, hold den helt stille og kjør først Prog_MCU

Sjekk at resultatet ligner dette:

image5.jpg

Om de ikke gjør det, trekk ut pinnene, sett dem inn igjen og prøv igjen.

 

Om du må hvile hånden kan du gjøre det nå :)  (Hver av jobbene tar kun ca 4-10 sekunder)

Når du plugger inn igjen vil termostaten vise 1.9 

 

Så kan du kjører Prog_ZW og sjekke at resultatet blir som dette:

image2.jpg

Om de ikke gjør det, trekk ut pinnene, sett dem inn igjen og prøv igjen.

 

Termostaten vil nå vise (Som betyr at den er resatt til Rom-temp føler)

 

Sjekk at ingen av pinnene i oppgraderingskabelen sitter igjen i termostaten (de er fjærbelastede og kan ramle ut :( )

 

Sett på dekselet igjen og skru på sikringen.

 

Dersom den fremdeles står på A kan du trykke på midterste knapp og bla til F (gulvføler). Lagre ved å holde inne midtre knapp til den vider STO.

Om det er lang vei til sikringsskapet og termostaten går tilbake til å vise temp holder du inne midtre knapp i ca 10 sek (til den skifter til OFF) og blar den ned til A.

 

#4 Inkluder i HomeSeer

Start inkludering i HomeSeer:

Plugin/Z-wave/Controller management

Action: Add/Include a node

 

Bla deg ned til CON på termostaten og hold denne inne til den begynner å "rotere"

Sjekk at HomeSeer detekterer innmeldingen.

Termostaten kvitterer kort med ICL 

 

Gå på "Rommet" Z-Wave og kryss av for Check all på "Floors" og sjekk at du har fått alle devicene:

(På bildet har jeg allerede oppdatert rom og etasje)

image8.jpg

 

Temperature 4 er altså gulv temp og Temperature 2 er rom temp som går amok når termostaten slår inn...

Jeg antar at Temperature 3 er Extern temp føler men har ikke testet det eller fått det verifisert.

 

Sjekk at HS har satt opp assosiasjoner på alle 5 gruppene. Den dropper vanligvis gruppe 5 så da må du legge den til selv:

image14.jpg

 

Jeg foretrekker nå å gå gjennom og fjerne "Voice command" krysset på alle devicene bortsett fra "Switch1" og navne devicene litt mer praktisk:

image12.jpg


 

#5 Oppdater HSTouch

 

Om du bruker HSTouch (og det burde du om du kjører HomeSeer :) ) må du nå oppdatere alle referanser:

(Hos meg "Floor Heating" devicen som styrer gul farge når den er på, -Gulv temp og -Set point samt knapper for OPP og NED)

image6.jpg

 

For å kunne kjøre knapper med "Juster termostat opp og ned" på en enkel måte legger jeg på egendefinerte knapper på Setpoint devicen:

 

image7.jpg

 

Disse kan jeg så enkelt kalle opp fra HSTouch

image15.jpg

 

Knappene legger jeg på slik:

 

Jeg har liggende en "Vedlikeholds Event" som gjør dette ved kun å oppgi "Reference ID" 

- som du finner her:

 

image.png

 

... som en parameter inn i rutinen og så kjøre den manuelt EN gang:

(3763 settes altså inn der det står 3769 i bildet under)

image10.jpg

 

 

Skriptet ser slik ut: 
EDIT: Fikset problem med at verdien ble satt med termostaten ikke oppdatert, se kommentarer under)

Sitat

Sub MakeUpDOwnButtons(Byval pParam As String)
Dim dvRef as integer =pParam


   if hs.DeviceScriptButton_AddButton(dvRef,"Up",101,"UpDownButtons.vb","Up",pParam,1, 1, 1) then
      hs.WriteLog("UpDownButtons", "Created Up button on dev:" & dvRef )
   else
      hs.WriteLog("UpDownButtons", "FEIL")
   end if

   if hs.DeviceScriptButton_AddButton(dvRef,"Down",102,"UpDownButtons.vb","Down",pParam,1, 1, 1) then
      hs.WriteLog("UpDownButtons", "Created Down button on dev:" & dvRef )
   else
      hs.WriteLog("UpDownButtons", "FEIL")
   end if

End Sub

 

Public Sub Up(Input As Object)
Dim dvRef as integer =Input(0)
Dim dNewVal as double

   

   dNewVal = hs.DeviceValueEX(dvRef) + 0.5 
   Dim cc as HomeSeerAPI.CAPI.CAPIControl = hs.CAPIGetSingleControl(dvRef, True, "(value) C", False, False) 
   cc.ControlValue = dNewVal 
   Dim cr as HomeSeerAPI.CAPI.CAPIControlResponse = hs.CAPIControlHandler(cc)
   hs.WriteLog("UpDownButtons", "Up dev " & dvRef  & " To: " & dNewVal )

End Sub

 

Public Sub Down(Input As Object)
Dim dvRef as integer =Input(0)
Dim dNewVal as double

 

   dNewVal = hs.DeviceValueEX(dvRef) - 0.5
   Dim cc as HomeSeerAPI.CAPI.CAPIControl = hs.CAPIGetSingleControl(dvRef, True, "(value) C", False, False)
   cc.ControlValue = dNewVal 
   Dim cr as HomeSeerAPI.CAPI.CAPIControlResponse = hs.CAPIControlHandler(cc)
   hs.WriteLog("UpDownButtons", "Down dev " & dvRef  & " To: " & dNewVal )

End Sub

 

( @Moskus kommer helt sikkert til å si at dette er gamledags og utdatert men det funker altså hos meg :P )
(EDIT: @Moskus  (egentlig @Petter ) SA ifra at dette var feil og jeg må innrømme at det IKKE fungerte hos meg før det ble endret til CAPI :P )

 

Disclamer:

Å rote rundt med 230V utstyr er det bare sertifiserte elektrikere som skal drive med. Dersom du ikke er en slik og allikevel velger å gjøre det er det på eget ansvar og hjemmeautomasjon.no skal på ingen måte holdes ansvarlig eller lastes for eventuelle følger.

 

Vedlegg:

ZW_v1_92.zip

unofficial_Firmware_update_1_92.pdf

CP210x_VCP_Windows.zip

image4.jpg


Vis full oppføring

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og detaljert guide av @Fermate!

 

Jeg syntes det var enklere å plukke ut det ytre kortet og så ta det med på "kontoret" og gjøre oppgraderingen der.

Lett å trekke ut, men må være nøyaktig når man setter det tilbake, finnes 4 tynne pinner der som lett kan bøyes.

Kortet får power fra USB, gjennom kabelen.

(Man er uansett ikke helt  inne på 220V.)

....

Mine 5 Heatit oppgradert til v1.92 har nå fungerer som forventet et par-tre uker.

Et par av gulv-sensorene var/er litt på "vidvanke", noe som forårsaket en feil på 4-5 grader.

Noe som igjen forårsaket at den ene bare ville fyre mer og mer, den andre ville ikke fyre.

Så hvis man ikke får forventet temperatur kan det være årsaken.

For gulvsensor kan man endre på CAF, det kompenseres med opp til +-4 grader, gjelder da både display og innstilt temperatur.

Endret av arneolav
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan teste/logge den interne føleren før oppgradering og etter. Mine virker å være like håpløse etter oppgradering som Z-TRM2 (som jo ble trukket), men fordi jeg oppdragerte alle før de ble montert så har jeg ingenting å sammenligne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette hjelper noe, men her er resultat fra to luftfølere.

Dessverre er dette etter konvertering til v1.92 og gir derfor ingen pekepinn om før/etter. 

Data fra tidligere gikk nok tapt ved ny inkludering.

 

Men litt interessant like vel:

Disse er montert i samme rom, med hver sin gulvsensor, den ene gulvsensoren i badet innenfor, den andre i rommet hvor de er montert.

Avstanden mellom termostatene og derved luftsensorene er ca 15-20 cm. Montert i hver sin boks.

 

HeatItLuftfoler.thumb.jpg.c838b4908cc21b44b7a542d57fe33225.jpg

 

Når de er montert såpass nær hverandre burde de vise ganske nøyaktig samme resultat, men som man ser, det gjør de ikke.

Peak i midten skyldes at den med rød kurve måtte fyre litt.

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne kabelen... er det seriøst verdens dyreste Silabs usb -> uart kabel eller er det noe mere miks og fiks med den? har seriøst denne modulen og slike kabler i titalls vis liggende rundt her... er det noen som kan bekrefte at det ikke er noe mere futt med den en ein fancy front med pinner?

hvis det ikke er det da lager jeg min egen kabel, ønsker ikke å kjøpe hvis jeg har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, antonkristensen skrev:

denne kabelen... er det seriøst verdens dyreste Silabs usb -> uart kabel eller er det noe mere miks og fiks med den?

Nei, ikke mye mix:

Man må anskaffe hardware for å overføre USB til TTL, (CP2102), den fås her og koster nesten ingen ting (betalte kr 1,40!).

Det følger med 25 cm flat kabel.

Det behøves en driver for USB til TTL kortet (CP2102).

Det framgår litt ned i .pdf dokumentet fra Heatit at det finnes en egen driver for Windows 10. Lett å overse.

 

Når driver er installert kan kortet settes i USB port, forløpig uten kabel til Heatit.

Gå til "Enhetsbehandling" ,  finn Porter (COM og LPT) Se hvilken COM port som benyttes.

(Ta ut kortet fra USB port for montering av kabler og tilkobling til Heatit.)

Oppdater COM port i filene: (Se .pdf dok fra Heatit).

prog_MCU.cmd

prog_ZW.cmd

 

9 minutter siden, antonkristensen skrev:

er det noen som kan bekrefte at det ikke er noe mere futt med den en ein fancy front med pinner?

Pinnen mine var litt tynne, men ved å holde på de under oppdatering (5-10 sekunder) fungerte det greitt.

Hvis du mister forbindelsen under oppdatering får du problemer med å komme inn på kortet etterpå.

(@berland forsøkte det, vet ikke hvordan det er gått). 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, arneolav said:

Nei, ikke mye mix:

Man må anskaffe hardware for å overføre USB til TTL, (CP2102), den fås her og koster nesten ingen ting (betalte kr 1,40!).

Det følger med 25 cm flat kabel.

Det behøves en driver for USB til TTL kortet (CP2102).

Det framgår litt ned i .pdf dokumentet fra Heatit at det finnes en egen driver for Windows 10. Lett å overse.

 

Når driver er installert kan kortet settes i USB port, forløpig uten kabel til Heatit.

Gå til "Enhetsbehandling" ,  finn Porter (COM og LPT) Se hvilken COM port som benyttes.

(Ta ut kortet fra USB port for montering av kabler og tilkobling til Heatit.)

Oppdater COM port i filene: (Se .pdf dok fra Heatit).

prog_MCU.cmd

prog_ZW.cmd

 


?omægad! jeg har massevis av cp2102 liggende, har utsatt oppdatering av firmware i over 1 år pga av jeg har prøvd å rettferdiggjøre kostnaden på den der helv. kabelen... hahaha ! xD er det mye nytt i siste oppdatering ?

 

Får de muligheten til å gi opp info om energiforbruket ?

Trodde dette var en spesiell kabel laget av gull og derfør tenkte jeg ikke noe mere på det ?

 

takk for rask tilbakemelding :)

Endret av antonkristensen
Takker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, antonkristensen skrev:

er det mye nytt i siste oppdatering ?

 

Får de muligheten til å gi opp info om energiforbruket ?

Etter oppdatering ser den helt forskjellig ut mht. assosiasjoner, Det finnes mye info her om det.

Det rapporteres ikke energiforbruk, da må du ha Trm2 eller TRM2fx

...

Kablen du kan kjøpe er nok av gull, ja. Kostet meg kr 1,40 for cp2102, men har du slike liggende blir det helt gratis.

Tips:

Pinnene mine var litt korte så jeg koblet til fra baksiden. Pass bare på rekkefølgen.

Se forøvrig her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/3585-heatit-oppdater-til-v192-med-uoriginal-kabel/ 

Og her: https://www.hjemmeautomasjon.no/forside/guider/homeseer/heatit-fw-oppgradering-med-homeseer-r45/

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petter skrev:

Da mine kunnskaper om Unix er MEGET begrenset lurer jeg på hvordan jeg kan få kopiert en scriptfil inn på HomeTroller ZeeS2. 

Det enkleste er å bare laget et nytt event, legge "Run A Script". Skriv inn script-navnet (husk .vb på slutten), lim inn scriptet som tekst inn i det store redigeringsfeltet, og trykk "Save script" nederst. :)  Trenger ingen Unix-kunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine kunnskaper om Unix er MEGET begrenset lurer jeg på hvordan jeg kan få kopiert en scriptfil inn på HomeTroller ZeeS2. 

En enkel bruksanvisning vil være topp!

 

 

La inn som vist på bildet, men filen blir ikke lagret. Noen forslag?

Knapper.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er flere feil funnet hos meg, men i loggen kommer det:

  Loading script UpDOwnButtons.vb :File not found: UpDOwnButtons.vb  enda filen ligger i scriptkatalogen og navnet på den er skrevet som det står i scriptet.

 

Endret av Petter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er flere feil funnet hos meg, men i loggen kommer det:

 

Loading script UpDOwnButtons.vb :File not found: UpDOwnButtons.vb  enda filen ligger i scriptkatalogen og navnet på den er skrevet som det står i scriptet.

 

Er endret til UpDOwnButtons.vb uten et det hjalp.

 

Etter litt mer feilsøking er alt nå bare fryd og gammen!!

Endret av Petter
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎12‎.‎2018 den 17.17, Petter skrev:

Da er flere feil funnet hos meg, men i loggen kommer det:

 

Loading script UpDOwnButtons.vb :File not found: UpDOwnButtons.vb  enda filen ligger i scriptkatalogen og navnet på den er skrevet som det står i scriptet.

 

Er endret til UpDOwnButtons.vb uten et det hjalp.

 

Etter litt mer feilsøking er alt nå bare fryd og gammen!!

Trodde jeg. Verdien blir satt i controlleren, men ikke på termostaten. Endrer jeg verdi på controlleren og trykker Submit blir termostaten endret. Må det en eller annen kommando til for at termostaten skal få verdien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, BjornA skrev:

Noen som kan dele en oversikt over hvilke command class de da støtter med v1.92?

enklere sagt, hva er det mulig å skrive/styre?

Beklager. Slettet alt så lenge disse var for nyeste TRM2fx...
 
 

Ellers disse er relatert til den første vers. av termostaten (tror ikke at det er noe forandringer i v. 1.92):

 

Supported Command Classes (11):
Association Group Information V1
Basic V1
Manufacturer Specific V1
Powerlevel
Thermostat Setpoint V1
Z-Wave Plus Info V1

Association V1

Device Reset Local V1

Multilevel Sensor V1

Thermostat Mode V1

Version V1


Controlled Command Classes (1):
Basic V1

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.12.2018 den 10.54, Petter skrev:

Trodde jeg. Verdien blir satt i controlleren, men ikke på termostaten. Endrer jeg verdi på controlleren og trykker Submit blir termostaten endret. Må det en eller annen kommando til for at termostaten skal få verdien?

 

På 24.12.2018 den 10.25, Moskus skrev:

Hmmm! Ja, det må det. @Fermate ønsker seg tilbake i tiden før CAPI...

 

Jeg er usikker på hvordan dette faktisk gjøres med CAPI, jeg må sjekke litt.


Glimrende observert @Petter : Den oppdaterer verdien i devicen men setter ikke dette ut til selve termostaten :( 

For EN gangs skyld kan JEG vise @Moskus noe CAPI :P :

 

Sitat

Dim cc as HomeSeerAPI.CAPI.CAPIControl = hs.CAPIGetSingleControl(hs.GetDeviceRefByName("1st Floor Bathroom Heating  Setpoint"), True, "(value) C", False, False)
cc.ControlValue = 25
Dim cr as HomeSeerAPI.CAPI.CAPIControlResponse = hs.CAPIControlHandler(cc)

 

Dvs jeg har jukset og brukt dette verktøyet til å generere koden :) 

 

Har endret koden i original postingen fra dette:
 

Sitat

SetDeviceValueByRef(dvRef, dNewval,TRUE)


til dette:

 

Sitat

Dim cc as HomeSeerAPI.CAPI.CAPIControl = hs.CAPIGetSingleControl(dvRef, True, "(value) C", False, False) 
   cc.ControlValue = dNewVal 
   Dim cr as HomeSeerAPI.CAPI.CAPIControlResponse = hs.CAPIControlHandler(cc)

 

Når @Moskus er ferdig med husbyggingen sin etter påske kan han fikse opp skriptet så det blir riktig vakkert og tester på cr om ting gikk bra ... ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Hei, kjører HS3 på en R-PI3 (Linux) har endel ThermoFloor(Heatit) z-wave thermostater (v.1) De som kjører fw1.8 har 5 devicer (root,set temp dag, set temp natt, mode og målt gulv temp) har oppgradert en til fw1.92 og fått inn device bryter status, men mistet målt temp (fortsatt bare 5 devicer) kjører siste beta versjon av z-wave plugin og HS3.

Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.