Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

HeatIt Z-TRM2 oppdatering desember 2018


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte Z-TRM2 hos Elektroimportøren da de hadde dem for salg til under en tusenlapp pr. stykke. De har vært i "restordre" siden, og så dukket alle problemene opp med denne (som bl.a. resulterte i Z-TRM2fx).

 

Siste oppdatering fra HeatIt er nå:

Sitat

Oppdatering nr. 2 - 05.12.2018
Produsenten klarer ikke å gi noen estimert dato for levering eller bekrefte om dette produktet vil komme i produksjon igjen i det hele tatt i løpet av 2019. Vi beklager at situasjonen på det sterkeste og forstår frustrasjonen det gir ved å vente så lenge på et vare man har kjøpt.

 

Nå er ikke  HeatIt kjent for å være kjappe på leveransene sine, men dette var skuffende. :( 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med de mener den nye utgaven med intern sensor? For Z-TRM2fx er ikke noe problem å få tak i. Har prøvd noen andre termostater med intern føler og selv om de er bedre er det stort sett alt for dårlig uansett. Så like greit å bare kjøpe fx og bruke ekstern føler eller bare styre de mye smartere selv ved å endre effekten fra hjemmeautomasjonssystemet man bruker basert på sensorer man har fra før.

 

De fleste har jo gulvføler. Har man ikke det er ikke internføler veien å gå uansett er min erfaring. Skal man styre varmen i gulvet/rommet på en bra måte.

Endret av Dennis87
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Alpøy skrev:

hva er  forskjellen på  Z-TRM2 og  Z-TRM2fx?

 

Z-TRM2fx har ikke internføler men er et ferdig sertifisert produkt. Z-TRM2 har internføler som fungerer veldig dårlig og er ikke sertifisert/beta. Ble trukket fra markedet.  Så videre støtte for den er tvilsomt. Man kan sende de inn å få byttet i fx.

 

Z-TRM2fx har forsatt gulvføler, mulighet for ekstern og effektregulator som kan styres manuelt eller settes fra systemet man bruker. Så dekker de fleste behovene. 

Internføler er for unøyaktig siden det blir varme fra termostat når de står på så krever gode algoritmer for å vise riktig, sjeldent optimal plassering, påvirkes lett av feks åpen dør eller vindu. Stort sett bare ulemper sammenlignet med de andre valgene man har. 

Endret av Dennis87
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de virkelig fjernet effektregulator modusen (P mode) på fx også? på ztrm2 kan man styre P modusen slik man ønsker fra HA systemet.
https://www.thermo-floor.no/media/multicase/documents/_tfasdokumentasjon/heatit controls/engelsk_heatit/heatit z-trm2fx_eng/a4_manual_heatit_z-trm2fx_fw 3.4_ver2018-a_eng.pdf

 

Ser ikke noe til den i manualen. Da ble fx helt ubrukelig der man ikke har gulvføler eller ekstern sensor. Har vært veldig fornøyd med styringen jeg har satt opp av effektregulatoren på z-trm2 basert på innetemperatur og utetemperatur. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Moskus skrev:

Jeg bestilte Z-TRM2 hos Elektroimportøren da de hadde dem for salg til under en tusenlapp pr. stykke. De har vært i "restordre" siden, og så dukket alle problemene opp med denne (som bl.a. resulterte i Z-TRM2fx).

 

Siste oppdatering fra HeatIt er nå:

 

Nå er ikke  HeatIt kjent for å være kjappe på leveransene sine, men dette var skuffende. :( 

Hentet min i forrige uke hos Elektroimportøren på Billingstadsletta. De hadde flere på lager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, hkmod25 skrev:

Ellers HELTUN termostater har både luft temp. måler og selvf. "Power regulator (Automatic ON/OFF timer)". Også integrert fuktmåler og lysstyrke måler:

https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/1087-termostat-he-zw-therm-fl2.html

Har du de @hkmod25? Og er du fornøyd? Skal straks gå til innkjøp av to nye og åpen for å teste noe annet enn heatit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh du hadde heatit sin ja. De passer ja. Trudde du mente at du hadde Heltun sin for den passer ikke. Eller blir i såfall liggende over hele ramma. Bare så du svarte at de passet under han som sa Heltun ikke passet så ble litt misforståelse her. 

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått bekreftet nå fra Heatit at Z-trm2fx heller ikke har effektregulator. Så da utgår de for min del og kommer ikke til å lage noen ny config file for Home Assistant og returnerer de jeg har kjøpt. Er jo mulig å styre de helt manuelt av/på og sette opp timer i systemet man bruker men blir for mye knot og spesielt surr når man restarter eller automasjonsystemet man bruker ikke er på, så kan man ende opp med at de står konstant på i lang tid. De burde fungere på tid på egenhånd med effektregulator. Mister også mulighet til å overstyre de manuelt direkte på termostat.

 

Synd, for det var en bra metode å styre effekten basert på temperatur og andre sensorer man har fra før når man ikke har gulvsensor. Intern (som den heller ikke har) og ekstern synes jeg er for dårlig. fx må være den minst "smarte" termostaten med lite funksjonalitet som er lansert i nyere tid.

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg har skrevet for mange måneder siden at en del av produsenter vil få problemer med implementering av S2 sikkerhet og nye Z-Wave SDK.

Det som skjer sans. nå med HeatIt termostater at software utviklere klarer ikke å få alle "features" i FirmWaren på grunn av begrenset tilg. minne areal.

Produsent av HELTUN termostater oppdaget dette problemet under produkt test stadium (for ca. 1 år siden) og ble nød til å splitte termostatens FirmWare

i to og bruke en ekstra minne brikke. I tillegg lage en spes. algoritme for å samkjøre alt sammen...

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18/12/2018 at 09:13, Dennis87 said:

Fått bekreftet nå fra Heatit at Z-trm2fx heller ikke har effektregulator.

Takk for info, jeg hadde elektriker på besøk i dag som skulle installere 2FX på tre soner uten føler … håpløst at dette ikke kommer tydeligere frem fra Thermo-Floor! Hvor fikk du bekreftelsen, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, jaknudsen skrev:

Takk for info, jeg hadde elektriker på besøk i dag som skulle installere 2FX på tre soner uten føler … håpløst at dette ikke kommer tydeligere frem fra Thermo-Floor! Hvor fikk du bekreftelsen, forresten?

 

Fikk det bekreftet på mail når jeg spurte de om det, for skulle bytte inn de 3 Z-TRM2 jeg hadde kjøpt til FX. Men det ble da ikke aktuelt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat satt inn en Z-TRM2fx og har en 1. Gen fra før. Stemmer det at den nye alltid viser settpunkt i displayet mens den gamle viser nåværende temperatur? Jeg bruker gulvsensor på begge.

 

I tillegg sliter jeg med at den nye kommer opp som 5 enheter i Telldus live, men ingen viser nåværende temperatur slik som den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tilsendt 2 stk Z-TRM fx i midten av desember. De fungerte i ca 2-3 dager. Da sluttet de å kommunisere på Z-wave. Reklamerte til Elektroimportøren og fikk tilsendt 2 nye. Disse fungerte bare et par timer og så sluttet disse også å kommunisere. Er der noen som har opplevd noe slikt? Termostaten virker som termostat, men har ingen forbindelse til Z-wave kontrolleren. Har forsøkt å ekskludere uten nytte. Har også forsøkt å resette termostaten til fabrikk instilling uten at det hjelper

Har et par av den første versjonen av Heatit, og de funker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2018 den 14.44, kristioi skrev:

I tillegg sliter jeg med at den nye kommer opp som 5 enheter i Telldus live, men ingen viser nåværende temperatur slik som den gamle.

Litt sent, men: Du må assosierer til kontroller, antagelig mangler du assosiasjon i gruppe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.