Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hubitat - Noen med erfaring?


Dreuf

Anbefalte innlegg

Har kjørt Smartthings frem til nå og egentlig vært veldig fornøyd. Men ST funker kun når man har internett.

Forrige uke var vi ett døgn uten internett, og altså uten styring av huset. Så WAF var ganske lav ("Hvorfor kan vi ikke ha vanlige brytere som alle andre...")

 

Har lest om at Hubitat er offline "versjonen" av Smartthings og det lille jeg har lest om den er de fleste veldig fornøyd. (har ikke sjekket kilder så de kan godt være kjøpt&betalt).

Så når WAF var som lavest så slengte jeg inn en ordre på en Hubitat..

 

Tenkte å høre om det var noen andre som har erfaring med den dingsen?

 

https://hubitat.com/

Endret av Dreuf
Lagt til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til jeg har hatt flax, alle mine enheter (i hovedsak Fibaro) er støttet iflg denne oversikten:

https://community.hubitat.com/t/compatible-devices-wiki/465

 

Blir spennende å se om det er penger ut vinduet eller ikke :)

 

Edit: Er selvfølgelig EU versjonen jeg har bestilt med "riktig" Z-wave frekvens.

 

Endret av Dreuf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da har jeg hatt Hubitatten en ukes tid.

 

Første inntrykk:

Herregud hvor rask den er! 

Jeg har basert meg på trådløse brytere i hele huset, blanding av wall-c og xiaomi. Når jeg nå trykker på en bryter er lyset på instant!

Jeg har tidligere brukt Domoticz som var ok, og Smartthings som jeg opplevde som tregt. Har også vært innom Homeseer og kan ikke huske at det heller var så raskt.

Her kan man sikkert gjøre mye med innstillinger og slikt, men det var ihvertfall en veldig god start.

 

Innlegging av enheter har gått fint selv om det tar litt tid å flytte ett helt hus over på en ny dings. 

Sonos, Hue, Trådfri smatt rett inn på Zigbee. Xiaomi enheter (bryter, tempsensor og bevegelse) var litt mer knøling, men langt ifra så vanskelig som på Smartthings.

Netatmo har jeg ikke fått inn enda, men ser på forumet at det er flere som har spurt om støtte, så får håpe det kommer.

 

Hubitat har mye likt med Smartthings, det som kalles Devicehandlers i ST kalles for Drivers i Hubitat.

 

Automatiseringen er gjort "enkel", det vil si klikk her og der så har du til slutt en regel. Så vidt jeg skjønner er "rule machine" det kraftigste verktøyet sålangt, jeg har ikke helt skjønt logikken der enda, men det kommer nok.

Tok litt tid før jeg skjønte LUA på Domoticz og webCore på Smartthings også.

Det finnes også app`er for det meste jeg har bruk for som soner med bevegelsessensorer, styring av baderomsvifte via trend på luftfuktighet, mapping av knapper på brytere, etc.

 

Skal man dypere i materien så tror jeg det er Homeseer eller Domoticz som gjelder. Men det fungerer fint til mitt bruk.

 

Jeg er ikke sikker på hvor gammel Hubitat er, men det virker litt uferdig sålangt. 

Jeg merker også at jeg savner app`en til Smartthings (Kan løses med dashboards), og historikken (grafer) som er i Domoticz (Kan løses med influxdb og grafana).

 

Alle mine enheter med unntak av 1 Fibaro sensor har gått rett inn i systemet via drivere.

Fibarosensoren legger seg til og rapporterer alt med unntak av motion.. Veldig upraktisk. 

Jeg ser det er flere som har hatt samme problem, men ingen fix enda..

 

Har også satt opp en MQTT bridge så jeg kan få inn billader og temperaturene på det vannbårne på systemet (via ESPeasy).

Det er fortsatt work-in-progress..

 

Virker også som de slipper hyppige oppdateringer, vært 3stk på den uken jeg har hatt hub`en. Bare småting som er forandret men fint å se at utviklerene følger opp.

 

Sålangt er jeg veldig fornøyd.

Jeg tror ikke det er noe for homeseer guruene på forumet, men for oss andre så tror jeg det kan løse de fleste oppgaver.

Det gjenstår bare å se over tid om det er stabilt eller ikke, det er det viktigste og også grunnen til at jeg har gått vekk fra Domoticz og Smartthings.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg brukt Hubitat som hovedhub en stund.

Den utvikles hele veien, men mest for det amerikanske markedet som @hkmod25 påpekte i sitt første svar.

 

Jeg har basert meg på en del Fibaro produkter, disse har mange flere funksjoner enn av/på og dim.

Når man har eu-produkter så fungerer de best med "generic z-wave dimmer" driver f.eks.

Og man mister alle tilleggsfunksjoner, som f.eks strømforbruk på wall-plug. Temperatur og lyssensor på Motion sensor etc.

Den ene driveren jeg har prøvd så virker alt med unntak av motion, og den andre så virker kun motion... Kunne sikkert kombinert kode fra disse 2 driverne for å få alt til å virke, men det gidder jeg ikke å sette meg inn i.

 

Stabilieten har vært helt 100%, nedetid finnes ikke. (Med unntak av noen Xiaomi brytere og tempsensorer som faller ut, men det tror jeg er pga rekkevidde).

Det er aldri "lag" på ting som utføres, trykk på en knapp og lyset er på. Ikke trykk på en knapp og vent 3sek for å se hva som skjer.

 

Man kan portere devicehandlere fra Smartthings over til Hubitat og sånn få europeiske enheter til å virke som de skal.

Men det blir dessverre ett nummer for høyt for meg.

 

Så.. Jeg kommer nok etterhvert til å koble ned boksen og gå over til noe annet.

Men jeg tror jeg kommer til å følge med på forumet for å følge utviklingen, kanskje de blir større i Europa etterhvert og da er jeg tilbake.

 

Så anbefalingen min er:

Skal du gjøre veldig enkle ting så er den grei.

Men skal du ta ut potensiale i alle enhetene dine så finn noe annet ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er spennende.

Jeg har hubitaten min kjørende fortsatt, har kombinert den med Home Assistant via MQTT. 

Hubitat er veldig raskt og stabilt på Z-Wave, basis tingene fungerer, men mangler som sagt støtte for f.eks strømmåling på Fibaro Wallplug.

Zigbee delen er mer stabil enn Smartthings og Deconz, men f.eks motionsensoren til Xiaomi rapporterer ikke lux og temp til Hubitat, det gjør den til Deconz.

 

Hubitat slapp en update i natt med "rulemachine 3.0" som gjør scripting mer avansert, har ikke fått satt meg inn i det enda.

Samt at de har en veldig alfa-støtte for MQTT.

Jeg tror det kan bli bra etterhvert, og håper at noen europeere som kan programmere tar seg av EU enheter.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei.

 

Sitter også og forsker på Hubitat Elevation v2 nå.

Virker som en av de få (ikke raspbery/Linux) løsningene og er 100% standalone om nettet/skyservere skulle gå ned.

Da vil alt fungere selv om noe faller ut og derfor er dette svært raskt også. Altså ikke trykk og vent på hva som skjer...)

Rapporteres 100% stabil også.

 

Ser ann pris på black friday og tenker å bestille Hubitat (EU model) da.

 

Ågså mye god aktivitet på github rundt denne, og ser at mange av Xioami dingsene funker ut av esken. Tanken er å begynne med motion detectors og temp, for å styre lys og varmen. Så kommer nok varmekable og dimming etterhvert. Støtter ZigBee go Z-Wave pluss ++, så man bør kunne få det meste til å fungere, om man setter seg inn i device drivere osv. Mye gode apper og med Google, Amazon og Sonos støtte ut av esken også, så dette er snacksy saker, så langt jeg har forsket meg frem til. I tillegg skal det la seg gjøre å portere over device drivere fra ST, og det er jo veldig positivt. Mye jobb er gjort av mange på enheter for støtte i SmartThings. Community vokser godt, og flere og flere bidrar til å få det meste av eksisterende enheter til å fungere.

 

Gir lyd om erfaringer når jeg kommer videre...

 

Mvh RogerThat

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

 

Da bestilte jeg en Hubitat Elevation EU model akkurat. 

Ble vel $122 med frakt. 

Dyrere enn USA modellen, men får være snill gutt å følge EU standard på frekvensene som er lov her, og det kostet litt ekstra.

USA modellen er på tilbud under $70 nå, forresten...

Da er det bare å begynne å kjøpe duppeditter å koble opp da. 
Er vel tilbake om en mnd. så da passer det å handle fra Kina litt nå... Billig nå med black ditt og datt...

RogerThat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Hei,

 

Vurderer å bestille Hubitat EU modell (nå i utgave C-7). Det var en stund siden dere har delt erfaring med huben. Kan dere komme men en liten oppdatering. Hvordan går med de følgende:

  • utvikling/oppdatering på funksjonalitet fra Hubitat,
  • integrasjon med de forskjellige enheter, spesielt litt mer "eksotiske" (f.eks. Verisure),
  • etablering av flow/rutiner,
  • brukervennlighet av dashboard/app,

Håper å høre fra dere.

Mvh,

Hubert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har Hubitat. Kraftig og stabil sak (logikk osv.)

Utvikling er for tidlig å si noe om for min del. Har bare hatt den siden desember.

 

Integrasjon er vel ikke dens styrke, men Netatmo og Tibber gikk greit med script jeg fant på nettet. Med HA var alt lagt til rette med en bedre integrasjon og tilgjenglighet fra første stund. 

 

Jeg kjører HA som en slags "front end" pga. av Lovelace og appen, det fungerer fint. Alt av logikk og rules tar jeg i Hubitat.

 

 

Pros:

- Lokal

- Stabil. Har ikke hatt kødd en eneste gang med selve enheten.

- Utmerket RuleMachine om du ser bort fra GUI.

- MakerAPI fungerer sømløst mot Home Assistant, slik at jeg har inntrykket av denne er solid mot andre grensesnitt.

 

Cons:

- Om du er ute etter en slags Homey fancy GUI, så er du inne for en stor skuffelse. Det som plager meg er rot i oversiktligheten i regler og devices. Lange lister er uoversiktlige.

- Litt lite integrasjoner når en søker på nettet etter script og drivers. Litt US-fokusert, slik at dette gjør det enda litt vanskeligere. 

- Svakt dashboard.

- Lister alle rules og devices på en liste. Blir gal av at man ikke GUI-messig kan gjøre noen enkle grep med kategoriseringer og sånn "pil collapse/expand"-type ting. 

Endret av hvg99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kan jo nevne at en amerikaner jobber med en ny "node-red" aktig regel/scenemotor, og intensjonen er å ha noe å binde sammen flere systemer med, som har litt lavere innstegsterskel enn NodeRed. 

 

Dette funker ganske bra allerede, med tilkobling mot openLuup, Vera, Hubitat og Home Assistant.

 

vil du prøve det så må du sende en beskjed til han på SHC for å bli med på beta testingen. Tror den blir veldig bra!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

jeg er også interessert i erfaringer med Hubitat. Jo mer jeg leser jo mer ser Hubitat ut som kanskje det beste og rimeligste hub der ute, og kompatibel med i praksis alt. Og lettere å bruke enn HomeAssistent. Homey koster 3-4 ganger mer og de vil nå bevege seg mot en månedlig-betaling, mens Futurehome vet jeg ikke nok om (støtter ikke wifi?).

Endret av Steven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.