Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave plugin må restartes daglig


Gjelsvik

Anbefalte innlegg

Usikker på om problemet er i plugin, eller om det er en node som kødder det til.

 

Problemet er en på badet, der er det en fibaro bevegelsessensor og en fibaro RGBW som er koblet opp med speilbelysningen (Ikea)

En enkel event styrer bevegelse=lys, etter 30 min slås det av. Dette fungerer fint, helt til det ikke gjør det lenger. Fibaro sensoren blinker ved bevegelse, men lyset går ikke på. Det kan ta opptil et par minutter før det går på, om jeg i det hele tatt gidder vente så lenge før jeg manuelt forsøker å slå det på via telefonen. Problemet nå i det siste har vært at det ikke hjelper heller. Jeg kan slå det av og på mange ganger via HS webinterface, uten at noe reagerer. Og når dette skjer så kan jeHar g ikke styre andre z-wave lys heller. 

 

Finnes det noen måte å feilsøke dette på, eller er Jon00`s plugin restarter løsningen for meg?

 

Har v 3.0.1.249 av z-wave pluginen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Moskus said:

Høyst sannsynligvis det siste.

 

Men det hjelper å restarte plugin'en når dette skjer?

Ja det hjelper umiddelbart. Jeg kan sitte på porselenstronen i mørket, restarte plugin fra telefonen, og så blir det lys umiddelbart ved neste bevegelse. Eller om jeg slår på lyset via web rett etter å ha restartet pluginen. Jeg satt opp restart zwave plugin hver 6time med jon00 verktøyet i går, og i dag har lys på badet fungert bra.

 

 

4 hours ago, iceball said:

Har du sjekket at du ikke har masse unødvendige devicer som satt opp med polling?

HS3 har en tendens til å aktivere polling med ca. 20 minutters intervall. Sjekk Plugins > Z-wave > 
Node Information

 

Litt usikker på hvordan jeg tolker node-information. På root device så er polling disabled på alle, men de fleste child devicer ser jeg har polling. Hva er det da som er resultatet? Polles child-devicene, eller blir det skippet siden det er disablet på root-device?

Se f.eks denne:

zwave-polling.thumb.JPG.cbe58391fe29e1ff21e155ca73ee2341.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo av polling globalt, på z-wave pluginen  i går kveld. (Vet det ikke er så anbefalt, men i feilsøkingssammenheng så why not)

I dag kl 12 på dagen så begynte det å feile igjen. 1-2minutters delay på denne rgbw mottakeren. Alle andre zwave enheter fungerer stort sett feilfritt. Bortsett fra når rgbw`en begynner å lagge. Da sperres hele zwave nettet virker det som.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Gjelsvik skrev:

I dag kl 12 på dagen så begynte det å feile igjen. 1-2minutters delay på denne rgbw mottakeren.

Hvis du sjekker statusene i HomeSeer: Hva er det som tar tid?

Er det tiden fra bevegelse til oppdatert status i HomeSeer?

Eller er det tiden fra trigging av event i HomeSeer til RGBW-modulen reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg sjekke neste gang den oppfører seg slik.

Når den først er blitt treg, så er det samme forsinkelse om jeg styrer rgbw fra device listen, eller fra imperihome. Mistenker at rgbw modulen er deffekt.. Men den virker jo helt fint etter at zwave plugin er restartet.

 

Mener jeg har hatt en tråd om dette før også, for dette har vært slik veldig lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gjelsvik skrev:

Mistenker at rgbw modulen er deffekt.. Men den virker jo helt fint etter at zwave plugin er restartet.

Når du restarter plugin'en tømmes bufferen for kommandoer som venter på kvittering, så det kan ha noe med det å gjøre.

 

Sjekk hva som skaper problemet; bevegelsessensoren og RGBW-modulen, og så snakkes vi. Hvilke assosiasjoner har RGBW-modulen? Mine har tidligere gitt meg en del krøll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite utdrag av loggene her nå.

 

I dag gikk jeg inn på bad kl 14:52. Ser at fibaro sensoren ser meg, fordi den blinker en gang ved bevegelse. Lyset tennes ikke. Går for å finne PC og sjekket status og logger.

Ser at motion sensoren har endret status så, det er i alle fall registrert. Men event som skal gi lys har ikke trigget.

Lyset går faktisk på i det jeg sitter å sjekker loggene.

 

Quote
Dec-23 14:54:42   Z-Wave Device: Z-wave sensorer Bad Home Security Set to NOTIFICATION for type Home Security, Event: No Event
Dec-23 14:54:16   Z-Wave Device: Z-wave lys Bad Power Set to 8.7 (W)
Dec-23 14:54:14   Z-Wave Device: Z-wave lys Bad Switch Multilevel 1 Set to Dim 89%
Dec-23 14:54:14   Z-Wave Device: Z-wave lys Bad Switch Multilevel 5 Set to Dim 89%
Dec-23 14:54:14   Z-Wave Device: Z-wave lys Bad Switch Multilevel 4 Set to Dim 89%
Dec-23 14:54:14   Z-Wave Device: Z-wave lys Bad Switch Multilevel 3 Set to Dim 89%
Dec-23 14:54:14   Z-Wave Device: Z-wave lys Bad Switch Multilevel 2 Set to Dim 89%
Dec-23 14:54:12   Z-Wave Device: Z-wave sensorer Bad Sensor Binary Reserved Set to On/Open/Motion
Dec-23 14:54:11   Device Control Device: Z-wave lys Bad Switch Multilevel 1 to Dim 90% (90)
Dec-23 14:54:11   Event Event Trigger "Lysstyring Lys på bad ved bevegelse -dagtid"
Dec-23 14:54:11   Z-Wave Device: Z-wave sensorer Bad Home Security Set to NOTIFICATION for type Home Security, Event: Motion Detected
Dec-23 14:53:09   Z-Wave Device: Z-wave sensorer Bad Sensor Binary Reserved Set to Off/Closed/No Motion
Dec-23 14:52:43   Z-Wave Device: Z-wave sensorer Bad Sensor Binary Reserved Set to On/Open/Motion

 

Bevegelsessenoren har en child device som heter "Binary reserver" og en som heter "Home security" Binary Reserved ser ut til å være den som trigget når jeg gikk inn på badet. Mens den siste ser ut til å trigges lenge etter. 

Det er "Home Security" jeg har som trigger på lysstyringsevent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.