Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flytte varm luft fra stue til kjelller


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en overdimensjonert varmeovn i stuen og en veldig kald kjeller.

Jeg lurer derfor på om jeg skal flytte varm luft fra stue til kjeller og derved få til sirkulasjon (overtrykk i kjeller, luft flytter seg opp via trappe til overetasjen, varmes opp, flyttes ned via rør og ventilator osv)

Jeg ønsker i først omgang å starte ut smått. En kanalvifte fra Biltema f.eks. som kan aktiveres vha. Z-wave rele (?) Når en temperaturføler senser > 22 grader eller lign. 

Ønsker ikke mye viftestøy. Hva kan anbefales? Har ikke noe problem med å "kaste" ut 500 kr til en prøvevifte hvis jeg ser at jeg faktisk klarer å flytte luften og den er varm når den kommer ned i kjelleren, men starter ikke ut med prosjektet hvis luften uansett kjøles ned under transporten.

Endret av 4ndersjensen
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på et par slike prosjekt med ganske nær null effekt. Problemet er nok at en må flytte såpass store mengder luft at der enten blir bråk eller stooore kanaler.

 

Prosjektet med størst potensiale var stue og kjøkken/allrom, begge på ca 45 m2, med dobbel skyvedør mellom. Stor peis i stue nær skyvedør men ingen varme flyttet seg til kjøkkenet med åpne dører. Satte en "varmeflytter" gjennom veggen der peisvarmen var mest intens men helt uten merkbar virkning. Prøvde så med en liten industrivifte (stor variant av de firkantede PC-viftene) og fikk en for så vidt akseptavel varmeflytting men med et støynivå laaaaaangt over det akseptable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.