Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kontrollere "enheter" under Modbus plugin


ruant

Anbefalte innlegg

(Litt usikker på hvilken del av forumet jeg bør poste dette, så admin får heller flytte til bedre egnet område om denne plasser en helt feil)

 

Har Villavent ventilasjons anlegg som jeg har koblet meg til via Modbus.

Bruker Modbus plugin'en som er tilgjengelig i Homeseer, har lagt til diverse temperatur sensorer, og vifte hastighet.

 

Disse dukker opp rett under modbus enheten:

image.png.a9e4550be33542e61a72302640c3db6e.png

 

Jeg kan fint endre vifte hastigheten ved å klikke på "Low", "Normal" og "High" (disse er det jeg som har lagt til, med verdien som må sendes til villevent for de respektive nivåene)

Har prøvd å sette "Control Use:" til mye forskjellig, men får ikke opp noen av disse temperatur sensorene eller fan speed i Google Home.

 

image.png.b0e9955ebf39bfb2801d5cd11171401f.png

 

Er det noen som har vært borti dette før? Og forhåpentligvis fått det til å fungere.

For å nevne en ting, så får jeg opp selve Villavent enheten (sålenge jeg ikke fjerner "Voice command" fra den), men ingen av "under-enhetene" dukker opp, samme hva jeg gjør.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke samme oppsettet selv, men kan prøve meg på et forslag:

 

hvis du går inn på "configuration", på "fan speed level" er det huket av for voice command?

 

image.png.5d2a0e7406995c44a25b38853eac577c.png

 

du må nok ha den huket av på hver enkelt "under-enhet" som du vil ha styrt via g-home, alexa etc

Endret av Håvardgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ruant skrev:

(Litt usikker på hvilken del av forumet jeg bør poste dette, så admin får heller flytte til bedre egnet område om denne plasser en helt feil)

 

Har Villavent ventilasjons anlegg som jeg har koblet meg til via Modbus.

Bruker Modbus plugin'en som er tilgjengelig i Homeseer, har lagt til diverse temperatur sensorer, og vifte hastighet.

 

Disse dukker opp rett under modbus enheten:

image.png.a9e4550be33542e61a72302640c3db6e.png

 

Jeg kan fint endre vifte hastigheten ved å klikke på "Low", "Normal" og "High" (disse er det jeg som har lagt til, med verdien som må sendes til villevent for de respektive nivåene)

Har prøvd å sette "Control Use:" til mye forskjellig, men får ikke opp noen av disse temperatur sensorene eller fan speed i Google Home.

 

image.png.b0e9955ebf39bfb2801d5cd11171401f.png

 

Er det noen som har vært borti dette før? Og forhåpentligvis fått det til å fungere.

For å nevne en ting, så får jeg opp selve Villavent enheten (sålenge jeg ikke fjerner "Voice command" fra den), men ingen av "under-enhetene" dukker opp, samme hva jeg gjør.

 

 

Hei.

 

Hvilket Villavent anlegg har du?

 

Jeg har et Save Villavent VTR 500 L anlegg og har forsøkt å koble til en RPI via Modbus uten hell. Fikk ikke noe data på RPIn under testen, så jeg kom aldri så langt som å få dette inn i Homeseer.

Har null kjennskap til Modbus, så jeg aner ikke om det er hardware jeg bruker som er feil, feil innstillinger eller lignende som gjør at jeg ikke får noe data.

Bruker en enkel rs485 to usb kjøpt på ebay, koblet til en RPI. Bruker to ledere fra en cat 6 kabel i mellom.

Default Modbus slave adress o.l i manualen samsvarer ikke helt med det som er default på aggregatet, og jeg får heller ikke endret på alle innstillinger. Så jeg er litt lost.

 

Kunne du være så vennlig å skrive en guide med utstyr og innstillinger du bruker for å få til dette?

Tror det kunne vært interessant for flere, da flere her på forumet har nevnt Villavent, modbus og Homeseer.

 

Takk

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@bio Skal få skrevet en guide slik jeg har gjort det iløpet av jula (er meldt skikkelig dritvær her jeg bor uansett)

Jeg kjøpte en slik en: https://www.ebay.com/itm/FTDI-USB-RS485-WE-1800-BT-CABLE-USB-TO-RS485-SERIAL-1-8M-WIRE-END-with-LED-Light/183513568705

Og satt på en RJ-45 plugg i enden.

Har ikke vært borti Modbus så mye før jeg heller, men etter litt prøving og feiling så gikk det.

Jeg har HomeSeer pc'en (kjører windows) stående oppå aggregratet, ettermontert lofts variant jeg har, så jeg har koblet anlegget rett i homeseer pc'en.

 

 

Forresten så fikk jeg til å styre anlegget fra Google Home i natt.

Ikke helt 100%,  ble litt vell rotete oppsett syns jeg, men er kanskje slik det er vanlig å gjøre det i HomeSeer (er ganske fersk på HomeSeer også).

Så det ble en virtuell device, som dimmer.

Som så en event ligger og lytter på den virtuelle device'en.

Som da igjen skriver til modbus (siden event hadde tilgang til å skrive til modbus "enhetene")


Så nå kan jeg si "Hey Google, Set ventiliation speed to 1" (som da er low), eller 2 eller 3 (normal, high)

Kvitteringen tilbake fra Google Home og Assistant er "Setting ventilation speed to 1% brightness" ?

Så ikke helt ok tilbakemelding, men men.

 

Optimalt så hadde det vel vært mulig for HomeSeer å sette Low/Normal/High som verdier, og at GH/Google Assistant fikk disse verdiene og skjønte det.

Da kunne man jo ha sagt "Het Google, Set ventilation speed to low"

Men det ser ikke ut til å fungere (har prøved å sette den virtuelle device'en til å ha slike verdien uten at det funka)

Om det er integrasjonen mellom HomeSeer og Google eller om det bare er Google som ikke har støtte for dette vet jeg ikke.

(Men slik jeg har skjønt det så er integrasjonen mellom HomeSeer og Google ikke 100%??)

Endret av ruant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ruant skrev:

@bio Skal få skrevet en guide slik jeg har gjort det iløpet av jula (er meldt skikkelig dritvær her jeg bor uansett)

Jeg kjøpte en slik en: https://www.ebay.com/itm/FTDI-USB-RS485-WE-1800-BT-CABLE-USB-TO-RS485-SERIAL-1-8M-WIRE-END-with-LED-Light/183513568705

Og satt på en RJ-45 plugg i enden.

Har ikke vært borti Modbus så mye før jeg heller, men etter litt prøving og feiling så gikk det.

Jeg har HomeSeer pc'en (kjører windows) stående oppå aggregratet, ettermontert lofts variant jeg har, så jeg har koblet anlegget rett i homeseer pc'en.

 

Det hadde vært glimrende! Tusen takk.

 

Kjører Homeseer på en Windows 10 Pro VM på Esxi 6.5 server, så er litt skeptisk til å koble usb til denne med usb passthrough. Det er derfor jeg tenker en RPI i mellom, med eventuelt Ser2Net.

Uansett må jeg få noe data fra aggregatet før jeg begynner å tenke på hvordan jeg skal få det inn i Homeseer :)

 

 

Har du koblet til RJ45 rett på kretskortet? 

Jeg har en ekstern tilkoblingsboks på mitt anlegg. Har koblet lederne rett i denne. Kanskje det er her feilen er.

En stund siden jeg styra med dette, men mener det er en kobling fra hovedkretskortet til denne boksen, så skulle jo tro det kun var en enklere tilkoblingsmulighet.

 

image.png.1377c6ad3389a88f8f29e060e05f015c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en RJ45 plug på siden av aggregatet som jeg kobla meg til.

Jeg har SAVE VSR 300. Mulig det er forskjellig fra model til model..

Og det ble installert 2016, så mulig samme model har endret seg også (hvertfall de PDF'ene jeg har funnet nå samsvarer ikke helt med slik jeg husker papir utgaven jeg har)

 

Mange år siden jeg har hatt Esxi installert på noen av serverene her,

så usikker på hvordan det er å binde usb enheter fast til en VM.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ruant skrev:

Jeg hadde en RJ45 plug på siden av aggregatet som jeg kobla meg til.

Jeg har SAVE VSR 300. Mulig det er forskjellig fra model til model..

Og det ble installert 2016, så mulig samme model har endret seg også (hvertfall de PDF'ene jeg har funnet nå samsvarer ikke helt med slik jeg husker papir utgaven jeg har)

Det er nok endel forskjell fra de forskjellige modellene ja.

Men det hjelper mye hvis du får til en guide som beskriver hvordan du har gjort det.

Takk så langt ihvertfall!

 

19 minutter siden, ruant skrev:

Mange år siden jeg har hatt Esxi installert på noen av serverene her,

så usikker på hvordan det er å binde usb enheter fast til en VM.

Joda det går fint det, men opplever det som ustabilt. Har bla koblet to Russound forsterkere til samme serveren, med passthrough til Win 10 Pro vmen, og det er så som så.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
10 timer siden, FredrikM skrev:

Hei. ble det laget en guide, eventualt hvor ligger den? hadde vært ekstremt gøy å kune se da jeg selv ikke få det til.

Nei, ikke som jeg vet om. Men jeg får mitt anlegg ferdig montert på fredag... (men jeg venter på interfacet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, FredrikM skrev:

hvilket ventalasjons annlegg endte du opp med?

Det som installatøren kom med... :P

Det er Villavent, men jeg har ikke peiling på modell. Det var imidlertid noe overdimensjonert, bl.a. for å kunne takle en eventuell utvidelse til kjellerstua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at Guiden jeg sa jeg skulle lage kokte ut i ingenting, gikk i glemmeboka dessverre.

 

Når det gjelder valg av adapter så tror jeg det ofte er lurt å legge noen tiere ekstra på bordet og kjøpe noe hakket opp fra det billigste på Ali.

Har en kollega som kjøpte en billig sak på Ali og den funka dårlig, alt funket fint når han fikk en som faktisk funka.

Så slik jeg ser det så er det å få tak i en skikkelig fungerende adapter.

Viktig også at koblingen blir gjort riktig fra adapteret og anlegget.
Jeg fant dette koblingsskjemaet for FTDI Modbus adapteret jeg har:
(https://community.openhab.org/t/modbus-and-system-air/6212/62)

image.png.640327703ddd253eef8420d7b1f2299d.png

 

Innstillingene for å kommunisere med anlegget finner man via kontrollpanelet.

Det varierer nok fra model til model hvordan kontrollpanelet er, men for meg, VSR300, så er det;

Service -> Funksjoner -> Modbus -> Innstillinger

IMG_20190409_192349.thumb.jpg.61a779ef2ca46a3520dac2414fd43e52.jpg

 

 

Disse må da altså inn i Modbus plugin'en i Homeseer:

image.png.3cacb37acf8f5de3c9f3cc6763ae06ae.png

 

 

Når det gjelder Register og Coil oppsettet varierer det også fra modell til modell slik jeg har sett det. Her er de jeg har satt opp for mitt VSR300 anlegg:

image.thumb.png.b31f3d91d9cc3706add5f32f5715d16f.png

 

Holding Register:

image.png.9db1432adaa6fddc8e038ad8ab19ba2c.png

 

Input Register:

image.thumb.png.72d6d9e19f8c1cea62d20d38c58f9173.png

 

Coil:

image.png.1946b22481f84833c6de342d376231c7.png

 

 

Det funker fint å styre enhetene fra Homeseer direkte, men via Google Assistant så funka det ikke optimalt å ta det "direkte" mot homeseer.

Dette fordi det man må si og tilbakemeldingene blir veldig ulogiske.

Måten jeg løste dette på var å bruke IFTTT, som man da kan sette opp til å agere på egen definerte fraser.

IFTTT kan kjøre Homeseer Events, så da er det bare å lage Events over en lav sko som gjør det man vil.

 

F.eks har jeg satt opp flere for å sette ventilasjons hastigheten, så nå kan jeg si "Set ventilation speed to normal", har da laget en event som setter riktig verdi via modbus:

image.thumb.png.fba6b5d4eb7259ae9e8305677ca37797.png

 

 

 

Når jeg satt opp hele greia brukte jeg endel tid på å finne ut av instillingene jeg skulle bruke, for jeg viste ikke om at det stod tilgjengelig i kontrollpanelet.

Det sammen med hvordan register og coil greiene funka.

Her brukte jeg Simply Modbus Master (http://www.simplymodbus.ca/download.htm)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/12/2018 at 15:45, bio said:

 

@bio Kom du noe lengre med å få koblet opp aggregatet ditt?
Kan se ut som at vi har samme aggregat. Ihvertfall samme tilkoblingskort.

Må vel begynne å se på dette selv, men usikker hvordan interface jeg skal kjøpe.

Lurer på en slik: https://www.ebay.com/itm/USB-to-RS485-TTL-Serial-Converter-Adapter-FTDI-interface-FT232RL-75176-Module/201414952804?epid=675364018&hash=item2ee5444764:g:M4UAAOSwEeFVMmWO

 

Jeg skal forøvrig koble direkte i server som står ved siden av. Er bare en pc med win10.

Men hvis du ikke fikk kontakt ved å koble direkte på RS485 porten, så er vel ikke det vits i.

Hvis du ikke tror det er RPI som gjør det komplisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, JohnMartin skrev:

 

@bio Kom du noe lengre med å få koblet opp aggregatet ditt?
Kan se ut som at vi har samme aggregat. Ihvertfall samme tilkoblingskort.

Må vel begynne å se på dette selv, men usikker hvordan interface jeg skal kjøpe.

Lurer på en slik: https://www.ebay.com/itm/USB-to-RS485-TTL-Serial-Converter-Adapter-FTDI-interface-FT232RL-75176-Module/201414952804?epid=675364018&hash=item2ee5444764:g:M4UAAOSwEeFVMmWO

 

Jeg skal forøvrig koble direkte i server som står ved siden av. Er bare en pc med win10.

Men hvis du ikke fikk kontakt ved å koble direkte på RS485 porten, så er vel ikke det vits i.

Hvis du ikke tror det er RPI som gjør det komplisert?

Hei @JohnMartin,

 

Jeg kom ikke noe lengre med denne metoden. (Jeg har gått over til Home Assistant i mellomtiden).

Jeg gikk til innkjøp av Systemair IAM modulen, så jeg tester for tiden integrasjon med aggregatet i Home Assistant med Modbus TCP-RTU.

 

Får verdier inn, men de stemmer ikke overens med Modbus Variable listen jeg fant på Systemair sine sider.

Har ikke fått gravd så veldig mye i dette, da det er fullt kjør med prosjekt på jobben for tiden. Leser at register adressene kan være forvirrende, og at address = register - 1. Skal teste dette mer over påske.

 

Beklager at jeg ikke får hjulpet allverden, men folk på Github har ihvertfall vært fornøyd med dette adapteret: https://www.aliexpress.com/item/PL2303HX-Chip-USB-to-RS485-485-Converter-Adapter-For-Win7-Linux-XP-Vista-top/32344295137.html

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.4.2019 den 20.11, JohnMartin skrev:

Jeg kjøpte denne: https://www.aliexpress.com/item/USR-TCP232-410S-RS232-RS485-Port-Serial-To-Ethernet-Converter-With-ModBus-RTU-To-ModBus-TCP/32840606049.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.52534c4dBuQOYJ

... og den fungerer supert!

 

Kommer en kjapp mini-guide snart. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Moskus said:

 

Fantastisk! Har virkelig sett behovet for å styre ventilasjonen i nyhuset nå når det har vært så varmt i det siste!

 

Jeg bestilte den jeg linket til, siden server står 1m fra ventilasjon aggregat.

Har ikke fått den enda.

 

Prinsippet og programmeringen er vel lik foruten at du går via Ethernet? ? 

 

Men kjenner jeg meg rett, så kan det hende jeg må kjøpe en slik boks for å få det helt likt ?

Endret av JohnMartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.