Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Z-wave - gjenoppretting etter reinstallering av HS3


oakl

Anbefalte innlegg

Måtte reinstallere windows 10 på HS3 pc'en min. Installerte HS3 på nytt, og kopierte inn  en backup av HS3 folderen. Håpet var da at alt relatiert til Z-wave skulle virke.

 

Måtte aktivere Z-wave plug-in. Og jeg måtte legge in UZB1 interfacet på nytt. Status er at noe virker, og mye virker ikke. F.eks. Fibaro wall switch rapporterer strøm etc. riktig, men av/på oppdateres ikke, og er heller ikke mulig å kontrollere switchen. Fibaro relay switch fungerer fint. Fibaro dimmere fungerer ikke. Har prøvd å gjøre rescan etc. men det går i varierende grad, men mye feilmeldinger, at kan klarte å opprette kun noen devicer etc. Og det refereres statid til "secure". Kan problemet være at de fleste devicene mine er inkludert i secure mode?

 

Her er eksempel fra HS3 loggen:

Dec-21 05:09:06   Z-Wave Warning UZB1 : Secure message received from node 12. It was successfully decrypted but the data sequence ID is out of sequence. (Not Processed)

 

Dec-21 03:27:06   Z-Wave Error UZB1: In processing of MULTI_CMD frame from Node 12, the frame reports 228 commands but the frame is not long enough to process command #1

 

Noen tips, eller er det bare å begynne å ekskludere og inkludere på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hopper på denne tråden..

 

Jeg valgte å bytte PC etter et problem med Z-wave som ikke lenger fungerte som den skulle. Hva årsaken var, vet jeg ikke, men fant ut at det var like greit å bytte til en annen, litt raskere maskin jeg hadde stående. Kanskje mer stabil også.

 

Uansett; jeg prøvde å kjøre inn en back up-fil uten at dette gjorde noe som helst. Hva som ligger i den filen, gjorde i alle fall ikke sånn at jeg kunne lene meg tilbake. "Alt" må legges inn på nytt. Nå er ikke "alt" så veldig mye, så det går bra. Z-Wave-enhetene blir det en runde med, men enda verre er det med Modbus-devicene. De er mange x 2, og alt på skrives inn manuelt. Tror jeg da, og det er her jeg håper noen har noen tips.

 

De devicene som jeg hadde opprettet på den gamle maskinen, er det mulig å kopiere de over på noen måte? Enten som en mappe eller fil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SteinarH skrev:

De devicene som jeg hadde opprettet på den gamle maskinen, er det mulig å kopiere de over på noen måte? Enten som en mappe eller fil?

 

Stopp HomeSeer på begge PCene og kopier deretter hele HomeSeer-katalogen fra gammel til ny PC (overskriv filer som finnes). Start HomeSeer på ny PC (med samme USB-pinne som på den gamle). Kan hende du må inn og velge riktig COM-port i Z-Waze interface innstillingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Stopp HomeSeer på begge PCene og kopier deretter hele HomeSeer-katalogen fra gammel til ny PC (overskriv filer som finnes). Start HomeSeer på ny PC (med samme USB-pinne som på den gamle). Kan hende du må inn og velge riktig COM-port i Z-Waze interface innstillingene. 

 

Takk for det. Jeg har sett at det er en løsning, men jeg er redd for å dra med meg en feil fra det gamle systemet i og med at jeg slet så veldig med UZB1-enheten. Alt som gjaldt Z-wave gikk veldig tregt og stoppet all web interface-oppdatering. Med en gang jeg slo av plugin og tok vekk UZB1, så gikk alt raskt og fint igjen. Tenkte derfor at det beste var å starte fra scratch, men akkurat Modbus-devicene er flere timer jobb, så de hadde det vært så fint å bare kunne legge enkelt inn igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.