Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Styre store laster (varmtvann / varmepumpe)?


Anbefalte innlegg

Det er vel lite zwave-plugger som støtter 16A laster. Du har jo en høylast-plugg fra Aeotec (high load), men denne har du iofs ikke lov å sette på selv. Ellers har du de en setter på kursen på en DIN-skinne.

 

Etter mye prøv og feil bruker jeg Smappee sine Smart Plugs som er EU rated for 16A og er bygget solide. De er ikke zwave, men har full mqtt-støtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo alltids Aeotec Heavy Duty, den er overkill men det er i grunn ingenting negativt i det.

Sjølv har eg dette reléet til vv-tanken. Det er godkjent for 12,5 A, som er nok med ganske god margin.

Å bruke "støpselrelé" fungerer jo det, men av samme årsak som at det ikkje lenger er tillatt å kople til 2 kW vv-tank med støpsel så er jo dette lite lurt over tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 25/12/2018 at 16:53, bjornepappa said:

Det er heilt korrekt. 

Å justere setpunkt opp og ned eit par grader derimot, går fint.

Men, jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan la seg gjøre. På min vann til vann varmepumpe (Thermia EKO D12) kan jeg endre på en parameter som heter "Rombør". Dersom den settes ned vil temeperaturen på vannet som går rundt i huset senkes. Dette gjøres ved å trykke på et kontrollpanel på varmepumpen. Men, hvordan jeg evt. kan endre denne parameteren automatisk er en større utfordring. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2019 den 18.40, OlavT skrev:

Men, jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan la seg gjøre. På min vann til vann varmepumpe (Thermia EKO D12) kan jeg endre på en parameter som heter "Rombør". Dersom den settes ned vil temeperaturen på vannet som går rundt i huset senkes. Dette gjøres ved å trykke på et kontrollpanel på varmepumpen. Men, hvordan jeg evt. kan endre denne parameteren automatisk er en større utfordring. Noen som har noen tips?

 

Er pumpa frekvensstyrt og går hele tida, eller stoppes/startes den av termostat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 07/01/2019 at 23:16, Øyvind said:

 

Er pumpa frekvensstyrt og går hele tida, eller stoppes/startes den av termostat?

 

Varmepumpen har en innebygget kontroller som regner ut varmebehovet over tid basert på ute-temperatur, tur / retur temperatur på vannet og noen varmekurver. Når den har regnet ut at den trenger å produsere varme så starter den med det. Den styrer også oppvarming av varmtvann i en dobbeltmantlet bereder. Så vidt jeg vet, så er det ikke så lett å få integrert seg med denne kontrolleren i varmepumpen. Jeg kan trykke på knappene og sette ned tur-temperaturen på vannet, men vet ikke hviordan jeg skal få gjort det fjernstyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sjekke her : De har modbus adaptere osv. Jeg kjøpte til min Bosch. Forsøkte først med et H1 interfae og fikk til å få data via mqtt på en raspberry pi og lagret til en NAS /mariadb.

Trodde Sensio støttet mqtt , så nå er det modbus på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er forøvrig slik min varmtvannsbereder er koblet med tilførsel av strøm:

 

 

IMG_1190.jpg

 

Fra sikringsskapet kommer det jord + 3 faser. Disse er koblet inn på en stor magnetbryter. Ut fra denne går det 3 faser + jord til berederen. På toppen kommer det et par mindre ledninger som jeg tror styrer den store magnetbryteren. Denne kommer så vidt jeg vet fra varmepumpen. Antar at varmepumpen har noe logikk som gjør at den kan koble inn / ut varmtvannsberederen avghengig av om den har beregnet at det er nødvendig med tilleggsvarme (strøm) eller ikke.

 

Kunne kanskje vært mulig å styrt de små ledningene på toppen med en Z-Wave bryter, men det kan kanskje også skape noe kluss i forhold til logikken som sitter i varmepumpen?

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kjenne logikken frå varmepumpa så bør dette truleg gå fint. 

Magnetbrytaren blir kalla kontaktoren og er i grunnen eit stort, kraftig relé. 

Denne trekker (koplar inn) når. Den får spenning på A1 og A2. Du kan då f. eks seriekople tilførselen av styrespenning frå varmepumpa med eit potensialfritt z-wave relé. Fibaro er ein av leverandørar som tilbyr dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, bjornepappa said:

Uten å kjenne logikken frå varmepumpa så bør dette truleg gå fint. 

Magnetbrytaren blir kalla kontaktoren og er i grunnen eit stort, kraftig relé. 

Denne trekker (koplar inn) når. Den får spenning på A1 og A2. Du kan då f. eks seriekople tilførselen av styrespenning frå varmepumpa med eit potensialfritt z-wave relé. Fibaro er ein av leverandørar som tilbyr dette. 

 

Har du en link til et slikt potensialfritt Z-Wave rele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.