Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hafslund - åpning av HAN-port


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Moskus skrev:

*forskjellen? ;)

 

Haha! DamnYouAutocorrect.com :P 

 

1 minutt siden, Moskus skrev:

Som oftest er forskjellen grad av alvorlighet, og følgelig straffeutmåling.

 

Tja, brudd på Vegtrafikkloven resulterer som oftest i bøter. Mens man kan få fengsel for brudd mens brudd på forskrift om båndtvang tydeligvis kan gi fengsel.

 

Uansett, det er ikke en stor overdrivelse å si at de bryter norsk lov, selv om de "bare" bryter norske forskrifter... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, frodegill said:

 Har noen oversikt over hvilke kraftleverandører som tilbyr spotpris etter faktisk timesforbruk?

Dette svaret fikk jeg fra Agder Energi / LOS i en epost 6. mars 2018:

"Så lenge du har en spotptisavtale og den nye måleren installert så får du beregnet prisen time for time.  Da har det noe for seg å bruke strøm i de riktige timene på døgnet."

 

Jeg flyttet inn her sommeren 2016, da var AMS-måleren allerede installert. Automatisk avlesing startet imidlertid først i 2017 (mener jeg det var). Før dette måtte jeg lese av måleren og sende inn målerstand månedlig. Jeg antar at når de skriver "installert" mener de ikke fysisk installert men at den automatiske nedlesingen er startet ("ferdig installert").

 

Alle som har spotavtale og måler som avleses automatisk av nettselskapet må anta at de har pris som varierer time for time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ArnieO skrev:

Alle som har spotavtale og måler som avleses automatisk av nettselskapet må anta at de har pris som varierer time for time.

 

Nei, det kan man ikke anta. 

Jeg har AMS fra Trønder Energi Nett og dette sier de når jeg ba dem sende timesavlesningene til strømleverandøren:

Sitat

Vi har strålende kontakt med din nye måler og ingen av standene er estimerte.

Du kan se hvordan vi har hentet inn standene dine på DinSide: https://kunde.tronderenerginett.no/Touch/Login?ReturnURL=Home%2FIndex.

 

Man kan dessverre ikke bestille timesavlesning av målere da dette er noe vi endrer når området ditt er klart for å bli lagt over på timesavregning. Per dags dato har ingen områder som nylig har fått installert AMS-måler blitt lagt over på timesavregning og vi har heller ikke eksakt dato for når dette er tilgjengelig.  Når timesavlesningene er tilgjengelige vil du kunne se dette på DinSide og din strømleverandør kan da timesavregne deg.

 

Vi beklager at det ikke er tilgjengelig for deg enda, men håper timesavregningen kommer i ditt område snart :)

 

Det verste er at TE bruker vektede estimerte forbrukskurver. Så selv om de har timesverdiene så tar de månedsforbruket mitt og lager et estimert forbruk av det! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, ZoRaC said:

Nei, det kan man ikke anta.

Enig - det var dumt skrevet av meg.

Man kan nok heller ikke anta at alle hos et nettselskap får timesavregning samtidig (det rulles nok ut sonevis).

Så da må vel hver enkelt kontakte nettselskapet og spørre om status for sitt anlegg, med mindre det fremgår på "DinSide" hvordan det avleses.

 

Når fikk du dette svaret @ZoRaC? Enig i at det fremstår som relativt idiotisk at de leser av time for time men ikke ennå klarer å timesavregne. Men der er sikkert "bakenforliggende årsaker". Kanskje knyttet til utrulling av Elhub, som vel er den sentrale tallknuseren. https://elhub.no/go-live/om-go-live/

 

Jeg forstår manges frustrasjon, men tror samtidig vi skal forstå at utrulling av AMS-målere og timesavregning (med sentralisert datainnsamling / datasikring / beregning etc) er en massiv operasjon, og at det nok er fornuftig å ha gjort dette trinnvis. Det er ikke bare å koble opp alt dette og "trykke på knappen" på en gitt dato og forvente at alt spiller som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ArnieO skrev:

Når fikk du dette svaret @ZoRaC?

 

16. oktober.

 

7 minutter siden, ArnieO skrev:

Enig i at det fremstår som relativt idiotisk at de leser av time for time men ikke ennå klarer å timesavregne.

 

Jepp, for om jeg da bruker mye strøm på natta, så vil likevel mye av forbruket bli lagt på tiden 07-09 og 15-17, fordi det er da totalbelastningen er størst og de vil da legge mest forbruk på de tidene, selv om jeg kanskje ikke bruker noe som helst på de tidene. Da betaler jeg "makspris" for strøm jeg har brukt på billige tidspunkt! :( 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, ZoRaC said:

Jepp, for om jeg da bruker mye strøm på natta, så vil likevel mye av forbruket bli lagt på tiden 07-09 og 15-17, fordi det er da totalbelastningen er størst og de vil da legge mest forbruk på de tidene, selv om jeg kanskje ikke bruker noe som helst på de tidene. Da betaler jeg "makspris" for strøm jeg har brukt på billige tidspunkt! :(

Skjønner godt den frustrasjonen ja.

Du er i hvert fall godt forberedt når timesavregningen starter om ikke så lenge.

Og på Elhubs nettside ser det ut for at det ikke skal være mange ukene igjen nå til omleggingen er ferdig, dersom resten går greit.

Jeg kan forstå at nettselskapet ditt er forsiktige med å love noen dato, for fremdriften på dette er nok stort sett utenfor deres kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fant ganske fort etter at eg skifta til Tibber ut at eg vart stipulert og ikkje faktisk timesavrekna, ut frå at eg hadde laga automatisert styring av vv-tank, varmekabel osv.

Éin mail til nettselskapet var alt som skulle til for å få endra dette, så dei kan om dei vil :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AndreasLie skrev:

Vet ikke helt hvorfor og har ikke bedt hafslund om åpning, men Puls fungerer som bare det :)

49271291_281076765924353_9217297552938893312_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent.fosl3-1.fna&oh=2a85b1ae17070967d452a3014795a418&oe=5CCACE4C

 

Og integrert med Homey

49609845_2039372742809877_8279249980795912192_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent.fosl3-2.fna&oh=790b65db79cc012bc7157eabaed4ffd4&oe=5CD924E4

Bruker du ekstern strømforsyning til Pulse for å få den til å fungere med Hafslund-måleren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.12.2018 den 20.54, aleks skrev:

Håper den her som har kontakt med hun som var kontaktpersonen der, tar kontakt og konfronterer henne med denne endringen. 

 

Jeg har nå omsider snakket med Grøtterud/NVE, og verden er ikke så svart som den kan tolkes i teksten på NVEs sider.

 

For det første erkjenner NVE at de har uttrykt seg dårlig i formuleringen av teksten. De jobber akkurat nå med å få endret denne, slik at den formidler det som er realiteten og ikke skal kunne fortolkes.

 

Når det gjelder kravet om åpning av HAN-porten, så er det ingen realitetsendring i forhold til forskriften. NVE har ikke gitt dispensasjon eller på annen måte gjort vedtak som utsetter kravet om at HAN-porten skal åpnes 1. januar 2019. Kravet er fortsatt gyldig altså. Realiteten, etter NVEs oppfatning, er imidlertid at det er fremlagt problemer med å klare å få til en løsning fra enkelte leverandører (Les: Aidon).  Det er etter deres oppfatning, ikke nettselskapene som er problemet. Dette vil de fortsatt følge nært opp.

 

Likevel: Når vi vet at @bjornepappa har fått tilgang til riktig avlesning via HAN-porten, var dette svært så interessant for henne, og ønsket informasjon om hvilket selskap dette er. Kan dette bli opplyst, så har jeg avtalt å sende henne en e-post.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 09/01/2019 at 11:23, SteinarH said:

 

Jeg har nå omsider snakket med Grøtterud/NVE, og verden er ikke så svart som den kan tolkes i teksten på NVEs sider.

 

For det første erkjenner NVE at de har uttrykt seg dårlig i formuleringen av teksten. De jobber akkurat nå med å få endret denne, slik at den formidler det som er realiteten og ikke skal kunne fortolkes.

 

Når det gjelder kravet om åpning av HAN-porten, så er det ingen realitetsendring i forhold til forskriften. NVE har ikke gitt dispensasjon eller på annen måte gjort vedtak som utsetter kravet om at HAN-porten skal åpnes 1. januar 2019. Kravet er fortsatt gyldig altså. Realiteten, etter NVEs oppfatning, er imidlertid at det er fremlagt problemer med å klare å få til en løsning fra enkelte leverandører (Les: Aidon).  Det er etter deres oppfatning, ikke nettselskapene som er problemet. Dette vil de fortsatt følge nært opp.

 

Likevel: Når vi vet at @bjornepappa har fått tilgang til riktig avlesning via HAN-porten, var dette svært så interessant for henne, og ønsket informasjon om hvilket selskap dette er. Kan dette bli opplyst, så har jeg avtalt å sende henne en e-post.

 

Veldig bra du følger dette opp!

 

Ja, unnskyldningene har endret seg ettersom vi klarer å dokumentere grunnlaget, f.eks tidligere i år holdt Hafslund fast om at de skulle åpnes innen 4 kvartal 2018, og litt senere begynte de å skylde på at NVE ikke hadde fastsatt standarden, så var det 1 januar 2019, og nå er det Aidon. Iofs er det vel enda Hafslund sitt ansvar kunden får levert sin pålagte rettighet - her i Norge har vi jo lov om at utsalgssted er ansvarlig for underleverandør (med mulighet til å gå ned i hieraiket fra kunden), og derfor er det ganske uinteressant om det er Aidon eller NVE sin feil - Hafslund er ansvarlig å levere produktet ihht gjeldende lover og retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk denne fra Eidsiva med Aidon Ikke Hafslund da, men samme måler. (Og de jobber vel for å slå seg sammen )

 

Hei!
 

Takk for din henvendelse.

Inntil videre er HAN-porten deaktivert/stengt, dermed vil det ikke kunne kobles på 3.parts utstyr for å hente ut info via HAN-porten enda.

 

Hvert enkelt nettselskapene vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder, og dessverre er ikke dette klart hos Eidsiva Nett pr i dag. Etter gjeldende plan tar vi sikte på å gjøre åpning av HAN porten tilgjengelig for kunder ila januar 2019, men vi kan dessverre ikke garantere dette. Løsningen må først testes sammen med vår leverandør Aidon og påse at vi følger NEKs anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern.

 

NEK (Norsk Elektroteknisk Komite) har laget en informasjonsside som gir litt mere info om HAN:

 

Vi beklager at vi ikke kan etterkomme ditt ønske pr. dd.

 

Ha en fin dag!



Med vennlig hilsen

Marianne
Eidsiva Nett Kundeservice

Tlf.61 28 66 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, mariend skrev:

Hvert enkelt nettselskapene vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder, og dessverre er ikke dette klart hos Eidsiva Nett pr i dag.

Uansett hvordan de vurderer det var fristen 1. januar 2019...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, mariend skrev:

Hvert enkelt nettselskapene vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder

 

Dette er nok mer en misforståelse/fortolkning av hva NVE skrev i sin opprinnelige informasjon på nettsidene. NVE skrev i sin informasjon at de oppfordret alle selskapene til å åpne så fort de hadde det klart, men at det var opp til hvert enkelt selskap å vurdere når de var klare (forstått som: før fristen). Uansett var kravet at se skulle de være klare innen fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mail fra Hafslund i dag:

 

Quote

Hei!

Siden du tidligere har vært i kontakt med vårt kundesenter angående HAN-porten på din måler, mottar du nå litt informasjon om denne fra oss.

Nå kan du bestille åpning av HAN-porten på Min side 

Du er en av våre kunder som har ønsket å få tilsendt informasjon om åpning av HAN-porten.
Det er nå mulig å bestille åpning av HAN-porten på våre nettsider. Logg inn på Min side og velg «HAN-port».
På Min side finner du viktig informasjon om HAN-porten. Før du bestiller åpning må du bekrefte at vilkårene er ivaretatt og at du gir samtykke til åpning.
Når du bestiller selve åpningen, må du logge inn med BankID i tillegg. Du vil få en bekreftelse på bestillingen og deretter får du en SMS når porten er åpnet. Dette kan ta cirka to uker.

Du kan når som helst få lukket porten igjen. Da må du kontakte oss på telefon 21 49 03 00 eller sende oss en e-post på kundeservice@hafslundnett.no.
Dersom du flytter/sier opp nettleieavtalen vil HAN-porten automatisk bli lukket.

Systemløsningen er under videreutvikling og kundene skal både kunne åpne og lukke HAN-porten på Min side.

Leverandører av utstyr

Hafslund Nett leverer ikke utstyr for smarthjem-tjenester. Vår rolle er å gjøre dine forbruksdata tilgjengelig via HAN-porten. Vi har, som netteier, ikke anledning til å anbefale leverandører av utstyr som kan kobles på HAN-porten. Aktuelle leverandører kan sees på hjemmesiden til Norsk elektroteknisk komite (NEK).
Nyttig informasjon om HAN:
Informasjon fra Hafslund Nett AS
Informasjon fra Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE)
Informasjon fra Norsk Elektroteknisk Komite (NEK)

Med vennlig hilsen
Hafslund Nett AS

Dersom du ønsker å snakke med en av våre kunderådgivere, kan du ringe oss på telefon 21 49 03 00. Kundesenteret er åpent mandag – fredag, 08:00 – 17:00.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt mistet jeg data fra min måler (Aidon formatet). Forsåvidt ikke uventet at det skulle skje, men Hafslund kunne jo vært litt frampå med informasjon. Jeg meldte meg på tjenesten "Nyhetsbrev om HAN" fordi jeg hadde et håp om å bli informert. 

Nå fikk jeg akkurat samme mail som over.

Hos kundeservice fikk jeg denne responsen: "utfører for tiden fortløpende oppdatering av funksjonaliteten i målerene slik at de kan levere det standardiserte formatet og har stengt HAN-port slik kravet er. Dessverre har jeg ikke et presist tidspunkt her hos meg i dag for når åpningen blir registrert hos deg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat blitt kunde av Tibber og sendte mail til nettselskapet mitt (ikke Hafslund) om de kunne åpne HAN-porten, før jeg bestilte Tibber Pulse.

Svaret jeg fikk var at jeg var den første kunden deres som etterspurte dette, men at det ikke var noe problem. Måtte fylle ut en samtykkeerklæring på at porten er fysisk sikret, før de kan starte prossessen med åpning. Her er en PDF av prossessen de sendte meg, gjelder kanskje for alle leverandører? :)

 

HAN - port - prosessoversikt-aktivering-og-deaktivering.pdf

 

Har Aidon-måler.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, TMB said:

Måtte fylle ut en samtykkeerklæring på at porten er fysisk sikret, før de kan starte prossessen med åpning. Her er en PDF av prossessen de sendte meg, gjelder kanskje for alle leverandører? :)

 

Nei, bare ba om åpning i en epost, de sendte så en epost tilbake om at porten var åpnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.