Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hafslund - åpning av HAN-port


Anbefalte innlegg

Usikker på hvor overrasket jeg er? Til Hafslund:

 

Quote

Hei, Vennligst åpne HAN-porten på min adresse innen 1/1-2019 eller tidligere ihht krav fra NVE

 

 

Hei Aleksander  

Takk for meldingen. Vi svarer ikke på henvendninger på åpning av HAN-porten. Videre dialog om HAN-porten blir ikke besvart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, aleks skrev:

Usikker på hvor overrasket jeg er? Til Hafslund:

 

Ehh... det var da et veldig merkelig svar? :o  Har du mast mye på dem om åpning, eller?

 

Jeg ville svart: «Den er grei, men jeg gjør oppmerksom på at videre fakturaer fra 1. Januar ikke vil bli besvart/betalt inntil tjenestene jeg betaler for blir levert.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ZoRaC said:

 

Ehh... det var da et veldig merkelig svar? :o  Har du mast mye på dem om åpning, eller?

 

Jeg ville svart: «Den er grei, men jeg gjør oppmerksom på at videre fakturaer fra 1. Januar ikke vil bli besvart/betalt inntil tjenestene jeg betaler for blir levert.»

 

Har spurt 2-3 ganger dette året, litt av grunnen til de skiftet til AMS tidlig med lovnad om åpning av HAN-porten med en gang, men det var jo bare lureri. 

Jeg svarte at faktura ikke blir betalt tidligere, og fikk standardsvaret om at HAN-porten ikke er ferdig definert og at ubetalt regning går til inkasso og de kan skru av strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, aleks skrev:

Jeg svarte at faktura ikke blir betalt tidligere, og fikk standardsvaret om at HAN-porten ikke er ferdig definert og at ubetalt regning går til inkasso og de kan skru av strømmen.

 

HAN-porten er jo ferdig definert - Kaifa og Kamstrup har det jo på plass for lengst...

 

Kan de det da? Har ikke kunden noen rettigheter når man ikke får det man betaler for? De skal f.eks levere 230 V +/- 10%. Hvis man da får bare 200 V, må man fortsatt bare betale regningen uansett?

 

Ville sjekket med NVE. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ZoRaC said:

 

HAN-porten er jo ferdig definert - Kaifa og Kamstrup har det jo på plass for lengst...

 

Kan de det da? Har ikke kunden noen rettigheter når man ikke får det man betaler for? De skal f.eks levere 230 V +/- 10%. Hvis man da får bare 200 V, må man fortsatt bare betale regningen uansett?

 

Ville sjekket med NVE. :) 

 

Hehe, ja vel Hafslund gjør som de sier. Hafslund produserte en jordfeil og sendte da 250V inn på jordingen (etter å ha lagt luftkabler i bakken), og fraskriver seg alt ansvar med henvisning til 

 

Quote

Vi viser til Hafslund Netts standard nettleieavtale for forbrukerkunder § 13-1 - Nettselskapets erstatningsansvar. Jordfeil generert av en annen kunde på samme trafokrets er utenfor nettselskapets kontroll og vi erkjenner ikke erstatningsansvar for skader/tap da det ikke er noen mangel ved ytelsen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, ZoRaC said:

Kan de det da? Har ikke kunden noen rettigheter når man ikke får det man betaler for?

<snip>

Ville sjekket med NVE. :) 

Jeg har hatt mye kontakt med både Hafslund og NVE. NVE har sagt at nettleverandørene må kunne åpne HAN-porten 1.januar 2019, men de har ikke spesifisert sanksjoner. Hafslund sier at Aidon er klar med firmware for AMS i løpet av Q1 2019. NVE vurderer å gi Hafslund foretaksstraff. Jeg har fortalt NVE at foretaksstraff ikke må ramme kundene, og at de derfor må kreve foretaksstraffen dekket av det som ellers skulle gått til utbytte. Så får vi se hva som skjer i tiden etter nyttår. Jeg holder ikke pusten, for å si det slik. Strengt tatt bør vel vi forbrukere anmelde dem for svindel (AMS er et produkt betalt og eid av sluttbrukerene, og det Hafslund gjør nå er å ikke levere det vi har betalt for)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, frodegill said:

Jeg har hatt mye kontakt med både Hafslund og NVE. NVE har sagt at nettleverandørene må kunne åpne HAN-porten 1.januar 2019, men de har ikke spesifisert sanksjoner. Hafslund sier at Aidon er klar med firmware for AMS i løpet av Q1 2019. NVE vurderer å gi Hafslund foretaksstraff. Jeg har fortalt NVE at foretaksstraff ikke må ramme kundene, og at de derfor må kreve foretaksstraffen dekket av det som ellers skulle gått til utbytte. Så får vi se hva som skjer i tiden etter nyttår. Jeg holder ikke pusten, for å si det slik. Strengt tatt bør vel vi forbrukere anmelde dem for svindel (AMS er et produkt betalt og eid av sluttbrukerene, og det Hafslund gjør nå er å ikke levere det vi har betalt for)

 

Problemet er vel at Hafslund og de fleste nettleverandører er statlige (eller statlige eiere), og blir uansett unntatt de fleste regler og får særbehandlig. Søksmål er vel også umulig, da de bare sender den fakturaen på advokatene deres tilbake til kundene. Hvis NVE hadde vært seriøse, hadde de utstedt kjempebøter, men slik det er i dag er det i god offentlig ånd, en liten klaps på hånda og la forbrukeren sitte der med lua i hånden. Når Hafslund nekter å svare på HAN-portåpning og forsvarer tilbakehold av betaling med de skrur av strømmen viser det de har for mye makt til å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk helt utrolig, og maksimal arroganse fra NVE. Her har de faktisk gått inn og endret den opprinnelige teksten som sto skrevet, i stedet for å gi tilleggsinformasjon. Slik tekstendring skal ikke forkomme fra offentlige instanser, på ingen måte. En slik endring, er å anse som svikt i rutiner og viser mangel på forståelse av hva de driver med. Kan fint sammenlignes med å endre et opplest og vedtatt notat, til noe som passer bedre, fordi det passet de. Absolutt ikke bra.. Og hvor er sporbarheten? Setter inn den nye teksten..

 

image.png.01c7812cc6ef28edfede79ad4aff1e32.png

 

Ved understreking sto det før at Han-porten skulle åpnes innen 1. januar 2019. Ser ut som jeg må ringe Guro Grøtterud igjen.. Hun virker ikke å være til å stole på..

Endret av SteinarH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, SteinarH said:

Dette er faktisk helt utrolig, og maksimal arroganse fra NVE. Her har de faktisk gått inn og endret den opprinnelige teksten som sto skrevet, i stedet for å gi tilleggsinformasjon. Slik tekstendring skal ikke forkomme fra offentlige instanser, på ingen måte. En slik endring, er å anse som svikt i rutiner og viser mangel på forståelse av hva de driver med. Kan fint sammenlignes med å endre et opplest og vedtatt notat, til noe som passer bedre, fordi det passet de. Absolutt ikke bra.. Og hvor er sporbarheten? Setter inn den nye teksten..

 

image.png.01c7812cc6ef28edfede79ad4aff1e32.png

 

Ved understreking sto det før at Han-porten skulle åpnes innen 1. januar 2019. Ser ut som jeg må ringe Guro Grøtterud igjen.. Hun virker ikke å være til å stole på..

 

Ja, det jeg reagerte på. Jeg er ikke så oppdatert på offentlig jus, men usikker på hvilke hjemmel de har for å endre på offentlige uttalelser uten sporbarhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, aleks skrev:

 

Ja, det jeg reagerte på. Jeg er ikke så oppdatert på offentlig jus, men usikker på hvilke hjemmel de har for å endre på offentlige uttalelser uten sporbarhet

 

Hva de skriver på nettsidene sine er vel likegyldig - det er forskriften som er vedtatt og er den som gjelder:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, ZoRaC said:

 

Hva de skriver på nettsidene sine er vel likegyldig - det er forskriften som er vedtatt og er den som gjelder:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-03-11-301/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

 

Det står vel spesifikt ikke der HAN porten skal åpnes 1 jan 19, men at AMS skal være installert, med mindre jeg overser noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aleks skrev:

Det står vel spesifikt ikke der HAN porten skal åpnes 1 jan 19, men at AMS skal være installert, med mindre jeg overser noe?

 

Sitat
§ 4-2.Funksjonskrav

AMS skal:

(...)

b

)

ha et standardisert grensesnitt som legger til rette for kommunikasjon med eksternt utstyr basert på åpne standarder,

 
§ 4-4. Display

Nettselskapet skal legge til rette for at de sluttbrukerne som ønsker dette skal kunne tilknytte et display, jf. § 4-2 b).

Kraftleverandør skal kunne sende prisinformasjon til displayet. Nettselskapet skal kunne sende tariffinformasjon til displayet, jf. § 4-2 f).

 

Disse gjelder fra 01.01.19.

 

Men, dette lover vel ikke godt...?

Sitat

§ 9-1c.Overtredelsesgebyr

Ved overtredelse av bestemmelsene i § 2-1a, § 2-2, § 3-3, § 3-7, § 3-8, § 3-10, § 6-7, § 8-1, § 8-1a og § 8-3 kan det ilegges overtredelsesgebyr.

 

Ser altså ikke ut som de kan straffes for å bryte paragraf 4... :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, aleks skrev:

Det står vel spesifikt ikke der HAN porten skal åpnes 1 jan 19, men at AMS skal være installert, med mindre jeg overser noe?

 

Her er det sikkert åpning for tolkning. Men man kan jo tolke at det er ment 1. januar 2019 som siste frist for HAN-port, hvis det er det som menes med å ha tilgang til måleverdiene lokalt.

 

image.png.11cf1053816c80120ae731a160cc5e8e.png

 

Nå skal det sies at NVE helt sikkert har mulighet til å gi dispensasjon fra forskriften, men da skal det foreligge et vedtak om dette. Og det er det jeg mener bør fremkomme i den teksten som ligger ute på offentlige nettsider. Det er også dette Grøtterud har meddelt i samtale. Slik det fremkommer på nettsiden, virker det som dette er bare noe som er "gjort". Det er også her jeg mener en offentlig instans bør være etterrettelig i sin informasjon, og fremlegge saken i sin helhet, ikke bare endre en tekst uten nærmere forklaring. Det er ganske amatørmessig. Vi ser også at siste endring på den nettsiden er gjort 21. desember; altså i går. Visste de ikke om dette før? Jo, det gjorde de...

 

.. og bakgrunnen for det, er at jeg hadde en samtale med Grøtterud om akkurat dette. Hun var da usikker på hvilken reaksjon de skulle gi. Uansett så var det klart for NVE at Aidon ikke hadde alt klart til 1. januar 2019, og jeg oppfordret de da om å legge ut den informasjonen på nettsidene deres. Dette innspillet skulle hun ta med seg og få effektuert. Dette er over en måned siden, og jeg har sjekket med jevne mellomrom, men ingen informasjon er lagt ut. Hadde de gjort det, så ville man kunne forholde seg til det som ble skrevet og vedtatt. Når de bare endrer en tekst, så.. Ja. jeg har vel sagt mitt..

Endret av SteinarH
Tilføyelse på slutten av innlegget
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg nytt svar fra hafslund

 

Quote

Åpningen av HAN-porten er dessverre ikke på plass enda og åpningen av denne er blitt utsatt til første kvartal 2019. Data levert over HAN-porten vil være tilgjengelig når vår systemleverandør (Aidon) har klar en løsning som er i tråd med myndighetenes (NVEs) krav. Dette er gjeldende for alle nettleverandører som har Aidon-strømmålere installert til sitt nettområde. Det blir ikke gitt fritak for fakturering av nettleie for noen kunder fordi HAN-porten ikke blir åpnet 1. januar 2019. Om du ønsker oppdateringer på fremdriften av åpning av HAN-porten, vil jeg anbefale at du abonnerer på vårt nyhetsbrev. Du kan registrere deg for nyhetsbrevet via følgende lenke: https://www.hafslundnett.no/artikler/om-m%C3%A5leren/han-porten-/3FunhDjZheEWEAgcIWWmyC.
Mvh Jørgen/Hafslund Nett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke uventet nekter de for kundene kan holde tilbake betaling eller har annet erstatningsgrunnlag

 

Quote

takk for din henvendelse. I henhold til § 12-3 i standard nettleieavtale er det korrekt at nettkunden kan holde tilbake betalingen for å dekke krav som følge av forsinkelse eller mangler fra nettleverandør sin side. Vi kan imidlertid ikke se at det foreligger grunnlag for å holde tilbake betaling, da forsinket åpning av HAN-port ikke påfører nettkunden noen kostnader som sådan. Med vennlig hilsen Jørgen/Hafslund Nett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, aleks skrev:

Og ikke uventet nekter de for kundene kan holde tilbake betaling eller har annet erstatningsgrunnlag

Nei, selv om åpning av HAN-port er lovpålagt så er det til staten de skal stå til rette for, ikke deg som forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Moskus said:

Nei, selv om åpning av HAN-port er lovpålagt så er det til staten de skal stå til rette for, ikke deg som forbruker.

 

Men enda skal de stå til rette til kunden for å kunne levere en lovpålagt rettighet / tjeneste. Ved manglende levering er det en mangel ved leveransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aleks skrev:

Vi kan imidlertid ikke se at det foreligger grunnlag for å holde tilbake betaling, da forsinket åpning av HAN-port ikke påfører nettkunden noen kostnader som sådan. Med vennlig hilsen Jørgen/Hafslund Nett.

 

Dette er jo feil. Flere firma selger løsninger som skal spare deg 20-30% med data fra HAN. F.eks:

Sitat

Med Ewave strømsparesystem kan du spare inntil 30% strøm. Ved å koble våre sparekontakter til de mest strømkrevende produktene dine som elektriske panelovner, oljeovner og varmtvannsbereder (krever elektriker) kan du spare både strøm, penger og miljø. Du kan kontrollere hvor mange oppvarmingskilder du ønsker.

Systemet kobles opp til Wifi nettet ditt og mot sparekontaktene du enkelt kobler til f. eks panelovnene. Du setter selv opp mål for hvor mye du vil spare. Potensialet kan bli 30% besparelse av eksisterende forbruk. 

 

Dvs at du taper inntil 30% besparelse hver mnd HAN-porten forsinkes...

 

EDIT:

30% er vel kanskje ikke bare basert på HAN-data da, ser jeg...

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det mest ekstreme her er jo påstanden om 30% besparelse. 30% besparelse kan man nok i ekstreme tilfeller få fra å gå fra konstant høy temperatur døgnet gjennom, til natt og dagsenking, i et dårlig isolert hus. Data fra HAN-porten kan gi folk bevissthet om dette, men besparelsen kommer fra automatikken som gjør natt- og dagsenking,  og det kan også gjøres uten HAN-port.  (NB: sitatet fra Ewave over sier ikke at det er HAN-porten som gir 30% besparelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om HAN port er åpnet har en mulighet til å lage løsninger som automatisk slår av varmegulv osv når en bruker mye strøm ellers. Dette kan en jo lese ut med annet utstyr også.

Men en del har vel ventet med å gjøre noe slikt til HAN porten åpnes.

Dette blir vel mer aktuelt når en får avgift på totalbelastningen i løpet av en time.

Merkelig at de ikke har klart dette til en dato de har vist om lenge. Synes de bør få dagsbøter for ikke å åpne HAN port.

Men da noe som de ikke kan legge inn i nettleien.

En annen ting som er bra med å få lest av HAN porten er å se om avlesningene stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, aleks skrev:

Men enda skal de stå til rette til kunden for å kunne levere en lovpålagt rettighet / tjeneste. Ved manglende levering er det en mangel ved leveransen.

Jo, men det er ikke en leveranse de har lovet deg. De har "lovet" den til staten (fordi de er pålagt det), og så er det staten som har lovet den til deg.

Så du kan klage til staten, og så kan staten klage videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.