Gå til innhold
  • Bli medlem
aleks

Hafslund - åpning av HAN-port

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Moskus skrev:

*forskjellen? ;)

Haha! DamnYouAutocorrect.com :P 

1 minutt siden, Moskus skrev:

Som oftest er forskjellen grad av alvorlighet, og følgelig straffeutmåling.

Tja, brudd på Vegtrafikkloven resulterer som oftest i bøter. Mens man kan få fengsel for brudd mens brudd på forskrift om båndtvang tydeligvis kan gi fengsel.

Uansett, det er ikke en stor overdrivelse å si at de bryter norsk lov, selv om de "bare" bryter norske forskrifter... :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 hours ago, frodegill said:

Har noen oversikt over hvilke kraftleverandører som tilbyr spotpris etter faktisk timesforbruk?

Dette svaret fikk jeg fra Agder Energi / LOS i en epost 6. mars 2018:

"Så lenge du har en spotptisavtale og den nye måleren installert så får du beregnet prisen time for time.  Da har det noe for seg å bruke strøm i de riktige timene på døgnet."

Jeg flyttet inn her sommeren 2016, da var AMS-måleren allerede installert. Automatisk avlesing startet imidlertid først i 2017 (mener jeg det var). Før dette måtte jeg lese av måleren og sende inn målerstand månedlig. Jeg antar at når de skriver "installert" mener de ikke fysisk installert men at den automatiske nedlesingen er startet ("ferdig installert").

Alle som har spotavtale og måler som avleses automatisk av nettselskapet må anta at de har pris som varierer time for time.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, ArnieO skrev:

Alle som har spotavtale og måler som avleses automatisk av nettselskapet må anta at de har pris som varierer time for time.

Nei, det kan man ikke anta. 

Jeg har AMS fra Trønder Energi Nett og dette sier de når jeg ba dem sende timesavlesningene til strømleverandøren:

Sitat

Vi har strålende kontakt med din nye måler og ingen av standene er estimerte.

Du kan se hvordan vi har hentet inn standene dine på DinSide: https://kunde.tronderenerginett.no/Touch/Login?ReturnURL=Home%2FIndex.

Man kan dessverre ikke bestille timesavlesning av målere da dette er noe vi endrer når området ditt er klart for å bli lagt over på timesavregning. Per dags dato har ingen områder som nylig har fått installert AMS-måler blitt lagt over på timesavregning og vi har heller ikke eksakt dato for når dette er tilgjengelig.  Når timesavlesningene er tilgjengelige vil du kunne se dette på DinSide og din strømleverandør kan da timesavregne deg.

Vi beklager at det ikke er tilgjengelig for deg enda, men håper timesavregningen kommer i ditt område snart :)

Det verste er at TE bruker vektede estimerte forbrukskurver. Så selv om de har timesverdiene så tar de månedsforbruket mitt og lager et estimert forbruk av det! 😡

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutes ago, ZoRaC said:

Nei, det kan man ikke anta.

Enig - det var dumt skrevet av meg.

Man kan nok heller ikke anta at alle hos et nettselskap får timesavregning samtidig (det rulles nok ut sonevis).

Så da må vel hver enkelt kontakte nettselskapet og spørre om status for sitt anlegg, med mindre det fremgår på "DinSide" hvordan det avleses.

Når fikk du dette svaret @ZoRaC? Enig i at det fremstår som relativt idiotisk at de leser av time for time men ikke ennå klarer å timesavregne. Men der er sikkert "bakenforliggende årsaker". Kanskje knyttet til utrulling av Elhub, som vel er den sentrale tallknuseren. https://elhub.no/go-live/om-go-live/

Jeg forstår manges frustrasjon, men tror samtidig vi skal forstå at utrulling av AMS-målere og timesavregning (med sentralisert datainnsamling / datasikring / beregning etc) er en massiv operasjon, og at det nok er fornuftig å ha gjort dette trinnvis. Det er ikke bare å koble opp alt dette og "trykke på knappen" på en gitt dato og forvente at alt spiller som det skal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, ArnieO skrev:

Når fikk du dette svaret @ZoRaC?

16. oktober.

7 minutter siden, ArnieO skrev:

Enig i at det fremstår som relativt idiotisk at de leser av time for time men ikke ennå klarer å timesavregne.

Jepp, for om jeg da bruker mye strøm på natta, så vil likevel mye av forbruket bli lagt på tiden 07-09 og 15-17, fordi det er da totalbelastningen er størst og de vil da legge mest forbruk på de tidene, selv om jeg kanskje ikke bruker noe som helst på de tidene. Da betaler jeg "makspris" for strøm jeg har brukt på billige tidspunkt! :( 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutes ago, ZoRaC said:

Jepp, for om jeg da bruker mye strøm på natta, så vil likevel mye av forbruket bli lagt på tiden 07-09 og 15-17, fordi det er da totalbelastningen er størst og de vil da legge mest forbruk på de tidene, selv om jeg kanskje ikke bruker noe som helst på de tidene. Da betaler jeg "makspris" for strøm jeg har brukt på billige tidspunkt! :(

Skjønner godt den frustrasjonen ja.

Du er i hvert fall godt forberedt når timesavregningen starter om ikke så lenge.

Og på Elhubs nettside ser det ut for at det ikke skal være mange ukene igjen nå til omleggingen er ferdig, dersom resten går greit.

Jeg kan forstå at nettselskapet ditt er forsiktige med å love noen dato, for fremdriften på dette er nok stort sett utenfor deres kontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg fant ganske fort etter at eg skifta til Tibber ut at eg vart stipulert og ikkje faktisk timesavrekna, ut frå at eg hadde laga automatisert styring av vv-tank, varmekabel osv.

Éin mail til nettselskapet var alt som skulle til for å få endra dette, så dei kan om dei vil :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Aidon sender noe test-data, men ikke i henhold til NVE-spesifikasjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, AndreasLie skrev:

Vet ikke helt hvorfor og har ikke bedt hafslund om åpning, men Puls fungerer som bare det :)

49271291_281076765924353_9217297552938893312_n.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent.fosl3-1.fna&oh=2a85b1ae17070967d452a3014795a418&oe=5CCACE4C

Og integrert med Homey

49609845_2039372742809877_8279249980795912192_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent.fosl3-2.fna&oh=790b65db79cc012bc7157eabaed4ffd4&oe=5CD924E4

Bruker du ekstern strømforsyning til Pulse for å få den til å fungere med Hafslund-måleren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 22.12.2018 den 20.54, aleks skrev:

Håper den her som har kontakt med hun som var kontaktpersonen der, tar kontakt og konfronterer henne med denne endringen. 

Jeg har nå omsider snakket med Grøtterud/NVE, og verden er ikke så svart som den kan tolkes i teksten på NVEs sider.

For det første erkjenner NVE at de har uttrykt seg dårlig i formuleringen av teksten. De jobber akkurat nå med å få endret denne, slik at den formidler det som er realiteten og ikke skal kunne fortolkes.

Når det gjelder kravet om åpning av HAN-porten, så er det ingen realitetsendring i forhold til forskriften. NVE har ikke gitt dispensasjon eller på annen måte gjort vedtak som utsetter kravet om at HAN-porten skal åpnes 1. januar 2019. Kravet er fortsatt gyldig altså. Realiteten, etter NVEs oppfatning, er imidlertid at det er fremlagt problemer med å klare å få til en løsning fra enkelte leverandører (Les: Aidon).  Det er etter deres oppfatning, ikke nettselskapene som er problemet. Dette vil de fortsatt følge nært opp.

Likevel: Når vi vet at @bjornepappa har fått tilgang til riktig avlesning via HAN-porten, var dette svært så interessant for henne, og ønsket informasjon om hvilket selskap dette er. Kan dette bli opplyst, så har jeg avtalt å sende henne en e-post.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 09/01/2019 at 11:23, SteinarH said:

Jeg har nå omsider snakket med Grøtterud/NVE, og verden er ikke så svart som den kan tolkes i teksten på NVEs sider.

For det første erkjenner NVE at de har uttrykt seg dårlig i formuleringen av teksten. De jobber akkurat nå med å få endret denne, slik at den formidler det som er realiteten og ikke skal kunne fortolkes.

Når det gjelder kravet om åpning av HAN-porten, så er det ingen realitetsendring i forhold til forskriften. NVE har ikke gitt dispensasjon eller på annen måte gjort vedtak som utsetter kravet om at HAN-porten skal åpnes 1. januar 2019. Kravet er fortsatt gyldig altså. Realiteten, etter NVEs oppfatning, er imidlertid at det er fremlagt problemer med å klare å få til en løsning fra enkelte leverandører (Les: Aidon).  Det er etter deres oppfatning, ikke nettselskapene som er problemet. Dette vil de fortsatt følge nært opp.

Likevel: Når vi vet at @bjornepappa har fått tilgang til riktig avlesning via HAN-porten, var dette svært så interessant for henne, og ønsket informasjon om hvilket selskap dette er. Kan dette bli opplyst, så har jeg avtalt å sende henne en e-post.

Veldig bra du følger dette opp!

Ja, unnskyldningene har endret seg ettersom vi klarer å dokumentere grunnlaget, f.eks tidligere i år holdt Hafslund fast om at de skulle åpnes innen 4 kvartal 2018, og litt senere begynte de å skylde på at NVE ikke hadde fastsatt standarden, så var det 1 januar 2019, og nå er det Aidon. Iofs er det vel enda Hafslund sitt ansvar kunden får levert sin pålagte rettighet - her i Norge har vi jo lov om at utsalgssted er ansvarlig for underleverandør (med mulighet til å gå ned i hieraiket fra kunden), og derfor er det ganske uinteressant om det er Aidon eller NVE sin feil - Hafslund er ansvarlig å levere produktet ihht gjeldende lover og retningslinjer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk denne fra Eidsiva med Aidon Ikke Hafslund da, men samme måler. (Og de jobber vel for å slå seg sammen )

Hei!

Takk for din henvendelse.

Inntil videre er HAN-porten deaktivert/stengt, dermed vil det ikke kunne kobles på 3.parts utstyr for å hente ut info via HAN-porten enda.

Hvert enkelt nettselskapene vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder, og dessverre er ikke dette klart hos Eidsiva Nett pr i dag. Etter gjeldende plan tar vi sikte på å gjøre åpning av HAN porten tilgjengelig for kunder ila januar 2019, men vi kan dessverre ikke garantere dette. Løsningen må først testes sammen med vår leverandør Aidon og påse at vi følger NEKs anbefalinger om felles løsning for HAN-teknologi og personvern.

NEK (Norsk Elektroteknisk Komite) har laget en informasjonsside som gir litt mere info om HAN:

Vi beklager at vi ikke kan etterkomme ditt ønske pr. dd.

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen

Marianne
Eidsiva Nett Kundeservice

Tlf.61 28 66 50

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, mariend skrev:

Jeg fikk denne fra Eidsiva med Aidon Ikke Hafslund da, men samme måler.

Jeg fikk akkurat samme tilbakemelding (e-post) før jul. Gjenstår å se om dette blir slik..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 minutter siden, mariend skrev:

Hvert enkelt nettselskapene vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder, og dessverre er ikke dette klart hos Eidsiva Nett pr i dag.

Uansett hvordan de vurderer det var fristen 1. januar 2019...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, mariend skrev:

Hvert enkelt nettselskapene vurderer selv når de er klare til å åpne HAN-porten for sine kunder

Dette er nok mer en misforståelse/fortolkning av hva NVE skrev i sin opprinnelige informasjon på nettsidene. NVE skrev i sin informasjon at de oppfordret alle selskapene til å åpne så fort de hadde det klart, men at det var opp til hvert enkelt selskap å vurdere når de var klare (forstått som: før fristen). Uansett var kravet at se skulle de være klare innen fristen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av powermundsen
      Jeg skriver en masteroppgave hvor jeg i høst har forsket på strømdataen jeg har fått fra min smartmåler Kaifa i Bergen og lurer på om noen har litt data å dele fra sin måler. 
      I forskningen min har jeg sett på muligheten for å identifisere og klasssifisere laster i det totale forbrruket, altså dataen tilgjengelig gjennom HAN, slik at jeg kan med XX % sikkerhet si hvilket apparat som var ansvarlig for endingen i totalt forbruk (Nonintrusive load monitoring, NILM). 

Siden jeg har samlet inn data i Bergen, hvor jeg har vært koblet til et TT-nett, får jeg ikke så gode målinger som jeg tror er tilgjengelig om man er koblet til TN eller IT. På bildene vedlagt ser dere hvordan fasene er lagt opp og hvordan lastene viser seg på to faser i current_phase_1, current_phase_2 og current_phase_3. 

Det jeg lurer på er om disse induviduelle fasemålingene vil være "renere" hos en AMS som ikke bruker TT-nett. 

Er det noen som kan dele litt data, evt plots fra de induviduelle fasemålingene hos dere hadde det vært til stor hjelp! 
      phases_and_circuits.pdf
      2018-11-05:I1-Current phase 1,2,3 [A].pdf
    • Av 1v4r
      Jeg har hatt litt mailkorespondanse med med Eidsiva Nett om å få åpnet HAN-porten på min AMS-måler. Nå er det tydeligvis bare å smøre seg med tålmodighet.

• Av Vegard S
      Jeg har kikket litt på denne disse trådene for lesing av HAN.

Jeg har endt opp med å bruke en ferdig M-Bus til TTL modul fra aliexpress koblet til en ESP-8266 ESP-01 versjonen med RoarFred sin Arduino kode:
      https://www.aliexpress.com/item/TSS721-Module-Board-M-BUS-To-TTL-with-RX-TX-Indicator-STM32-Development-Board-Free-Shipping/32751482255.html

Dette fungerer feldig fint på det korte meldingene med kun Power(W) sendingene fra HAN koblingen, men når de lengre meldingene med strøm/spenning så feiler 1/3 av meldingene av å bli lest av ESP modulen. Jeg har aldri fått lest kWh meldingene fra HAN koblingen.

Etter å ha sjekket litt med oscilloscope så fikk jeg se dette som er på bildet:
      Her ser vi øverst signalet direkte på HAN koblingen (M-Bus).
      Nederst TTL singalet ut fra M-bus til TTL konverteren.

Her ser det ut som at konverteren ikke klarer å lage TTL signalet mot slutten av meldingen.
      Mot slutten så halveres spenningen på signalet fra 5V til ca 2.2v. Dette er litt for lavt for at ESP modulen detekterer signalet.

Er det noen der ute som kan gi meg noen tips på hva jeg kan sjekke for å få konverteren til å fungere ordentlig?