Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varmepumpe-styring via f.eks. Modbus?


nhmariend

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Er det noen som har gjort noen bra integrasjoner mot systemer som varmepumpe, ventilasjon osv? Modbus?

Jeg håper å få til kommunikasjon med Bosch Compress 6000 luft/vann varmepume og Sensio.

Har også Flexit UNI3 med modbusdapter CI66

Har fått tak i modbusadapter til varmepumpa i dag.

Har tenkt å bruke en raspberry PI som gateway modbus RTU/TCP med en HAT som er modbusdatpter

 

Eller er det noen som har laget noen bra script osv ?

Endret av Moskus
Endret tittel til noe hakket mer beskrivende...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått til kommunikasjonen ! Men er ikke ferdig med prosjektet.

Får lest ut verdier med pymodbus på RPI og kan skrive til Flexit.

Jeg bruker modbusd software for å få RPI til å bli gateway mellom Modbus RTU<->Modbus TCP

 

https://www.hwhardsoft.de/english/webshop/shields/

Kjøpte denne + boksen til å ha RPI i med utsparing for kontakten for RS485

RS422 / RS485 Shield for Raspberry Pi

Har fått til noe kommunikasjon med Sensio.

 

Har lagt til samme RPI+HAT og et interface fra Husdata.se som konverterer fra CANbus til ModbusRTU.

Kommunikasjonen fungerer via pymodbus.

 

Skal sette opp modbusd nå så den blir gateway mellom MorbusRTU og ModbusTCP som Sensio kan kommunisere med.

 

 

Kommer tilbake med mer info når jeg har kommet lenger.

Endret av nhmariend
Oppdatere status
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker med frekvensomformeren som styrer ventilasjonsviftene mine (bygget selv balansert ventilasjon)

Er via Modbus RTU og den rimlige CH340 til USB adapter med Domoticz plugin på en Raspberry PI. Det fungerer veldig bra, leser og skriver, stabilt og fint ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.