Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

VILLAVENT/SYSTEMAIR VR 400 - Modbus


Anbefalte innlegg

14 hours ago, Ziggy said:

@TomB kan man tolke dette til at SystemAir mener modbus bør virke for de som har EC2 og nyere? Har en vr700dcv produsert i Jan 2013 og lurer på å prøve. Vet du om man se på anlegget hvilken rev av kort man har? Ut fra delelister kan det se ut som noe skjedde i slutten av 2012 på dette. 

EC2 og nyere skal ha Modbus på kortet så lenge du har firmware som støtter det.

Jeg ville gått inn i menyen og Funksjoner (tror jeg), nederst der skal det ligge Modbus med underliggende innstillinger. Hvis du har det, så kan du åpne opp aggregatet og sjekke om du har en TP plugg på hovedkortet, det er Modbus tilkoblingen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @TomB.

Modbus-menyen er der, kortet er EC2, EC Appl ver 3.05.03... og til alt overmål fikk jeg også en uttalelse fra en teknisk representant for leverandør at 3.05.03 på dette anlegget skal kunne kjøre Modbus.

Dette bringer jo veldig forsiktig håp, og lyst til å prøve seg. Kan jo være at nødvendig FW versjon ikke er 5.xx på dette anlegget slik det virker som har vært konklusjonen i noen tråder her.

 

Slik ser hovedkortet ut, ligner det på det som står i deres anlegg?

 

hovedkort_ec2_redux.thumb.jpg.f0f1d789850be29aa7971f84d8a3e1ea.jpg

 

Melder meg på i 

 

 

Endret av Ziggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Ziggy said:

Takk for svar @TomB.

Modbus-menyen er der, kortet er EC2, EC Appl ver 3.05.03... og til alt overmål fikk jeg også en uttalelse fra en teknisk representant for leverandør at 3.05.03 på dette anlegget skal kunne kjøre Modbus.

Dette bringer jo veldig forsiktig håp, og lyst til å prøve seg.

 

hovedkort_ec2_redux.thumb.jpg.f0f1d789850be29aa7971f84d8a3e1ea.jpg

 

 

Hei. Jeg tror at så lenge du har Modbus støtte i aggregatet ditt så skal det fungere fint, det eneste du må tenke på er at Modbus kodesettet er forskjellige på nyere og eldre versjoner. Feks min gamle versjon hadde veldig begrenset kodesett (stort sett samme koder, men færre valg per kode), så du må bare passe på at du bruker rett reference.

 

Dette er det jeg kjøpte, fungerer fjellstøtt så langt, og siden det er trådløst er det veldig praktisk.

https://www.ebay.com/itm/173522624645

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for link.

Betyr dette at du bruker serielkommunikasjon (via TCP) helt inn i din HomeSeer?

Jeg bruker HomeAssistant, men ser det skal være TCP/modbus-støtte der også muligens.

Fint å vite at Elfin-EW11 er brukbar tilformålet ihf, den ser jo lett ut å koble opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Ziggy said:

OK, takk for link.

Betyr dette at du bruker serielkommunikasjon (via TCP) helt inn i din HomeSeer?

Jeg bruker HomeAssistant, men ser det skal være TCP/modbus-støtte der også muligens.

Fint å vite at Elfin-EW11 er brukbar tilformålet ihf, den ser jo lett ut å koble opp.

 

 

Jeg har byttet til HomeAssistant også, så det blir akkurat det samme oppsettet som du skal ha.

 

Det Elfin adapteret gjør kommunikasjonen med Modbus porten, og du sender modbus kommandoer til den fra HA. Jeg kan vise deg oppsettet når du har adapter på plass, det du trenger å gjøre er å få det bestilt, få det installert med de 2 rette trådene til korrekt A og B på adapteret, samt strøm (vanlig adapter). Da kan jeg hjelpe deg med å få det i gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Ziggy said:

Kult. Så separat power adapter med to tråder inn på Elfin'en?

 

Ja, det er en liten kobling med 4 punkter på enden av den Elfin adapteret, der er det 2 punkter til strøm og 2 til modbus koblingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

@TomB, fått inn Elfin EW11 og forbereder påkobling. Blir ikke tid til å teste det før om noen dager, men har du noen kjappe innledende tips til settings på adapteret?

Så det var et modbus av/på protokollvalg, antar den må slås på f.ex? Brukte du default UART settings fra displayet på aggregatet?

Vet du om noen lavterskel måte å teste at det faktisk kommer svar fra aggregatet uten å koble inn hele shebangen med HA etc? Ute etter et enklere verktøy der jeg kan taste inn et modus-register som er sannsynlig at skal svare, for å se om noe kommer tilbake... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/04/2022 at 08:47, Ziggy said:

@TomB, fått inn Elfin EW11 og forbereder påkobling. Blir ikke tid til å teste det før om noen dager, men har du noen kjappe innledende tips til settings på adapteret?

Så det var et modbus av/på protokollvalg, antar den må slås på f.ex? Brukte du default UART settings fra displayet på aggregatet?

Vet du om noen lavterskel måte å teste at det faktisk kommer svar fra aggregatet uten å koble inn hele shebangen med HA etc? Ute etter et enklere verktøy der jeg kan taste inn et modus-register som er sannsynlig at skal svare, for å se om noe kommer tilbake... 🙂

 

Hei.

Det første du gjør er å få adapteret opp på Wifi og endre passord, evnt IP osv. Da er du klar til å sette inn kabelen i Modbus porten. Husk å sjekke serial settings på aggregatet, min var 19200, 8, 1, N om jeg husker rett, du må bare sette Elfin adapteret i samme modus som aggregatet står på.

 

Modbus fungerer sånn at du ikke får noe data på porten før du faktisk forespør det, så jeg tror ikke du vil se noe særlig der før du faktisk begynner å sende kommandoer.

 

Jeg reiser på 3 ukers ferie i morgen så jeg får ikke hjulpet deg noe før jeg er tilbake, men da kan jeg absolutt gi deg noen tips og scripts for å få deg i gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomB skrev (13 timer siden):

 

Hei.

Det første du gjør er å få adapteret opp på Wifi og endre passord, evnt IP osv. Da er du klar til å sette inn kabelen i Modbus porten. Husk å sjekke serial settings på aggregatet, min var 19200, 8, 1, N om jeg husker rett, du må bare sette Elfin adapteret i samme modus som aggregatet står på.

 

Modbus fungerer sånn at du ikke får noe data på porten før du faktisk forespør det, så jeg tror ikke du vil se noe særlig der før du faktisk begynner å sende kommandoer.

 

Jeg reiser på 3 ukers ferie i morgen så jeg får ikke hjulpet deg noe før jeg er tilbake, men da kan jeg absolutt gi deg noen tips og scripts for å få deg i gang.

 

Jepp, det snurrer på TCP, men kan visst ikke røke noen sigarer ennå 🙂

 

Hva satt du 'Flow Control' og 'Protocol' til @TomB? Kan velge flow control 'Disable', 'Flow Control' og 'Half Duplex', SystemAir sier ingenting om dette i modbus-dokkene, vet ikke om det er relevante settinger her. Protocol gir valgene 'Modbus', 'Frame' og 'none'. Har ikke funnet noen comboer som gir fornuftige resultater foreløpig. Prøver meg med "Modbus Poll", her forsøker jeg å hente register 1F5 med en read input register, burde returnert verdien 1 for VR700 🙂

Tx:005900 - 01 04 01 F5 00 01 20 04
Rx:005901 - 7F 9F 2A FF FD 73
 

image.png.d895a142d815377447b6c5ba35d80a93.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigarene rulles i øyeblikket ut, har noe ut via Modbus Poll som gir mening. 

Hadde blingsa på A+ og B-. Byttet, og koblet også GND  (pinne 1 fra Rj45 på aggregatet) til jord fra power på EW11.

 

Dette er altså et VR700 anlegg, med firmware EC appl 3.05.03 boot 1.02.00 / CD appl 2.00.32 boot 1.00.02, vet ikke om det er samme kort og FW som på VR400, men noterer for the record, i.e. for andre.

 

Noterer også noe som var litt forvirrende med modbus poll programmet. For å få verdien av register 101 fra SystemAir MODBUS registerspekk, må man oppgi registerverdi 100, tror det er noe som er avledet av MODBUS spekken.

Endret av Ziggy
Tilleggsinfo
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ziggy skrev (På 30.4.2022 den 19.50):

Sigarene rulles i øyeblikket ut, har noe ut via Modbus Poll som gir mening. 

Hadde blingsa på A+ og B-. Byttet, og koblet også GND  (pinne 1 fra Rj45 på aggregatet) til jord fra power på EW11.

 

Dette er altså et VR700 anlegg, med firmware EC appl 3.05.03 boot 1.02.00 / CD appl 2.00.32 boot 1.00.02, vet ikke om det er samme kort og FW som på VR400, men noterer for the record, i.e. for andre.

 

Noterer også noe som var litt forvirrende med modbus poll programmet. For å få verdien av register 101 fra SystemAir MODBUS registerspekk, må man oppgi registerverdi 100, tror det er noe som er avledet av MODBUS spekken.

Har lit problem at få igång min HF2211 med Home Assistant mot en VSR300 med EC4.

 

Satte du A -> A och B -> B?

Virkede ikke uden GND og satte du den på skruven som finns på siden av skalet?

Vilka settings har du HF2211?

Vilka settings har du i Home Assistant?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andreash skrev (22 timer siden):

Har lit problem at få igång min HF2211 med Home Assistant mot en VSR300 med EC4.

 

Satte du A -> A och B -> B?

Virkede ikke uden GND og satte du den på skruven som finns på siden av skalet?

Vilka settings har du HF2211?

Vilka settings har du i Home Assistant?

 

 

Mener bestemt at jeg endte opp med A->A / B->B, min blingsing var altså å koble feil i første forsøk.

 

Prøvde aldri å koble av GND igjen etter å først å koble den, for så å bytte parene. Var såpass i Eureka-humør da det så ut til å fungere at jeg gikk umiddelbart over i ikke-rør-modus.

Jeg kjører en Elfin EW11, den ser litt anderledes ut, men koblet GND-pinnen fra modbus-connectoren på aggregatet til jord på power, som jeg antar blir det samme som GND på HF2211.

Kjører foreløpig 9600,8,1, Even Parity, som var det aggregatet var innstilt på i Modbus-menyen.

Flow Control = Disabled

Protocol = Modbus.

 

Den siste påvirker innpakkingen/forventet innpakking på TCP, uten å velge 'Modbus' blir det  RFU over TCP ser det ut til.

"IOT Device Series Software Function" manualen refererer til en pakke (Industry products application manual_20200417.zip) som inneholder Modbus Poll. Jeg fant det veldig nyttig å ha en enklere tool å teste enkeltaksesser med for å finne ut hvilke/om registere som svarte og med hva, og samholde med registerdokumentasjonen fra SystemAir. I toolen må du også velge Modbus over TCP hhv RFU over TCP avhengig av hva du har satt i adapteret.

 

I home Assistant ser det sånn i i headeren:

 

################################################################################
# Modbus on Elfin EW11 on ventilation
################################################################################
modbus:
  - name:     systemair
    type:     tcp
    host:     192.168.0.223
    port:     8888
    delay:    5     # Startup delay
    sensors:
    
      # FAN CONTROL REGISTERS
      - name:                 "SA valgt viftehastighet"
        slave:                1
        address:              100
        input_type:           holding   # 0=off, 1=low, 2=normal, 3=high, 4=auto
        scan_interval:        5
        data_type:            uint16

 

PS: mitt aggregat støtter ikke auto på viftehastighet.

 

Håper dette tar deg videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ziggy skrev (12 timer siden):

Mener bestemt at jeg endte opp med A->A / B->B, min blingsing var altså å koble feil i første forsøk.

 

Prøvde aldri å koble av GND igjen etter å først å koble den, for så å bytte parene. Var såpass i Eureka-humør da det så ut til å fungere at jeg gikk umiddelbart over i ikke-rør-modus.

Jeg kjører en Elfin EW11, den ser litt anderledes ut, men koblet GND-pinnen fra modbus-connectoren på aggregatet til jord på power, som jeg antar blir det samme som GND på HF2211.

Kjører foreløpig 9600,8,1, Even Parity, som var det aggregatet var innstilt på i Modbus-menyen.

Flow Control = Disabled

Protocol = Modbus.

 

Den siste påvirker innpakkingen/forventet innpakking på TCP, uten å velge 'Modbus' blir det  RFU over TCP ser det ut til.

"IOT Device Series Software Function" manualen refererer til en pakke (Industry products application manual_20200417.zip) som inneholder Modbus Poll. Jeg fant det veldig nyttig å ha en enklere tool å teste enkeltaksesser med for å finne ut hvilke/om registere som svarte og med hva, og samholde med registerdokumentasjonen fra SystemAir. I toolen må du også velge Modbus over TCP hhv RFU over TCP avhengig av hva du har satt i adapteret.

 

I home Assistant ser det sånn i i headeren:

 

################################################################################
# Modbus on Elfin EW11 on ventilation
################################################################################
modbus:
  - name:     systemair
    type:     tcp
    host:     192.168.0.223
    port:     8888
    delay:    5     # Startup delay
    sensors:
    
      # FAN CONTROL REGISTERS
      - name:                 "SA valgt viftehastighet"
        slave:                1
        address:              100
        input_type:           holding   # 0=off, 1=low, 2=normal, 3=high, 4=auto
        scan_interval:        5
        data_type:            uint16

 

PS: mitt aggregat støtter ikke auto på viftehastighet.

 

Håper dette tar deg videre!

Tack så mycket det var väldigt detaljerat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ziggy skrev (På 30.4.2022 den 19.50):

Sigarene rulles i øyeblikket ut, har noe ut via Modbus Poll som gir mening. 

Hadde blingsa på A+ og B-. Byttet, og koblet også GND  (pinne 1 fra Rj45 på aggregatet) til jord fra power på EW11.

 

Dette er altså et VR700 anlegg, med firmware EC appl 3.05.03 boot 1.02.00 / CD appl 2.00.32 boot 1.00.02, vet ikke om det er samme kort og FW som på VR400, men noterer for the record, i.e. for andre.

 

Noterer også noe som var litt forvirrende med modbus poll programmet. For å få verdien av register 101 fra SystemAir MODBUS registerspekk, må man oppgi registerverdi 100, tror det er noe som er avledet av MODBUS spekken.

Har du koblet A og B på RJ45 uttaget med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andreash skrev (1 time siden):

Har du koblet A og B på RJ45 uttaget med?

Litt usikker på om jeg oppfatter hva du spør om her, men ja, koblet meg på RJ45-pluggen midt på hovedkortet. Klippet av en cat5 kabel og koblet 3 ledere mot denne fra Elfin:

image.png.89a00cd1dab893b638da3e02eb207fbe.png

Det betyr vel at jeg har koblet pin 4 til B og 5 til A, iht til SystemAir dokken under,  mens pin 1 GND gikk til - (minus)

image.png.ad0cd050ba893bc52587da9b05ba705b.png

 

Da jeg hadde byttet om A og B kom det forresten også noe data da jeg brukte RFU, med de gav lite mening, ble mye enere og lite nullere. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ziggy skrev (3 timer siden):

Litt usikker på om jeg oppfatter hva du spør om her, men ja, koblet meg på RJ45-pluggen midt på hovedkortet. Klippet av en cat5 kabel og koblet 3 ledere mot denne fra Elfin:

image.png.89a00cd1dab893b638da3e02eb207fbe.png

Det betyr vel at jeg har koblet pin 4 til B og 5 til A, iht til SystemAir dokken under,  mens pin 1 GND gikk til - (minus)

image.png.ad0cd050ba893bc52587da9b05ba705b.png

 

Da jeg hadde byttet om A og B kom det forresten også noe data da jeg brukte RFU, med de gav lite mening, ble mye enere og lite nullere. 🙂

Okej tack ja må pröve det med då jag nu bare koblet mig på terminalerna i ena hörnet för modbus A, B, 12V, GND som sitter bredvid där den vanliga CD kontrollpanelen är inkopplad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

er det noen av dere med MODBUS-tilkobling som har kikket på flowsettings vs. effekttrekk på viftene ?

Jeg gjorde en liten kjapp enkel test på mitt 2013 VR700 (EC2, Appl  3.05.03) anlegg og fikk noen  interessante resultater.

 

Satt viftehastighet til høy (REG_FAN_SPEED_LEVEL(101)=3), og brukte REG_FAN_EF_FLOW_HIGH(107) til å styre flow. Setting her gir hos meg auto-oppdatering av leseregisteret REG_FAN_SF_FLOW_HIGH(106) til ca +4%.

Så målte jeg powertekk på hele aggregatet etter ca 20 sek for ulike flowsettings, manuelt med en Deltaco plugg.

 

  E fan l/s S fan l/s S/E pwm E pwm S EF SF Power W P/pwmS
  35 36 1.029 2.0 2.0 1800 1980 127 63.5
  45 47 1.044 2.4 2.5 1920 2160 157 62.8
Lav 50 52 1.040 2.6 2.7 2040 2280 175 64.8
  55 57 1.036 2.9 3.0 2280 2340 205 68.3
  60 62 1.033 3.1 3.2 2280 2460 225 70.3
  70 73 1.043 3.5 3.6 2460 2700 283 78.6
  80 83 1.038 3.9 4.1 2640 2820 330 80.5
Nominal 84 87 1.036 4.1 4.2 2760 2820 344 81.9
  90 93 1.033 4.4 4.5 2760 2820 353 78.4
  100 104 1.040 4.8 5.0 2760 2820 353 70.6
  120 124 1.033 5.7 5.8 2760 2820 354 61.0
  140 145 1.036 6.5 6.8 2760 2760 351 51.6
  160 166 1.038 7.5 7.7 2760 2760 352 45.7
Høy 162 168 1.037 7.5 7.8 2750 2760 350 44.9
  180 186 1.033 8.3 8.5 2760 2820 351 41.3
  200 207 1.035 9.1 9.4 2760 2820 351 37.3
  212 220 1.038 9.7 10.0 2760 2820 354 35.4

 

De uthevede linjene er settingene som er innstillinger for lav, nominal og høy som ble satt av installatør.
 

E fan l/s = Extract fan flow l/s
S fan l/s = Supply fan flow l/s
S/E       = Forhold mellom supply og extract flow, automatisk satt.
pwm E 	  = resulterende PWM Extract fan (ser ut som fast mapping )
pwm S 	  = resulterende PWM upply fan (ser ut som fast mapping)
EF/SF 	  = omtrentlig Extract/Supply fan RPM (hopper litt opp og ned, opp i max 
			ca 3000rpm, regner med sensorjodling, ser ingen forskjell f.o.m PWM 4,5)
Power 	  = målt powertrekk.
P/pwmS 	  = forhold mellom power og pwm S

 

Som det fremgår er det ikke mulig å få viftene til å trekke mer power enn 350W tilsammen, selvom  hver av viftene på dette anlegget er spesifisert til 246W.

 

Noen her i forumet som har gjort tilsvarende observasjoner eller vet mer om temaet?

 

Er det fysisk mulig at aggregatet kan pumpe dobbelt så mye luft mellom norminal og høy med helt minimal effektøkning og ikke målbar hastighetsøkning? Har dette noe med økt trykk ved økt hastighet, og optimalisert arbeidsområde for viftene og gjøre?

 

Hvordan er anleggene deres, har dere merkbar el. målbar hastighetsendring på viftene mellom Nominal og Høy setting?

 

Dere som styrer flowsettings, har dere merkbare evt målbare endringer i flow i hele innstillingsområdet?

 

VR400 har vifter på 115W hver, hva er effekttrekket på max speed hos dere med VR400?

 

Jeg hadde forventet en mere direkte sammenheng mellom PWM, som er i range 2 - 10V og effektforbruk, her taker det på en måte allerede rundt nominal på 4.5V, og jeg hadde forventet et effektrekk på ~500W på max flow.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...
berland skrev (På 30.12.2018 den 11.06):

Jeg holder på å lage til Modbus interface til mitt Systemair V300. Jeg har kjøpt denne enheten for hele 1.19 dollar:

 

https://www.aliexpress.com/item/PL2303HX-Chip-USB-to-RS485-485-Converter-Adapter-For-Win7-Linux-XP-Vista-top/32344295137.html

 

og dette er i alt man "må" ha, bortsett fra mye tid og datakunnskaper. I tillegg har jeg en raspberry pi zero for å kunne videresende serie-porten til husets smarthus-server, alternativt må man ha kabel fra ventilasjonsanlegget til serveren sin.

 

Jeg har kontakt med aggregatet gjennom Modbus, men er ikke ferdig med integrasjonen inn i OpenHAB. 

 

Jeg har en slik Z-wave enhet for å kontrollere ventilasjonen til overs nå.. 

 

(Gjennom Z-wave enheten får man kun tilgang til det viktigste styringsparametre, gjennom egenmekket modbus får man tak i mye mer data).

Hva er modbus oppsettet?

Jeg benytter 9600 og adresse 1. Får ikke kontakt. Husker du parametrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min modbus-konfigurasjon (som jeg fant på nettet en gang, og som virker på OpenHAB2 (og tidligere)) konfigurer Modbus som under.  Mulig du kan plukke ut noe relevant derfra for å bruke på ditt system?

 

pi@loftspi:/etc/openhab2 $ cat services/modbus.cfg 
poll=5000
writemultiperegisters=true

serial.vvfan.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvfan.id=1
serial.vvfan.start=100
serial.vvfan.length=38
serial.vvfan.type=holding
serial.vvfan.valuetype=int16

serial.vvhc.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvhc.id=1
serial.vvhc.start=200
serial.vvhc.length=21
serial.vvhc.type=holding
serial.vvhc.valuetype=int16

serial.vvrot.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvrot.id=1
serial.vvrot.start=350
serial.vvrot.length=2
serial.vvrot.type=holding
serial.vvrot.valuetype=int16

serial.vvsys.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvsys.id=1
serial.vvsys.start=500
serial.vvsys.length=7
serial.vvsys.type=holding
serial.vvsys.valuetype=int16

serial.vvnvm.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvnvm.id=1
serial.vvnvm.start=548
serial.vvnvm.length=1
serial.vvnvm.type=holding
serial.vvnvm.valuetype=int16

serial.vvclock.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvclock.id=1
serial.vvclock.start=550
serial.vvclock.length=7
serial.vvclock.type=holding
serial.vvclock.valuetype=int16

serial.vvfilter.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvfilter.id=1
serial.vvfilter.start=600
serial.vvfilter.length=2
serial.vvfilter.type=holding
serial.vvfilter.valuetype=int16

serial.vvdefr.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvdefr.id=1
serial.vvdefr.start=670
serial.vvdefr.length=2
serial.vvdefr.type=holding
serial.vvdefr.valuetype=int16

serial.vvdig.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvdig.id=1
serial.vvdig.start=700
serial.vvdig.length=9
serial.vvdig.type=holding
serial.vvdig.valuetype=int16

serial.vvtsf.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvtsf.id=1
serial.vvtsf.start=3488
serial.vvtsf.length=5
serial.vvtsf.type=coil
serial.vvtsf.valuetype=bit

serial.vvdi.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvdi.id=1
serial.vvdi.start=11200
serial.vvdi.length=7
serial.vvdi.type=coil
serial.vvdi.valuetype=bit

serial.vvpcu.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vvpcu.id=1
serial.vvpcu.start=12000
serial.vvpcu.length=3
serial.vvpcu.type=coil
serial.vvpcu.valuetype=bit

serial.vval.connection=/dev/ttyUSB0:19200:8:none:1:rtu:35:5000
serial.vval.id=1
serial.vval.start=12800
serial.vval.length=9
serial.vval.type=coil
serial.vval.valuetype=bit
# sets refresh interval to Modbus polling service.
# Value in milliseconds (optional, defaults to 200)

## Example of Modbus TCP slave

# Connection parameters to Modbus TCP server ("slave"), values separated by colon (:)
# - host or ip of the modbus server ("slave"), mandatory
# - port, optional, default 502
# - interTransactionDelayMillis, optional, in milliseconds, default 60
# - reconnectAfterMillis, optional, in milliseconds, default 0
# - interConnectDelayMillis, optional, in milliseconds, default 0
# - connectMaxTries, optional, default 3
# - connectTimeout, optional, in milliseconds, default 0 (=infinite or OS default)
#
# As a general rule, usually only host needs to be specified. Parameters other than host 
# and port should be overridden only in cases when extreme performance is required, or when there are
# errors with the default parameter values.
#
# See wiki for more details.
#
#
#
#    (slave name)      (host or IP)
#    |                 |             (port)
#    |                 |             |   (interTransactionDelayMillis, in milliseconds)
#    |                 |             |   |  (reconnectAfterMillis, in milliseconds)
#    |                 |             |   |  | (interConnectDelayMillis, in milliseconds)
#    |                 |             |   |  | | (connectMaxTries)
#    |                 |             |   |  | | | (connectTimeout)
#    |                 |             |   |  | | | |
#tcp.slave1.connection=192.168.1.100:502:60:0:0:3:100

# The data type, can be "coil" "discrete" "holding" "input". See wiki for more details.
#tcp.slave1.type=

# The slave id (optional, defaults to '1')
#tcp.slave1.id=

# The slave start address (optional, defaults to '0')
#tcp.slave1.start=

# The number of data item to read
# (optional, defaults to '0' - but set it to something meaningful)
#tcp.slave1.length=

# Value type, required for combined registers (details: http://www.simplymodbus.ca/FAQ.htm#Types)
# Can be "bit", "int8", "uint8", "int16", "uint16", "int32", "uint32", "float32"
# (optional, defaults to 'uint16')
#tcp.slave1.valuetype=

# For other slave parameters, consult the wiki.

## Example of Modbus Serial slave

# Connection parameters to Modbus Serial server ("slave"), values separated by colon (:)
# - serial port, mandatory. Example: /dev/ttyS0 (linux) or COM3 (windows)
# - baudRate, optional, default 9600
# - dataBits, optional, in milliseconds, default 8
# - parity, optional, default none
# - stopBits, optional, default 1
# - encoding, optional, default rtu
# - interTransactionDelayMillis, optional, in milliseconds, default 35
# - receiveTimeoutMillis, optional, in milliseconds, default 1500
# - flowControlIn, optional, default none
# - flowControlOut, optional, default none
#
# As a general rule, usually one needs to specify serial port, baudRate, dataBits, parity, stopBits, and encoding. Other parameters
# should be overriden only in cases when extreme performance is required, or when there are
# errors with the default parameter values.
#
# See wiki for more details.
#
#
#
#       (slave name)      (host or IP)
#       |                 |          (baud)
#       |                 |          |     (dataBits)
#       |                 |          |     | (parity)
#       |                 |          |     | |    (stopBits)
#       |                 |          |     | |    | (encoding)
#       |                 |          |     | |    | |   (interTransactionDelayMillis)
#       |                 |          |     | |    | |   |  (receiveTimeoutMillis)
#       |                 |          |     | |    | |   |  |    (flowControlIn)
#       |                 |          |     | |    | |   |  |    |    (flowControlOut)
#       |                 |          |     | |    | |   |  |    |    |
#       |                 |          |     | |    | |   |  |    |    |
#serial.slave1.connection=/dev/ttyS0:38400:8:none:1:rtu:35:1500:none:none

# The data type, can be "coil" "discrete" "holding" "input". See wiki for more details.
#serial.slave1.type=

# The slave id (optional, defaults to '1')
#serial.slave1.id=

# The slave start address (optional, defaults to '0')
#serial.slave1.start=

# The number of data item to read
# (optional, defaults to '0' - but set it to something meaningful)
#serial.slave1.length=

# Value type, required for combined registers (details: http://www.simplymodbus.ca/FAQ.htm#Types)
# Can be "bit", "int8", "uint8", "int16", "uint16", "int32", "uint32", "float32"
# (optional, defaults to 'uint16')
#serial.slave1.valuetype=

# For other slave parameters, consult the wiki.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.