Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nedtelling til oppvaskmaskin er ferdig


Rufus

Anbefalte innlegg

Uten spesielt mye erfaring med HS3 eller scripting, lurer jeg på om det er noen som har erfaring med å lage en virtuell device som teller ned hvor lang tid det er igjen til noe er ferdig.

Jeg har et håp om å få til en nedtelling til oppvaskmaskinen er ferdig, som en verdi på en virtuell device.

Jeg har en "dum" oppvaskmaskin som jeg har logget strømforbruket på. Jeg tror jeg skal klare å lage en device som viser status på oppvaskmaskinen (forvask, hovedvask, skylling, tørk), og som ut ifra denne sekvensen klarer å skille mellom de 2 vaskeprogram-mulighetene som vi bruker. Disse to vaskeprogrammene bruker så og si like lang tid hver gang, slik at det burde være mulig å lage en slags nedtelling til programmet er ferdig, ut ifra hvilket vaskeprogram som kjøres.

 

Jeg har ikke noe erfaring med timere i HS3, kan man få en timer til å telle ned?

Endret av Rufus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken med nedtelling er for kunne vise hvor lang tid som gjenstår, i app, og senere en skjerm når jeg kommer så langt :)

Det burde kunne løses ganske greit med et ikke altfor komplisert script. Må kanskje oppfriske litt programmeringskunnskaper. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dette scriptet:

Sitat

Sub Main(Byval params as Object)
    Dim parameters() as String = params.ToString.Split(",")
    Dim timerDeviceRef as Integer = parameters(0)
    Dim virtualDeviceRef as Integer = parameters(1)
    Dim totalSeconds as Integer = parameters(2)
    Dim timeFormat as String = parameters(3)

    Dim seconds As Integer = totalSeconds - hs.DeviceValue(timerDeviceRef)

    hs.SetDeviceString(virtualDeviceRef, TimeSpan.FromSeconds(seconds).ToString(timeFormat), True)
End Sub

 

Parametere:

Sitat

111,124,10800,hh\:mm

 

Dette gir en nedtelling på 3 timer som vises som hh:mm i en device. Den viser jeg i HStouch. Eventet kjører hvert 30. sekund. 

 

Du må da lage en timer + en virtuell device. DevIDene fra dem bruker du som parametere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker ZoRaC! :) Det fungerte akkurat som jeg ønsket. Nå er det bare å få gjenkjent vaskeprogram, så jeg kan starte riktig nedtelling.

Det er viktig å prioritere ting som kjerringa syns er nyttig. Og hvor lang tid det er igjen av oppvasken er en av dem :)

Må si det er mye flinke folk her inne!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til konas store fornøyelse har oppvaskmaskina gått jevnt og trutt de siste dagene, og jeg har fått laget noen timere og countere, samt endel devicer, og sikkert altfor mange eventer.

Det gjenstår noe mer testing, men det ser ut til å kunne fungere :) Dessverre ser det ut til at oppvasken må stå på i 24 minutter før jeg klarer å skille mellom normalvask og sterkvask.

Kortprogram klarer den å finne etter 11 minutter.

 

Foreløpig har jeg :

1 device som viser aktivt vaskeprogram/tørk

1 device som viser gjenstående tid

1 device som viser om maskin er av/på

 

Det kommer en litt mer detaljert forklaring i løpet av helga når jeg har fått på plass alt.

Har forresten lært at dersom man skal endre device name på counter/timer, så bør det gjøres fra device list, og ikke fra pop-up boks i eventer.

Endrer man i den pop-up boksen i eventer, så fjernes den fra alle andre eventer den er i.

Er dette en bug, eller er det sånn hos dere andre også?

 

image.png.76d0f909f4fe087e787c080a25462a07.png

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går litt smått for tiden, men nå er det grundig testet og fungerer hver gang.

Jeg logget strømforbruket, og lagde en device i som heter Syklus som skifter mellom :

Fyller vann, tømmer for vann, sirkulering uten varme, sirkulering med varme, og tørking.

Logget hvert vaskeprogram og fant ut at det var forskjell på antall ganger varmen skrudde seg på, og hvor lenge den var på.

Kortvask har ingen forvask med varme, Normalvask har 1 runde forvask med varme, og Sterkvask kjører 2 runder med forvask med varme.

Etter å ha laget endel eventer for å skifte status på syklus, samt en timer og en counter, har jeg en virtuell device som viser vaskeprogram.

Kortvask gjenkjennes etter 11 min, Normalvask og Sterkvask etter 16 min. Når vaskeprogram blir definert trigges en event som starter ZoRaC's flotte script, og teller ned "Tid til ferdig".

Parameter for "tid" i scriptet er selvfølgelig forskjellig for hvert vaskeprogram.

 

Jeg brukte Device History plugin for å logge strømforbruk, slik at jeg kunne se at alt virket som det skulle. En plugin som sterkt anbefales :)

Easytrigger var veldig kjekk å bruke i eventene for å styre "syklus".

image.png.e0eb7a4cdf2d9e06f5ec3b59045fa78c.png

Til info lagde jeg også en event som setter timere på pause dersom oppvasken stanses i starten av programmet. Det hender seg at maskina blir åpnet for å sette inn gjenglemte ting og tang, i starten av programmet.

Screenshot fra Homeseer Mobile Beta viser devicene. "Tid til ferdig" har vært innenfor +/- 2 min hver eneste gang :)

PS! Totaltid for vaskeprogram er avhengig av temperatur på vannet inn, samt spenning. Men vil anta at det ikke er kjempestor variasjon.

image.thumb.png.b97d7c77d3b4f85c6617c03480d55bc5.png

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.