Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Entur lovelace card


Anbefalte innlegg

Hei ,

Dette kortet var perfekt for meg. Fungerer perfekt. Tusen takk  Jon Kristian 👍

 

 

Jeg er en skikkelig noob når det kommer til hjemme automasjon og Home assistant, så for meg var det litt vanskelig å skjønne hvordan dette skulle gjøres. Her er det jeg gjorde for å få det til å fungere, kanskje det kan hjelpe andre noobs som meg.

 

1. Gå hit: https://www.home-assistant.io/integrations/entur_public_transport , følg instrukser der for å legge inn Entur komponenten. ett lite tips for å finne stoppested ID er å gå til https://entur.no/avgangstavle søk etter stoppested, når det er funnet vil du se følgende url opp i adresselinjen for browseren din: https://entur.no/nearby-stop-place-detail?id=NSR:StopPlace:43161

 

det er altså NSR:StopPlace:*****  du skal ha, en restart er sikkert på sin plass.

 

2. Under lovelace må du legge inn "resources" , klikk de tre prikkene til høyre å velg: " Edit dashboard"
    deretter klikker du nok en gang på de tre prikkene øverst til høyre å velger: " manage resources"

    deretter trykker du ADD RESOURCES nederst til høyre her legger du inn /local/entur-card.js?v=1 som URL

    Resource type setter du til Javascript Module. Husk at du må ha kopiert entur-card.js til config/www/ for at dette skal       virke

 

3. Nå kan du legge inn kortet i lovelace (dashboard), trykk de berømte 3 prikkene igjen, og edit dashboard.

    trykk ADD CARD , let deg nedover til du finner kortet " Custom: Entur Card " klikk på det å legg inn følgende kode:

   

 type: custom:entur-card
name: Rutetider
show_clock: true
show_next: true
show_human: true
show_extra_departures: true
entities:
  - entity: sensor.atb_buss_kattemsenteret
    name: Kattemsenteret
    destination: Ranheim

 

du må selvsagt tilpasse koden til ditt behov. 
Under - entity må du legge inn din sensor for stoppestedet, denne finner du under Developer Tools > STATES skal du finne din sensor, let deg ned på lista til du finner den, i mitt tilfelle er det sensor.atb_buss_kattemsenteret

Da er det bare å lagre å du skal ha fått kortet under ditt dashboard.

 

Lykke til !

 


    

 

    

 

 

 


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Helt ny til HA og må si jeg ikke forstår helt hvordan det er bygget opp.

 

Forsøkte å følge den gode guiden til @Esimacio, men åpenbart at jeg mangler noe, som og sikkert er elementært.

image.png.2cb1047bec943fad938932338ad6031e.pngimage.png

 

image.png.5618f16759fc51d83c15c24174e44c7e.pngimage.png.270b03be7cafdef82e728e82196b25fc.png

 

Hva er det jeg gjør feil?

 

/e

 

Endret av emos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emos skrev (8 timer siden):

Overbevist, men det hjelper meg lite ;)

Antar det er Entur du skal sette opp en sensor for? Da er det lurt å sjekke dokumentasjonen hos Home Assistant. Der er det også eksempler.

https://www.home-assistant.io/integrations/entur_public_transport/

Platform skal være - platform: entur_public_transport

Og så må Entur være installert. Det har du kanskje gjort? Du må også finne id for den busstoppen du skal ha sensor for.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kona lurte på om det kunne være mulig å bruke nettbrettet på veggen i gangen til noe mere fornuftig enn det det allerede er brukt til. Feks kunne se når neste buss går, så hun slipper å sjekke telefonen. Ja, sa jeg uten å sjekke. Takk til Jon Kristian for å gjøre det enkelt for meg. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.