Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

On 03/05/2019 at 19:59, olsbor said:

Måtte du endre noe for at det skulle virke? Jeg har fortsatt "Invalid date" 

Lastet ned ny js fil fra github, oppdaterte raw filen (evt lovelace.yaml) med 1 versjonsnr der det står.

url: /local/entur-card.js?v=4

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Odd Are skrev:

Eg fikk heller ikkje til å hente ut stoppested ID, men nå kan du logge inn på https://stoppested.entur.org med bruker/passord: guest/guest    Denne sida er lagt opp akkurat for dette formålet. så ID finner en lett.

Oi, det var et glimrende tips! Refererer det i scriptet mitt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

HA noob her..

Jeg har lagt inn entur komponenten og fått sensorene fra stoppene jeg er interessert i.

Men jeg fatter ikke hvordan jeg legger til til dette costum carded på HA'n min?

Kjører Hassio hvis det er relevant.

har forstått at jeg må kopiere .js fila inn i en mappe f.eks under config, og referere til den i ui-lovelace.yaml

Men hvordan jeg får fila dit, evt med copy paste og hva som er korrekt lokasjon så stopper det helt opp.

Noen som har lyst til å lage tidenes noob instructions?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 hours ago, MagicalTrevor said:

HA noob her..

Jeg har lagt inn entur komponenten og fått sensorene fra stoppene jeg er interessert i.

Men jeg fatter ikke hvordan jeg legger til til dette costum carded på HA'n min?

Kjører Hassio hvis det er relevant.

har forstått at jeg må kopiere .js fila inn i en mappe f.eks under config, og referere til den i ui-lovelace.yaml

Men hvordan jeg får fila dit, evt med copy paste og hva som er korrekt lokasjon så stopper det helt opp.

Noen som har lyst til å lage tidenes noob instructions?

Du har rett i at du skal kopiere over fila, legg den i mappa config/www, dersom www ikke eksisterer så kan du lage den. Så legger du inn koden i ui-lovelace.yaml

Koden du må legge inn står ganske greit forklart inne på github -repoet.

Alternativt kan du installere HACS, jeg vil tro den ligger tilgjengelig i hassio add-ons, så installerer du entur-card fra hacs :)

TIPS: Hvis du ikke har terminal vil jeg anbefale deg å sette opp samba slik at du får tilgang til konfigurasjonsfilene dine på en enkel måte.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for fantastisk fin lovelace card, har tatt det i bruk og det fungerte bra.

Men ser for meg ut som du har en feil i bruk av tidsdata. Entur sensor benytter "expectedDepartureTime" for due_at data som hentes fra entur api, denne tiden inneholder allerede realtime forsinkelsen. Ser du har laget variabelen due_wtih_delay = due_at + delay. Men da blir forsinkelsen altså dobbel, så lenge expecteddeparturetime allerede inneholder denne. JEg oppdaget dette da kortet viser feil på "avgang om xx minutter", slik det er nå får den med seg en dobbel forsinkelse.

Mvh Atle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Atle Ravndal said:

Takk for fantastisk fin lovelace card, har tatt det i bruk og det fungerte bra.

Men ser for meg ut som du har en feil i bruk av tidsdata. Entur sensor benytter "expectedDepartureTime" for due_at data som hentes fra entur api, denne tiden inneholder allerede realtime forsinkelsen. Ser du har laget variabelen due_wtih_delay = due_at + delay. Men da blir forsinkelsen altså dobbel, så lenge expecteddeparturetime allerede inneholder denne. JEg oppdaget dette da kortet viser feil på "avgang om xx minutter", slik det er nå får den med seg en dobbel forsinkelse.

Mvh Atle

Oi, det må jeg sjekke ut ja, takk for informasjonen og takk for at du likte kortet :)

EDIT: Har oppdatert koden nå.

Endret av jonkristian
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutes ago, jonkristian said:

Oi, det må jeg sjekke ut ja, takk for informasjonen og takk for at du likte kortet :)

EDIT: Har oppdatert koden nå.

Det var raskt levert !!

Har oppdatert og testet, nå så det perfekt ut. Nå blir det HA Cast med busstider på kjøkkenet 😀

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Moskus
      Dette scriptet lar deg hente inn trafikkinformasjon fra EnTur.  

Finne reiseruter, IDer for "StopPlace" og "Quay"
      Å bruke scriptet er ikke så vanskelig. Det vanskelige er å finne IDene til stasjonene du vil spore. 

La oss si at jeg vil finne alle busser som går fra "Tasta Senter" (og mot Stavanger sentrum, men det kommer vi tilbake til)
      Gå til en-tur.no Tast inn stoppesteder til og fra Kopier URL'en fra nettleseren etter søket (f.eks. som denne) inn URLdecoder.org for å gjøre den lettere å lese. Finn "startID" og kopier ut strengen som begynner med "NSR:". For Tasta Senter er denne "NSR:StopPlace:28163"  
      Oppdatering: Etter tips fra @Odd Are er det enklere å gå hit med brukernavn/passord guest/guest og hente QuayIDer og StopPlaceIDer derfra.

Vel og bra!  Nå vet vi at busstoppet ved Tasta Senter heter "NSR:StopPlace:28163". Men et busstopp kan faktisk ha flere plattformer, f.eks. en på hver side av veien. Det heter visst "Quay" på engelsk.

Jeg er ikke interessert i begge sider av veien for kun en av dem har vanligvis trafikk mot sentrum. For å finne Quay, må vi bruke GraphQL-exploreren til EnTur (som dessverre ikke er like forseggjort som Tibber sin). Vi er interessert i denne spørringen som finner alle avganger for et stoppested, og vi må endre id: "NSR:StopPlace:28163" og avgangstiden (startTime:"2018-06-19T09:00:00+0200") til det riktige. I skrivende stund ser min spørring slik ut. 

Så går vi gjennom resultatene, vi skal prøve å finne riktig "Quay".

Det første treffet er inneholder denne teksten:
      "destinationDisplay": { "frontText": "Tasta - Vardeneset" }, "quay": { "id": "NSR:Quay:48450" }, ... men en buss med "Tasta - Vardeneset" tar meg i feil retning! Ergo er "NSR:Quay:48450" ikke riktig.

Det neste treffet inneholder dette:
      "destinationDisplay": { "frontText": "Stavanger" }, "quay": { "id": "NSR:Quay:48449" }, Jepp! Riktig! Altså kan vi filtrere på "NSR:Quay:48449" for å finne avganger fra "NSR:StopPlace:28163" som kun går mot Stavanger.

Installasjon
      Du trenger en referanse til Newtonsoft.Json.dll for at scriptet skal fungere. Json er mye i bruk i dag, og siden jeg har oppdaget at Webclient nå er innebygget i HS3 (og superenkel å bruke), så er det bare å legge inn Json-støtte for scripting også.

Lukk HS3. Åpne settings.ini Finn linjen som begynner med ScriptingReference= Vanligvis står det kun System.Core;System.Core.dll. Vi skal legge til Newtonsoft bak der. Hos meg (på Windows) skal linjen da se slik ut:  
      ScriptingReferences=System.Core;System.Core.dll,Newtonsoft.Json;C:\Program Files (x86)\HomeSeer HS3\Bin\homeseer\Newtonsoft.Json.dll Lagre og start HS3 igjen. For Linux skal den muligens se slik ut, men du må sjekke plasseringen på /bin/homeseer/Newtonsoft.Json.dll selv.
      ScriptingReferences=System.Core;System.Core.dll,Newtonsoft.Json;/usr/local/HomeSeer/bin/homeseer/Newtonsoft.Json.dll  

Kopier scriptet under og lagre det som EnTur.vb. Etter massiv testing fra @Tor-Erik er vi ganske sikre på at det også kjører på Linux.  

EnTur.vb:

Du må også lage deg noen devicer selv for å faktisk vise data. Dette gjør foreløpig ikke scriptet for deg. Den trenger ingen status values, men kanskje en enkel status Graphics for å ha et ikon (istedenfor Off/Dim/On-ikoner)

Så trenger vi et event for å oppdatere teksten. Dette kan f.eks. kjøre hvert minutt.
      Parametre for funksjonen "CallsFromStopplace" er deviceID, stopplaceID, quayID (optional), antall_avganger (optional).

Du kan ha flere script-kall i et event, hvis du har flere stopp, avganger, etc du vil kontrollere.  

Parametre for funksjonen "TripsBetweenStops" er deviceID, stopplaceID (fra), stopplaceID (til), antall_avganger (optional). Det er et enkelt ruteoppslag, fint fra større stasjoner (f.eks. "Stavanger") til et bestemt stoppested.

DeviceValue i hver device er antall minutter til neste avgang. Kan brukes til automasjon.  

EDIT: Oppdatert juli 2019 pga. flytting av URL for EnTur APIet. Gjeldene URL er nå: https://api.entur.io/journey-planner/v2/graphql
    • Av Morten B
      heisann

Er det noen som har testet Thermostat-Card i Lovelace opp mot heatit gulvtermostater og fått det til å virke skikkelig?
      Jeg får kun valgt om jeg vil styre setpunkt for varme eller "nattsenking". Egentlig skulle jeg jo kunne velge modus og sette temoeratur på den
      modusen jeg har valgt.

- title: Test cards: - type: custom:thermostat-card title: Kontor entity: climate.e2_kontor_varme_gulvtermostat_heating hvac: states: 'Off': 'off' 'Cooling': 'cool' 'Heaing': 'heat' attribute: operation_mode Det er configen min. Entitien er setpunkt for varme. I tillegg har jeg en climate for "nattsenking" samt en sensor for temperatur.
    • Av Thomas
      Noen som har testet Lovelace enda ? Lagde et kort og det ser veldig lovende ut. 

• Opprett ny...