Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock og batterier (igjen...)


Mastiff

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner offisielt ingenting! Jeg har to ID Locker, én på hytta, og én i huset, montert for en månedsiden (på grunn av to reklamasjonssaker som ikke hadde noe som helst med hverandre å gjøre - og jeg klager absolutt ikke på servicen, ID Lock har vært greie sånn!). Jeg monterte den på hytta noen dager før den i huset. På hytta har jeg de gule IKEA-batteriene, og her viser den fremdeles 70 %, ned fra 80 % da jeg monterte låsen. I huset monterte jeg den med First Price-batterier.

 

For en ukes tid siden fikk jeg varsel om batteriet på den i huset var under 25 %, og jeg sjekket via Home Assistant. Det viste 0, så jeg dro inn til huset og byttet dem. Og de var virkelig helt døde. Tastaturpanelet lyste ikke opp i det hele tatt, og låsen kunne bare brukes manuelt fra innsiden. Så jeg satte inn et sett med Duracell  Ultra Power (som jeg sjekket at viste fullt når jeg holdt tommelen og pekefingeren på siden av dem, men jeg har hatt dem liggende kanskje ett år). De holdt i under en uke, så viste Home Assistant igjen 0 på batteriene! Og nå viste også de innebygde strømkontrollen med tommel og pekefinger tomt.

 

Der funket keypaden, men da jeg åpnet, kom "Twinkle Twinkle". I går kveld satte jeg inn åtte Varta-batterier fra Clas, og nå viser de også tomme! Det dumme var at jeg ikke sjekket hva måleren viste da de nettopp var innsatt, men det blir bare snålt. Jeg er ikke 100 % sikker på at de batteriene var helt 100 ubrukte, siden de lå løst i batteriskuffa, men jeg har aldri lagt ned brukte batterier der. Så nå må jeg inn til huset igjen og bytte! Det er ufattelig irriterende, særlig siden jeg driver utleie av den delen av huset der låsen står og derfor må holde den i drift. Heldigvis tar det ikke mer enn 15 minutter å komme meg inn dit, men likevel...

 

Jeg har altså Home Assistant på begge stedene, med polling_interval: 86400000 altså ett døgn, og poll intensity på 0 på alt. Før jeg byttet batteri sist, kopierte jeg også over all infoen fra XML-enfra hytta til huset (unntatt nodenummer, selvsagt) så de skulle være like. Hva i alle dager kan problemet være her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå oppdaget jeg enda en snål ting: Når jeg starter om igjen Home Assistant, viser den 70 % batteri ved cache load, fram til den står som klar. Så går den ned til 0. Cache load henter jo ut verdiene fra Open Z-Waves XML-fil, og jeg trodde at den ble skrevet til av Z-sticken når jeg går ut av Home Assistant. Men det blir den altså ikke, for hvis jeg setter den til 50 %, er det dette tallet som blir værende.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk forskjell mellom de to dørene er at den hjemme står til automatisk låsing, så den vil nødvendigvis være mer i bruk. Men den bør jo uansett ikke sluke batteri så helt hemningsløst. Ellers er forskjellen at Z-Wave-modulen på den hjemme er bestilt da de kom på markedet, mens den på hytta er bare et par måneder gammel. Er det mulig at det er selve modulen som er problemet, at det kanskje er en annen firmware på den nyere enn den eldste? Og går det an å sjekke firmware på den på noen måte? Det er ved nærmere ettertanke mindre sansynlig, siden den ikke slukte batteri da den forrige låsen sto i, den jeg fikk byttet på garantien (dårlig respons i tastaturet, den nye var veldig mye bedre).

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfart dette på den gamle låsen.
Byttet etter litt over ett års bruk fordi den spilte en annen melodi.
En uke senere var låsen på nytt tom.
Jeg tok da ut alle batteriene samtidig, lot den stå uten batterier i 10 minutter … det så ut til å løse utfordringen.

Dette peker egentlig på kommunikasjons problemer med styre enheten slik jeg tolket det.

Jeg måtte legge inn noen settinger på nytt etter "resettingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om begge plassene kjører HA så hadde jeg sammenlignet trafikken mellom de to plassene for å sjekke dette er synderen.

Har vel vært hintet om at idlock kanskje ikke sovner riktig i første versjon.

 

grep etter nodeid og kjør telling på antall linjer med wc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du første versjon som 101? For dettte er snakk om 150. Jeg tenkte ikke på å skrive det, siden jeg skrev at jeg byttet dem for en måned siden, og 101 har gått ut. Men jeg kan uansett prøve det du foreslår...hvis du kan forklare hvordan... ? GREP pleier å være søk, men er det det du mener? Og hva er wc?

 

Edit: Jeg prøvde å se på Z-Wave-loggen i Home Assistant, men den var tom. Må jeg gå direkte på ei fil?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant fila, og her må det være noe veldig galt! Den er på 87 megabyte siden en automatiske omstarten av systemet klokka fire i natt, mens den på hytta er på under 1 mb. Jeg prøver å få noe ut av fila, men Pi-en sliter skikkelig med å takle størrelsen på den. Kanskje det var derfor jeg ikke så noe i den vanlige Z-Wave-loggvinduet innenfor Home Assistant? Nå har jeg riktignok 14 enheter på nettverket i huset, men bare tre på hytta, men det burde ikke gi 80 ganger så stor loggfil!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om det var en blindgate. Etter masse pes klarte jeg endelig å finne en måte å lese fila på (overføre den med en nettjeneste til pc-en - Leafpad og alt annet jeg prøvde, krasjet konstant pga. størrelsen), og det viste seg at det ikke var noe annet fra node 14 der enn når døra ble åpnet og da Home Assistant ble startet om igjen. Men det stnåle er at den nå har holdt seg på 35 % batteri siden i natt. Kan det være at jeg må ta en omstart av Home Assistant når jeg har byttet batterier for å hindre dette problemet? Det tror jeg ikke jeg gjorde noen av gangene, unntatt da jeg først monterte og paret låsen. Jeg har ikke loggen fra før omstarten i natt, OZW-loggen blir tydeligvis nullstilt av en omstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 150 holder batteriene ca 2-4 dager. Får inntrykk av de varer kanskje en dag ekstra om eg bruker 4 batterier istedenfor 8. Byttet julaften, en dag i romjula og er nå ifølge Futurehome på 50%. Stoler dog ikke på batteriprosenten da den kan vise 70% og plutselig halvvere seg neste gang noen åpner døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart noen låser som får hikke, men det virker veldig tilfeldig når det oppstår, siden mine første batterier varte nesten en måned. Har du prøvd uten Z-Wave-modulen og sett hvor mye du får da? Det er ikke du som har inne et innlegg om det for en uke siden på Facebook-siden til ID Lock?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke meg, men eg sendte de en mail om problemet i romjula. Kan lime inn her når eg får svar.

 

Fikk nettopp ny utedel  pga problemer med touchpanelet i kulden, men det er ingen forskjell på batterisluket med ny og gammel del. Uten modulen så holdt de ca 10 uker. Det er jo ikke veldig bra det heller, men det kan eg leve med. Har smekklås funksjonen på. Varer nok lenger om den skrus av, men da løper 2 åringen ut i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mastiff skrev:

Jeg fant fila, og her må det være noe veldig galt! Den er på 87 megabyte siden en automatiske omstarten av systemet klokka fire i natt, mens den på hytta er på under 1 mb. Jeg prøver å få noe ut av fila, men Pi-en sliter skikkelig med å takle størrelsen på den. Kanskje det var derfor jeg ikke så noe i den vanlige Z-Wave-loggvinduet innenfor Home Assistant? Nå har jeg riktignok 14 enheter på nettverket i huset, men bare tre på hytta, men det burde ikke gi 80 ganger så stor loggfil!

 

Sikker på at du sjekker riktig fil?

 

En enkel telling gjøres slik, bytt ut nodeid med den til låsen din

 

grep Node018 OZW_Log.txt  |wc -l

Til og med rpi burde klar den der på store filer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker veldig riktig, fila heter OZW_Log.txt og ligger i katalogen .Home Assistant, der den skal ligge. Og nå gjorde jeg det. På den hjemme der batteriet blirt slukt, var det 1664, mens det var 778 på hytta, der batteriet varer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke ha noe å si hvor Pi-en med Z-Sticken er plassert? Jeg har en Z-Wave-termostat omtrent en halvmeter fra døra, og ZWave Graph 2 viser at både den og dørlåsen er koblet til Z-Sticken via en bryter som sitter i naborommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man vite om problemet ligger i Z-Wave-modulen eller i selve låsen. Men jeg skal ha kontakt med ID Lock i dag og finne ut om jeg kanskje bør fjerne låsen fra Z-Wave-nettverket, sette den tilbake til fabrikkinnstillinger, oppdatere firmware på nytt og inkludere den igjen. Det kan være at det er verdt et forsøk siden de første batteriene varte to uker, og de virkelig store problemene begynte etter batteribytte. Og særlig siden jeg beholdt paringen med Z-wave-nettverket da jeg byttet selve låsen (men ikke Z-Wave-brikka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mastiff skrev:

Er det en 150? Og det er ufattelig stor variasjon på batteriforbruket fra lås til lås. Det har som regel med Z-Wave-modulen å gjøre.

Ja, kjøpte via Powerbuy her på forumet og fikk i første batch.. Z-Wavemodulen var også første leveranse uten offisiell emballasje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.