Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

ID Lock og batterier (igjen...)


Mastiff

Anbefalte innlegg

For selve kommunikasjonen mellom systemet og Z-Wave bruker jeg Home Assistant, installert på en vanig oppsatt Pi (som også inneholder MQTT-server og Node-RED). Og jeg har satt generell polling til en gang i døgnet på systemet og ikke polling av låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I configfila til Home Assistant skal det stå noe sånt:

 

# Z-Wave
zwave:
  usb_path: /dev/ttyACM0
  polling_interval: 86400000
#  polling_interval: 60000

 

Jeg regner med at 60000 (ett minutt) er standarden, siden jeg har #-et det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan virke som 1 minutt er default ja hvis man ikke definerer noe. Men dette gjelder devices som ikke rapporterer selv virker det som. Rapporterer ikke idlock selv ? Uansett endrer til 1 døgn nå og ser hvordan systemet reagerer.

 

Batteri rapporteringa er forøvrig ikke til å stole på, når jeg setter i nye batterier så virker den å rapportere ca 70%, for ett par dager siden var det 50% og nå 0%

 

Dog er det vel rapportert at det ikke hjelper å ta ut zwave controlleren, så spørs om dette er løsningen ? ?

Endret av yrune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine rapporterer helt riktig. Når de kommer til 0 (de går fra 25 til 0) er det maks to døgn, så er den du som ei sild. Det har aldri slått feil. Men batteriene er alltid enten 70 eller 80 % når de blir satt i, det ser ut til å avhenge av temperaturen og batteritypen. Vartaene befgynner på 70, IKEA-ene begynner på 80. Så holder de seg der i en halv evighet, før det begynner å gå nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hvis man aktivt har skrudd på polling for en device (f.eks. Idlock 150). Default er ingen polling av noen enheter. Det er ikke mulig å enable polling fra z-wave-enheten, kun hub-en, så hvis kan ikke foretar seg noe er det ingen polling overhodet. Interval er kun aktuelt om man faktisk aktivt har enablet polling av enheter.

Edit: tok meg friheten til å utfylle doc-en lit ;)https://github.com/home-assistant/home-assistant.io/pull/8291 så får vi se om det blir godtatt @Mastiff

Endret av petersv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bare for å få en liten avslutning på denne batteritråden min: Nå har systemet surret og gått både hjemme og på hytta en stund, og batteriene holder så det suser. Hjemme er det på 65 %, og der byttet jeg helt i begynnelsen av januar, mener jeg å huske. På hytta byttet jeg i februar, og der viser det 70. Så det virker som om oppdateringer til låsene, og byttet av utedelen til den på hytta som slukte batterier fordi utedelen ikke sovnet ordentlig, har fungert. Så da er jeg fornøyd. :)

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Og nå har den fått helt hikke. Den slukte tre sett batterier på tre uker, og nå viser den konstant 95 % batteri i Z-Wave! Snakker om morsomme greier... jeg skal bort i helga, men gjør et forsøk på å nullstille den når jeg kommer tilbake. Minus Z-Wave-ekskludering og inkludering, det seg jeg ingen som helst grunn til å tro at fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Plages også veldig med ID lock 150'en. Jeg har konsekvent bytte av batteri hver 14.dag (har begynt å logge tidspunkt når jeg gjør det)! Det var et unntak når jeg kjørte første firmware update at den varte over 1 måned++ men så var det på'n igjen.

Sliter også med at den ofte ikke oppdaterer gateway med status (lås/ikke låst etc.), det skaper mye bryderi med "alarm" systemet. Det bør ikke være et rekkevidde problem da gateway står ca. 2-3 meter unna i luftlinje med en lettvegg mellom.

 

Må snart vurdere å skrote hele løsningen eller koble den til en DC strømforsyning, men hadde lite lyst å ha kabelkanaler rundt og på døren...?

 

Skal gjøre et forsøk på exclusion, reset, firmware update og reinclude, se om det endrer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var mulig å lage et pent system for strømforsyning, ville jo det vært ideelt. Bortsett fra når strømmen går, da... ;) Men det ville vært en ulempe jeg ville vært veldig villig til å leve med! Lurer på om jeg kan ta av døra og føre et langbor rett nok til å treffe der låskassa sitter og så føre det ut igjen der. Det er enkelt nok å få den over på veggen, på siden av døra, problemet der er bare å finne en kabel som tåler all åpningen og lukkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hvis strømmen går er det bare å bruke samme "nødløsning" som hvis batteriet er tomt, 9VDC batteri i reserve (i en nøkkel boks eller liggende i bil). Mere unntak en regel ;-).

Hadde vært veldig pent å fått borret det inn helt frem til låskassa, men tror det må være en form for strikk/spenn som drar kabelen på plass hele tiden evt. et strømpe/rør som beskytter kabelen alt etter hvordan du ønsker å føre kabelen ut fra selve dørbladet. 

 

Min første tanke var noe ala dette bare en del penere og kortere rør ? . Men ved å borre gjennom døren slipper man masse stygg kabling som du nevner.

 

image.png.01ad1f132237010f3994102b997b2efb.png 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo nesten 1/4 av veien til dørkarmen hvis man går inn gjennom hullet til låskassa, så for meg er det et klart valg å kjøre det igjennom der. Det blir renere, med et passe tynt bor har det absolutt ingenting å si for døra, og man kan bare proppe igjen endene med Tech7, så kommer det ikke inn fuktighet. Da går det også lett å bytte kabelen hvis den skulle bli ødelagt. Jeg kjenner plutselig på meg at dette frister!

 

Edit: Ulempen er at man må bore i selve låsen for å komme gjennom til der batteriene ligger, eller så må man lodde direkte på kretskortet. Begge deler lukter garantibortfall, og det er jo kjipt når det er noe som er litt "følsomt", som denne greia.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over det det dette med garantien... Og tid har jeg neppe på de første månedene, så jeg foreslår at du gjør det først, og så kommer du ned til Mandal og gjør det på døra mi etterpå! ?

Endret av Mastiff
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har resatt og reincludet låsen min og det har hjulpet tydeligvis, den har ikke gått fri for batteri nå på over en måned. Det er et godt tegn, men ikke så veldig godt tegn hvis det er slik at jeg må gjøre dette for hver batteriskift.

 

Men en annen ting jeg har lagt merke til er at status oppdatering (z-wave) fra lås virker sporadisk, dvs. hvis jeg f.eks. låser opp utenifra så mottar ikke controlleren alltid dette, og det er ganske irriterende når man baserer alarm/husstyring på dette. Låsen står i luftlinje ca. 2.5meter fra controlleren med en lettvegg imellom. 

Jeg får heller ikke batteri status lenger ?  ...begynner å miste sin hensikt å ha denne låsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De problemene har jeg ikke med noen av mine to låser. Jeg mistet kontrollen over den ene for to firmwareoppdateringer siden og måtte gjøre exclude-reset-include-valsen (vals er jo i tretakt...), men det var første gang, og det har funket siden. Alt av meldinger kommer inn som det skal også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.