Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bygge nytt hus- nye muligheter- men hva er neste generasjon?


Anbefalte innlegg

Hei, har i lengre tid vært fasinert av smarthus og hjemmeautomasjon. Det å "smarifisere" huset og bygge inn automasjon i ulike enheter er jo veldig artig! Men når vi bygget huset vi nå bor i for fire år siden, bestemte jeg meg for å ikke gjøre noe på grunn av at jeg følte at teknologien fremdeles var veldig umoden. Nå skal vi bygge nytt hus en gang til, og i det neste huset vurderer jeg å investere endel for å automatisere huset. Problemet er at jeg føler at ingen av systemene eller teknologiene gir meg god magefølelse, og de feiler på ulike punkter. 

 

Gikk til innkjøp av noe z-wave utstyr nå, samt en future home boks, og satte opp home seer på serveren for å teste litt. Jeg testet z-wave for mange år siden, og bestemte meg egentlig for at jeg aldri skulle ha det igjen, men ga det en sjanse nå. Må si at jeg er skeptisk fremdeles, og vurderer å bare få alt fikset av trikkeren, type xComfort eller noe slikt- men liker ikke de proprietære systemene.

 

Samtidig tror jeg at fremtidens dingser går på WIFI, og vegrer meg for å kjøpe mye utstyr, for så å se at jeg får rett, og vi får utstyr som jeg mener har en bedre teknologi og protokoll... 

 

Hva tenker dere eksperter? Hva gjør jeg på et helt nytt hus?

Endret av Jonas78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jonas78 skrev:

Samtidig tror jeg at fremtidens dingser går på WIFI

Åh, det håper jeg virkelig ikke. Det er mange nok dingser på Wifi allerede.

 

9 timer siden, Jonas78 skrev:

Hva tenker dere eksperter? Hva gjør jeg på et helt nytt hus?

Hvis du har penger til overs som du ikke vet hva du skal bruke på, så legg buskabler og bruk KNX. Det kommer til å være i bruk om mange år fremdeles og vil være stabilt og pent.

 

Vi bygger på huset (to påbygg, til sammen ca. 70 m2 ekstra,  og garasje). Lurte lenge på om jeg skulle legge ekstra kabler og gå for KNX i de nyere delene, men bestemte meg for å la være. Ekstrakostnaden i Z-wave-utstyr for å smartifisere 4 nye gulv med varmekabler og 8 nye rom er under 20.000 kr, som i praksis er neglisjerbart.

 

Til syvende og sist skal man kun styre lys og varme. Det er ikke hokus pokus.

Da synes jeg det er bedre å bruke Z-wave slik at jeg kan bytte det om 10-15-20 år uten for stort "tap" og heller hive meg på den neste bølgen. I mellomtiden fungerer Z-wave utmerket, og har gjort det i mange år til nå.

 

 

Ingen av oss er eksperter. Det er flere meninger enn folk om dette. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Åh, det håper jeg virkelig ikke. Det er mange nok dingser på Wifi allerede.

  

 

Det er vel god plass på 5 Ghz båndet, så det tenker jeg ville vært en fordel ?

 

Jeg tenker å legge nettverk til alle rom, så kanskje buskabler er en fordel i samme slengen. Må man kable hver enhet, eller kan man la enhetene gå via en hovedkabel fra hvert rom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jonas78 skrev:

Det er vel god plass på 5 Ghz båndet, så det tenker jeg ville vært en fordel ?

 

Sikkerhetsrisikoen med wifi-enheter er langt større enn f.eks Z-wave. Hva med alle de enhetene som produsentene slutter å tilby patcher til? Nei, håper ikke ting blir wifi-basert. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nhmariend skrev:

Det blir vel mer og mer ethernet, kablet eller trådløst.

(Ethernet = kablet nettverk nå om dagen)

 

Tja... det blir vel mindre og mindre kablet, dessverre.

Athom Homey har vel ikke engang inngang for kablet nettverk. 

 

Nei, jeg holder meg nok til Z-wave som gir mindre forstyrrelser på WIFI. Det er derfor jeg også er litt mer skeptisk til Zigbee, som bruker 2.4 GHz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av WiFi, ZigBee og Z-Wave liker jeg Z-Wave best. Det er mest stabilt og man kan redde seg med og ha noen fysiske brytere i drift eller trådløse med direkte assosiasjon dersom man skulle få total kræsj på alt av utstyr.

 

Har ikke prøvd KNX eller xComfort. Kjenner en som gikk fra xComfort til 433Mhz så det kan ikke være så bra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.