Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sensibo Homeseer Plugin


Frankis78

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Frankis78 skrev:

Det kan være det, eller at Sensibo har endret noe i API som ikke blir auto oppdatert i xml filen. 

Se hvordan det går når den har kjørt en stund.

 

Pluginen går fortsatt og jeg styrer helt fint varmepumpa fra Homeseer, men den oppdaterer ikke status hvis jeg gjør endringer i Sensibo appen. Temperatur og luftfuktighet har heller ikke oppdatert seg siden jeg restartet tidligere i dag.  Hvor ofte skal dette oppdateres? Ved endring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12.1.2021 den 16.48, an0nz skrev:


I am also happy to help out if you post the source code somewhere. There seems to be a few feature requests in the forums here since the initial release along with needing to be updated to the new hs4 plugin format.

One thing is to ask for source code, another thing is to contribute. 
I have blocked you my friend, I don’t like people like you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Frankis78 said:

One thing is to ask for source code, another thing is to contribute. 
I have blocked you my friend, I don’t like people like you.

 

I have only had enough time to put about 4 hours into an HS4 rewrite, most of the new UI stuff is sorted but due to the way the plug-in was done I have had to replace most of the code other than those that talk to the sensibo API.

 

Once I get it all working I’ll chuck it up on another repo and make you the maintainer as it’s probably best to be a seperate project due to the volume of changes needed for HS4 anyway.

 

Don’t worry I definitely am contributing but free time is tight and HS4 requires more changes than I thought.

 

As for new features added to the HS4 I can merge them into the HS3 one at a later date once it all works and you are happy I am contributing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, an0nz said:

 

I have only had enough time to put about 4 hours into an HS4 rewrite, most of the new UI stuff is sorted but due to the way the plug-in was done I have had to replace most of the code other than those that talk to the sensibo API.

 

Once I get it all working I’ll chuck it up on another repo and make you the maintainer as it’s probably best to be a seperate project due to the volume of changes needed for HS4 anyway.

 

Don’t worry I definitely am contributing but free time is tight and HS4 requires more changes than I thought.

 

As for new features added to the HS4 I can merge them into the HS3 one at a later date once it all works and you are happy I am contributing :)

Why don't you just branch out from the original code? Then he can watch your progress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Guahtdim said:

Why don't you just branch out from the original code? Then he can watch your progress. 

That’s what I did locally but I hadn’t pushed the branch upstream yet as I was still working on the best way to structure the hs4 version and figured I might trash the branch to create the final version once I had a plan and understood hs4 plugins better.

 

He has revoked access to the repo so I’ll just push it to a new repo when I’m happy with it and can merge it back in later once he’s happy I’m not just trying to steal the source code.

 

I’ll do my best to refactor it in a way that the common pieces between hs3 and 4 are in shared libraries but to do so means restructuring the hs3 version a bit.
 

I probably should have gone with adding new features and fixing any bugs in the hs3 version first it would have been much easier and faster but the hs4 docs made it seem like only minor api changes, it’s the new UI framework and changes to HSPI loading that makes it time consuming to update.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver for tiden og ser på Sensibo plugin. Jeg tør ikke love noe dato, men før vi går inn i våren kalendermessig (slik har jeg gitt meg fram til april).

 

Utfordringen jeg har satt meg er å kunne oppdatere eksisterende versjoner uten at man må slette alle enheter og starte på nytt siden jeg vet hvor kjipt det er å bygge opp events på nytt.

Jeg føler jeg er 90% ferdig med det. Usikker på om det er type ferdig med 90%, de neste 90% igjen (veldig typisk innenfor software utvikling) eller om det kun er 10% igjen.

 

Hold ut. Jeg holder på! 

Endret av Guahtdim
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk aldri forrige versjon til å fungere slik den skulle - men dette ser veldig bra ut!

 

Har testet litt, og har følgende kommentarer :

  • I Sensibo-appen har "Moving" kun 2 tilstander hos meg : "Stopped (auto)" og "Moving", mens i plug-in'en finner jeg 7 tilstander. Men jeg lever greit med det - ytterpunktene ("Stopped" og "RangeFull") fungerer som de skal mot Sensibo
  • "Change Fan Speed" er forskjøvet med 1 posisjon i forhold til Sensibo-app'en : "Medium_Low" i HS tilsvarer "Low" i Sensibo, "Medium" i HS tilsvarer "Medium_Low" i Sensibo - osv. Dette avviket er vanskelig å huske når man skal styre varmepumpen fra HS...
  • Jeg har ikke testet "Smartmode" og "Scheduled State" - disse bruker jeg ikke i Sensibo
  • Øvrige funksjoner fungerer som de skal

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg også fant en bug. Restartet HS (HS4 i mitt tilfelle) og da vil ikke statusen på noen av devicene oppdatere seg. Hverken om jeg styrer fra HS eller fra sensibo appen. Styring virker som forventet. I dette bildet har jeg både skrudd opp temperaturen til 17 grader og skrudd varmepumpa av og så på igjen etter midnatt. Statusen har ikke blitt oppdatert.

 

Jeg er ikke helt sikker på om restarten er grunnen til at dette skjedde, men jeg TROR ting virket før. Ihvertfall statusen på temperaturen som ble testet 23:54. Restart ble gjort 00:25 og bildet tatt ca 10min senere.

 

sensibohs4.thumb.jpg.61cbc177e01035a8656e2d6ea3ed1e91.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, RuneR skrev:

Tror kanskje jeg også fant en bug. Restartet HS (HS4 i mitt tilfelle) og da vil ikke statusen på noen av devicene oppdatere seg. Hverken om jeg styrer fra HS eller fra sensibo appen. Styring virker som forventet. I dette bildet har jeg både skrudd opp temperaturen til 17 grader og skrudd varmepumpa av og så på igjen etter midnatt. Statusen har ikke blitt oppdatert.

 

Jeg er ikke helt sikker på om restarten er grunnen til at dette skjedde, men jeg TROR ting virket før. Ihvertfall statusen på temperaturen som ble testet 23:54. Restart ble gjort 00:25 og bildet tatt ca 10min senere.

 

sensibohs4.thumb.jpg.61cbc177e01035a8656e2d6ea3ed1e91.jpg

Hører du om varmepumpen reagerer dersom du styrer den fra sensibo appen?

jeg har vært borti tilfeller hvor Sensibo ikke fungerer fra app, og da har jeg måttet skru av varmepumpen med fjernkontroll, og deretter skru den på igjen fra Sensibo Appen. Alternativt å slette devicen dersom det ikke er for mye jobb med å sette opp igjen eventene, for å da se om den oppdaterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Go4IT said:

Fikk aldri forrige versjon til å fungere slik den skulle - men dette ser veldig bra ut!

 

Har testet litt, og har følgende kommentarer :

  • I Sensibo-appen har "Moving" kun 2 tilstander hos meg : "Stopped (auto)" og "Moving", mens i plug-in'en finner jeg 7 tilstander. Men jeg lever greit med det - ytterpunktene ("Stopped" og "RangeFull") fungerer som de skal mot Sensibo
  • "Change Fan Speed" er forskjøvet med 1 posisjon i forhold til Sensibo-app'en : "Medium_Low" i HS tilsvarer "Low" i Sensibo, "Medium" i HS tilsvarer "Medium_Low" i Sensibo - osv. Dette avviket er vanskelig å huske når man skal styre varmepumpen fra HS...
  • Jeg har ikke testet "Smartmode" og "Scheduled State" - disse bruker jeg ikke i Sensibo
  • Øvrige funksjoner fungerer som de skal

 

Swing i plugin-api ser ut til å melde tilbake 7 tilstander uavhengig av hva som er støttet. Hvis du vil kan du alltids gå inn på HomeSeer enheten for Swing og endre dette selv ved å fjerne de som ikke passer.

 

At Change Fan speed ikke stemmer overens har jeg desverre heller ikke noe kontroll på. Siden jeg ikke har Sensibo selv så kan jeg desverre bare forholde meg til API og har slik sett ikke fått testet noe i det virkelige liv. Men jeg kan se om jeg får fikset litt ekstra debug-informasjon og så kan vi kjøre med det for å se om feilen ligger i plugin eller i SensiboApi. Jeg tar kontakt når jeg har noe klart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, RuneR said:

Tror kanskje jeg også fant en bug. Restartet HS (HS4 i mitt tilfelle) og da vil ikke statusen på noen av devicene oppdatere seg. Hverken om jeg styrer fra HS eller fra sensibo appen. Styring virker som forventet. I dette bildet har jeg både skrudd opp temperaturen til 17 grader og skrudd varmepumpa av og så på igjen etter midnatt. Statusen har ikke blitt oppdatert.

 

Jeg er ikke helt sikker på om restarten er grunnen til at dette skjedde, men jeg TROR ting virket før. Ihvertfall statusen på temperaturen som ble testet 23:54. Restart ble gjort 00:25 og bildet tatt ca 10min senere.

 

sensibohs4.thumb.jpg.61cbc177e01035a8656e2d6ea3ed1e91.jpg

Er dette en helt nye installasjon eller er det en eksisterende som nå har fått en nyere plugin?

Jeg tar også kontakt med deg når jeg har noe klart som logger hva som skjer. Egentlig skal status oppdateres umiddelbart etter endring i HS eller etter ca 1 minutt hvis du ikke har endret oppdateringstid.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Frankis78 skrev:

Hører du om varmepumpen reagerer dersom du styrer den fra sensibo appen?

jeg har vært borti tilfeller hvor Sensibo ikke fungerer fra app, og da har jeg måttet skru av varmepumpen med fjernkontroll, og deretter skru den på igjen fra Sensibo Appen. Alternativt å slette devicen dersom det ikke er for mye jobb med å sette opp igjen eventene, for å da se om den oppdaterer.

Jeg hører absolutt at varmepumpen reagerer både når jeg styrer fra HS og fra appen.  Og når jeg styrer fra HS så gjenspeiles det i appen. Men status i HS oppdateres ikke. Ser nå at temperatur og luftfuktighet heller ikke oppdateres.

 

3 timer siden, Guahtdim skrev:

Er dette en helt nye installasjon eller er det en eksisterende som nå har fått en nyere plugin?

Jeg tar også kontakt med deg når jeg har noe klart som logger hva som skjer. Egentlig skal status oppdateres umiddelbart etter endring i HS eller etter ca 1 minutt hvis du ikke har endret oppdateringstid.

 

En eksisterende som har fått nyere plugin. Prøvde å slette den gamle først, men kan jo hende jeg har misset noe der. Har ikke endret oppdateringstid.

Endret av RuneR
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjedde det litt ymse. :) Oppdaterte fra en versjon datert 18.01.2019...

 

Den ene pumpen kommer opp som den skal, men har også problemet med at viftehastighetknappene er litt feil. Auto er Strong og omvendt. Og Power, State og Smartmode står med "No api"?

 

Den andre pumpen ser det ut til at Power er feil, får ikke slått den av og på, men temperatur virker. Den står hos min mor, så det er ikke så lett å teste så mye mer.

Screenshot 2021-02-18 at 14.14.41.png

Endret av mk1 black limited
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at jeg ikke blir arbeidsledig.

 

Som jeg skrev så var oppgradering av eksisterende enheter ett forsøk på å fikse ting, men jeg ser ut til å ha langt igjen før det er perfekt. 

Hvis man ikke har mye automasjon rundt varmepumpen så er det kanskje best å slette alle enheter og kjøre opp på nytt siden jeg tydeligvis ikke har kommet helt i mål. Men jeg synes det er rart at Power-enheten (som er ny) kommer opp feil. Her må det graves.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også No API, men det løsnet etter litt:

 

Oppgraderte ved å legge ny oppå eksisterende.

La inn API og add unit i Plugin Config. Fikk da No API. Slettet SensiboClimateStates.xml og restartet så var det i orden, uten at jeg vet eksakt hva som løste det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Essand said:

Jeg fikk også No API, men det løsnet etter litt:

 

Oppgraderte ved å legge ny oppå eksisterende.

La inn API og add unit i Plugin Config. Fikk da No API. Slettet SensiboClimateStates.xml og restartet så var det i orden, uten at jeg vet eksakt hva som løste det.

Jeg er egentlig litt overrasket over at xml-filen fortsatt spiller inn. Jeg trodde jeg hadde fjernet bruken av den fullstendig fra koden. Men da har jeg noen bra punkter å se på når jeg setter meg ned neste gang. Takker.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får "No API key" på enhetene så restart plugin. Jeg ser at jeg i oppgraderingen har glemt å laste ini-filen på nytt. Mulig det svikter der og den ikke får med seg api-key som blir flyttet fra en ini-fil til en annen. Jeg kommer til å lage en rettelse der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.