Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sensibo Homeseer Plugin


Frankis78

Anbefalte innlegg

11 timer siden, bjornepappa skrev:

Lasta denne ned no, og det ser ut til at problemet med at endring av temp-SP vha events er tilbake. Altså at SP ikkje blir lagra inn til Sensibo. Ved endring av SP manuelt i HS eller HSBuddy fungerer det fint. 

 

Utdrag fra loggen ved trigging av events

image.png.65d6a8a951228c15a8989b10eadce545.png

 

Edit: eg installerte ved å stoppe plugin, kopiere inn nye filer og starte opp plugin igjen. 

Burde eg ha sletta alle filer før kopiering av nye filer? 

 

Edit 2:

Sletta alle filer som ligg i nedlastingen pluss \Config\SensiboClimateConfig samt alle devicer og installerte frå scratch, samme feil.

Kan du prøve å slette devicene og la de gjenopprette seg, iogmed at det er endret i forhold til fan control?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Frankis78 skrev:

Kan du prøve å slette devicene og la de gjenopprette seg, iogmed at det er endret i forhold til fan control?

 

Har prøvd litt vidare no - sletta alle filer og devicane, avslutta HS fullstendig (kanskje utan at det hjelper), men i alle fall kunne det sjå ut til at kommandoane ved køyring av events tidvis gjekk gjennom og tidvis ikkje.

Det eg har inne i eventa i tillegg til endring av temperatur er endring av viftehastigheit (senking av gir vifte auto, senking på gir vifte medium), og denne gjekk gjennom kvar gang. Forsøkte å legge inn 2 sekund "wait" mellom endring av vifte og temperatur og no ser det ut til å fungere heilt fint. Så det kan sjå ut til at det var problemet med to samtidige kommandoar som var problemet, utan at eg kan fastslå dette heilt sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bjornepappa skrev:

 

Har prøvd litt vidare no - sletta alle filer og devicane, avslutta HS fullstendig (kanskje utan at det hjelper), men i alle fall kunne det sjå ut til at kommandoane ved køyring av events tidvis gjekk gjennom og tidvis ikkje.

Det eg har inne i eventa i tillegg til endring av temperatur er endring av viftehastigheit (senking av gir vifte auto, senking på gir vifte medium), og denne gjekk gjennom kvar gang. Forsøkte å legge inn 2 sekund "wait" mellom endring av vifte og temperatur og no ser det ut til å fungere heilt fint. Så det kan sjå ut til at det var problemet med to samtidige kommandoar som var problemet, utan at eg kan fastslå dette heilt sikkert...

Det kan være årsaken ja, dersom man sender dobbel kommando til pumpen, fordi den først må oppdatere det ene før det andre.
Ellers vil det være siste kommando som "vinner", og dersom ikke temperature er endret, så vil den kun oppdatere vifte hastighet.

Jeg testet iallefall temperatur endring fra event og det fungerer fint.

Så det kan være greit å bruke en wait funksjon, for å sikre at temp blir oppdatert først.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frankis78 skrev:

Det kan være årsaken ja, dersom man sender dobbel kommando til pumpen, fordi den først må oppdatere det ene før det andre.
Ellers vil det være siste kommando som "vinner", og dersom ikke temperature er endret, så vil den kun oppdatere vifte hastighet.

Jeg testet iallefall temperatur endring fra event og det fungerer fint.

Så det kan være greit å bruke en wait funksjon, for å sikre at temp blir oppdatert først.

 

Ja, dette virkar veldig sannsynlig og det stemmer med det eg har observert så langt. Det merkelige er at dette ikkje var noko problem med forrige plugin-versjon, men uansett er det fornuftig å legge inn ein liten delay. Tips til andre brukarar! :) Og takk igjen for ein bra plugin!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut en bugfix i dag, da jeg fikk problem når Sensibo enheten var koblet ifra strøm.

Den sendte da "Null" som temperatur, og ikke "0"

 

Så nå tar den hensyn dersom Sensibo er koblet ifra strøm, og sender "Null", altså "ingenting" istedet for en "verdi" som temperatur fra API`et

 

Man kan bare overskrive filene fra forrige versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

filområdet til Hjemmeautomasjon er desverre ikke åpent for alle med tanke på å laste opp.

Men hvis alle vi som lager plugins alltid har siste versjon linket i første post i tråden og legger ut en melding hver gang vi oppdaterer så skulle det ikke være så vanskelig å finne det man skal laste ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, pcarlsen skrev:

Hei. Super jobb! Dette har jeg lett etter helt siden jeg kjøpte meg varmepumper!

Kan du ikke få denne pakken ut på https://www.hjemmeautomasjon.no/files/ sammen med de andre gode plugin pakkene folk her har sydd sammen? Lettere å være sikker på at man plukker siste versjon(og finne fram) enn ved å lete i en forum tråd :)

Stemmer det, jeg har dessverre ikke tilgang der.
Men legger alltid ut oppdateringer i første post :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Moskus skrev:

Jeg skal rote litt rundt i admin-området, og ser om jeg kan finne noe der. Fordelene er at det er en download counter og revisjonshistorikk.

Det er ingen problem on andre med tilgang legger den ut, så kan jeg evt sende pm med historikk dersom det kommer oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Frankis78 skrev:

Det er ingen problem on andre med tilgang legger den ut, så kan jeg evt sende pm med historikk dersom det kommer oppdatering.

Joda, det er klart en løsning. Men 1) heder skal ha den som heder fortjener og 2) hvis jeg slipper å være sentral for distribuering så er jeg fornøyd med det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Noen ide om hvorfor jeg ikke har noe "power" knapp i sensibo panelet, men en "Off" modus i "Change mode" i stedenfor?

 

Har en Mitsubishi Kaiteki 6300 koblet til denne Sensibo enheten. Jeg får til å skru av og på via Sensibo, men når jeg satte opp en Event til å skru av varmepumpen ved å endre device til "Off" skjedde det ikke noe, altså, varmepumpen er fortsatt på, og den rapporteres også til å være på, både i Sensibo, Mitshubishi sin egen "Mel cloud" og i HomeSeer. Det er jo korrekt, men hadde vært kjekt å kunne av/på fra HomeSeer. 

 

image.thumb.png.684b109f114389838390b35feae36c78.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, pcarlsen skrev:

Hei.

 

Noen ide om hvorfor jeg ikke har noe "power" knapp i sensibo panelet, men en "Off" modus i "Change mode" i stedenfor?

 

Har en Mitsubishi Kaiteki 6300 koblet til denne Sensibo enheten. Jeg får til å skru av og på via Sensibo, men når jeg satte opp en Event til å skru av varmepumpen ved å endre device til "Off" skjedde det ikke noe, altså, varmepumpen er fortsatt på, og den rapporteres også til å være på, både i Sensibo, Mitshubishi sin egen "Mel cloud" og i HomeSeer. Det er jo korrekt, men hadde vært kjekt å kunne av/på fra HomeSeer. 

 

image.thumb.png.684b109f114389838390b35feae36c78.png

 

Grunnen til at det ikke er on and off knapp, er fordi når man setter på en mode, så vil varmepumpen skru seg på.
Dette endret vi også for å være i tråd med HomeSeer termostat apiet, fordi off skal være med i mode. (Verdi 0)

Men Off virker her hos meg, både i event og direkte i device listen. (jeg ser endringene også i sensibo)
Får du skrudd av varmepumpen fra device listen? og er det kun i event den ikke fungerer.

Har du eventuelt et eksempel på eventet, og hvilken versjon kjører du av sensibo plugin?

Endret av Frankis78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til å fungere nei. Når jeg trykker på Devicen direkte og velger Off som "mode" skjer det ikke stort. Jeg ser et par innslag i Eventlog, men det er det. Varmepumpen er fortsatt på.

 

Jeg kjører versjon 1.2.0.2 av plugin. HS versjon: HS3 Pro Edition 3.0.0.500 (Windows)

 

mar-26 15:35:34   SensiboClimate Debug Get AC Id for device #0 is done: 6
mar-26 15:35:34   Device Control Device: 2. Etg TV stue AC63000 - Change Mode to Off (0) by/from: CAPI Control Handler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å lage for mye forvirring har jeg skrudd av Tibber Smart styring av varmepumpen og har ingen "climate react" varianter kjørende i Sensibo heller så det skal ikke være noe slikt som blander seg inn. 

 

Tanken var å erstatte Tibber styringen med noen events i HomeSeer for "total kontroll", selv om jeg ikke helt har laget meg en plan for hvordan man evnt skal ta hensyn til strømpris, utetemperatur ol riktig enda. Om det er så mye å tjene på kontra la Tibber styre det vet jeg ikke, men det er jo litt artig å kunne detaljstyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

API nøkkelen er på plass, HS er restartet, og det er ikke noen endring. 

 

Jeg sjekket litt andre ting, og det virker som om ingen ting "tar" av endringer som gjøres via plugin. Om jeg endrer modus fra Heat til Cool, eller flytter temp fra 23 til 27 så ser jeg entries i Eventlog, men når jeg ser på devicene i HS igjen så er det satt tilbake til det de var tidligere, altså "Heat" og temperatur står til 23 grader som den var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du installert denne pluginen direkte, eller har du oppdatert.

Det var på et tidspunkt at vi gjorde en stor endring på dette, og da måtte man slette devicene i device listen, og vente på at de skulle gjenopprette seg før det fungerte.

 

Jeg ser nå i loggen noe som jeg ikke har sett før også, at jeg får nginx 502 bad gateway.

Lurer på om Sensibo har server problemer.

Sjekker litt mer.

2019-03-26_1607.thumb.png.69f77119e7d4355b9d56e8f8c7f8bcd4.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen tilfeller av at Sensibo gatewayen er nede må man vel regne med. Har så langt ikke sett noen tilfeller hos meg.

 

Jeg installerte den siste versjonen direkte da jeg nå nylig oppdaget denne plugin. 

 

Jeg hører forøvrig at Varmepumpen piper slik den gjør når den mottar en kommando når jeg forsøker å utføre en handling via HS. Snodige greier må jeg si. Alt virker som om det fungerer akkurat som det skal, bortsett fra at endringene som blir "bestilt" ikke lagres.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker på at den funskjonen som du prøver på fra Homeseer, faktisk fungerer fra Sensibo appen?

Jeg har 3 varmepumper og 3 Sensiboer, og på den ene varmepumpen så har jeg kun 3 modes. Heat, Cool, Fan.

Heat og Cool fungerer fint, men Fan fungerte ikke fra Homeseer. 
Så sjekket jeg i Sensibo appen, og når jeg trykker på Fan mode, så kommer det bare et rødt kryss i Sensibo appen.

Så hos meg fungerer ikke den funskjonen på den ene varmepumpen, selv om man gjør det i Sensibo appen.

 

En siste ting ang at det piper men ikke skjer noe. 
Dette opplevde jeg også noen ganger under testing, og måtte skru av og på varmepumpen med den vanlige fjernkontrollen, før jeg kunne bruke Sensibo appen igjen.
Virket som selve varmepumpen gikk i stå på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hi,

 

I wanted to say a big thank you for developing this plugin. I have been unsuccessful in getting it to work properly. Every time I try and use an option to turn it on or off or change a parameter it keeps failing.

 

This is my log file.

 

Apr-27 10:19:07 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57342
Apr-27 10:19:06 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:18:42 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
Apr-27 10:18:35 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57302
Apr-27 10:18:35 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...

 

Apr-27 10:18:04 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57266
Apr-27 10:18:04 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:17:39 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected

 

Apr-27 10:17:32 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:17:19 AM   Error Calling SetIOMulti in plugin SensiboClimate:Object reference not set to an instance of an object.
Apr-27 10:17:19 AM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Mode to Off (0) by/from: CAPI Control Handler
Apr-27 10:17:08 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
Apr-27 10:17:01 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57184
Apr-27 10:17:01 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:16:56 AM   Error Calling SetIOMulti in plugin SensiboClimate:Object reference not set to an instance of an object.
Apr-27 10:16:56 AM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Swing to Stopped (0) by/from: CAPI Control Handler
Apr-27 10:16:36 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
Apr-27 10:16:30 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57144
Apr-27 10:16:30 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:16:25 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
Apr-27 10:16:18 AM   SensiboClimate Debug Get AC Id for device #3 is done: 4
Apr-27 10:16:18 AM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Swing to Both (3) by/from: CAPI Control Handler

 

 

Any help you can provide would be greatly appreciated. I am running the latest version 1.2.0.2

 

Thanks to everyone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.4.2019 den 2.28, AG78 skrev:

Hi,

 

I wanted to say a big thank you for developing this plugin. I have been unsuccessful in getting it to work properly. Every time I try and use an option to turn it on or off or change a parameter it keeps failing.

 

This is my log file.

 

Apr-27 10:19:07 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57342
Apr-27 10:19:06 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:18:42 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
Apr-27 10:18:35 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57302
Apr-27 10:18:35 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...

 

Apr-27 10:18:04 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57266
Apr-27 10:18:04 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:17:39 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected

 

Apr-27 10:17:32 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:17:19 AM   Error Calling SetIOMulti in plugin SensiboClimate:Object reference not set to an instance of an object.
Apr-27 10:17:19 AM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Mode to Off (0) by/from: CAPI Control Handler
Apr-27 10:17:08 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
Apr-27 10:17:01 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57184
Apr-27 10:17:01 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:16:56 AM   Error Calling SetIOMulti in plugin SensiboClimate:Object reference not set to an instance of an object.
Apr-27 10:16:56 AM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Swing to Stopped (0) by/from: CAPI Control Handler
Apr-27 10:16:36 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
Apr-27 10:16:30 AM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:57144
Apr-27 10:16:30 AM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
Apr-27 10:16:25 AM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
Apr-27 10:16:18 AM   SensiboClimate Debug Get AC Id for device #3 is done: 4
Apr-27 10:16:18 AM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Swing to Both (3) by/from: CAPI Control Handler

 

 

Any help you can provide would be greatly appreciated. I am running the latest version 1.2.0.2

 

Thanks to everyone.

Please make sure SensiboConfigpanel.xml file is only inside the config folder.
Also check if the api key is still there.

 

Maybe also try to delete the sensibo devices in the device list and let them recreate.

Can you tell me if it is from device list it fail, or if it is from event?

 

Have you latest version of Homeseer?
Mine are running on latest version, on both linux and windows, and i dont have any issue.2019-04-28_2110.thumb.png.566a46cff721c482da2ee17f162b0327.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi,

 

Thanks for your reply. I can confirm that I only have the SensiboConfigpanel.xml file in the config folder. My API  key is still there. I deleted all the devices and they recreated themselves fine again. I am just using it from the device list at the moment to test and have not created any events. Whilst some commands do actually work it appears to not be reliable and not all the commands will send and work. I'm using homeseer version 3.0.0.500 on Windows 10 with the latest updates.

 

May-05 3:09:52 PM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
May-05 3:09:47 PM   SensiboClimate Debug Get AC Id for device #0 is done: 5
May-05 3:09:47 PM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Mode to Off (0) by/from: CAPI Control Handler
May-05 3:09:45 PM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:63624
May-05 3:09:45 PM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
May-05 3:09:28 PM   Error Calling SetIOMulti in plugin SensiboClimate:Object reference not set to an instance of an object.
May-05 3:09:28 PM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Mode to Off (0) by/from: CAPI Control Handler
May-05 3:09:21 PM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
May-05 3:09:14 PM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:63587
May-05 3:09:14 PM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
May-05 3:09:09 PM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
May-05 3:09:03 PM   SensiboClimate Debug Get AC Id for device #5 is done: 6
May-05 3:09:03 PM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Mode to Heat (5) by/from: CAPI Control Handler

 

What else can I try to hopefully get this resolved?

Appreciate your help once again.

 

Thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2019 den 7.19, AG78 skrev:

Hi,

 

Thanks for your reply. I can confirm that I only have the SensiboConfigpanel.xml file in the config folder. My API  key is still there. I deleted all the devices and they recreated themselves fine again. I am just using it from the device list at the moment to test and have not created any events. Whilst some commands do actually work it appears to not be reliable and not all the commands will send and work. I'm using homeseer version 3.0.0.500 on Windows 10 with the latest updates.

 

May-05 3:09:52 PM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
May-05 3:09:47 PM   SensiboClimate Debug Get AC Id for device #0 is done: 5
May-05 3:09:47 PM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Mode to Off (0) by/from: CAPI Control Handler
May-05 3:09:45 PM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:63624
May-05 3:09:45 PM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
May-05 3:09:28 PM   Error Calling SetIOMulti in plugin SensiboClimate:Object reference not set to an instance of an object.
May-05 3:09:28 PM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Mode to Off (0) by/from: CAPI Control Handler
May-05 3:09:21 PM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
May-05 3:09:14 PM   Info Plugin SensiboClimate has connected. IP:127.0.0.1:63587
May-05 3:09:14 PM   Warning I/O interface SensiboClimate is down, executable is not running, restarting ...
May-05 3:09:09 PM   Info Plugin SensiboClimate with instance: has disconnected
May-05 3:09:03 PM   SensiboClimate Debug Get AC Id for device #5 is done: 6
May-05 3:09:03 PM   Device Control Device: Ground Floor Ground Floor AC Change Mode to Heat (5) by/from: CAPI Control Handler

 

What else can I try to hopefully get this resolved?

Appreciate your help once again.

 

Thanks

Can you tell me if there is specific commands you do when you get this error?

Do you use the degree in C or F  ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.