Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Hvilken Z-Wave controller bør jeg velge?


Reidar Gjertsen

Spørsmål

Hei,

Jeg er veldig ny til hjemmeautomasjon ennå, men har veldig stor interesse for det!

Planen var å begynne litt i det små med noen Fibaro Wall Plugs og litt Philips Hue lys.

Jeg synes Fibaro sin Home Center app ser veldig gammeldags og kjedelig ut, men har ikke sett på så mange andre.

 

Da jeg googlet litt kom jeg frem til Fibaro, Homey og HomeSeer. 

Jeg antar at alle disse kan styre alt fra Fibaro og Philips Hue, men har dere noen tanker om hvilken som er enklest og mest brukervennlig app?

 

Tar i mot alle tips jeg kan få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei,
For meg handler det om kunne automatisere på en så enkel og ukomplisert måte som mulig.
Jeg ønsker i minst mulig grad å måtte ha mer eller mindre avanserte script eller programmering for å få ting til å virke som ønsket.
Mitt valg ble Fibaro over hele linja, og har det meste av produkter i bruk-termostater, sensorer, door-window sensor, fukt, røyk +++.
Har der også plugin for Philips Hue, samt at Hue app fungere utmerket selvstendig.
Husk å sette statisk ip-adresse så funker det som fjell [emoji4]
Er litt "religion" i valgene, men gjør det enkelt så blir det brukt på en bra måte.
Lykke til med ditt valg!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, torkrok skrev:

Hei,
For meg handler det om kunne automatisere på en så enkel og ukomplisert måte som mulig.
Jeg ønsker i minst mulig grad å måtte ha mer eller mindre avanserte script eller programmering for å få ting til å virke som ønsket.
Mitt valg ble Fibaro over hele linja, og har det meste av produkter i bruk-termostater, sensorer, door-window sensor, fukt, røyk +++.
Har der også plugin for Philips Hue, samt at Hue app fungere utmerket selvstendig.
Husk å sette statisk ip-adresse så funker det som fjell emoji4.png
Er litt "religion" i valgene, men gjør det enkelt så blir det brukt på en bra måte.
Lykke til med ditt valg!

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

Hei Torkrok!

Det er litt i de samme banene jeg har tenkt, å gjøre det så enkelt som mulig :)

Det eneste jeg tenker på, når du snakker om appene, er at jeg så klart vil ha mest mulig i samme appen.

Jeg ser at man får en del Fibaro ting som kan brukes med Apples Home app, men de er dyrere enn de vanlige tingene? Synes dette er litt rart i 2018, så lurer på å droppe disse til fordel for de vanlige tingene og bruke Fibaro appen.

Men hvordan oppleves deres app? Som nevnt synes jeg den virker litt gammeldags og utdatert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutter siden, torkrok skrev:

Man kan styre Hue i appen!
F.eks trigge å slå på lysene når det blir mørkt, dimme mm. Alt man vil automatisere.
For "daglig bruk" er det lettere å bruke Hue app og brytere.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 

Ok, så dagligdags bruk er enklest med Hue app, men om faktisk skal automatisere ting er det best i Fibaro appen. Takk for tipsene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutter siden, Moskus skrev:

Utenom det mer åpenbare som at HomeSeer nok kan gjøres mer avansert enn Fibaro Home Center og Homey, så er det det enkleste å teste. Installer demo (gjerne med en UZB1-controller) og les HomeSeer-skolen. :) 

Som du selv skriver i den saken, vinner de nok ingen pris for iøyenfallende UI :P Nå i starten er jeg nok mer opptatt av at det skal være enkelt å bruke og se noen lunde greit ut. Dette er også litt med tanke på å prøve og få en samboer til å bruke det også! Om det ser ut som et PC program fra 90 tallet hvor man må programmere osv, blir det fort uinteressant :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Som du selv skriver i den saken, vinner de nok ingen pris for iøyenfallende UI :P

Nei, det gjør det ikke. Men det vinner alle andre priser som faktisk teller, etter min mening. ;)

 

3 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Nå i starten er jeg nok mer opptatt av at det skal være enkelt å bruke og se noen lunde greit ut.

Automasjon skal ikke sees. :) 

 

Siden innledningen ble skrevet har vi fått HomeSeer Mobile. Igjen setter det ikke verdensrekord i å være sexy, men det nærmer seg noe.

 

4 minutter siden, Reidar Gjertsen skrev:

Om det ser ut som et PC program fra 90 tallet hvor man må programmere osv, blir det fort uinteressant :P

*sukk*

Det er tydeligvis altfor få personer i verden som brukte PC-programmer på 90-tallet. Eller web'en på 2000-tallet...

 

;) 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Akkurat nå, Moskus skrev:

Nei, det gjør det ikke. Men det vinner alle andre priser som faktisk teller, etter min mening. ;)

 

Automasjon skal ikke sees. :) 

 

Siden innledningen ble skrevet har vi fått HomeSeer Mobile. Igjen setter det ikke verdensrekord i å være sexy, men det nærmer seg noe.

 

*sukk*

Det er tydeligvis altfor få personer i verden som brukte PC-programmer på 90-tallet. Eller web'en på 2000-tallet...

 

;) 

Mye sant i det du sier her!? Aller helst ville jeg hatt en app som var mer moderne og hadde et utseende som Apples Home app, Philips Hue eller Verisure sin app. Disse er enkle og oversiktlige. Igjen, om jeg skal få aksept til å bruke masse penger på dette, må det kunne brukes lett av alle i husstanden :P 

Jeg har ikke testet noen av appene som er laget for Fibaro, Z-wave osv. ennå så om dere har noen tips som passer min forklaring hadde det vært supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg satte opp Google Home-appen på nytt hos svigermor, og selv om de kjører en HomeSeer Zee2 og Trådfri (+ plugin), så ble Google Home appen nesten latterlig enkel å bruke. Bare fjernet alt de ikke hadde bruk for, og la kun inn de få tingene de skal styre selv. Så bra ut også. :)

 

Har forøvrig sett det samme med Alexa-appen.

 

... så det kan være et tips. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
1 minutt siden, Moskus skrev:

Jeg satte opp Google Home-appen på nytt hos svigermor, og selv om de kjører en HomeSeer Zee2 og Trådfri (+ plugin), så ble Google Home appen nesten latterlig enkel å bruke. Bare fjernet alt de ikke hadde bruk for, og la kun inn de få tingene de skal styre selv. Så bra ut også. :)

 

Har forøvrig sett det samme med Alexa-appen.

 

... så det kan være et tips. :) 

Ja, absolutt :) 

Jeg har jo vært en iPhone person i mange år. Det eneste som irriterer meg, og som nevnt over, er at Fibaro sine ting kommer med en egen versjon for Apple Home. Og disse er jo så klart dyrere.. Skjønner ikke helt dette? Eller kan mye av Fibaros utstyr brukes med Apple Home appen? Og hva med Philips Hue ev.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det fungerer med homebridge-homeseer

Da kan jeg eksponere de fleste av enhetene (inkl fibaro, aeotec osv) fra Homeseer til homebridge og de dukker opp i "Hjem"-appen på iPhone. 

 

Quote

This plugin, when used with homebridge, acts as a bridge between Apple's HomeKit platform and HomeSeer home automation software. The homebridge-homeseer-plugin-2018 supports common Z-Wave device including lights, switches, sensors, locks, and garage door openers.

 

 

Endret av Norseman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Eg var i samme situasjon for eit drøyt halvår sidan. Vart overalt (av @Moskus) til å velge HomeSeer og har ikkje angra.

 

Begynte (veldig) enkelt og sidan den gang har det ballen rulla. Litt av poenget (eller ganske mykje) med automasjon er nettopp at du ikkje skal trykke så mykje, verken på ein app, nettside eller andre ting. Alle lys som er automatisert hos oss (Fibaro dimmer 2) kan styrast frå brytar som ved eit konvensjonelt anlegg, også dersom systemet går ned. Vi bruker Google Home, f.eks "Hey Google, skru på kaffitraktar". Har etterkvart utvida med 433 MHz til diverse temp.sensorar, røykvarslarar, billige pluginmodular til juletrelys osv. Stadig fleire plugins gir muligheit for utivda funksjonalitet. Kan nemne f.eks TibberSeer, EasyTrigger, Neato (robotstøvsuger), Yr. Kan også nevne at Arduino-kort kan brukast mot HomeSeer, både med og utan plugin. Bruker dette for f.eks styring og overvåking av garasjeportar, temperatursensorar til varmtvannstank, kjøleskap, fryseboks samt dørkontaktar til dei to sistnemnde. Tilsvarande for Z-wave vil koste ein liten formue.

 

Har ikkje investert i HSTouch, men brukar HSBuddy til det som blir styrt manuelt og det fungerer bra med eit ok++ grensesnitt.

 

Kunnskap/kompetanse og interesse går hånd i hanske og ønsket om utvida funksjonalitet kjem GARANTERT etter kvart. Då er det veldig synd om du er låst til eit enkelt system og må begynne frå scratch...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En rimelig start kan jo være en Raspberry Pi 3B+ med Aeotec eller UZB1 dongle for Z-Wave. Da snakker vi om utstyr til litt over tusenlappen som er kapabelt til å automatisere ganske mye.

 

Neste skritt blir programvare og da har en jo gratisvarianter som OpenHAB eller Home Assistant eller HomeSeer som kan testes i 1 mnd og deretter evt kjøpes.

 

Da jeg var i startgropen hadde jeg Telldus men ønsket noe mer som helst ikke kostet stort da jeg begynte i nytt hus:

  1. Første forsøk ble Zipatile. Greit prinsipp men veldig utdatert hardware allerede fra starten. I tillegg gikk utviklingen feil vei med betjeningspanel som opptok større og større plass på en allerede liten skjerm. Funksjoner som i starten var gratis, og som absolutt også burde være det, begynte plutselig å koste penger.
  2. Neste forsøk ble Fibaro HC2. Grei nok sak og en får ganske mye funksjonalitet "rett ut av esken" men samtidig har en veldig lite påvirkning. En kommer veldig raskt i en situasjon der en trenger bittelitt programmering i LUA og da er den billigere HC Lite utelukket siden den ikke har LUA. En kjempefeil med HC, i mine øyne, er de grafiske symbolene som indikerer drift/stopp, lys av/på o.l. ser veldig pene ut men der er mange av de som ser så like ut at en må studere de nøye for å se status. Du kan legge inn dine egne symboler men det er nå en del jobb å finne eller lage fornuftige ikon. Z-Wave modulen er ikke god, enheter må være veldig nærme for pålitelig inkludering og secure mode er best å holde seg unna (ikke bare hos meg, gjennomgående problem på brukerfora) .
  3. Fant ut at å kjøpe bokser til 4-5000 ikke var noen garanti for suksess og for å finne alternativer begynte jeg med Raspberry Pi 3B+ med OpenHAB. Måtte ha mye hjelp fra brukerforumet for å få den mest grunnleggende automasjon til å virke selv om jeg var drevet med industriautomasjon siden - 80 tallet.
  4. Hoppet over til Home Assistant og det var mye det samme som OpenHAB men noe enklere.
  5. Neste steg ble HomeSeer og det var en helt annen verden. Har et 50 talls noder og har klart meg med svært lite forumhjelp og så langt INGEN programmering ut over enkle events (script). Enkelt brukergrensesnitt for mobil følger med men jeg kjøpte HSTouch for å få mer fleksible skjermbilder. Startet på RPi3B+ men har nå flyttet over til en gammel Win10 PC.

Ikke ta dette som en fasit da mye avhenger av dine egne kunnskaper og ønsker men det er nå slik jeg har erfart hjemmeautomasjon i løpet av halvannet år.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.